a_senior Napisano 10 Kwietnia Udostępnij Napisano 10 Kwietnia (edytowane) Zacząłem w innym wątku (jazda Krzyśka, sorry Krzysiek 🙂), który z tym tematem nie miał wiele wspólnego. I nie chcąc go dalej "zaśmiecać" otwieram nowy wątek. Rzecz dotyczy nadmiernych, przesadnych ruchów góra-dół w skręcie. Dlaczego jest to błąd? Odpowiedź znajdziemy w kilku YT, które przytaczam niżej, ale jest ich w sieci więcej. Najlepszy jest ten pierwszy, bezpośrednio związany z problemem, Reilly McGlashana, który wrzucił w wątku Krzysia, Marek. O co chodzi i dlaczego w dużym uproszczeniu należy takich nadmiernych "pompujących" ruchów unikać. To blokuje wg Reilly'ego kilka elementów: właściwe zakrawędziowanie, groźba utraty równowagi... zresztą wszystko jest klarownie wyjaśnione w jego YT z polskimi napisami: https://youtu.be/qaeb7kTeTvo?si=9KWqTgTAStG5a2VS Inny YT, Czecha, niejakiego Tomasa Micala, doświadczonego instruktora, przedstawia 4 podstawowe błędy robione przez zaawansowanych narciarzy. Pierwszy to park&ride a drugi to właśnie błąd z tematu tego wątku (od 2.17 minuty): https://youtu.be/HIc6go3c8GA?t=137 YT Morgana Petiniota, Francuza, ale z papierami instruktora kanadyjskiego: https://youtu.be/mXdp4gYHor4?si=5KVeWKGt1XcAtF4V Skąd się bierze ten błąd? Przypuszczam, ale to tylko moje przypuszczenie, że z lekcji skrętów NW wpajanych na kursach, nie tylko w Polsce. We Francji ten typ skrętu nazywa się flexion-extension, czyli ugięcie-rozciągnięcie. Jak wygląda taki typowy skręt łatwo wygooglować czy zobaczyć na śmieszny fragment filmu z 1979 r., który niedawno wstawiłem. 🙂 Widać wyraźne zejście w dół, mocny wyprost, wbicie kijka... Takie pompowanie góra-dół. Pochodzi z "dawnych" czasów, gdy narty były "proste" i do wykonania skrętu potrzebne było duże odciążenie, a skręt był wykonywane głównie przez rotację odciążonych stóp. W dużym uproszczeniu. Na pewno ma to charakter dydaktyczny, uczy odciążenia, itp., ale powinno być tylko fazą pośrednią do przejścia do wyższych stadiów umiejętności jazdy i skręcania na nartach. Dodajmy, obecnie nart taliowanych, gdzie mechanizm skrętu, dzięki wykorzystaniu geometrii i samoskrętności narty jest inny. Niestety wielu zostaje przy nawykach NW, co widać na trasach, nie tylko w Polsce. Może przyszedł czas by zmienić program nauczania? Bardziej dopasować go współczesnych realiów sprzętowych i trasowych. Prowokacyjne, ale... 😉 Edytowane 10 Kwietnia przez a_senior 5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 10 Kwietnia Udostępnij Napisano 10 Kwietnia Cześć Całkowicie się nie zgadzam. Tak z wnioskami jak i opisanych przez Ciebie ich tłem. Nie mam teraz czasu a to dłuższy temat. W każdym razie pompka zawsze była błędem i nie przypominam sobie, żeby ktoś jej uczył albo była w jakimś kanonie. Odciążenie jest podstawową umiejętnością techniczną w jeździe i... koniec, w każdej technice. Myślałem, że temat będzie o ekonomiczności ruchów co z kolei jest mi bardzo bliskie. Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
a_senior Napisano 10 Kwietnia Autor Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 38 minut temu, Mitek napisał: Odciążenie jest podstawową umiejętnością techniczną w jeździe i... koniec, w każdej technice. Nie wiem czy podstawową, ale na pewno ważną. Nikt w powyższych trzech filmikach nie podważa, że odpowiednie odciążenie jest ważne, a ja tym bardziej nie. 🙂 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 11 Kwietnia Udostępnij Napisano 11 Kwietnia Cześć Andrzeju, zareagowałem na Twoją prowokację, bo piszesz jakbyś podważał niezbędność odciążenia. I jeszcze raz: Ruchy pompujące to błąd, na który zwracano mi uwagę na kursie PI - czyli lata 80 - druga połowa. Nie odkrywaj Ameryki... już jest odkryta. Dlatego zmieniono właśnie NWN na NW aby wspomóc unikanie tego błędu. Każdy nadmierny ruch w jeździe na nartach jest błędem - dlatego tak nie podoba mi się Twoja ostatnia prezentacji filmu Francuza. Pozdro 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adam ..DUCH Napisano 12 Kwietnia Udostępnij Napisano 12 Kwietnia @a_senior Czytając moje wypociny pamiętaj iż czynię to przez pryzmat szkolenia - filmy są szkoleniowe to inaczej być nie może. Dwa to szczerze czysto z etyki bardzo mi ciężko analizować jazdę instruktorów. 1 film nr 1 - demonstrator pokazuje wadę w postaci nadmiernego odciążenia - przeprostu w stawie kolanowym i biodrowym a następnie bardzo kontrastowo (to element rzadko spotykany) skrajne kontrastowe dociążenie. W materiale widzimy także warunkowy nacisk na stopę. Odnośnie odciążenia nie mam nic do zarzucenia zwłaszcza iż w trakcie jazdy generalnie mieści się w kryteriach W - owszem na pierwszym pokazie jest przeprost ale dalej już nie. W tym materiale kluczowym dla mnie elementem jest fakt iż wielu doskonalących się narciarzy N traktuje jako obciążenie pięt a nie stopy....słusznie wskazane jest iż taki kontrastowy schemat prowadzi do "wypuszczenia" nart i utratę kontroli ale z drugiej strony zawodnicy popełniają ten błąd aby osiągnąć lepszy czas. Super pokaz ale lekarstwo już nie za bardzo - zastąpienie prawidłowego NW odciążeniem dolnym jest bardzo trudne i wymagające zajedżenia ewolucji podstawowych lub/i jazdy na trasach o dużym nachyleniu, szkolenia na muldach - tworzenie wirtualnego garbu jest bardzo trudne. Owszem można próbować na jeździe wymuszonej ale to niestety sporo kosztuje. 2 film nr 2 - bardzo dobry materiał - instruktor bardzo mocno skupia się na carvingu, nieco inny schemat niż @Marek O ale w dalszym ciągu skupia się na odciążeniu dolnym i skupieniu się na stałym docisku nart na podłoże - fajnie ale kiedy przyjdzie jechać na bardziej ambitnej trasie to kontrola prędkości może być bardzo problematyczna. Zauważyłem także w przebłyskach filmu że jednak schemat ruchowy NW jest stosowany. 3 film nr 3 - i tu Panie fajny temat - taki na 30-40 km dziennie. Demonstrator nieźle pojechał z tym PŚ bo tam NW jest na porządku dziennym. Z krwingiem też pojechał bo nie jedzie karwingiem - ale Panie kolego bardzo ładnie wpisuje się w skręt równoległy ślizgowy który raczej w tej formie wejdzie do PN. Bardzo niewielki schemat ruchowy NW i to realizowany z przyszłej zewnętrznej - fajny materiał. Fajny temat jako wstęp do bardziej zaawansowanej jazdy. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
a_senior Napisano 13 Kwietnia Autor Udostępnij Napisano 13 Kwietnia (edytowane) 15 godzin temu, Adam ..DUCH napisał: Czytając moje wypociny pamiętaj iż czynię to przez pryzmat szkolenia - filmy są szkoleniowe to inaczej być nie może. Dwa to szczerze czysto z etyki bardzo mi ciężko analizować jazdę instruktorów. Jak dla mnie bardzo ciekawe uwagi. I w zasadzie zgodne z moim rozumieniem rzeczy. 🙂 Trzeba by zacząć od tego co rozumiemy przez skręt NW, bo w tych trzech filmach nie było o tym mowy. To ja dodałem swoje wątpliwości odnośnie NW, który można zdefiniować tak, jak to wygląda na fragmencie przejazdu polskiego zespołu na Interski 2023. Zejście (N), wbicie kija, wyjście w górę (W): https://youtu.be/pT1GsDDIvzo?t=161 W tych trzech YT wszyscy podkreślaja jedno: nie podnosimy się w skręcie zbyt wysoko, ograniczamy ruchy góra-dół, sylwetka ma pozostac zwarta. Nikt nie mówi o tym, żeby takiego NW z pełnym wyprostem nie uczyć, zresztą nikt o żadnym NW wprost nie mówi. Z jednym wyjątkiem Francuza, który pokazał cos w rodzaju NW i stwierdził, że nie zamierza go uczyć na swoich kursach szkoleniowych. Tyle że nie są to kursy dla początkujacych. Każdy z nich podkreśla trochę inny aspekt. Carving czy ześlizg pojawia się tam przy okazji i nie jest głównym tematem. Nie ma też wprost mowy o odciążeniach i ich rodzajach. Co najwyżej można się domyślić, że są. Bo muszą być. 🙂 A dalej to już były moje uwagi, że te nadmierne ruchy góra-dół i wyprosty, widziane u wielu jeżdżących, biorą się z nauki NW, takiego jak wyżej na pokazie polskiego demo team czy na fragmentach w filmie Czecha (pokazuje jazdę przygodnej narciarki). Nauczono ich tak, a oni już dalej się nie szkolili i tak im zostało. 🙂 I mimo wszystko można sobie zadać pytanie po co uczyć takich przesadnych ruchów i wyprostów? Na co to potrzebne? Dlaczego te miłe panie na pokazie tak mocno się prostują? Nie można by uczyć od razu z mniejszym wyjściem w górę? Np. jak radzi Francuz, od niskiej pozycji do pozycji bazowej czy podstawowej jak kto woli. Nie wyżej. Ale to moje skromne uwagi starzejącego się amatora, co prawda byłego instruktora, który ostatni raz szkolił innych ponad 40 lat temu. 🙂 15 godzin temu, Adam ..DUCH napisał: bardzo ładnie wpisuje się w skręt równoległy ślizgowy który raczej w tej formie wejdzie do PN. Bardzo niewielki schemat ruchowy NW i to realizowany z przyszłej zewnętrznej A to ciekawe. Czyli się doczekałem. 🙂 Edytowane 13 Kwietnia przez a_senior Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.