Skocz do zawartości

Dlaczego źle mi się jeździ? Na co zwrócić uwagę?


Gabi

Rekomendowane odpowiedzi

 

Cześć, 

Wprowadzenie: w tym roku stwierdziłam ze chce kupić nowe buty i narty. W sumie zupełnie się na tym nie znając 😅 Zmieniłam buty bo za bardzo cisneły mnie w łydkę, przy czym czułam jakbym w okolicach stopy miała luźno. Narty chciałam zmienić bo w sumie nie do końca lubię moje narty i zazwyczaj jeżdżę na nartach mojej mamy (które lubię, ale chciałam mieć swoje). Myślałam, że to tylko kwestia długości. Aż trafiłam na to forum, i teraz już wiem jak dużo nie wiem 😅

1. K
2. Wiek - 31
3. Waga - 68
4. Wzrost - 164
5. Jak długo jeździsz na nartach ? - powiedzmy ze ok. 20 lat - tzw. od dziecka, z przerwą ok 3 letnią, 
6. Ja się oceniasz wg skali Forum ? 5/6 Ciężko odnaleźć mi się w skali na forum, bo nigdy nie pogłębiałam wiedzy na temat jazdy na nartach - nie znam pojęć. Jeździć uczyli mnie rodzice i ta jazda przychodzi mi jakoś intuicyjnie. Nigdy nie miałam instruktora, ale po czytaniu tego forum myślę, że chciałabym wykupić lekcje. Myślę, że jeżdżę na krawędziach. Jeśli chodzi o szybkość to chyba maksymalnie zmierzyłam sobie ok 65 km/h. Ja czułam ze jest to już szybko 😊  Zjadę z czarnej trasy, ale psychicznie trochę zawsze się przed tym stresuje. 


7. Jakie masz buty ? ( FLEX ) - takie kupiłam. Lepiej mi się w nich jeździ niż w poprzednich. 

image.png.1441e7d8594be6ad8a72a9e81d1cba68.png


8. Jakie masz teraz narty / na jakich już jeździłeś ? Moje narty to Volki długość 156, na zdjęciach poniżej. Jeżdżę też na tych nartach Atomickach długość 146 (tez wrzucam zdjęcie poniżej). Te narty to jakieś stare modele. Innych nart nie próbowałam. Sugerując się jedynie długością planowałam zakup nart krótszych. Teraz zastanawiam się czy nie chodzi o jakieś inne parametry, albo o jakieś moje braki. Nie mam żadnego filmiku jak jeżdżę, ale jeśli uda mi się wyrwać na stok, to w ten weekend coś nagram i wrzucę. 

image.thumb.png.14b8a9f39b2887a4f8444f953c92518d.png

 

image.png.b4ba8b3ec4bad149b6e1093c078f8610.png


9. Jaki preferujesz promień skrętu, szybkość jazdy ? - Co do promienia z tego

10. Jakie lubisz trasy, w jakim kraju ? ( niebieskie, czerwone, czarne, sztruks, muldy, jazda pozatrasowa ) - jeżdżę tylko po przygotowanych trasach i nie mam aspiracji do jazdy poza nimi. Lubię trasy czerwone i niebieskie. W Polsce lubię np. Wierchomlę. W tamtym roku pierwszy raz byłam w Alpach – Ski Area DOLOMITI DI BRENTA Folgarida Marilleva, Madonna di Campiglio Pinzolo. Zjeździliśmy wszystkie czerwone i niebieskie trasy i chyba jedną czy dwie czarne 😊

11. Jak lubisz jeździć, lub jak chciałbyś jeździć ? ( turystycznie, sportowo )

Chcę jeździć zwyczajnie, turystycznie, dosyć szybko ale nie do przesady i dalej się rozwijać w technice.

12. Jak z Twoją kondycją, ile dni w sezonie spędzasz na stoku ?

Swoją kondycję oceniam na dobrą (regularne zajęcia na siłowni + w lecie górskie wędrówki). W tym sezonie na razie byłam 5 dni na stoku. Średnio pewnie kilkanaście dni na sezon.

13. Możliwości finansowe

Mogę wydać 1000-1400 zł. Pewnie używane.

 

Czy ktoś mógłby wytłumaczyć mi różnice między tymi dwiema parami nart które mam? Czy poza tą długością, z jakiegoś innego powodu może mi się gorzej jeździć na tych moich Volklach, niż na Atomicach? W szczególności lepiej jeździ się na Atomicach gdy stok już jest trochę rozjeżdżony/ bardziej miękki. Czuje, że żeby jechało mi się fajnie na Volklach  to muszę nabrać już większej prędkości. Dodatkowo Na Volklach czuje jakbym czasami nie miała do końca panowania(?) nad tyłami nart. Nie wiem jak to nazwać.

Chciałabym, żeby na nowych nartach podobnie jeździło mi się do tych Atomiców – na co zwracać uwagę? A może macie jakieś inne sugestie? Nie wiem czy kupować narty nowe po prostu krótsze, czy na coś innego patrzeć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gabi, bucik jeżeli jest dobrze dobrany to jest spoko, perspektywiczny

Co do nart, to nie zmieniaj na razie, instruktor, ocena braków i problemów, i dopiero wtedy ew. decyzja, w którą stronę iść i czy w ogóle na tym etapie.

jeździ się na dłuższej trudniej, bo ją trudniej np. siłowo obrócić, czyli poprzez rotację ciałem, a nie odpowiednią mechanikę skrętu. Ale długość tych Volkl jest odpowiednia. Dawaj filmik to napiszemy więcej. 

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, 
Wrzucam filmik jaki udało mi się zrobić w ten weekend. 
Różowa kurtka. Mogłam wybrać się tylko na stok najbliżej mnie, więc dość płasko i wolno.  

Tu jestem sama na stoku, więc chyba najlepiej mnie widać 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=SAJAh1MyUMY

Wydaje mi się że ten filmik najlepiej pokazuje, dlatego go wrzucam, ale mam jeszcze filmik kręcony z kamerą za mną, więc jak coś to mogę też wrzucić. 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Gabi napisał:

Cześć, 
Wrzucam filmik jaki udało mi się zrobić w ten weekend. 
Różowa kurtka. Mogłam wybrać się tylko na stok najbliżej mnie, więc dość płasko i wolno.  

Tu jestem sama na stoku, więc chyba najlepiej mnie widać 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=SAJAh1MyUMY

Wydaje mi się że ten filmik najlepiej pokazuje, dlatego go wrzucam, ale mam jeszcze filmik kręcony z kamerą za mną, więc jak coś to mogę też wrzucić. 

 

Filmik jest wystarczający, czy jedziesz na tych dłuższych nartach (156cm) czy na krótszych? Jak pisał @Chertan - raczej to nie wina nart, tylko kwestia słabych jeszcze umiejętności - zainwestuj w szkolenie zamiast w nowe narty, to da Ci zdecydowanie więcej. Buty masz ok o ile są dobrze dopasowane.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

@Chertan dobrze zdiagnozował problem, co tez potwierdza film. Jesteś spionizowania i dość pewnie się na nartach poruszasz, jednak technika leży i kwiczy. Brak odciążenia powoduje siłowe skręty. Dlatego na krótszych Ci się lepiej jeździ. Lekcje z instruktorem pomogą. Jak zaczniesz odciążać, zobaczysz, że ta różnica w długości nie ma znaczenia. Póki co krótką jest Ci łatwiej obracać, ale nie tędy droga.

pozdrawiam

  • Like 5
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Hej, 

Dzięki za odpowiedzi 🙂 Nie myślałam, że jest aż tak źle myśląc ze radziłam sobie na tych wszystkich trasach. Ale tak jak wspominałam na początku, czytając forum uświadamiałam sobie jak mało wiem 😅

22 godziny temu, zając napisał:

czy jedziesz na tych dłuższych nartach (156cm) czy na krótszych?

Jechałam na krótszych nartach. Czułam awersje do tych dłuższych nart więc one nie były przygotowane do jazdy. Dodatkowo je uszkodziłam. Pytałam w serwisie i mówili ze da się to "zalać", ale nie zajęłam się tym bo myślałam dalej o kupnie krótszych nart. Wrzucę zdjęcie uszkodzenia, myślicie w takim razie ze jest sens je naprawiać i na nich uczyć się poprawnej techniki? Czy jednak rozglądnąć się za nowymi? 
image.png.c3889e41f58cd34269293bf46759efe0.png

 

21 godzin temu, star napisał:

Stępi ci piętki i będzie git;-)

To trzeba jakoś specjalnie powiedzieć w serwisie? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

Bezproblemowo Ci to naprawią - krawędź jest cała. Zalanie ślizgu kofiksem nie stanowi problemu, to się wykonuje ostatnio nad wyraz często. Przytępienie piętek czy też dziobów - to prosta operacja, każdy serwismen to na miejscu wykona. Wystarczy poprosić. Nawet można sobie cos takiego kupić (guma szlifierska) i wykonać we własnym zakresie - jeśli czujemy że nam piętki, czy też dzioby haczą podczas wykonywania ześlizgów.

pozdrawiam

https://www.remsport.pl/guma-szlifierska-soft-swix-p-108.html?srsltid=AfmBOoouvfgjGEN2TRC7ydNxa9oCZ9IRCiw746he5Mk6iVjJzjlIfgQc

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba zrobić naprawę ślizgów i pełny serwis nart ze smarowaniem. Będą z samego tego powodu jeździć 2x lepiej.

Twoje Voelkle są naprawdę naprawdę OK na ten etap. Jeśli chcesz robić postępy, odstaw Atomic (tak wiem że na kopny śnieg są lepsze bo szersze, ale to ich jedyna zaleta w stosunku do voelkl). Masz predyspozycje do jazdy, ale na razie tylko to. narty dobre ale same roboty nie zrobią i Twój "brak kompatybilności z nimi" wynika z braków technicznych. Każde nowe narty odczuwałabyś podobnie (no dobra nie każde, ale każde nowe w podobnej charakterystyce).

Czyli szkolenie na Voelkl po serwisie 🙂 A przy tej prędkości którą jeździsz (dobrze że nie masz w głowie blokady) już da się zacząć wykorzystywać ich zalety (które na razie są dla Ciebie wadami 😉 ). Zmieniasz kierunek jazdy przez obrót z nartami postawionymi na płasko i o ile to "coś" daje na takim płaskim stole jak pokazałaś na filmie, to na większej górze / czerwonej trasie już nie zadziała i jestem przekonany że Twoja jazda tam wygląda zupełnie inaczej i tam najbardziej narty typu Voelkl dają Ci w kość.

Szczerze, nie bawiłbym się w tępienie piętek, tylko naukę jazdy na normalnie zaostrzonych nartach. Tępienie piętek po to, aby tylko łatwiej tył zamiatał to wg mnie droga do ułatwiania sobie zadania (i pozostania na obecnym poziomie i obecnej technice - jej braku). Równie dobrze można jeździć po prostu na tępych nartach (moja subiektywna opinia).

 

p.s. ile lat te narty nie były w serwisie?

Edytowane przez Kubis
  • Like 5
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kubis napisał:

p.s. ile lat te narty nie były w serwisie?

Nie wiem, dwa na pewno 🙂 Ale nie przypominam sobie, żebym 3 lata temu z nimi była więc pewnie dłużej. W tym roku jeździłam w nich raz, w tamtym chyba w ogóle. Pewnie to rzeczywiście kwestia tego ze nie były w ogóle przygotowane. 

Narty już w serwisie 🙂 Będę próbować w weekend w nich jeździć i znaleźć jakiegoś instruktora. 

Gdzieś na tym forum czytałam, żeby szukać instruktora z uprawieniami SiTN, IVSI lub ISIA. Czy to jest tak, że z moimi umiejętnościami już musze szukać z takimi? Czy mi to nie jest potrzebne? Bo chyba wcale nie jest dużo dostępnych takich osób jak się rozglądałam gdzieś po szkołach narciarskich. 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Gabi napisał:

Nie wiem, dwa na pewno 🙂 Ale nie przypominam sobie, żebym 3 lata temu z nimi była więc pewnie dłużej. W tym roku jeździłam w nich raz, w tamtym chyba w ogóle. Pewnie to rzeczywiście kwestia tego ze nie były w ogóle przygotowane. 

Narty już w serwisie 🙂 Będę próbować w weekend w nich jeździć i znaleźć jakiegoś instruktora. 

Gdzieś na tym forum czytałam, żeby szukać instruktora z uprawieniami SiTN, IVSI lub ISIA. Czy to jest tak, że z moimi umiejętnościami już musze szukać z takimi? Czy mi to nie jest potrzebne? Bo chyba wcale nie jest dużo dostępnych takich osób jak się rozglądałam gdzieś po szkołach narciarskich. 

Cze

 

Podstawa to serwis nart, jeśli jeździsz rzadko to dbanie aby nie rdzewiały krawędzie. Czyli po nartach - wytrzeć do sucha i niech wyschną. Nie zostawiać mokrych - w pokrowcu itp.

Instruktor - na tym poziomie obojętnie - tak naprawdę najlepiej ktoś zaufany, polecany i się go trzymać. Lekcji ile się da, jazdy ile się da. Powinno nie być trudno - bo nie zaczynasz od podstaw. Na nartach stoisz pewnie - tylko nie ma ruchu. Jazda statyczna. Musi Ci ktoś pokazać co i jak, zaaplikować zestaw ćwiczeń - i tłuc aż wejdzie w nawyk. Na dzień dzisiejszy to nic się nie dzieje, oprócz tego że (na tym stoku i w tych warunkach) potrafisz zmienić kierunek jazdy. Idzie to topornie, a przede wszystkim siłowo. Trzeba troszkę popracować góra/dół i będzie dobrze.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Gabi napisał:

Nie myślałam, że jest aż tak źle

no już bez przesady, wcale nie jest tak źle, według forumowych expertów wszyscy inni ledwo na nartach stoją

oczywiście narty po gruntownym servisie będą lepiej jechały, wystarczy trochę więcej dynamiki i stromsze górki

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.02.2025 o 09:40, Gabi napisał:

Cześć, 
Wrzucam filmik jaki udało mi się zrobić w ten weekend. 
Różowa kurtka. Mogłam wybrać się tylko na stok najbliżej mnie, więc dość płasko i wolno.  

Tu jestem sama na stoku, więc chyba najlepiej mnie widać 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=SAJAh1MyUMY

Wydaje mi się że ten filmik najlepiej pokazuje, dlatego go wrzucam, ale mam jeszcze filmik kręcony z kamerą za mną, więc jak coś to mogę też wrzucić. 

 

ostatni raz byłem w Przemyślu z żoną w 2010, fajnie było,

ale w tym samym roku w Czarnej Górze Sienna pierwszy zjazd i przejechał się po jej nartach (60 kg-164 cm)

gość ok. 100 kg 180 cm i poszło lewe kolano - artroskopia i rekonstrukcja, niby ok

po tym zdarzeniu w roku 2011 jeden wyjazd do Karlikowa i decyzja - nie da rady,

od tego czasu sprzęt czeka na reaktywację

może wnuczka ???  🙂

img-20250125-wa0005.thumb.jpg.16f8b62b52615279dfb7d814d6833c1d.jpg

 

 

  • Like 4
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.02.2025 o 10:06, Kubis napisał:

Twoje Voelkle są naprawdę naprawdę OK na ten etap. Jeśli chcesz robić postępy, odstaw Atomic (tak wiem że na kopny śnieg są lepsze bo szersze, ale to ich jedyna zaleta w stosunku do voelkl).

A czym te narty się różnią? Czemu Volkle są lepsze?

Jutro albo w sobotę jadę na Wierchomlę, wezmę instruktora i będę sprawdzać te narty po serwisie. 

 

22 godziny temu, Jan napisał:

tu pierwsza godzina mojej 3 latki

Wow, super!

Edytowane przez Gabi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Gabi napisał:

A czym te narty się różnią? Czemu Volkle są lepsze?

mają inną długość (Atomic bardzo krótkie i na dodatek mają miękkie, elastyczne dzioby - Voelkl raczej jest równo sztywny na całej długości), inny profil (Atomic ma nieproporcjonalnie węższą piętkę  - nawet czujesz różnicę w piętach sama), Atomic jest o jakieś 6% szerszy pod butem (co czyni nartę mniej podatną na impulsy inicjujące skręt).

W największym skrócie, żadna z tych nart nie jest nawet bliska narcie sportowej, ale Atomic to miękkie wsuwane kapcie, a Voelkl ma już parametry jakiegoś buta ze sznurówkami. Większa długość, węższy profil, szersze piętki i sztywność wdłużna bardzej będą się nadawać do nauki.

Oczywiście wróżę z fusów, ale wg mnie małe miękkie kłapiące dziobami Atomic Affinity Air 146cm powinny być zabronione do sprzedaży 😉 

  • Like 4
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...