Skocz do zawartości

KOMPENSACJA - technika przyszłości


Marek O

Rekomendowane odpowiedzi

23 minuty temu, Marcos73 napisał:

Cze

Pojechanie tak jak Ty wymaga dużych umiejętności, czucia terenu, śniegu etc. Osobiście z takim stylem (techniką) się nie spotkałem na żywo. Kompensację zawsze traktowałem jako odciążenie dolne, ale chyba to Twoja nowatorska nazwa, bo de facto przewija się tylko w Twoich filmach. 

Wspomniałeś, że nowicjuszy lepiej się uczy. Ale moja obawa wynika, czy nauka osób początkujących techniki szybkiej jazdy z ograniczoną kontrolą toru i prędkości jest dobrym pomysłem. Generalnie to chyba jazda z wykorzystaniem geometrii nart, coś na kształt jazdy ciętej. Jako uzupełnienie jazdy - ok, ale jako rozpoczęcie nauki jazdy, dla mnie nie ma sensu, bo to będzie jazda niebezpieczna.

pozdro

Tak, do kompensacji potrzeba prędkości. Na rolkach pojadę coś w tym stylu jak w 5 minucie tego filmu. 

Jest kompensacja, tułów na jednej wysokości, nogi robią robotę. Trzeba gazu. A dodatkowo ono samo daje napęd przy odpowiednim kącie odepchnięcia. 

Edytowane przez KrzysiekK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, KrzysiekK napisał:

Tak, do kompensacji potrzeba prędkości. Na rolkach pojadę coś w tym stylu jak w 5 minucie tego filmu. 

Jest kompensacja, tułów na jednej wysokości, nogi robią robotę. Trzeba gazu. A dodatkowo ono samo daje napęd przy odpowiednim kącie odepchnięcia. 

Krzysiu

Ale to są rolki, nie narty. Na nartach trzeba kontrolować tor i prędkość - a prędkość wynika z nastromienia. Na rolkach jeździsz po płaskim.

W jeździe ciętej z odciążeniem dolnym jest tak samo, tylko w momencie odciążenia narty nie musza jechać po śniegu.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Marcos73 napisał:

Krzysiu

Ale to są rolki, nie narty. Na nartach trzeba kontrolować tor i prędkość - a prędkość wynika z nastromienia. Na rolkach jeździsz po płaskim.

W jeździe ciętej z odciążeniem dolnym jest tak samo, tylko w momencie odciążenia narty nie musza jechać po śniegu.

pozdro

Ale przecież wiesz że jeżdżę też z górki. Nic się nie zmienia. Większy gaz bo grawitacja gna. Nie wiem jak się jedzie na nartach z kompensacją bo bałem się osiągnąć taką prędkość i często przede mną wyrastały krasnale 10% mojej wagi które mógłbym uszkodzić a nie ufam sobie bym tak zgrabnie skontrolował tor jazdy jak np Ty w filmiku z Bialki.

Stawiam, że osoba z dobrą umiejętnością kontroli toru i umiejętnościami awaryjnego zatrzymania się może mieć mega fun z takiej jazdy. Ale żeby od tego zaczynać naukę … mam wątpliwości. Może nam to @Marek Orozwieje…

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, KrzysiekK napisał:

Ale przecież wiesz że jeżdżę też z górki. Nic się nie zmienia.

To zjedź tak z górki przyśpieszając każdy skręt. Na rolkach. Do odciążenia dolnego wcale nie trzeba jakiejś szczególnej prędkości. Jest to tylko inny sposób odciążenia. Nie dźwigasz całego ciała jak w NW, tylko podkurczasz nogi. Jeździsz normalnie - nie widzę przeszkód abyś tego odciążenia nie mógł zastosować.

Jazda Marka ma znamiona jazdy ciętej, mocno wykorzystuje geometrię nart. Oczywiście wskazane przez Niego punkty - jak równe obciążenie obu nart w skręcie, prowadzenie nart cały czas po śniegu - to jest inne niż typowa jazda cięta. Niemniej jednak obie jazdy to szybka jazda. Raczej zaawansowana, niż dla początkujących. Jedynie podobną jazdę w stylu Marka to kojarzę Nico130 na filmie "Gaz" czy coś takiego. Raczej niespotykana na stokach. Wymaga wysokich umiejętności, podobnie jak jazda cięta. Marek się tym zajmuje od X lat, a przecież jest doskonałym narciarzem, więc może tak jeździć, bo doskonale to kontroluje. Jednak początkujących tego uczyć, dla mnie nie ma sensu, równie dobrze można ich postawić na krawędzi i tez będą skręcać. Pewnie łatwość przyswajania tej techniki przez nowicjuszy jest brak "złych" przyzwyczajeń z początków nauki. Pewnie warto spróbować, może być to ciekawe. 

pozdro

Edytowane przez Marcos73
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.10.2024 o 10:15, Marek O napisał:

No tak kompensacja a w tym technika punktowa to technika czucia. Rozruszanie poszczególnych punktów i wyczucie ich działania na jazdę daje zupełnie nowe wrażenia z jazdy i pozwala na tworzenie własnej techniki jazdy. Pozdrawiam

Cześć 

Na tym forum sekta😁 staroobrzędowców jest tak silna że nie wróżę Ci tu jakichś sukcesów 😜 na bank nie poprą Twoich wizji nowoczesnego narciarstwa ale osobiście trzymam kciuki za roz...nie betonu 👍

 

Edytowane przez Mikoski
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Marcos73 napisał:

Kompensację zawsze traktowałem jako odciążenie dolne, ale chyba to Twoja nowatorska nazwa, bo de facto przewija się tylko w Twoich filmach.

Z tą kompensacją jest trochę nieporozumień. Kompensujemy muldę, kompensujemy wirtualna muldę (patrz R. LeMaster) i kompensujemy odprężenie nart wygiętych w dynamicznym skręcie, głównie ciętym. Było kilka filmików na ten temat, sam wstawiałem. A co to znaczy kompensujemy? Tzn. że nie pozwalamy się dać zgnieśc naciskom, które występują w wyniku ww. okoliczności. Nie tyle sami odciążamy podciągając nogi do góry co nie kontrujemy, nie usztywniamy, dajemy tym nogom, tułowiu podejść do góry tak, by ograniczyć narastający nacisk. Tak rozumiem kompensację i tak rozumiem skręt z kompensacją. Nacisk na narty czy nasza stopy, jak zresztą napisał Marek O., ma pozostac możliwie stały bo wszelkie dodatkowe naciski i naprężenia kompensujemy.

BTW przeglądając rozmaite "zachodnie" materiały (choć nie oficjalne programy nauczania, których nie znam) nigdzie nie spotkałem się wprost z terminem kompensacja czy skręt z kompensacją. Ta kompensacja oczywiście wystepuje jako element skrętu, ale nie jest specjalnie wyróżniona. Czasem używa sie też terminu, zwłaszcza w odniesieniu do muld, "pochłonięcie" (avalement).

Nie mnie sądzić i oceniać czy takie bezodciążeniowe nauczanie, zwłaszcza początkowe, jest właściwe, ale mam podobne do Twoich wątpliwości.

Edytowane przez a_senior
  • Like 2
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Mikoski napisał:

Cześć 

Na tym forum sekta😁 staroobrzędowców jest tak silna że nie wróżę Ci tu jakichś sukcesów 😜 na bank nie poprą Twoich wizji nowoczesnego narciarstwa ale osobiście trzymam kciuki za roz...nie betonu 👍

 

nie przejmu się hanysie niedługo Śmitkowcy odejdą na drodze selekcji naturalnej a zapanuje nowe SLalomkowe prawo

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Jan napisał:

nie przejmu się hanysie niedługo Śmitkowcy odejdą na drodze selekcji naturalnej a zapanuje nowe SLalomkowe prawo

Janek, przecież szurasz jak wszyscy, tylko na krótkich. A z tym odchodzeniem to bym się nie wypuszczał, bo nie wiadomo który jesteś na liście😉.

pozdro

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, .Beata. napisał:

Cześć

A co Ty tam w ogóle jeszcze robisz i jeszcze się tym obnosisz ? - mówiłam przecież, że to jest niehumanitarne … Czyż nie miałeś już zmienić strefy klimatycznej i siedzieć nad mailami?  A skoro jesteś w wersji pisanej, i będziesz w Istebnej, a my próbujemy zorganizować swój zjazd w Zwardoniu, to może można by połączyć obie imprezy…? - tak sobie tylko luźno myślę 😁

Ależ oczywiście i bardzo chętnie się dogadamy. Kiedy? Na jaką okazję? ile osób?

Pytam, bo mam już jakieś terminy wyjazdowe, a do 15/20 osób mogę gościć w Jasienicy 10.

https://inner.ski/index.php/warsztat/

Klimat przyjazny ale hostelowy. Sala gimnastyczna, otwarta kuchnia i przestrzenna część wspólna z biblioteką i płytą winylową. Miejsce blisko gór. Jesienią i zimą będę tam robił warsztaty INNER.SKI....

Jeżeli jesteście zainteresowani grupowo lub indywidualnie, zapraszam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, KrzysiekK napisał:

Oho .. zaczyna się. Pamiętajmy o tym, że jak @.Beata.cos organizuje to zawsze wypali. Nawet jak sama jest tam nieobecna… Tak że @Marek O … już tak jakby się udało. 
 

Ogladalem Twoje terminy ferii rodzinnych .. szkoda ze sie podkarpackie ferie nie łapią. Można by rozważyć… oderwać się trochę od industrialu. Ze względu na wszechstronność rozwoju ciała … dla mnie idealnie. 

Terminy jeszcze się tworzą, mam na uwadze.....

Edytowane przez Marek O
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, a_senior napisał:

dajemy tym nogom, tułowiu podejść do góry

No właśnie nie bardzo, odciążenie dolne, u Marka zwane jazdą kompensacyjną (szerzej rozumiane) polega na pracy nóg, nie ma wyjścia tułowia. Dlatego wskazuje problem z nauczaniem „klasyków” wychowanych na NW.

pozdrawiam

ps. A oczywiście początki to avalement.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Marek O napisał:

UUUUppsss no Heja. Kopę lat. Ja latem na żaglach a zimą na nartach się obijam. Oczywiście w Polsce często goszczę w Istebnej na Złotym Groniu, bo tam są najlepsze warunki i jak by za rogiem mojego ośrodka. Jak tylko ruszą z jazdą możemy coś zmajstrować. W grudniu jadę do Bormio i Santa Caterina. W planie sama jazda, technika punktowa, kompensacja i codzienna analiza. Tak więc jestem chętny. Myślę że Istebna będzie dla większości dostępna. 

Pozdrawiam tym razem z topu masztu a już niedługo ze szczytu jakiejś góry.

Zdjęcie WhatsApp 2024-10-17 o 16.04.13_c1386957.jpg

Ale masz perspektywę piękną 🙂

A propos grudnia, w jakim terminie będziesz w Valtellinie? Ja od 15 do 21 z drugiej strony góry planuję - Solda. Pozdrowię Simona od Ciebie 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

>>>No właśnie nie bardzo, odciążenie dolne, u Marka zwane jazdą kompensacyjną (szerzej rozumiane) polega na pracy nóg, nie ma wyjścia tułowia. Dlatego wskazuje problem z nauczaniem „klasyków” wychowanych na NW.

 

 

Gdy uwzględnisz to o czym pisał MarekO, czyli luz i lekkość a nogom nie bedziesz przeszkadzał, to same zrobią to za Ciebie. Im szybsza jazda tym łatwiej, bo reakcje z nart bardziej zdecydowane.....

Edytowane przez mig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, KrzysiekK napisał:

Tak, do kompensacji potrzeba prędkości. Na rolkach pojadę coś w tym stylu jak w 5 minucie tego filmu. 

Jest kompensacja, tułów na jednej wysokości, nogi robią robotę. Trzeba gazu. A dodatkowo ono samo daje napęd przy odpowiednim kącie odepchnięcia. 

OK tak kompensacja jest bardzo wyraźnie widoczna w pokazanej jeździe 5 min. Dodatkowo są pokazane pewne elementy Techniki Punktowej, podczas wypychania stopy do przodu i tyłu pod kolanem 7 min. 

1. Wszystkie elementy ćwiczeń są dobrze wskazane, jednak przy zbyt dużym napięciu wszystkiego, szczególnie kolan i ud (uważam niepotrzebnie).

2. W kompensacji jedzie całe ciało i to luźno, łącznie z tułowiem karkiem i głową

 

Na rolkach jedzie na 50%, bo od bioder w górę jest zablokowany. To nie tułów ma być w jednej linii, tylko głowa! Napina się do tego, że aż mnie wszystko boli. Przepraszam za określenie. Pozdrawiam

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Lexi napisał:

Jest dokładnie w wieku mojej żony ..więc do"starszej babki" jej brakuje.. nie wiem dlaczego tak twierdzisz - w Twoim wieku już sie człowiek ogląda za dziewczynkami?

Chłopaki ja was proszę kobiety, jak jachty w pełnym ożaglowaniu lub nagie w galopie na koniu. Nie ma piękniejszych widoków. Niezależnie od wieku to klasyka!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Marcos73 napisał:

Więc po co Ci krótkie, albo długie. Przecież do szurania to nie ma znaczenia. Ja też mam 2 pary, a nawet 5. Jak coś. Takie zbieractwo😉. W sumie nie wiem po co, bo na wszystkich jeżdżę tak samo😀.

pozdro

Narty nie mają znaczenia. Pozdro

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...