Skocz do zawartości

KOMPENSACJA - technika przyszłości


Marek O

Rekomendowane odpowiedzi

20 minut temu, Marek O napisał:

No tak kompensacja a w tym technika punktowa to technika czucia. Rozruszanie poszczególnych punktów i wyczucie ich działania na jazdę daje zupełnie nowe wrażenia z jazdy i pozwala na tworzenie własnej techniki jazdy. Pozdrawiam

Jakie narty najlepsze do nauki tejże techniki;-)?

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cze

Twój styl jazdy jest charakterystyczny, natomiast nie nazwałbym tego odrębną techniką. Kompensacja jako taka to nie jest novum. Różnica, którą zauważam, to ciągłe prowadzenie nart w kontakcie ze śniegiem. Wymaga to doskonałego czucia śniegu, balansu i umiejętności opanowania dynamiki nart. Jazda jest specyficzna, a jak widać na filmie podopieczni mają problem z naśladownictwem. Nie chodzi mi o samą kompensację, ale jazdę w Twoim stylu.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Marcos73 napisał:

Cze

Twój styl jazdy jest charakterystyczny, natomiast nie nazwałbym tego odrębną techniką. Kompensacja jako taka to nie jest novum. Różnica, którą zauważam, to ciągłe prowadzenie nart w kontakcie ze śniegiem. Wymaga to doskonałego czucia śniegu, balansu i umiejętności opanowania dynamiki nart. Jazda jest specyficzna, a jak widać na filmie podopieczni mają problem z naśladownictwem. Nie chodzi mi o samą kompensację, ale jazdę w Twoim stylu.

pozdro

Technika pokazana na filmie to tylko wierzchołek góry lodowej. Dojście do czystej kompensacji, szczególnie na dużej prędkości, pokazanej na końcu filmu, to lata praktyki ale wartej uwagi. Jednak sama technika punktowa stosowana na każdym poziomie daje adeptom możliwość świadomego i uważnego poruszania się w skręcie. Jak widzisz, technikę kompensacyjną opracowuję i publikuję od ponad 20 lat i ciągle jest coś do udoskonalenia. Daje duże możliwości własnego rozwoju i jest niezwykle przyjemna i otwartą formą jazdy na nartach. Pozdrawiam

Edytowane przez Marek O
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Marek O napisał:

Technika pokazana na filmie to tylko wierzchołek góry lodowej. Dojście do czystej kompensacji, szczególnie na dużej prędkości, pokazanej na końcu filmu, to lata praktyki ale wartej uwagi. Jednak sama technika punktowa stosowana na każdym poziomie daje adeptom możliwość świadomego i uważnego poruszania się w skręcie. Jak widzisz, technikę kompensacyjną opracowuję i publikuję od ponad 20 lat i ciągle jest coś do udoskonalenia. Daje duże możliwości własnego rozwoju i jest niezwykle przyjemna i otwartą formą jazdy na nartach. Pozdrawiam

Dodatkowo technika kompensacyjna jest odwrotnością techniki tradycyjnej. Tam gdzie wychodziłeś w górę, w kompensacji schodzisz w dół i ztym elementem, szczególnie na dużej prędkości maja problemy tradycjonaliści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, star napisał:

GS odpada?

GS też da rade, przecież gigant też jeżdżą w kompensacji. będziesz wtedy jechał większym promieniem, potrzebował szerszego stoku, ale frajda ta sama. Pamiętajcie że jest to technika przyśpieszająca idealne na początku na płaskie i skromnie nachylone stoki gdzie dodajesz gwizdka do jazdy. Pojechanie tak na stromym wymaga już dużych umiejętności. Pozdrawiam

Edytowane przez Marek O
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Marek O napisał:

Dodatkowo technika kompensacyjna jest odwrotnością techniki tradycyjnej. Tam gdzie wychodziłeś w górę, w kompensacji schodzisz w dół i ztym elementem, szczególnie na dużej prędkości maja problemy tradycjonaliści.

Czyli wygląda, że wracamy do tezy, iż lepiej "wpaść" na Ciebie umiejąc mniej, niż więcej 😉 .

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka pytań.

1. Czy termin "kompensacja", "technika kompensacyjna", w sensie terminologicznym, to polski (w domyśle Twój) wytwór czy też zapożyczenie z którejś z zachodnich szkół.

2. Czy ma sie to jakoś do PMTS H. Harba?

3. Nic w tym krótkim filmiku nie ma o odciążeniu. Jakimkolwiek. W PMTS masz odciążenie dolnej narty, tu niczego takiego nie widzę. Podobnie jak o przeniesieniu ciężaru z narty na nartę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, a_senior napisał:

Mam kilka pytań.

1. Czy termin "kompensacja", "technika kompensacyjna", w sensie terminologicznym, to polski (w domyśle Twój) wytwór czy też zapożyczenie z którejś z zachodnich szkół.

2. Czy ma sie to jakoś do PMTS H. Harba?

3. Nic w tym krótkim filmiku nie ma o odciążeniu. Jakimkolwiek. W PMTS masz odciążenie dolnej narty, tu niczego takiego nie widzę. Podobnie jak o przeniesieniu ciężaru z narty na nartę.

Nie twierdzę że kompensacja jest tylko i wyłącznie moim wynalazkiem, ale jeżdżę nią od 2000 roku i opisałem ją wtedy w "SKI Magazynie dla Narciarzy" i w swojej książce "CARVING nie tylko dla narciarzy" Nie było wówczas na rynku innych zmianek w tym kierunku. Kompensacja występowała w jeździe po muldach i garbach terenowych. Gdzieś kiedyś podobno francuzi proponowali skręt kompensacyjny na którejś konferencji INTERSKI, ale nie przypominało to kompensacji obecnej.

Technika PMTS H. Harba - nie wgłębiałem się dotychczas, a widzę że na forum macie sporo materiałów, z którymi chętnie się zapoznam.

W technice którą proponuję są trzy ważne elementy:

1 - cała narta równo dociśnięta do śniegu

2 - obie narty równo dociśnięte do śniegu 

3 - obie narty równo dociśnięte do śniegu podczas całego przejazdu i tutaj pokazuje się kompensacja. Narty nie są ani odciążone, ani przeciążone. Narty są cały czas równo dociążone.

Technika fajnie sprawdza się u jeżdżących już ale nie koniecznie wyczynowych narciarzy. Daje dużo luzu i efektu noszenia w skręcie, co wszyscy łapiący ją narciarze potwierdzają. 

Kompensacja jest dokładną odwrotnością techniki tradycyjnej i ze stosowaniem jej najwięcej problemów mają mocno zakorzenieni tradycjonaliści, to znaczy osoby jeżdżące NW, czyli odciążeniem i rotacją, czego w kompensacji w ogóle niema.

Oczywiście filmik to wierzchołek góry lodowej. Tematy które poruszyłeś odciążenie, przejście z narty na nartę... , to początek dyskusji do której chętnie przystąpię.

Zapraszam do moich filmów i materiałów, w których oprócz jazdy na nartach poruszam temat czucia i świadomości ciała

https://www.youtube.com/@inner_ski

Tutaj znajdziecie większość moich opracowań od 1998 roku

https://szkolacarvingu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=116

i publikacje

https://szkolacarvingu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=127

Pozdrawiam i zapraszam Marek

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Gabrik napisał:

Czyli wygląda, że wracamy do tezy, iż lepiej "wpaść" na Ciebie umiejąc mniej, niż więcej 😉 .

Wpaść zawsz można, do czego zapraszam gorąco a z tym mniej i więcej to się okaże. Czasem sprawni fizycznie i świadomi swojego ciała początkujący narciarze szybciej łapią kompensacje i technikę Punktową od zakorzenionych w tradycji wieloletnich narciarzy. Ci pierwsi uczą się od razu, drudzy muszą najpierw zapomnieć o tradycji, dopiero potem się zmieniają....

Pozdrawiam Marek

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Marek przestań p......ć tylko zrób warsztaty i pokaż. Z pewnością znalazłoby się sporo chętnych. Masz jakiś pomysł tego typu, miejsce, termin, cena ... Co Ty na to?

W ogóle to strasznie fajnie Cię czytać, bo to tak jakbym Cię słyszał a nawet trochę widział.

Pozdro serdeczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Marek przestań p......ć tylko zrób warsztaty i pokaż. Z pewnością znalazłoby się sporo chętnych. Masz jakiś pomysł tego typu, miejsce, termin, cena ... Co Ty na to?

W ogóle to strasznie fajnie Cię czytać, bo to tak jakbym Cię słyszał a nawet trochę widział.

Pozdro serdeczne

UUUUppsss no Heja. Kopę lat. Ja latem na żaglach a zimą na nartach się obijam. Oczywiście w Polsce często goszczę w Istebnej na Złotym Groniu, bo tam są najlepsze warunki i jak by za rogiem mojego ośrodka. Jak tylko ruszą z jazdą możemy coś zmajstrować. W grudniu jadę do Bormio i Santa Caterina. W planie sama jazda, technika punktowa, kompensacja i codzienna analiza. Tak więc jestem chętny. Myślę że Istebna będzie dla większości dostępna. 

Pozdrawiam tym razem z topu masztu a już niedługo ze szczytu jakiejś góry.

Zdjęcie WhatsApp 2024-10-17 o 16.04.13_c1386957.jpg

  • Like 5
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

A co Ty tam w ogóle jeszcze robisz i jeszcze się tym obnosisz ? - mówiłam przecież, że to jest niehumanitarne … Czyż nie miałeś już zmienić strefy klimatycznej i siedzieć nad mailami?  A skoro jesteś w wersji pisanej, i będziesz w Istebnej, a my próbujemy zorganizować swój zjazd w Zwardoniu, to może można by połączyć obie imprezy…? - tak sobie tylko luźno myślę 😁

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, .Beata. napisał:

Cześć

A co Ty tam w ogóle jeszcze robisz i jeszcze się tym obnosisz ? - mówiłam przecież, że to jest niehumanitarne … Czyż nie miałeś już zmienić strefy klimatycznej i siedzieć nad mailami?  A skoro jesteś w wersji pisanej, i będziesz w Istebnej, a my próbujemy zorganizować swój zjazd w Zwardoniu, to może można by połączyć obie imprezy…? - tak sobie tylko luźno myślę 😁

Oho .. zaczyna się. Pamiętajmy o tym, że jak @.Beata.cos organizuje to zawsze wypali. Nawet jak sama jest tam nieobecna… Tak że @Marek O … już tak jakby się udało. 
 

Ogladalem Twoje terminy ferii rodzinnych .. szkoda ze sie podkarpackie ferie nie łapią. Można by rozważyć… oderwać się trochę od industrialu. Ze względu na wszechstronność rozwoju ciała … dla mnie idealnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.10.2024 o 12:37, Marek O napisał:

Pamiętajcie że jest to technika przyśpieszająca idealne na początku na płaskie i skromnie nachylone stoki gdzie dodajesz gwizdka do jazdy. Pojechanie tak na stromym wymaga już dużych umiejętności.

Cze

Pojechanie tak jak Ty wymaga dużych umiejętności, czucia terenu, śniegu etc. Osobiście z takim stylem (techniką) się nie spotkałem na żywo. Kompensację zawsze traktowałem jako odciążenie dolne, ale chyba to Twoja nowatorska nazwa, bo de facto przewija się tylko w Twoich filmach. 

Wspomniałeś, że nowicjuszy lepiej się uczy. Ale moja obawa wynika, czy nauka osób początkujących techniki szybkiej jazdy z ograniczoną kontrolą toru i prędkości jest dobrym pomysłem. Generalnie to chyba jazda z wykorzystaniem geometrii nart, coś na kształt jazdy ciętej. Jako uzupełnienie jazdy - ok, ale jako rozpoczęcie nauki jazdy, dla mnie nie ma sensu, bo to będzie jazda niebezpieczna.

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...