Skocz do zawartości

Rdzeń drewniany w konstrukcji nart


Kaem

Rekomendowane odpowiedzi

W budowie rdzeni drewnianych nart zjazdowych stosuje się różne rodzaje drewna: buk, topola, jesion, aruba i pewnie inne (których nie znam), nieraz w rdzeniu funkcjonują wspólnie np buk i topola.

Moje pytanie brzmi: jaki wpływ na zachowanie / jakość pracy narty mają poszczególne rodzaje drewna? 

Czy fakt że jakaś narta ma jesion, a inna z tej samej grupy (a nawet tego samego producenta) topolę czy mikst ma istotny wpływ na jakość jazdy/ użytkowania ??

Przecież mamy jeszcze dwie czy czasem jedną blachę, specjalne usztywnienia itepe ??

Co sądzicie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 18:26, Kaem napisał:

W budowie rdzeni drewnianych nart zjazdowych stosuje się różne rodzaje drewna: buk, topola, jesion, aruba i pewnie inne (których nie znam), nieraz w rdzeniu funkcjonują wspólnie np buk i topola.

Moje pytanie brzmi: jaki wpływ na zachowanie / jakość pracy narty mają poszczególne rodzaje drewna? 

Czy fakt że jakaś narta ma jesion, a inna z tej samej grupy (a nawet tego samego producenta) topolę czy mikst ma istotny wpływ na jakość jazdy/ użytkowania ??

Przecież mamy jeszcze dwie czy czasem jedną blachę, specjalne usztywnienia itepe ??

Co sądzicie? 

Rozwiń  

Prawdopodobnie adekwatny do miękkości/twardości danego materiału. Natomiast żeby to stwierdzić obiektywnie, to trzeba by mieć kilka par nart identycznej konstrukcji, różniących się jedynie rodzajem zastosowanego drewna. Obawiam się, że różnice mogą być subtelne, na granicy odczuwalności. Być może ten najbardziej miękki w relacji do najbardziej twardego da odczuwalną różnicę, ale co do tych pośrednich to nie mam już przekonania. Wystarczy, że konstruktor zaaplikuje mocną szynę usztywniającą narty i różnice będą się zacierać, bo ta szyna a nie drewno będzie mieć kluczowy wpływ na subiektywne odczucie twardości.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 18:26, Kaem napisał:

W budowie rdzeni drewnianych nart zjazdowych stosuje się różne rodzaje drewna: buk, topola, jesion, aruba i pewnie inne (których nie znam), nieraz w rdzeniu funkcjonują wspólnie np buk i topola.

Moje pytanie brzmi: jaki wpływ na zachowanie / jakość pracy narty mają poszczególne rodzaje drewna? 

Rozwiń  

Poszczególne rodzaje drewna mają różną sprężystość, twardość, a także różną żywotność na odkształcenia. Np nie wiem czy słyszałeś, ale z  Gwajakowca wykonywano (nie wiem czy nadal) panewki do wałów napędowych śrub okrętowych.

  W dniu 25.09.2024 o 18:26, Kaem napisał:

Czy fakt że jakaś narta ma jesion, a inna z tej samej grupy (a nawet tego samego producenta) topolę czy mikst ma istotny wpływ na jakość jazdy/ użytkowania ??

Rozwiń  

Osobiście uważam ten aspekt budowy nart, za zdecydowanie istotniejszy od omawianej w innych wątkach długości. Np. @Marcos73 kilka dni w tył stwierdził, że Karuba w rdzeniu to badziewne narty, no nic bardziej mylnego. Wpływ na jakość użytkowania jest (oczywiście wiemy, że jak napisałeś istotne są klej, ilość warstw metalu, ich grubość, to wszystko całościowo tworzy całość. Oczywiście można wszystko zwalać tylko na marketing, ale odczuwalny i istotny wpływ ma rodzaj użytego drewna. 

Dla mnie najlepszym przykładem są moje Kastle 171 właśnie z rdzeniem z Karuby. Narta sztywna odpowiednio poprzecznie i niesamowicie elastyczna wzdłużnie. Na twarde, na odsypy, w muldach. No to było naprawdę wow w moim przypadku. Na drugim biegunie np. Salomon S Race 12 GS 180 (rdzeń jesionowy) no narty sztywne, choć sprężyste, ale całkowicie inna charakterystyka, choć także i segment.  

  W dniu 25.09.2024 o 18:26, Kaem napisał:

Przecież mamy jeszcze dwie czy czasem jedną blachę, specjalne usztywnienia itepe ??

Co sądzicie? 

Rozwiń  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 19:24, Gabrik napisał:

Poszczególne rodzaje drewna mają różną sprężystość, twardość, a także różną żywotność na odkształcenia. Np nie wiem czy słyszałeś, ale z  Gwajakowca wykonywano (nie wiem czy nadal) panewki do wałów napędowych śrub okrętowych.

Osobiście uważam ten aspekt budowy nart, za zdecydowanie istotniejszy od omawianej w innych wątkach długości. Np. @Marcos73 kilka dni w tył stwierdził, że Karuba w rdzeniu to badziewne narty, no nic bardziej mylnego. Wpływ na jakość użytkowania jest (oczywiście wiemy, że jak napisałeś istotne są klej, ilość warstw metalu, ich grubość, to wszystko całościowo tworzy całość. Oczywiście można wszystko zwalać tylko na marketing, ale odczuwalny i istotny wpływ ma rodzaj użytego drewna. 

Dla mnie najlepszym przykładem są moje Kastle 171 właśnie z rdzeniem z Karuby. Narta sztywna odpowiednio poprzecznie i niesamowicie elastyczna wzdłużnie. Na twarde, na odsypy, w muldach. No to było naprawdę wow w moim przypadku. Na drugim biegunie np. Salomon S Race 12 GS 180 (rdzeń jesionowy) no narty sztywne, choć sprężyste, ale całkowicie inna charakterystyka, choć także i segment.  

 

Rozwiń  

Poszczególne rodzaje drewna piszesz mają różną charakterystykę.

A co powiesz na to, że ten sam gatunek drewna może inaczej zachowywać się w nartach i mieć inne parametry.

Wpływ ma wilgotność,sezonowanie,metoda suszenia,wiek drzewa do pozyskania deski,oraz z jakiej części została ona wycięta i to tak tylko z grubsza.

Mi ta wiedza nie jest potrzebna,do pisania doktoratu się nie przymierzam😄

Edytowane przez Edwin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 19:24, Gabrik napisał:

Poszczególne rodzaje drewna mają różną sprężystość, twardość, a także różną żywotność na odkształcenia. Np nie wiem czy słyszałeś, ale z  Gwajakowca wykonywano (nie wiem czy nadal) panewki do wałów napędowych śrub okrętowych.

Osobiście uważam ten aspekt budowy nart, za zdecydowanie istotniejszy od omawianej w innych wątkach długości. Np. @Marcos73 kilka dni w tył stwierdził, że Karuba w rdzeniu to badziewne narty, no nic bardziej mylnego. Wpływ na jakość użytkowania jest (oczywiście wiemy, że jak napisałeś istotne są klej, ilość warstw metalu, ich grubość, to wszystko całościowo tworzy całość. Oczywiście można wszystko zwalać tylko na marketing, ale odczuwalny i istotny wpływ ma rodzaj użytego drewna. 

Dla mnie najlepszym przykładem są moje Kastle 171 właśnie z rdzeniem z Karuby. Narta sztywna odpowiednio poprzecznie i niesamowicie elastyczna wzdłużnie. Na twarde, na odsypy, w muldach. No to było naprawdę wow w moim przypadku. Na drugim biegunie np. Salomon S Race 12 GS 180 (rdzeń jesionowy) no narty sztywne, choć sprężyste, ale całkowicie inna charakterystyka, choć także i segment.  

 

Rozwiń  

Weź się nie wygłupiaj. Kolega jest technologiem drewna.

Pozdro

Edytowane przez Mitek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 19:38, Edwin napisał:

Poszczególne rodzaje drewna piszesz mają różną charakterystykę.

A co powiesz na to, że ten sam gatunek drewna może inaczej zachowywać się w nartach i mieć inne parametry.

Wpływ ma wilgotność,sezonowanie,metoda suszenia,wiek drzewa do pozyskania deski,oraz z jakiej części została ona wycięta i to tak tylko z grubsza.

Mi ta wiedza nie jest potrzebna,do pisania doktoratu się nie przymierzam😄

Rozwiń  

Edwin, podejrzewam iż powód zastosowania karuby a nie jesionu może być prozaiczny, czyli niższa cena. Nie znam cen poszczególnych odmian drewna, ale podejrzewam, że w projektowaniu nart dużo do powiedzenia mają księgowi. Dokładnie tak samo jak w przypadku samochodów. A marketingowo zawsze da się to ubrać w piękne słowa. 

Edytowane przez tomkly
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 18:26, Kaem napisał:

W budowie rdzeni drewnianych nart zjazdowych stosuje się różne rodzaje drewna: buk, topola, jesion, aruba i pewnie inne (których nie znam), nieraz w rdzeniu funkcjonują wspólnie np buk i topola.

Moje pytanie brzmi: jaki wpływ na zachowanie / jakość pracy narty mają poszczególne rodzaje drewna? 

Czy fakt że jakaś narta ma jesion, a inna z tej samej grupy (a nawet tego samego producenta) topolę czy mikst ma istotny wpływ na jakość jazdy/ użytkowania ??

Przecież mamy jeszcze dwie czy czasem jedną blachę, specjalne usztywnienia itepe ??

Co sądzicie? 

Rozwiń  

Faktem jest że topowe narty np rossignola uzywaja jjesion, zaś head buk z domieszką topoli. Nie znam nart o charakterystyce sportowej z lekkich jak wspomniana karuba czy topola, jeśli ktoś zna prosże o info. Dla technologów jest wątek 

https://www.skimag.com/gear/ski-wood-cores/

DSC_2085.JPG.def0f765742f075e8ed848c2f4c
https://www.bordeski.com/materiali/

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 20:05, star napisał:

Faktem jest że topowe narty np rossignola uzywaja jjesion, zaś head buk z domieszką topoli. Nie znam nart o charakterystyce sportowej z lekkich jak wspomniana karuba czy topola, jeśli ktoś zna prosże o info. Dla technologów jest wątek 

 

Rozwiń  

Tadziu, a orientujesz się w cenach poszczególnych gatunków drewna? Tu może tkwić odpowiedź. Podejrzewam, że te o najlepszych właściwościach będą również najdroższe a więc można je zastosować w nartach za 1.000 Euro ale w tych za 400 Euro już nie. Być może szukamy głębszych uzasadnień technologicznych, podczas gdy prawda jest znacznie bardziej prozaiczna.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 20:03, tomkly napisał:

Edwin, podejrzewam iż powód zastosowania karuby a nie jesionu może być prozaiczny, czyli niższa cena. Nie znam cen poszczególnych odmian drewna, ale podejrzewam, że w projektowaniu nart dużo do powiedzenia mają księgowi. Dokładnie tak samo jak w przypadku samochodów. A marketingowo zawsze da się to ubrać w piękne słowa. 

Rozwiń  

Zawsze chodzi o kasę,drewno to nie wszystko impregnaty,kleje obróbka to kosztuje.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 20:10, tomkly napisał:

Tadziu, a orientujesz się w cenach poszczególnych gatunków drewna? Tu może tkwić odpowiedź. Podejrzewam, że te o najlepszych właściwościach będą również najdroższe a więc można je zastosować w nartach za 1.000 Euro ale w tych za 400 Euro już nie. Być może szukamy głębszych uzasadnień technologicznych, podczas gdy prawda jest znacznie bardziej prozaiczna.

Rozwiń  

Ja znam ,bo kupuję do kominka😁

Najdroższy grab, dąb,buk.

Olcha,brzoza najtańsza.

Mowa o liściastych😄

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 20:09, Edwin napisał:

A już tak patrząc na narty zawodników z czołówki PŚ ,to śmiem twierdzić, że nawet biorą pod uwagę okres w jakim było ścinane drzewo. Tak jak w instrumentach muzycznych. Nie z każdego świerka można zrobić Stradivariusa😄

Rozwiń  

Odnośnie Stradivariusa to tu jest fajny artykuł: https://nauka.tvp.pl/56131958/tajemnica-dzwieku-skrzypiec-stradivariusa-wyjasniona

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 20:13, Gabrik napisał:

Czytałem, ja mistrzem stolarzem z wykształcenia i rozumiem co napisał, troszeczkę desek przerzuciłem, choć już od dawna poza branżą. Marek zapytał i nie o doktorat 🙂 .

Rozwiń  

Co oni temu Kaemowi w Zwardoniu zrobili, że już w struktury desek wchodzi😁😁

  • Like 1
  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 20:10, tomkly napisał:

Tadziu, a orientujesz się w cenach poszczególnych gatunków drewna? Tu może tkwić odpowiedź. Podejrzewam, że te o najlepszych właściwościach będą również najdroższe a więc można je zastosować w nartach za 1.000 Euro ale w tych za 400 Euro już nie. Być może szukamy głębszych uzasadnień technologicznych, podczas gdy prawda jest znacznie bardziej prozaiczna.

Rozwiń  

Poplar czyli topola oczywiście najtańsza w porównaniu z ash jesion i beech buk https://www.branchingoutwood.com/blog/whats-the-most-expensive-wood w temacie piosenka;-)

 

Edytowane przez star
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 25.09.2024 o 19:24, Gabrik napisał:

Np. @Marcos73 kilka dni w tył stwierdził, że Karuba w rdzeniu to badziewne narty, no nic bardziej mylnego.

Rozwiń  

Cze

To jakieś egzotyczne drzewo, którego właściwości nie znam. Moja opinia na podstawie bełkotu marketingowego jednej z firm, ultra lekkie narty na trasę …. Dla mnie to już bzdura. Daj jakąś charakterystykę i jego właściwości. Może Tadek pomoże. 
Zwykle egzotyczne drzewa nie są lepsze tylko o czym pisał Tomkly, jedynie tańsze. 
pozdro

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 26.09.2024 o 05:21, Lexi napisał:

Bo nie doczytałeś że chodzi o noszenie tych nart na trasę ;).... podobno najlepsze sa takie z rdzeniem z balsy + dwie warstwy styropianu ...krawędzie oczywiście z przesławnego tytanalu..

Rozwiń  

 

  W dniu 26.09.2024 o 04:29, Marcos73 napisał:

Cze

To jakieś egzotyczne drzewo, którego właściwości nie znam. Moja opinia na podstawie bełkotu marketingowego jednej z firm, ultra lekkie narty na trasę …. Dla mnie to już bzdura. Daj jakąś charakterystykę i jego właściwości. Może Tadek pomoże. 
Zwykle egzotyczne drzewa nie są lepsze tylko o czym pisał Tomkly, jedynie tańsze. 
pozdro

Rozwiń  

Łączy się nieodłącznie z..

 https://www.mardosport.pl/e-22579-narty-kastle-proto-premium-brown-grip-walk-titanal-karuba-woodcore-tyrolia-12-top-stan

tytanem;-)

ps w skiturach funkcjonuje pawłownia, aż się cały ślinię na ich widok, tam ważna waga, dochodzi karbon

wstawialem nieco wyżej link do borde małej manufaktury gościa spotkałem w Soelden tam do wyboru choć tłumaczenie ashes to ashes dust to dust a on w standardzie jodła i jesion

IMG_7067.png.c537536dfda1e3d2a22f0042c9a

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  W dniu 26.09.2024 o 05:54, Kaem napisał:

QRDE ...chyba na najbliższe wyjazdy w Dolomity musze pod kurtką jakąś siekierkę przemycić .. 

Rozwiń  

wiesz jak jest manufaktura rządzi się swoimi prawami, a cena musi być wyższa i czyms trzeba ekoświrów zachęcić znaczy ci to są pewno przykuci do tych dolomickich drzew a reklama przemawia do patriotów, tak więc powinieneś mieć z karkonoskiego parku narodowego, ale nie zachęcam;-) ps fotkę wstawiłem ze względu na kolory nie tekst... choć i tam ash to nie jesion a popiół... a u nas same diamenty, przypomina mi to dyskusję o dojrzewaniu win w beczkach, wiadomo niby dąb amerykański lub francuski, choć i chorwacki się znajdzie, zwany slovenian dla niepoznaki. Freaki zaś eksperymentują z wiśnią i akacją przy czymś Ajaccio to stał nierdzewna dla zmyłki... sporo voodoo ale jesion i buk dla nart parasportowych to klasyka, choć do buku trza topoli zwykle chyba jesion można solo. Dla mnie to papierem lakmusowy sprawdzam czy ash/beech i voila. Nie pomyliłem się a kontrprzykładów nie znam. Wątek z wpisami zibi od lotnictwa po tenis stołowy wart lektury.

DSC_2086.JPG.55725a956abd14e5f70c07ae39b

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...