Skocz do zawartości

Jakie narty do nauki, czyli newerending...


Gabrik

Rekomendowane odpowiedzi

42 minuty temu, Jan napisał:

no ale chyba od czasu gdy zostałeś w 1988 roku instruktorem to jednak wiele się zmieniło ?

Tak patrząc we Francji na pracę instruktorów to zasadniczo przy małych dzieciach wielkiej różnicy nie ma (pług) - doszły jedynie różne zabawki na górce ale dorośli są prowadzeni zupełnie inaczej.

Ale ja uczę dokładnie tak jak w 1988. Konsekwencja i stabilność to podstawa sukcesu.

Pozdro

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Jan napisał:

z tego co sam kiedyś napisałeś to okres kiedy uczyłeś miał miejsce jakieś 20 lat temu - może być że w tym czasie zmienił się sprzęt i metody nowoczesnych instruktorów (Morgan, Spiochu, Ogorzałek, Tadeo) jednak dopasowały się do tego postępu ?

Janek, moim zdaniem uchylne tyczki, wprowadzenie nart taliowanych to była swoista rewolucja sprzętowa, przede wszystkim w sporcie, natomiast sama jazda - amatorska to raczej ewolucja. 20 lat temu - to już narty taliowane były bardzo mocno zakorzenione i wypierały systematycznie ze stoków narty proste. Sam śmig przeszedł modernizację i już nie wygląda jak kiedyś, dużo mocniej korzysta z geometri narty. Ale nadal to jest śmig. Jazda cięta wywodzi się ze sportu i praktycznie wszyscy z niej korzystamy. Bo to jazda szybka. Na mniej stromych odcinka, przepłaszczeniach fajnie się bujnąć na krawędziach. Narty jadą dużo szybciej, a przede wszystkim stabilniej niż na płasko (Szczególnie przy bardzo mocno taliowanych nartach). I nie ma nic w tym złego. Ważne aby to wprowadzać stopniowo do swojej jazdy, a nie od tego zaczynać. Kiedyś, na nartach prostych było trudniej. Sam początek był trudny, a w miarę zdobywania umiejętności jazda stawała się łatwiejsza. Teraz się zmieniło. Po wyjściu z pługu, a nawet go pomijając wystarczy delikatnie postawić narty na krawędzi i zaczynają skręcać. Jest to banalne. Ale to jest złudne. Dlatego popieram Twoje słowa, jedź w Alpy uczyć się jeździć. Tam gdzie są strome i wymagające stoki. Na popierdółkach, to można się tylko bujać. Jazda cięta na wysokim poziomie, jest bardzo trudna. Jest banalna na płaskich odcinkach, gdzie trzeba szukać prędkości, a diametrialnie trudniejsza, gdzie trzeba tą prędkość kontrolować. Na stromych odcinkach przede wszystkim uciekać z linii spadku stoku, a nie postawić narty na krawędzi i i wzdłuż tej linii jechać. Bo skręty powodują w tym przypadku przyśpieszanie, nie zwalnianie. Wielu później tak uczonych osób zderza się ze szklanym sufitem, bo niby robią wszystko jak trzeba, a narty jadą coraz szybciej. Tutaj wcześniejsze literki z narciarskiego abecadła są nie do przecenienia.

pozdro

  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.09.2024 o 11:23, Gabrik napisał:

 

Teraz, można to łatwo przenieść na "nasz" świat, czyli dorosłych, ale dopiero się uczących.

 

*Wpis na podstawie kanadyjskiego systemu szkolenia.

 

No to wypada nieco z mojej strony nieco podsumować temat. Czasy kiedy mając 160 w kapeluszu i tato dał ci deski 200 - synek to są twoje nowe narty, a ty nie wiedziałeś czy spać z nimi czy też jeździć dawno minęły. Czas "klasyków" bezpowrotnie minął ograniczając się jedynie do polubień filmów na YT i ostatnich pasjonatów techniki klasycznej. Mamy czasy maszynowo przygotowanych stoków gdzie każda "czarna" jest do zjechania a "szwajcarski mur" ogranicza się do fotki z krawędzi, aperolem i zjazdem kanapą - byłem zobaczyłem jest fotka na FB.

Jakie więc dobrać narty do nauki...nauki adekwatnej do obecnych czasów. W oparciu o własne doświadczenie narciarskie i szkoleniowe oraz aktualny program nauczania SITN rekomenduję narty AM z wysokiej półki, wąskie pod butem (max70) i trzymając się uśrednienia ok -5 góra -10 od wzrostu - to dla narciarzy którzy chcą pozostać w kręgu czystej rekreacji, dla nieco ambitnych - tych którzy chcą się bardziej rozwijać polecam narty z grupy "cross" i tu zalecał bym zakup desek na wzrost lub nieco wyżej.

Na wszelkie wątpliwości w moim poście chętnie odpowiem....

  

  • Like 2
  • Thanks 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Mitek napisał:

Zapraszamy na Gardenissimę lub inną tego typu imprezę.

Byłem na Helmissimo, liczy się? Rozczaruję Grimsona - trzeba niestety kurwa skręcać... taka raczej wytrzymałościówka, w połowie się zorientowałem... ale powtórzyłem. Choć byłem takim przedskoczkiem, więc sztruksik jak marzenie.

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Marcos73 napisał:

Janek, moim zdaniem uchylne tyczki, wprowadzenie nart taliowanych to była swoista rewolucja sprzętowa, przede wszystkim w sporcie, natomiast sama jazda - amatorska to raczej ewolucja. 20 lat temu - to już narty taliowane były bardzo mocno zakorzenione i wypierały systematycznie ze stoków narty proste. Sam śmig przeszedł modernizację i już nie wygląda jak kiedyś, dużo mocniej korzysta z geometri narty. Ale nadal to jest śmig. Jazda cięta wywodzi się ze sportu i praktycznie wszyscy z niej korzystamy. Bo to jazda szybka. Na mniej stromych odcinka, przepłaszczeniach fajnie się bujnąć na krawędziach. Narty jadą dużo szybciej, a przede wszystkim stabilniej niż na płasko (Szczególnie przy bardzo mocno taliowanych nartach). I nie ma nic w tym złego. Ważne aby to wprowadzać stopniowo do swojej jazdy, a nie od tego zaczynać. Kiedyś, na nartach prostych było trudniej. Sam początek był trudny, a w miarę zdobywania umiejętności jazda stawała się łatwiejsza. Teraz się zmieniło. Po wyjściu z pługu, a nawet go pomijając wystarczy delikatnie postawić narty na krawędzi i zaczynają skręcać. Jest to banalne. Ale to jest złudne. Dlatego popieram Twoje słowa, jedź w Alpy uczyć się jeździć. Tam gdzie są strome i wymagające stoki. Na popierdółkach, to można się tylko bujać. Jazda cięta na wysokim poziomie, jest bardzo trudna. Jest banalna na płaskich odcinkach, gdzie trzeba szukać prędkości, a diametrialnie trudniejsza, gdzie trzeba tą prędkość kontrolować. Na stromych odcinkach przede wszystkim uciekać z linii spadku stoku, a nie postawić narty na krawędzi i i wzdłuż tej linii jechać. Bo skręty powodują w tym przypadku przyśpieszanie, nie zwalnianie. Wielu później tak uczonych osób zderza się ze szklanym sufitem, bo niby robią wszystko jak trzeba, a narty jadą coraz szybciej. Tutaj wcześniejsze literki z narciarskiego abecadła są nie do przecenienia.

pozdro

Dzięki temu, że poziom wejścia jest łatwiejszy więcej osób się nie zniechęca na starcie do tego sportu z pozytywnymi i negatywnymi tego konsekwencjami, warto jednak pamiętać o obydwu aspektach. Ja jednak zaczynałbym od marchewki nie od kija.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, grimson napisał:

To impreza dla wapniaków, brak tak adrenaliny.

Cześć

Rozumiem. Prawdziwa adrenalina to zapierdalanie bez kontroli między ludźmi a ogólnie dostępnej trasie a największa to sadzenie się długimi nartami na stojaku i opowiadanie bajek przy browarze.

Każdy kto ukończył w ramach zawodów - jako uczestnik w trybie sportowym - takie długodystansowe zawody jest naprawdę gościem. Ja uchylam czapkę i przyklękam z Szacunkiem.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Adam ..DUCH napisał:

 

Jakie więc dobrać narty do nauki...nauki adekwatnej do obecnych czasów. W oparciu o własne doświadczenie narciarskie i szkoleniowe oraz aktualny program nauczania SITN rekomenduję narty AM z wysokiej półki, wąskie pod butem (max70) 

Na wszelkie wątpliwości w moim poście chętnie odpowiem....

  

Narty AM te z wyższej półki to mają ok 86 mm pod butem a takich do 70 mm pod butem to nie znam. Aktualny program to ten z 2018 ? 

Edytowane przez Maciej S
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Mitek napisał:

Cześć

Rozumiem. Prawdziwa adrenalina to zapierdalanie bez kontroli między ludźmi a ogólnie dostępnej trasie a największa to sadzenie się długimi nartami na stojaku i opowiadanie bajek przy browarze.

Każdy kto ukończył w ramach zawodów - jako uczestnik w trybie sportowym - takie długodystansowe zawody jest naprawdę gościem. Ja uchylam czapkę i przyklękam z Szacunkiem.

Pozdro

Widzę że płyniesz.

Pisalem tu wiele razy, i napisze raz jeszcze: jadę szybciej przy pustym stoku. 

Dorabianie sobie teorii na siłę jest zwyczajnie puste.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Maciej S napisał:

Narty AM te z wyższej półki to mają ok 86 mm pod butem a takich do 70 mm pod butem to nie znam. Aktualny program to ten z 2018 ? 

Pewnie coś tam się znajdzie. A program z jest z 2018. Trwają prace nad nowym który miał być na ten sezon. Tam żadnych rewolucyjnych zmian raczej nie będzie (chyba). Rozmawiałem z Panem Wojtkiem Podgórnym - podobnież ma być zasygnalizowana kontrrotacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, grimson napisał:

Widzę że płyniesz.

Pisalem tu wiele razy, i napisze raz jeszcze: jadę szybciej przy pustym stoku. 

Dorabianie sobie teorii na siłę jest zwyczajnie puste.

Hmm. Ja płynę....???

Nie ma szans żebyś przejechał choć pierwszą ściankę na Gardenissimie, której uczestników nazwałeś wapniakami.

W otwartym ośrodku jeżeli nie jest to zamknięta i zabezpieczona trasa to coś takiego jak "trasa pusta" nie istnieje.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Mitek napisał:

Hmm. Ja płynę....???

Nie ma szans żebyś przejechał choć pierwszą ściankę na Gardenissimie, której uczestników nazwałeś wapniakami.

W otwartym ośrodku jeżeli nie jest to zamknięta i zabezpieczona trasa to coś takiego jak "trasa pusta" nie istnieje.

Pozdro

To jest warun jak na zdjęciach, gdzie można szybciej jechać. Wejście z buta na szczyt i zjazd w dół o 8 rano, przy pustym stoku. Przy otwarciu stoku od 9.

Na prowokacje typu Gardenissime nie będę odpowiadał.

IMG_1340.jpeg

IMG_1336.jpeg

IMG_1337.jpeg

IMG_1338.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...