Skocz do zawartości

Jakie narty do nauki, czyli newerending...


Gabrik

Rekomendowane odpowiedzi

56 minut temu, Victor napisał:

Mitku ja Cię bardzo proszę bo to co czytam to jedno a to co widzę to drugie 

 

Nie rozumiem. Czy tak trudno zrozumieć, że śmig to technika pokonywania stoku a krótki skręt to rodzaj skrętu - dwie różne sprawy. Ich ujednoznacznianie jest błędem logicznym.

Pozdro

Edytowane przez Mitek
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technika jazdy śmigiem – jak poprawnie go wykonać?

Śmig to przejazd, który ma kilka wersji różniących się dynamiką lub rytmem. Wszystkie jednak są do siebie podobne i polegają na wykonywaniu jednakowych ruchów. Jak wygląda prawidłowy zjazd tą metodą?

Wykonując jazdę śmigiem, poruszamy się wzdłuż linii spadku stoku. Pozycja startowa powinna być poszerzona, a narty ustawione na szerokości bioder. Tułów podczas zjazdu pozostaje niemal w niezmienionej pozycji. Zjeżdżając, obniżamy się na nogach, uginamy kolana, mocno krawędziujemy narty przy równoczesnym wbiciu kijów i wyjściu w górę – to odciąży tylne partie nart. Wprowadzamy je w skręt przez rotację dziobów. Następnie po przejściu linii spadku, ponownie krawędziujemy narty i obniżamy postawę, przechodząc w kolejny skręt.

Jak widać, ważnym elementem jest tu także podstawowy typ skrętu, czyli równoległy nisko-wysoko. Warto przyłożyć się do nauki podstaw, by później mieć stabilną bazę do doskonalenia dalszych, bardziej zaawansowanych umiejętności narciarskich.

Jazda na nartach śmigiem – najczęstsze błędy

Popełnianie błędów to część całego procesu nauki – to w końcu na pomyłkach uczymy się najwięcej. Na początku może być trudno ich uniknąć, jednak z czasem warto zwrócić większą uwagę na to, czego lepiej nie robić. Jakie mogą pojawić się błędy w zjeździe śmigiem?

– Brak zakrawędziowania nart przed przejściem do kolejnego skrętu. Ten błąd może zaważyć na dynamice całego zjazdu, czyli w konsekwencji jej braku, a to przecież nieodłączny i charakterystyczny element tego rodzaju zjazdu.

 Brak rytmu – nieskoordynowanie ruchów nart i ciała może wytrącić cały zjazd z efektownej równowagi.

 Podnoszenie wewnętrznej narty. Ważne jest, by podczas manewru śmigu obie narty miały cały czas kontakt ze śniegiem i podłożem.

 Zbyt duża prędkość. Przez ten błąd trudno będzie Ci wykonać wszystkie elementy manewru poprawnie, narty będą Cię nieść, a Ty będziesz skupiać się jedynie na utrzymaniu się w pionie. Warto nieco zwolnić przed wykonaniem kolejnego skrętu i spróbować precyzyjnie doprowadzić zjazd do końca.

Podczas nauki jazdy na nartach śmigiem niezwykle ważne jest także utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, wykonywanie konsekwentnie określonego układu ruchów i przede wszystkim – zachowanie bezpieczeństwa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Victor napisał:

 

Technika jazdy śmigiem – jak poprawnie go wykonać?

Śmig to przejazd, który ma kilka wersji różniących się dynamiką lub rytmem. Wszystkie jednak są do siebie podobne i polegają na wykonywaniu jednakowych ruchów. Jak wygląda prawidłowy zjazd tą metodą?

Wykonując jazdę śmigiem, poruszamy się wzdłuż linii spadku stoku. Pozycja startowa powinna być poszerzona, a narty ustawione na szerokości bioder. Tułów podczas zjazdu pozostaje niemal w niezmienionej pozycji. Zjeżdżając, obniżamy się na nogach, uginamy kolana, mocno krawędziujemy narty przy równoczesnym wbiciu kijów i wyjściu w górę – to odciąży tylne partie nart. Wprowadzamy je w skręt przez rotację dziobów. Następnie po przejściu linii spadku, ponownie krawędziujemy narty i obniżamy postawę, przechodząc w kolejny skręt.

Jak widać, ważnym elementem jest tu także podstawowy typ skrętu, czyli równoległy nisko-wysoko. Warto przyłożyć się do nauki podstaw, by później mieć stabilną bazę do doskonalenia dalszych, bardziej zaawansowanych umiejętności narciarskich.

Jazda na nartach śmigiem – najczęstsze błędy

Popełnianie błędów to część całego procesu nauki – to w końcu na pomyłkach uczymy się najwięcej. Na początku może być trudno ich uniknąć, jednak z czasem warto zwrócić większą uwagę na to, czego lepiej nie robić. Jakie mogą pojawić się błędy w zjeździe śmigiem?

– Brak zakrawędziowania nart przed przejściem do kolejnego skrętu. Ten błąd może zaważyć na dynamice całego zjazdu, czyli w konsekwencji jej braku, a to przecież nieodłączny i charakterystyczny element tego rodzaju zjazdu.

 Brak rytmu – nieskoordynowanie ruchów nart i ciała może wytrącić cały zjazd z efektownej równowagi.

 Podnoszenie wewnętrznej narty. Ważne jest, by podczas manewru śmigu obie narty miały cały czas kontakt ze śniegiem i podłożem.

 Zbyt duża prędkość. Przez ten błąd trudno będzie Ci wykonać wszystkie elementy manewru poprawnie, narty będą Cię nieść, a Ty będziesz skupiać się jedynie na utrzymaniu się w pionie. Warto nieco zwolnić przed wykonaniem kolejnego skrętu i spróbować precyzyjnie doprowadzić zjazd do końca.

Podczas nauki jazdy na nartach śmigiem niezwykle ważne jest także utrzymywanie prawidłowej postawy ciała, wykonywanie konsekwentnie określonego układu ruchów i przede wszystkim – zachowanie bezpieczeństwa. 

Cześć

Słabe jak każde wklejanie. Nie wiem skąd to wziąłeś ale pisała to osoba przypadkowa a nie wyszkolony i wyedukowany narciarz o instruktorach nie mówiąc. Sformułowania takie jak: zjazd śmigiem, nazywanie techniki jazdy manewrem. Nie no załamka. Pisał to ktoś przypadkowy albo sztuczna inteligencja.

Pozdro

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech .. to inaczej panowie teoretycy, pogromcy łąk halowych i specjaliści. Jako skromny amator napiszę proste zdanie : po co jest śmig i dlaczego tam, gdzie śmigiem zjadę modulując rytm i prędkości skrętem krótkim równoległym nie zjadę? (Jako amator z wielu miejsc nie zjadę, ale to inna historia).

Z założenia figury takie jakie śmig, opór z zewnętrznej bądź wewnętrznej tudzież obskok są literkami elemtarza, które pozwalają utrzymać się w torze jazdy na szerokość .. no właśnie - niekiedy szerokość równej długości nart bądź mniej. Alternatywą jest ześlizg bo od pewnego % nachylenia zabawy płużne bolą.

Stąd śmig wyróżnia prosta sprawa - ślad hamujący. Tyle i tylko tyle.

Czasem chcę, czasami muszę podróżować torem o szerokości w okolicach długości nart. I mam głęboko w ... fajne filmiki z YouTube bo skałki po bokach ich nie oglądały, jedyna dróżka uciekająca od ludzi też nie i tak dalej .. Śmig jest skrętem krótkim pozwalającym na doskonałą kontrolę nad prędkością. W praktyce chrzanię linię spadku stoku bo terenowo ucieknę gdzie chcę płynnie przechodząc od śmigu w ześlizg a jak trzeba obskok .. a jak się.przestrzeń i warunki otworzą to czemu nie krótki cięty? .. no chyba że lodoszreń 🙂 ale tego teoretycy w laboratoriach nie mają 🙂

 

Tak więc zamiast dyskutować o jednej literce życzę nauki alfabetu - bez tego i słowa i jazda poza laboratorium są koślawe. Lepiej poskładać wszystkie literki i mówić spokojnym głosem niż seplenić.

Pozdrawiam,

M.

@Victor - opis śmigu ciekawy .. chętnie poznam źródło. Warto wiedzieć do jakich źródeł podchodzić z ostrożnością bo opis .. specyficzny.

Edytowane przez Marxx74x
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze pięć minut na GS-film

Skoro Star bawi się w archeologa,to i ja się zabawię,a co. Chociaż na temat😄i do rozładowania atmosfery i zabawy dorzucam film do starego wątku bo się nie zachował.

Też byłem ambitny i niepokorny,stara ekipa pamięta,bo to było kilkanaście lat temu.

To była jazda na Gs komórce, po jednym sezonie jazdy i nauki ,z najbardziej stromego odcinka czarnej trasy w Spindlu Wielki Vlak który jest uważany za najbardziej stromy w Czechach. Star wie bo jeździ w rejonach. Choć film i prędkość nagrania nie odzwierciedlają stromizny.

Styl był na ile narta i umiejętności pozwalały,a ich nie było za wiele. A tylko raz zjechałem wcześniej niebieską na tych nartach. O skręcie ciętym można było zapomnieć.Nawet będąc po latach dwa razy na PŚ kobiet w Spindlu .nie widziałem tam czystego skrętu.

Co mi dał ten zjazd. Życie stało się łatwiejsze😄 To mi dały dłuższe narty,bo dają większą stabilność i poczucie mniejszej prędkości.

Teraz nawet po latach jazdy nie odwazył bym się tak zjechać i broń Boże nie zachęcam,a wręcz odradzam robić takie próby na początku swojej drogi narciarskiej.

 

Edytowane przez Edwin
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy lepszy link co to jest śmig z netu od Decathlona a kto to pisał dla mnie nie ma znaczenia to jest ogólnodostępne ludzie to czytają a środowisko nie reaguje . Dlatego jest to co jest .
Jeden pisze to drugi pisze co innego . Jedno to technika pokonywania  drugie to rodzaj skrętu. Będę pamiętał ale 
15 będę na hali w be kadra belgijska zapytam co to smig ? 
 

Wpisując w Google dostajemy 

Wykonując jazdę śmigiem, poruszamy się wzdłuż linii spadku stoku. Pozycja startowa powinna być poszerzona, a narty ustawione na szerokości bioder.Tułów podczas zjazdu pozostaje niemal w niezmienionej pozycji.

 

Edytowane przez Victor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Victor napisał:

Pierwszy lepszy link co to jest śmig z netu od Decathlona a kto to pisał dla mnie nie ma znaczenia to jest ogólnodostępne ludzie to czytają a środowisko nie reaguje . Dlatego jest to co jest .
Jeden pisze to drugi pisze co innego . Jedno to technika pokonywania  drugie to rodzaj skrętu. Będę pamiętał ale 
15 będę na hali w be kadra belgijska zapytam co to smig ? 

Jeżeli kadra belgijska to patrząc na FIS Points wiedzą, stosują choć może nie nazywają 🙂. Zapewne nie na hali - na łąkach nie trzeba chyba że ktoś offset dziki zrobi i/lub rytm połamie. A punkty pokazują, że nie raz zaciągają hamulec.

Zawodnik jedzie skrętem sytuacyjnym. Zerknij na klasyki SL z przełamaniami terenu - wtedy zabawa sprowadza się do kto wypuści hamulec mniej. Jest wtedy skręt krótki? Jest. Jest ślad hamujący? Jest 🙂 .. po prostu znają dużo literek i na tej minucie jazdy komponują całe zdania.

O detalach jazdy sportowej SL nie ma sensu pisać.

M.

 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Victor napisał:

Pierwszy lepszy link co to jest śmig z netu od Decathlona a kto to pisał dla mnie nie ma znaczenia to jest ogólnodostępne ludzie to czytają a środowisko nie reaguje . Dlatego jest to co jest .
Jeden pisze to drugi pisze co innego . Jedno to technika pokonywania  drugie to rodzaj skrętu. Będę pamiętał ale 
15 będę na hali w be kadra belgijska zapytam co to smig ? 
 

Wpisując w Google dostajemy 

Wykonując jazdę śmigiem, poruszamy się wzdłuż linii spadku stoku. Pozycja startowa powinna być poszerzona, a narty ustawione na szerokości bioder.Tułów podczas zjazdu pozostaje niemal w niezmienionej pozycji.

 

Co się będziesz pytać, przecież śmig to slalom specjalny bez tyczek- postawcie tyczki to najlepszy śmigłowiec powinien mieć najlepszy czas przejazdu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Victor napisał:

Pierwszy lepszy link co to jest śmig z netu od Decathlona a kto to pisał dla mnie nie ma znaczenia to jest ogólnodostępne ludzie to czytają a środowisko nie reaguje . Dlatego jest to co jest .
Jeden pisze to drugi pisze co innego . Jedno to technika pokonywania  drugie to rodzaj skrętu. Będę pamiętał ale 
15 będę na hali w be kadra belgijska zapytam co to smig ? 
 

Wpisując w Google dostajemy 

Wykonując jazdę śmigiem, poruszamy się wzdłuż linii spadku stoku. Pozycja startowa powinna być poszerzona, a narty ustawione na szerokości bioder.Tułów podczas zjazdu pozostaje niemal w niezmienionej pozycji.

 

🙂 no piękny opis separacji towarzyszącej śmigowi .. ale może openAI zaprzęgniesz to trochę więcej się dowiemy?

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marcos73 napisał:

A jaki to śmig cięty? A dynamiczny?

Wyszukaj sobie w YT przejazdy Richarda Bergera. Dobra, sam Ci podam. Kiedyś pewien forumowicz, niejaki Tadeusz Tranda wydzielił z większego filmu trzy skręty krótkie, a po naszemu śmigi. 🙂 Bazowy, taki z wyraźnym a nawet przesadnym up-down i ześlizgiem, klasyczny, bez up-down (nazwałbym go dynamicznym) i carvingowy. Wszystko to, było nie było, choć różne, to śmigi. Ten Berger to świetny narciarz, a jego przejazdy w muldach to czysta poezja. Myślę, że nie ma co się upierać przy takiej czy innej nazwie. Ważna jest istota rzeczy. 🙂

https://youtu.be/IfinS1mYMac?si=sf7dIdH4VYpxeOlt

https://youtu.be/gwJ7fuA3fsM?si=1ydBED_WYFgGy5HK

https://youtu.be/a_WmsL-6szI?si=kPe9KCTBUj3ahzdQ

 

 

Edytowane przez a_senior
  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Jan napisał:

Tobie Andrzeju zazdroszczę francuskiego

Chciałbyś z zięciem pogadać? Dobrze pamiętam? 🙂 A ja Tobie niemieckiego. Naprawdę kilka razy w życiu się do niego przymierzałem. Przez pół roku się pilnie uczyłem bo miałem wyjechać na saksy do Austrii. Pojechałem, ale do Szwecji. Potem byłem przez kilka miesięcy w Bonn. Ale Niemcy mówili do mnie po angielsku, więc motywacji nie było. A język sąsiadów powinno się znać. BTW, rosyjskim kiedyś władałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Marxx74x napisał:

🙂 no piękny opis separacji towarzyszącej śmigowi .. ale może openAI zaprzęgniesz to trochę więcej się dowiemy?

Nie korzystam . 
 

Ostatnio była u nas kuzynka żony która kończyła studia z stomatologii, opowiadała że miała jakieś zaliczenie co ciekawe online i była gdzieś w podróży kiedy dostała pytanie a Al dał odpowiedź wysłała i zaliczyła 🤷‍♂️ 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Marxx74x napisał:

🙂 no piękny opis separacji towarzyszącej śmigowi .. ale może openAI zaprzęgniesz to trochę więcej się dowiemy?

Voila cyt

Śmig to krótki i szybki skręt wykonywany przez narciarza. Jest stosowany głównie na stromych stokach, gdzie precyzja i kontrola są kluczowe. Dzięki śmigowi narciarz może dynamicznie zmieniać kierunek jazdy, co pozwala na płynne pokonywanie trudnych tras. Do śmigu potrzebna jest dobrze rozwinięta technika i odpowiednie umiejętności. Kusi Cię narciarstwo, czy może już próbowałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, SzymQ napisał:

Pytanie tylko czy model nie ćwiczył się na SF.  Lepiej chyba nie ryzykować. 🙂

Cześć

Myślę, że przy Twoim poziomie zaawansowania naprawdę trochę wstyd odzywać się w ten sposób - przynajmniej mnie by było.

Co do Victora jako zarzewia bezsensownej dyskusji to... boję się co będzie gdy Victorze poczujesz nartę na pierwszym dłuższym wyjeździe. Na razie po zakupie pierwszej niezłej narty i paru zjazdach w sterylności halowej zobaczyłeś za sobą dwa paski i dostałeś niezłej korby na poziomie tego co umiesz i co oni tam wiedzą. Jak przyjedzie poważny śnieg i fajna jazda to już możemy w ogóle nie pogadać. Otrzeźwienie przychodzi z czasem gdy ktoś pokaże co i jak albo przy pierwszym solidnym pierdolnięciu - solidnym czyli takim, że coś sobie robisz bo bez konsekwencji to raczej nie uczy.

Ja też się zawsze rozkręcam w opisach i sądach jak sobie fajnie pojeżdżę ale nie można przeginać...

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marcos73 napisał:

Tak jak na filmie to nikt z Nas nie jeździ i jeździł nie będzie, ale możemy próbować. Widziałem Twoją jazdę i jest to (jeśli chodzi o krótki skręt) taki "modern" śmig z wykorzystaniem dobrodziejstw jakie dają obecne narty. Natomiast ślad w dużej mierze jest rozmyty, co znaczy, że narta nie idzie czysto na krawędzi. A jazdę ciętą to właśnie odróżnia, ślad jest czysty z zakrawędziowaniem przed linią spadku stoku.

Dobrze to ująłeś. Do jazdy ciętej w krótkim skręcie dużo mi brakuje. Ale nie będę się starał z kilku powodów. Po pierwsze, starość, czyli ograniczenia w ruchomości i elastyczności stawów. Trudno mi sie wyłożyc w skręt jak by to kolokwialnie ująć. Po drugie, brak sił. Taka cięta jazda w krótkim skręcie jest bardziej męcząca. Większe obciążenia stawów i mięśni. A po trzecie, nie bardzo widzę potrzebę. Lubię jaździc tak jak jeżdżę. Ale uwierz mi na słowo, mam wielka przyjemność w carvingowaniu średnim i długim skręcie na w miare płaskich i równych stokach. I chyba mi to nieźle wychodzi.

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, SzymQ napisał:

Pytanie tylko czy model nie ćwiczył się na SF.  Lepiej chyba nie ryzykować. 🙂

Ja ćwiczyłem się na tym SF i jeździłem przez kilka lat z kumplami z tego forum którzy świetnie na nartach jeżdżą i jezdzili . Maniq,Tomason,Siwir,Fredo,Nico i wielu innych

To jest najszybsza droga do szybkich postępów. Jeździć z lepszymi.

https://youtu.be/89B7ibqrxig?si=aG1ibrs9pHzICDLQ

Edytowane przez Edwin
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...model AI... więc ma to związek z dyskusjami forumowymi, a nie z jazdą forumowiczów. 

13 minutes ago, Mitek said:

Myślę, że przy Twoim poziomie zaawansowania naprawdę trochę wstyd odzywać się w ten sposób - przynajmniej mnie by było.

Masz rację, już nie komentuję AI, bo znam się jeszcze mniej niż na narciarstwie. 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...