Skocz do zawartości

Znajdź stabilność a reszta "zrobi się sama"


Peter

Rekomendowane odpowiedzi

Znalazłem ciekawy filmik, pokazujący trochę inne spojrzenie na naukę  techniki narciarskiej,  niby o zawodowcach ale moim zdaniem jest równie przydatny dla średnio  zaawansowanych amatorów.  Co o tym sądzicie zapraszam do dyskusji🙂

 

Za wstęp niech posłuży jeden z komentarzy:

"Deb, to naprawdę fantastyczna sprawa. Wczesny ruch kolana powoduje krawędź na początku inicjacji, a następnie cofnięcie dominującej narty obciąża dominującą nartę i układa ciało, a wypad wewnętrznej narty przesuwa masę bardziej do przodu, zapewniając większą stabilność i tworząc więcej miejsca na większy kąt krawędzi. Tak wielu trenerów mówi o cofnięciu wewnętrznej narty i cofnięciu zewnętrznej lub dominującej narty do przodu. Teraz widzę, że cofnięcie dominującej narty do przodu tworzy niestabilną pozycję pchania, ponieważ masa znajduje się za stopami. Tak więc pomysł cofnięcia zewnętrznej narty i przesunięcia wewnętrznej narty do przodu i do góry na piętce tworzy większą stabilność i przestrzeń na większe kąty krawędzi. Cofnięcie narty ruchem wewnętrznej narty powoduje, że dominująca narta zgina się i obciąża znacznie wcześniej. Przez ostatnie kilka miesięcy pracowałem we Włoszech i w Szwajcarii. Wszyscy mówią o odpychaniu się dominującą nartą. Cofnięcie dominującej narty, jak pokazano tutaj, tworzy ten sam pomysł, ale jest o wiele łatwiejsze do wykonania i zrozumienia dzięki koordynacji ruchu wewnętrznej narty. Dziękuję wam obojgu i za demonstracje."

Pokaż mniej

 
 
 
10
 
 
 
FrpT6gN79heOJXmk_IYh-KpZfuRHAbsGMYxBU_N4
 
 
 
 
Odpowiedz
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Bardzo podoba mi się tytuł. Uważam, że to jest jedne z kluczy do dobrej jazdy - znaleźć stabilność i jej pilnować, pilnowanie ma/musi być czysto intuicyjne, automatyczne... Reszta zrobi się sama.

Zauważyłem (zresztą podobnie jest na rowerze, zwłaszcza na zjazdach) - pamiętajcie, że ja zawsze pisze o jeździe praktycznej a nie o wystudiowanym ideale - że jeżeli narta gdzieś Cię "ciągnie" należy jej na to pozwolić będąc przygotowanym na akcje, którą chcemy wykonać. Siłowe rozwiązania stosujemy właśnie wtedy gdy tracimy stabilność, praktycznie jest to ratowanie się.

Tak to hasło interpretuję w jeździe praktycznej.

Pozdro

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co wy 

38 minut temu, Lexi napisał:

Roboty miewają kłopoty z precyzyjnymi tłumaczeniami ...

 To sobie przeczytaj w oryginale, chyba dla każdego jest jasne, że tekst jest z translatora😄 i jest tylko mało istotnym sygnałem o czym mniej więcej film opowiada.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Mitek napisał:

A rozumiem, że oglądacie film... No ja go nie oglądałem.

Pozdro

Też nie oglądałem ..przeczytałem tylko tekst pod spodem ... zawsze mnie "uśmiechało" jak słyszałem: "...eee Franek cofnij no troche do tyłu".. a teraz wiem że to miało jednak sens. 🙂

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autorskie, miałem parę znaków zapytania w tłumaczeniu. Może coś z tego wyjdzie zjadliwego:

 

Deb to jest naprawdę fantastyczny materiał.

Wczesny ruch kolana powoduje wczesne włączenie krawędzi, następnie wycofanie dominującego obciążenia narty dominującej i ustawienie ciała, i wypchnięcie narty wewnętrznej przesuwa środek masy bardziej do przodu, dla większej stabilności, i generuje większą przestrzeń do zwiększenia kąta zakrawędziowania.

Tak więc wielu instruktorów mówi o ciągnięciu? narty wewnętrznej z powrotem, i wywarciu nacisku na nartę zewnętrzną. 

Teraz widzę, że nacisk narty dominującej? do przodu, generuje niestabilną pozycję, ponieważ środek masy jest już za stopami.

Tak więc idea wciągnięcia narty zewnętrznej z powrotem, i ruch narty wewnętrznej do przodu? i do góry na tyle narty?,  generuje większą stabilność i przestrzeń do zwiększenia kąta zakrawędziowania. 

Wciągnięcie? z powrotem narty wewnętrznej powoduje, że narta dominująca? zaczyna się zginać i pracować pod obciążeniem znacznie wcześniej.

Pracowałem we Włoszech i Szwajcarii przez ostatnie miesiące. Wszyscy mówili o nie wywieraniu nacisku na nartę dominującą?. Wciągnięcie z powrotem narty dominującej , jak pokazałem tutaj, generuje ten sam efekt, ale jest łatwiejsze to wykonania i zrozumienia, z koordynacją ruchu narty. Dziękuję wam obu i dla....

  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, grimson napisał:

Autorskie, miałem parę znaków zapytania w tłumaczeniu. Może coś z tego wyjdzie zjadliwego:

 

Deb to jest naprawdę fantastyczny materiał.

Wczesny ruch kolana powoduje wczesne włączenie krawędzi, następnie wycofanie dominującego obciążenia narty dominującej i ustawienie ciała, i wypchnięcie narty wewnętrznej przesuwa środek masy bardziej do przodu, dla większej stabilności, i generuje większą przestrzeń do zwiększenia kąta zakrawędziowania.

Tak więc wielu instruktorów mówi o ciągnięciu? narty wewnętrznej z powrotem, i wywarciu nacisku na nartę zewnętrzną. 

Teraz widzę, że nacisk narty dominującej? do przodu, generuje niestabilną pozycję, ponieważ środek masy jest już za stopami.

Tak więc idea wciągnięcia narty zewnętrznej z powrotem, i ruch narty wewnętrznej do przodu? i do góry na tyle narty?,  generuje większą stabilność i przestrzeń do zwiększenia kąta zakrawędziowania. 

Wciągnięcie? z powrotem narty wewnętrznej powoduje, że narta dominująca? zaczyna się zginać i pracować pod obciążeniem znacznie wcześniej.

Pracowałem we Włoszech i Szwajcarii przez ostatnie miesiące. Wszyscy mówili o nie wywieraniu nacisku na nartę dominującą?. Wciągnięcie z powrotem narty dominującej , jak pokazałem tutaj, generuje ten sam efekt, ale jest łatwiejsze to wykonania i zrozumienia, z koordynacją ruchu narty. Dziękuję wam obu i dla....

Dzięki za tłumaczenie. Pull back może oznaczać cofnięcie, podciągnięcie... choć i wciągnięcie może być.

Off top ps Having the ability to pull the feet back as your trying to absorb ...absorb keeps you in the optimum position for moguls skiing.

 

 

 

Edytowane przez star
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, grimson napisał:

Autorskie, miałem parę znaków zapytania w tłumaczeniu. Może coś z tego wyjdzie zjadliwego:

 

Deb to jest naprawdę fantastyczny materiał.

Wczesny ruch kolana powoduje wczesne włączenie krawędzi, następnie wycofanie dominującego obciążenia narty dominującej i ustawienie ciała, i wypchnięcie narty wewnętrznej przesuwa środek masy bardziej do przodu, dla większej stabilności, i generuje większą przestrzeń do zwiększenia kąta zakrawędziowania.

Tak więc wielu instruktorów mówi o ciągnięciu? narty wewnętrznej z powrotem, i wywarciu nacisku na nartę zewnętrzną. 

Teraz widzę, że nacisk narty dominującej? do przodu, generuje niestabilną pozycję, ponieważ środek masy jest już za stopami.

Tak więc idea wciągnięcia narty zewnętrznej z powrotem, i ruch narty wewnętrznej do przodu? i do góry na tyle narty?,  generuje większą stabilność i przestrzeń do zwiększenia kąta zakrawędziowania. 

Wciągnięcie? z powrotem narty wewnętrznej powoduje, że narta dominująca? zaczyna się zginać i pracować pod obciążeniem znacznie wcześniej.

Pracowałem we Włoszech i Szwajcarii przez ostatnie miesiące. Wszyscy mówili o nie wywieraniu nacisku na nartę dominującą?. Wciągnięcie z powrotem narty dominującej , jak pokazałem tutaj, generuje ten sam efekt, ale jest łatwiejsze to wykonania i zrozumienia, z koordynacją ruchu narty. Dziękuję wam obu i dla....

Cześć

Szacun za pracę ale ja i tak nic nie rozumiem z tego tekstu.

Pozdro

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mitek napisał:

Cześć

Szacun za pracę ale ja i tak nic nie rozumiem z tego tekstu.

Pozdro

nie ma problemu. Myślę że angielski znam nieźle, lecz tutaj jest specjalistyczne słownictwo. Dodatkowo brak w oryginalnym tekście znaków przestankowych, dlatego tym trudniej było wyciągnąć creme de la creme na j.polski,

  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, grimson napisał:

nie ma problemu. Myślę że angielski znam nieźle, lecz tutaj jest specjalistyczne słownictwo. Dodatkowo brak w oryginalnym tekście znaków przestankowych, dlatego tym trudniej było wyciągnąć creme de la creme na j.polski,

Cześć

Moim zdaniem Twój trud jest zbędny. Oczywiście teoretycy mnie zjebią ale dla mnie sprawa zawsze była oczywista i nie raz omawiana - oczywiście przekładam na jazdę amatorską to co Peter prezentuje w wersji ideału sportowego. Kontrola nad nartą wewnętrzną... pamiętacie dyskusje o nie wysuwaniu wewnętrznej? Nie wysuwaniu zbytnim bo to wyprzedzenie wewnętrznej jest anatomicznie i fizycznie oczywiste...

Pozdro

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

 

21 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Moim zdaniem Twój trud jest zbędny. Oczywiście teoretycy mnie zjebią ale dla mnie sprawa zawsze była oczywista i nie raz omawiana - oczywiście przekładam na jazdę amatorską to co Peter prezentuje w wersji ideału sportowego. Kontrola nad nartą wewnętrzną... pamiętacie dyskusje o nie wysuwaniu wewnętrznej? Nie wysuwaniu zbytnim bo to wyprzedzenie wewnętrznej jest anatomicznie i fizycznie oczywiste...

Pozdro

Nie sądzę, żeby Deb adresowała ten filmik  zawodnikom wyczynowym, ale skoro już wywołałeś temat. To popatrzcie poniżej na trzy czołowe zawodniczki, ta sama bramka, nawet zupełny amator zobaczy różnicę, jak widać królowa jest tylko jedna. 🙂 ,1Shiffrin, 2Vlhova, 3Duerr . 

Na koniec takie pytanko, która z tych sylwetek wydaje się Wam najbardziej stabilna?

das.PNG

dav.PNG

dad.PNG

Edytowane przez Peter
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawości przeglądałem sobie kolejne i przyznam szczerze, że nie wiedziałem, że są aż takie różnice😵, ta sama bramka i trzy kolejne Gisin, Holdener, Liensberger. Na mój gust, Duerr i  Lienberger są zbytnio odchylone, dla mnie najlepiej Schiffrin potem Holdener i Vlhova.

gisin.PNG

Holdener.PNG

aust.PNG

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Po pierwsze - mamy do czynienia z innymi fazami skrętu w każdym wypadku. Shiffrin już praktycznie jest w fazie przekrawędziowania, Vlhova jest opóźniona a Duerr jeszcze jedzie w skręcie i nawet jeszcze nie zaczyna myśleć o drugim. Wiesz analiza zdjęć chyba nie jest najlepsza bo na kolejnej mogło być inaczej.

Ja przekładam wszystko nie na wizję amatora tylko na jego jazdę a tu nie ma porównań z zawodnikami - chyba sam wiesz lepiej.

Co do tematu to Duerr jest zdecydowanie najmniej stabilna - na tym zdjęciu!!! Ona to oczywiście dogoni ale amator nigdy.

Pozdrowienia serdeczne

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajne!

Nie no na tym zdjęciu to Holdener jest aż nazbyt zrównoważona, za to Linsberger się po prostu wywraca bo jej wewnętrzna podjechała za wysoko. Zobacz jak musiała dojebać siłą aby odśrodkowa ją ustawiła...

Ale wiesz to wszystko takie gdybanie. Fajnie się pisze swoje wrażenia ale wydaje  mi się, że  w sensie edukacji jakiejkolwiek nic nie daje.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest dokładnie ta sama faza skrętu,  różnice biją po oczach jak diabli, przyznam że sam jestem bardzo zaskoczony.  Poniżej masz Vlhovą z czasem żebyś wiedział, która to bramka.  Zrób sobie stopklatki w tym skręcie i znajdź mi w tym skręcie Duerr w ustawieniu Shiffrin lub Holdener.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DybFCV0_Ob0

 

ostat.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
40 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

 Shiffrin już praktycznie jest w fazie przekrawędziowania, Vlhova jest opóźniona a Duerr jeszcze jedzie w skręcie i nawet jeszcze nie zaczyna myśleć o drugim. Wiesz analiza zdjęć chyba nie jest najlepsza bo na kolejnej mogło być inaczej.

 

Raczej nie jest w fazie przekrawędziowania, poniżej masz wcześniejsze zdjęcie tego skrętu jeszcze nad tyczką, co całkowicie wyklucza taką ewentualność, naprawdę przyłożyłem się i takich błędów bym nie popełnił. Nie no jak faza przekrawędzowania, jak ona na tym wcześniejszym zdjęciu uderza w tyczkę, to jest fizycznie niemożliwe😀

fp.PNG

Edytowane przez Peter
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Nie no wybacz ale to są jakieś milisekundy. Szczerze...to o co chodzi bo wiadomo,że  Schiffrin zdobywa przewagę raczej na sekwencjach szybkościowych i czytaniu śniegu a nie na pojedynczych trudnych skrętach.

Co do analizy szczegółowej - w sensie momentu - ta ja oczywiście mogę się mylić i pewnie tak jest. Peter ja jestem amatorem a nie trenerem.

Trzymaj się serdecznie

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Mitek napisał:

Cześć

Nie no wybacz ale to są jakieś milisekundy. Szczerze...to o co chodzi bo wiadomo,że  Schiffrin zdobywa przewagę raczej na sekwencjach szybkościowych i czytaniu śniegu a nie na pojedynczych trudnych skrętach.

Co do analizy szczegółowej - w sensie momentu - ta ja oczywiście mogę się mylić i pewnie tak jest. Peter ja jestem amatorem a nie trenerem.

Trzymaj się serdecznie

Nie przesadzaj poszczególne fazy skrętu  trwają zdecydowanie dłużej niż tysięczne części sekundy, raczej dziesiętne części sekundy a to już jest do wychwycenia.

W momencie uderzenia w tyczkę każdy zawodnik jest w tej samej fazie skrętu, nawet jeśli świadomie jedzie spóźnioną linią, przypadki dużych błędów gdy narciarz wykonuje skręt daleko pod tyczką pomijam, ponieważ taka okoliczność tutaj nie ma miejsca. Poniżej masz skręt gigantowy trwający nieco dłużej: 

11.PNG

12.PNG

2.5.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...