Skocz do zawartości

Narty dla 14-latki 158 cm / 57 kg


mjkmjk

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, Marcos73 napisał:

 

A jaki ma na to wpływ dłuższa narta, jeśli nie jest to jazda cięta? W śmigu równie dobrze można robić krótkie skręty na dłuższych czy też na krótszych nartach.

pozdrawiam

Taki, że na dłuższej nie da się "oszukiwać" obracając narty siłowo. 

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, netmare napisał:

Ponieważ smarowanie miały takie samo, to mógłbyć efekt czerwonych wstawek w ich nartach 😉

Wiele razy  mialem wrazenie/zauważyłem jadąc na nartach typu RD, że  mają one lepszy poślizg niż inne. Oczywiście grawitacja ma znaczenie ale zdarzało sie nieraz, ze startowalem razem ( tak, wiem ze to niebezpieczne) z osobami podobnej postury i zawsze je wyprzedzałem jeszcze w czasie jazdy na wprost. Jeśli Moruniek jechał na masterach to potwierdzałby moje wrażenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, star said:

Różnicy w wadze, ew docisku i odważniejszego postawienia na krawedzi.

Różnica w wadze nie tłumaczy na płaskim. Zresztą kolejność była taka Moruniek, młody Moruniek (na oko pół mojej wagi), kupa wolnej przestrzeni i na szarym końcu ja. Pewnie za mało krawędzi, choć to nie była kwestia odwagi tylko braku umiejętności;)

1 hour ago, Mitek said:

Cześć

A skąd wiesz?

Skąd wiem, że tak samo smaruję narty całej swojej rodzinie? Robię podobnie czyszczenie i dwie warstwy smaru na wszystkich nartach. Zakładam zatem, że na początku wyjazdu nasmarowane są tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, netmare napisał:

Różnica w wadze nie tłumaczy na płaskim. Zresztą kolejność była taka Moruniek, młody Moruniek (na oko pół mojej wagi), kupa wolnej przestrzeni i na szarym końcu ja. Pewnie za mało krawędzi, choć to nie była kwestia odwagi tylko braku umiejętności;)

Oprócz wagi równie istotny jest opór czołowy. Czyli wielkość przekroju, luźne bądź dopasowane ciuchy. Jak nie mogłem nadążyć za moim masywniejszymi kolegami to zmieniłem ciuchy na dobrze dopasowane i było OK.

  • Like 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mig napisał:

Oczywiście. Mniej więcej 0,1 sek na 2 minuty....  😀

Gdy zaczęły wchodzić "metalki", to niektórzy się zastanawiali, czy aby nie szybciej było na czystym metalu. Podobno nie. Może gdyby był podgrzewany(płozy u sanek). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 12/1/2022 at 2:13 AM, mjkmjk said:

Bardzo Ci dziękuję za rzeczową odpowiedź.. Córka otyła nie jest, jest po prostu stosunkowo niska i proporcje waga / wzrost po prostu takie są.. 

Chyba nie odważę się od razu ryzykowne.

 

Cześć Mjkmjk

Fajnie piszesz, potrzeba masy do tej szybkiej jazdy! 😛

Gabaryty córki idealne! 

Jestem kobietą o takich gabarytach i jeżdżę na 156 Volkl Kenja. 
….narta świetna, jest fajnie sztywna, ale wolałabym  dłuższą i szybszą. 

Dłuższa narta jest bardziej stabilna przy większej prędkości. 

Dojrzałam i znam swoje preferencje. 
😌

Spokojnie nawet 163 cm będzie idealne !

Jakby Jan przywiózł mi je do Zermatt, to możemy się spotkać i wymieniać narty z Twoją pociechą!

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 12/1/2022 at 2:59 AM, mig said:

157/57 to "parametry" dorosłej kobiety i celowanie w juniorki nie jest potrzebne. Jeśli chcesz koniecznie 150 to bierz sklepowe slalomki. Jeśli GS lub AM to 160 wcale nie będą za długie. Jak boisz się , to 157.... ;-))

Ok

Ja lubię juniorskie wszystko….

No i też i narty i buty….

Cena jest  lepsza.  
Nie znam zalet ….bo co to niby ma znaczyć? Parametry dorosłych  ?

Proszę np. buty? 
sztywnosc 95 mi wystarcza 

nawet do 110 można znaleźć, tylko po co?

Dziewczę na pewno wykorzysta juniorską nartę, a za 10 lat będzie czas na dorosłe.
  

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, netmare napisał:

Różnica w wadze nie tłumaczy na płaskim. Zresztą kolejność była taka Moruniek, młody Moruniek (na oko pół mojej wagi), kupa wolnej przestrzeni i na szarym końcu ja. Pewnie za mało krawędzi, choć to nie była kwestia odwagi tylko braku umiejętności;)

Skąd wiem, że tak samo smaruję narty całej swojej rodzinie? Robię podobnie czyszczenie i dwie warstwy smaru na wszystkich nartach. Zakładam zatem, że na początku wyjazdu nasmarowane są tak samo.

Prędkość zabiera się ze stromego na płaskie. Krawędź pozwala na stabilniejsza szybka jazdę, szczególnie na mniej równym, niż plaskacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, netmare napisał:

Różnica w wadze nie tłumaczy na płaskim. Zresztą kolejność była taka Moruniek, młody Moruniek (na oko pół mojej wagi), kupa wolnej przestrzeni i na szarym końcu ja. Pewnie za mało krawędzi, choć to nie była kwestia odwagi tylko braku umiejętności;)

Skąd wiem, że tak samo smaruję narty całej swojej rodzinie? Robię podobnie czyszczenie i dwie warstwy smaru na wszystkich nartach. Zakładam zatem, że na początku wyjazdu nasmarowane są tak samo.

Cześć

Dwie warstwy, czyszczenie... że też Ci się chce... podziwiam.

W takim razie pozostają niestety umiejętności jazdy, nabierania i utrzymywania szybkości, delikatna jazda, dokładna świadomość kiedy narta idzie czysto a kiedy skrobie. Na płaskim czystość śladu ma decydujące znaczenie.

No i odwaga. Ja jeżdżę technicznie czysto ale bojaźliwie i choć jestem dość ciężki - ponad 90kg. To córka nie mówiąc o synu kładą mi pewnie z 0,1 s na bramkę albo lepiej. No może inaczej - obydwoje już jeżdżą ode mnie w tej chwili lepiej. I o to w życiu chodzi.

Pozdro

  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 12/2/2022 at 4:32 PM, Marcos73 said:

Jak chcesz sprawdzić i mieć dowód że narty długie o dużym promieniu są stworzone do szybkiej jazdy,

Ale mnie chodzi wlaśnie o popularne powszechne znaczenie terminu szybkie narty. Jestem w stanie się zalożyć o to że na "wolnych" nartach wymięknę już przy niższej prędkości niż na szybkich nartach co nie znaczy że na tych wolnych szybciej się nie pojedzie, także wymiękanie nie jest tu kryterium

Szybkpść determinują głównie siły działajace na narciarza czyli moja waga i grawitacja ew przygotowanie slizgów. Pomijam sterowanie i umiejętności narciarza bo rozważamy tu "szybkie" narty a nie szybkich narciarzy.

.

Edytowane przez Bacek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Bacek napisał:

Ale mnie chodzi wlaśnie o popularne powszechne znaczenie terminu szybkie narty. Jestem w stanie się zalożyć o to że na "wolnych" nartach wymięknę już przy niższej prędkości niż na szybkich nartach co nie znaczy że na tych wolnych szybciej się nie pojedzie, także wymiękanie nie jest tu kryterium

Szybkpść determinują głównie siły działajace na narciarza czyli moja waga i grawitacja ew przygotowanie slizgów. Pomijam sterowanie i umiejętności narciarza bo rozważamy tu "szybkie" narty a nie szybkich narciarzy.

.

Cześć

Szybkość nart ma 2 wymiary. Pierwszy to szybkość przechodzenia z krawędzi na krawędź i są to narty sportowe wąskie, niezależnie od ich przeznaczenia i długości. Tutaj jest ważna szerokość, im węższe - tym szybsze. Drugi, to do jakiego rodzaju jazdy się nadają najlepiej, a tak naprawdę w jakim czasie jesteś w stanie na danym typie narty pokonać odcinek jadąc z góry na dół. Nie ważna jest tu jako taka prędkość poruszania się narciarza - ważne jak szybko może pokonać dany odcinek trasy powiedzmy wzdłuż linii spadku stoku (dla uproszczenia). Każdy rodzaj nart w zależności od przeznaczenia ma graniczną bezpieczną prędkość powiedzmy do jazdy na wprost (najszybszy możliwy sposób pokonania danego odcinka). Narty długie o dużym promieniu, pokonają w tym samym czasie oraz nawet przy tej samej prędkości prędkości względnej poruszania się narciarza  po śladzie wyznaczanym przez narty ze względu na dłuższe i łagodniejsze łuki większy odcinek stoku, a droga jaką pokonają będzie krótsza (najkrótsza to droga wzdłuż linii spadku stoku, zakładamy że nie jedziemy na wprost tylko skręcamy na obu parach nart) niż w przypadku nart krótkich o małym promieniu, gdzie tych skrętów będzie więcej i jednocześnie droga będzie dłuższa. I nie pisać proszę że na SL można jadąc "lekko" wydłużyć znacznie promień bo to samo można zrobić na GS.

Jeśli oglądałeś teraz PŚ w zjeździe to ostatnie metry (raczej kilkaset metrów) dojazdu do mety to tzw. szus. Przypatrz się dobrze co dzieje się z nartami stworzonymi do szybkiej jazdy tak de facto na wprost. Czasami jak złapie nierówność potrafi zawodnikowi rzucić nartą. Taka jazda z taką prędkością na nartach krótkich o małym promieniu, nawet w wykonaniu doświadczonego zawodnika (na takiej - dobrze przygotowanej trasie) byłaby bardzo niebezpieczna i chyba niemożliwa.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne ja to wszystko rozumiem, ale laicy a nie sportowcy czy pasjonaci inaczej to rozumieją. "To są szybkie narty więc takich nie wezmę bo nie lubię prędkości i nie opanuję jej, powiozą mnie w pole zanim zdążę zareagować. Wolał bym narty które jeżdżą wolno."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Bacek napisał:

Jasne ja to wszystko rozumiem, ale laicy a nie sportowcy czy pasjonaci inaczej to rozumieją. "To są szybkie narty więc takich nie wezmę bo nie lubię prędkości i nie opanuję jej, powiozą mnie w pole zanim zdążę zareagować. Wolał bym narty które jeżdżą wolno."

Dla laika (głównie chodzi tu o umiejętności, bo nic innego nie wchodzi w grę) narta na której nie będzie potrafił skręcić (pewnie długa) będzie nartą szybką. Tak de facto ślizgi w amatorskich nartach (pomijając już smarowanie) w krótkich i długich są pewnie 99% te same, zatem i prędkości możliwe do osiągnięcia na nich pewnie też. Ale kontrolę prędkości realizujemy poprzez skręty, jeśli ich nie będziemy w stanie wykonać (bo zazwyczaj nie potrafimy) to nas wywiozą w przysłowiowy "las". 

pozdrawiam

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosnie szybkich nart to przychodzi mi na mysl jedna sytacja. Jade po stromym na za ostrych nartach, zachwialem sie akurat przy jezdzie blisko spadku stoku, wskoczylem na tyly, narty zapiely krawedz i dzida w dol. Narty 185, promien 23. Bedac na tylach, nie bylem w stanie silowo nic z nimi zrobic. To byla sekunda, lecialem jak rakieta, a w porach byl juz klocek... 😂

Edytowane przez nikon255
  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, nikon255 napisał:

Odnosnie szybkich nart to przychodzi mi na mysl jedna sytacja. Jade po stromym na za ostrych nartach, zachwialem sie akurat przy jezdzie blisko spadku stoku, wskoczylem na tyly, narty zapiely krawedz i dzida w dol. Narty 185, promien 23. Bedac na tylach, nie bylem w stanie silowo nic z nimi zrobic. To byla sekunda, lecialem jak rakieta, a w porach byl juz klocek... 😂

Nikon

Ale to jest tylko nasze postrzeganie i rozróżnianie szybkie i wolne narty. Generalnie te szybkie to te na których szybciej zjedziesz z góry na dół, niekoniecznie te na których szybciej się jedzie. Znakomita część amatorów nie rozpozna nart szybkich z krawędzi na kawędź (no chyba że będzie pod butem 65 vs 120, ale 65 vs 68 to już nie), ani nie doświadczy aż tak ekstremalnie szybkiej jazdy.

Równie dobrze mógłbym na torze wsiąść do Audi R8 i bolidu F1 - oba będą piekielnie szybkie, wręcz, a raczej na pewno R8 byłby dla mnie szybszy niż F1, bo pewnie jako tako bym sobie w nim radził, F1 nie przejechałbym żadnego zakrętu, a utrzymanie go na prostej graniczyłoby z cudem, natomiast prawdziwy kierowca od razu by stwierdził, że R8 nie jedzie - że to jakiś żart nie samochód wyścigowy, owszem jakiś tam gen sportu ma, ale w porównaniu do bolidu - to żaden. Moce te same (ok. 700km) i załóżmy opony także (slick - rozgrzane), tor nagumowany i ładna pogoda.

pozdrawiam

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, nikon255 said:

Jade po stromym na za ostrych nartach, zachwialem sie akurat przy jezdzie blisko spadku stoku, wskoczylem na tyly, narty zapiely krawedz i dzida w dol.

No i tak z nart szybkicch/wolnych przełączymy się na kolejne kontrowersyjne stwierdzenie: narty wybaczające błędy 😄

Edytowane przez Bacek
  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem kiedyś bardzo szybkie narty. Nazywały się P10 firmy V...Ślizg miały przeźroczysty(widział ktoś taki?). Źródło pochodzenia strych w Zakopanem pani Eli kadrowiczki.  Bez smarowania w jeździe na wprost nie miały konkurencji.  Jeździłem trzy sezony. I to jest fakt.

I jest też faktem, że dzisiejsze wyroby wcale nie jadą najszybciej dokładnie prosto.  Bardzo, bardzo wydłużony łuk dodaje im gazu.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...