Skocz do zawartości

W koło komina👍


Marcos73

Rekomendowane odpowiedzi

5 minut temu, star napisał:

Nie masz iCloud?

Mam, ale tylko podstawową ilość za free. Generalnie to wykorzystuję tylko do przesyłania plików. 5GB w moim wypadku to wystarczająca ilośc aby przesłać praktycznie wszystko co potrzebuję. Nigdy mi nie zabrakło miejsca. Miałem na potrzeby domowe 200gb dla rodziny, ale zrezygnowałem, bo zapchała to Żona z synem w pół roku. Poza tym jestem przeciwnikiem opłat abonamentowych. Bo często się coś płaci zupełnie niepotrzebnie. Ponadto mam dość sporo ważnych rzeczy i wolę je mieć u siebie na kompie, a i tak są zdublowane na naszym wewnętrznym serwerze.

pozdro

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Marcos73 napisał:

Mitek, nie wziąłeś jednego pod uwagę w porównaniu cen rowerów kiedyś - dzisiaj, a mianowicie postępu technicznego.

Ten postęp technologiczny trzeba traktować z dużą nieufnością i rezerwą. Wiele w tym komercji i wciskania ludowi ciemnoty. W rowerach, komputerach i wielu innych dziedzinach. Faktycznie, niekiedy postęp jest spektakularny, ale trzeba się dobrze orientować w temacie by odróżnić ziarna od plew.

Czy postępem jest zmiana wielkości kół z 26 na 29 w MTB? Mam wątpliwości. Raczej poszerzenie oferty. Podobnie z napędami 3x 2x i 1x. Czy poszczególne podzespoły, typu przerzutki, łańcuchy, tarcze... są istotnie lepsze od tych produkowanych 20 lat temu? Czy są trwalsze? Czy ramy, stopy z jakich są robone czy ogólnie materiały (karbon) są lepsze od tych z przed 20 lat? Jak dla mnie istotne było wprowadzenie na szerszą skalę hamulców tarczowych, ale to żadna nowość. Itd. Dużo zmian, to fakt. Ale czy w dobra stronę? Istotna zmiana, czy sie to nam podoba czy nie (mnie nie :)) to wprowadzenie i udoskonalenie elektryków czy de facto motorowerów. Nawet dzieciaki na wsi na takich chcą jeździć i jeżdżą o ile stać na nie rodziców i krewnych (komunie 🙂).

W komputerach przesiedziałem całe moje życie zawodowe. Postęp ogromny, choć prawie wyłącznie w technologii, bo koncepcja i zasady działania są niemal te same co w koncepcji Von Neumanna stworzonej w latach 40. ubiegłego wieku. Ale w techologii postęp jest ogromny. Superkomputer na owe czasy zainstalowany w krakowskim Cyfronecie w 1975 r., Cyber 73, jeden z dwóch największych w Polsce, miał trzy dyski. Każdy z nich był sporą szafą z krecącym się bębnem i posiadał pojemność 100 MB. Nie giga, mega! Po kilkunastu latach z tych trzech tylko jeden pozostał sprawny i to dzięki sztuczkom mojego kolegi. Jeszcze na początku lat 90. największy komputer w Polsce miał dysk o pojemności 100 MB!

Postęp postępem, ale w laptopach, przynajmniej od dobrych kilku lat, postęp jakby przyhamował. Procesory niby ciut lepsze, ale szału nie ma. Dyski ciut większe, ale znów bez szału. Podobnie ekrany. Dużym krokiem naprzód było wprowadzenie na szeroka skalę dysków SSD co pozwoliło dać drugą młodość wielu starszawym laptopom poprzez wymianę tradycyjnych dysków. I znów, co komu potrzebne i co kto lubi. Najbardziej wymagające dla laptopa są gry. 🙂Osobiście do typowych zastosowań, czyli internet, obróbka zdjęć, składanie filmów i takie tam, używam kilkuletnich laptopów Lenovo. Ostatnio kupiłem za 800 zł (sic!) Lenovo T480 z procesorem I5 (jakaś nowsza generacja) i SSD 256 GB. I Windows 11. Bateria trzyma kilka godzin. Wcześniej dla żony T460. A wciąż mam w całkiem dobrym stanie dwa 10-letnie Lenovo X230. Niezniszczalne. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, MarioJ napisał:

To ja się tak testowo zapytam. Gravel, 70% asfalt, reszta szuter, czasami nierówne leśne dukty.

Jaką szerokość opony radzicie? Może jakiś konkretny model?

 

Ja bym stawiał 50% na 50 tak jest u mnie łąki pola lasy i asfalt .model polecę taki jaki mam 😜 gravel MTB nigdy nie będzie żeby była jasność.

IMG20230812104011.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Gdyby 29 cali nie było postępem to sport by z tego nie korzystał Andrzej. zresztą każdy kto zmienił to to odczuł na sobie. Komponenty i osprzęt jest z pewnością lepszy... lepszy z innego świata. Osprzęt bezlinkowy działa znakomicie i szybko wchodzi do rowerów amatorskich a to jest skok technologiczny niesamowity. Rybelek jeździ na Sramie, który jest już dość wycieniowany i wytrzymał dwa lata - ponad 12000 km bez wymiany łańcucha !!! W serwisie Pan stwierdził, że jest już na granicy zużycia w że i tak trzeba będzie wymienić kasetę to podregulował i jeździ. Nigdy nic nie przeskakiwało ani się nie ślizgało. Działa.

Mario nie ma takiej reguły. Opony - jeżeli już chcesz tak dobierać - to dobierasz pod trasę i warunki. Inaczej po prostu załóż to na czym najlepiej się czujesz, to co masz sprawdzone. Nigdy nie będzie idealne - zawsze. Ja jeżdżę bardzo dużo po asfalcie a jeżdżę na Smart Sam, bo lubię tą oponę i jej ufam i godzę się na straty na twardym ale tak naprawdę ten mój wybór jest debilny.

Damian a co to siodełko masz tak wysoko ? To zdjęcie tak przeinacza? Wygodnie Ci tak?

Pozdrowienia serdeczne

Edytowane przez Mitek
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Gdyby 29 cali nie było postępem to sport by z tego nie korzystał Andrzej. zresztą każdy kto zmienił to to odczuł na sobie. Komponenty i osprzęt jest z pewnością lepszy... lepszy z innego świata. Osprzęt bezlinkowy działa znakomicie i szybko wchodzi do rowerów amatorskich a to jest skok technologiczny niesamowity. Rybelek jeździ na Sramie, który jest już dość wycieniowany i wytrzymał dwa lata - ponad 12000 km bez wymiany łańcucha !!! W serwisie Pan stwierdził, że jest już na granicy zużycia w że i tak trzeba będzie wymienić kasetę to podregulował i jeździ. Nigdy nic nie przeskakiwało ani się nie ślizgało. działa.

Mario nie ma takiej reguły. Opony - jeżeli już chcesz tak dobierać - to dobierasz pod trasę i warunki. inaczej po prostu załóż to na czym najlepiej się czujesz, to co masz sprawdzone. Nigdy nie będzie idealne zawsze. Ja jeżżę bardzo dużo po asfalcie a jeżdżę na Smart Sam, bo lubię tą oponę i jej ufam i godzę się na straty na twardym ale tak naprawdę wybór jest debilny.

Damian a co to siodełko masz tak wysoko ? To zdjęcie tak przeinacza? Wygodnie Ci tak?

Pozdrowienia serdeczne

Cześć 

Siodełko było ustawione pod mojego brata dla mnie jest niżej, przy mojej jeździe ręce trzymam najczęściej na rogach i jest naprawdę wygodnie bez drętwienia dłoni.

Pozdro 

Edytowane przez Mikoski
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Mikoski napisał:

Cześć 

Siodełko było ustawione pod mojego brata dla mnie jest niżej, przy mojej jeździe ręce trzymam najczęściej na rogach i jest naprawdę wygodnie bez drętwienia dłoni.

Pozdro 

Cześć

No właśnie coś tak mi nie pasowało bo przecież Cię znam i wiem jak wyglądasz a jestem wyjątkowo jakoś wyczulony na wysokie ustawienia - nieergonomiczne i niepraktyczne - podobnie zresztą jak za niskie ale te jeszcze potrafię zrozumieć.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Mitek napisał:

Gdyby 29 cali nie było postępem to sport by z tego nie korzystał Andrzej. zresztą każdy kto zmienił to to odczuł na sobie. Komponenty i osprzęt jest z pewnością lepszy... lepszy z innego świata. Osprzęt bezlinkowy działa znakomicie i szybko wchodzi do rowerów amatorskich a to jest skok technologiczny niesamowity.

29 w MTB to 28 w crossie i np. w rowerach miejskich, tyle że obszerniejsza opona. Ta sama średnica koła. Na 28 jeździ się od dawna, w tym jeżdżę ja. Dlaczego, znając dobrze ten rozmiar, wprowadzono go w MTB stosunkowo niedawno? Ja tego nie widzę jako postęp, ale jako uzupełnienie oferty. Komponenty i osprzęt nie jest obecnie lepszy Mitku jeśli porównasz klasyczne elementy. Zresztą zawsze były komponenty lepsze i gorsze co miało swoje odbicie w cenie. Osprzęt bezlinkowy ma sens i to rzeczywiście można nazwać postępem a w każdym razie istotną zmianą.

A swoją drogą nie wszystko w tych zmianach rowerowych rozumiem. Dlaczego gravele nie mają z przodu amortyzacji. Może dlatego, że byłby to wtedy cross z barankiem jako kierownicą i nie można by tego nazwać gravelem. 🙂

I dlaczego tak mało ludzi używa amortyzowanych sztyc typu Suntour NCX? Dla mnie rewelacja. I dla kręgosłupa również. 🙂

Edytowane przez a_senior
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

No właśnie coś tak mi nie pasowało bo przecież Cię znam i wiem jak wyglądasz a jestem wyjątkowo jakoś wyczulony na wysokie ustawienia - nieergonomiczne i niepraktyczne - podobnie zresztą jak za niskie ale te jeszcze potrafię zrozumieć.

Pozdro

Tak wygląda moje ustawienie siodła 

IMG20240822160430.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę ocenić jak hamują, bo nie jeżdżę na żony rowerze. Żona jeździ nim po płaskim, więc nie ma okazji do rozwijania prędkości powyżej 30km/h, a przy tej prędkości to wystarczy przestać kręcić aby rower zwolnił. Natomiast klocki w nim wymieniałem i jest to dziecinne proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minutes ago, Mikoski said:

Jak oceniasz ich skuteczność w porównaniu do tarcz?

Małe tarcze w suchym terenie są dramatycznie nieskuteczne w porównaniu z byle jakim V-brakiem. IMO nawet mokry V-brake był równie dobry bądź lepszy. Najważniejszy w tym porównaniu będzie rozmiar tarczy, bo to wytwarza ujemny moment obrotowy...

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mikoski napisał:

Tak wygląda moje ustawienie siodła 

IMG20240822160430.jpg

Dla mnie było za niskie, ale szybkość roweru i pozycja wygodna, bardzo, jak dla mnie. Jedynie kwestia przyzwyczajenia to obsługa biegów zmienianych klamką hamulca. Rower zadziwiająco mało drgań przenosi jak na konstrukcje bez amortyzacji. Część to zasługa geometrii, a część to zasługa opon. 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Mitek napisał:

Rybelek jeździ na Sramie, który jest już dość wycieniowany i wytrzymał dwa lata - ponad 12000 km bez wymiany łańcucha !!! W serwisie

Cześć 

Az pofatygowałem się do garażu żeby cyknąć fotkę bo mam taki sprzęt co już ma z 11/12 lat pewnie najechane podobne km co twój Rybelek w koło komina miejskie km ale niestety nie w 2 lata tylko od zakupu-klocki wymienione ale łańcuch nadal ten sam 🤦‍♂️ od nowości . Ziomek stwierdził ostatnio że jeszcze z rok może dwa wytrzyma 🥳 można zmienić ale nie koniecznie 😉

A tak na marginesie to idealny sprzęt na dojazd do roboty a Ty jedziesz codziennie

IMG_2461.thumb.jpeg.55548ba3cedbf8641059a9e430c8cb80.jpeg

Pozdro

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Marcos73 napisał:

Dla mnie było za niskie, ale szybkość roweru i pozycja wygodna, bardzo, jak dla mnie. Jedynie kwestia przyzwyczajenia to obsługa biegów zmienianych klamką hamulca. Rower zadziwiająco mało drgań przenosi jak na konstrukcje bez amortyzacji. Część to zasługa geometrii, a część to zasługa opon. 

pozdro

Cześć

Nie, to zasługa konstrukcji w sensie materiałów a nie geometrii. Widelec w gravelu jest elementem amortyzującym co nawet widać w w czasie jazdy. Na tym polega zasadnicza różnica konstrukcyjna bo szosa jest sztywna a już czasówka super sztywna. Geometria to zwrotność, zdolność do trzymania w skręcie, szybkość itd. Geometrię do pewnego stopnia możesz nadrobić techniką ale oczywiście niewiele. Nie wiem czy miałeś okazje jeździć na rowerze czasowym. On nie skręca w naszym rozumieniu poprzez geometrii ale przede wszystkim sztywność konstrukcji. Opony to dodatek ale działa inaczej - zależnie od pompowania oczywiście.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Victor napisał:

Cześć 

Az pofatygowałem się do garażu żeby cyknąć fotkę bo mam taki sprzęt co już ma z 11/12 lat pewnie najechane podobne km co twój Rybelek w koło komina miejskie km ale niestety nie w 2 lata tylko od zakupu-klocki wymienione ale łańcuch nadal ten sam 🤦‍♂️ od nowości . Ziomek stwierdził ostatnio że jeszcze z rok może dwa wytrzyma 🥳 można zmienić ale nie koniecznie 😉

A tak na marginesie to idealny sprzęt na dojazd do roboty a Ty jedziesz codziennie

IMG_2461.thumb.jpeg.55548ba3cedbf8641059a9e430c8cb80.jpeg

Pozdro

Cześć

A ile chciałbyś jechać tym sprzętem obwieszonym kupą złomu do pracy? Ja poruszam się ze średnią, która na tym rowerze chyba jest ciężko osiągalnym maksem.

Wybacz, nie lubię takich konstrukcji są nieergonomiczne i (wbrew pozorom) niepraktyczne. To rower dla starszej Pani, która jeździ po zakupy 3 km. A już ta wysoko postawiona kierownica na skośny mostku to takim sam dramat jak wspomniana prze Andrzeja Suntour NCX.

Pozdro

Edytowane przez Mitek
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

A ile chciałbyś jechać tym sprzętem obwieszonym kupą złomu do pracy? Ja poruszam się ze średnią, która na tym rowerze chyba jest ciężko osiągalnym maksem.

Wybacz, nie lubię takich konstrukcji są nieergonomiczne i (wbrew pozorom) niepraktyczne. To rower dla starszej Pani, która jeździ po zakupy 3 km. A już ta wysoko postawiona kierownica na skośny mostku to takim sam dramat jak wspomniana prze Andrzeja Suntour NCX.

Pozdro

Mitku, teraz to przsadziles i to mocno . Twój MTB na asfalcie może smród wąchać wiem co pisze bo mam MTB oczywiście to nie rower poza trasę ale i szutr czy polną drogę jedzie śmiało .To rower na którym wielu pokonuje trasy Europa-Azja a Ty o staruszce . Po co ? Bez sensu! Wsiądź spróbuj,pojeździj tydzień-dwa i się sam przekonaj a następnie pisz . Mieszkam już ćwiartkę w beneluxie tu nikt nie jeździ do pracy tym czym Ty jeździsz bo to głupota po prostu. 
 

Pozdro serdeczne 

Edytowane przez Victor
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Nie, to zasługa konstrukcji w sensie materiałów a nie geometrii. Widelec w gravelu jest elementem amortyzującym co nawet widać w w czasie jazdy. Na tym polega zasadnicza różnica konstrukcyjna bo szosa jest sztywna a już czasówka super sztywna. Geometria to zwrotność, zdolność do trzymania w skręcie, szybkość itd. Geometrię do pewnego stopnia możesz nadrobić techniką ale oczywiście niewiele. Nie wiem czy miałeś okazje jeździć na rowerze czasowym. On nie skręca w naszym rozumieniu poprzez geometrii ale przede wszystkim sztywność konstrukcji. Opony to dodatek ale działa inaczej - zależnie od pompowania oczywiście.

Pozdro

Na lepsze pochłanianie drgań ma wpływ konstrukcja , opony a  także materiał z którego są wykonane komponenty. Sama możliwość zastosowania opon bezdętkowych jazda na niższym ciśnieniu wydatnie poprawia komfort (to jest bardzo odczuwalne nawet na moim rowerze z pełną amortyzacją), a najlepszym materiałem tłumiącym drgania, jest ... stal cieniowana. Niestety jest to bardzo drogie rozwiązanie, wbrew pozorom.

Na szosie nie jeździłem nigdy, no - na kolarce będąc dzieckiem. 

Nie powiem gdzie to przeczytałem bo będziesz wszystko wiedział. A jak zapytasz, to Ci odpisze 😉.

Fragment z oryginału.

"Nie powinno być niczym nadzwyczajnym przy oponie o szerokości 40 mm zejście do wartości poniżej 2 barów. Dzięki temu zyskuje się niebywały komfort tłumienia nierówności, którego nie zapewni żaden inny wynalazek."

pozdro

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Mitek napisał:

to takim sam dramat jak wspomniana prze Andrzeja Suntour NCX.

Bo? 😉 Ma swoje wady, fakt. M.in. po kilku tys. km łapie luzy, a większym przebiegu, przydałoby się wymienić. Koszt niestraszny. Warto dokupić neoprenową osłonę. Mogę tylko żałować, że wpadłem na nią tak późno. Może miałbym teraz mniejsze kłopoty z odcinkiem lędźwiowym, który przez lata dostawał za żywota na wertepach namiętnie ujeżdżanych na HT. 

20240716_173816.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Victor napisał:

Mitku, teraz to przsadziles i to mocno . Twój MTB na asfalcie może smród wąchać wiem co pisze bo mam MTB oczywiście to nie rower poza trasę ale i szutr czy polną drogę jedzie śmiało .To rower na którym wielu pokonuje trasy Europa-Azja a Ty o staruszce.

Mitka już poznałeś, więc nie bierz tego zbyt poważnie. Ale przyznam, że i ja nie przepadam za taką wysoką pozycją. Owszem, po mieście jak najbardziej. Sam jeżdżę na "holenderce" z dość wysoką, a przede wszystkim, wąską kierownicą. Ta wąskość wielokrotnie przydaje się w ciasnych ulicach Krakowa, zwłaszcza na kontrapasach, czyli jazdą pod prąd. Ale do każdej innej jazdy zdecydowanie wolę bardziej pochyloną pozycję. Nawet moja małżonka też taką woli. Bardziej ergonomiczna, mniejsze opory powietrza i takie tam. 🙂 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, a_senior napisał:

Mitka już poznałeś, więc nie bierz tego zbyt poważnie. Ale przyznam, że i ja nie przepadam za taką wysoką pozycją. Owszem, po mieście jak najbardziej. Sam jeżdżę na "holenderce" z dość wysoką, a przede wszystkim, wąską kierownicą. Ta wąskość wielokrotnie przydaje się w ciasnych ulicach Krakowa, zwłaszcza na kontrapasach, czyli jazdą pod prąd. Ale do każdej innej jazdy zdecydowanie wolę bardziej pochyloną pozycję. Nawet moja małżonka też taką woli. Bardziej ergonomiczna, mniejsze opory powietrza i takie tam. 🙂 

Cześć 

Ostatnio był u mnie w odwiedzinach szosowiec który trasę do 100km traktuje rozruchowo,wiedza i doświadczenie ponad przeciętne ale kiedy wziął rower mojej żony 😅 klasyczną damkę to nie umiał jechać, spojrzałem na niego i mówię-kpisz sobie, ale widzę że faktycznie jest problem. Także są tacy co dużo mówią treściwie i mają wiedze a przyzwyczajenie w swoich okopach robi swoje bo zapomnieli o istocie . Każdy rower jest taki sam-samą funkcją. . 
pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...