Skocz do zawartości

Materiały szkoleniowe


Adam ..DUCH

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Adam ..DUCH napisał:

@Marcos73 Lecimy dalej - nieco dłuższy skręt - za bardzo nakrywasz barkami narty - to wychodzi tak że dupa myśli aby zostać w tyle - bardzo dobrze myśli a barki idą do przodu bo se tak myślę że jak z przodu będą to dzioby zaczną mocno skręt i tak dupka z barkami dogadać się nie mogą i lordoza wychodzi - ja też tak mam tyle że u ciebie zewnętrzna narta z tyłu zostaje robiąc wymuszoną szufladę a ta z kolei nie pozwala pociągnąć skrętu dalej tylko wymusza przeciążenie i i zmusza do kolejnego skrętu

A takie tam zaawansowane szuflady to muszą do zlotu poczekać😉
pozdrawiam

ps. Szukaj pozytywów.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, KrzysiekK napisał:

Mega - ale spróbuj tak pojechać na tym cukrze do łydek, co to ostatnio na stoku spotykam. 

To wymusza dociążenie przodów. Zły balans i nie da rady. Fajne!

Tak dla przypomnienia - ześlizgi to poziom podstawowy a to oznacza że zanim kursant pozna co to skręt równoległy to ześlizgi w każdym wydaniu ma już w jednym palcu. 

Odniosę się do dwóch filmów: To ewolucje podstawowe i nie do pominięcia. Tylko wybrańcy i tu podkreślę wybrańcy są w stanie pominąć ten etap nauki. Co do zasady jeżeli nie potrafisz łuków płużnych lub ześlizgu wykonać na 8 nie ma nawet o czym marzyć aby iść dalej.

DO ROBOTY (ja też) - ostatnio na SL taką zjebę dostałem od IW że w pięty mi weszło.... 

  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karewingowanie - oj magiczny i niemalże demoniczny skrót myślowy. Ile to już się nasłuchałem - "moja córka/syn już umie jeździć a teraz bym chciał aby karwingowała"????....No więc tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości to aby "karwingować" należy posiąść nw umiejętności:

- oswojenie się z sprzętem i środowiskiem

- doskonalenie równowagi

- krok zwykły

- bezkrok

- zwrot przestępowaniem

- zwrot przez dzioby

- podejście schodkowaniem

- podejście rozkrokiem

a dalej już z górki

- zjazd w linii spadku stoku

- zjazd w skos stoku

- ześlizgi:

boczny

skośny

- Upadanie

- Podnoszenie

a teraz dopiero jazda

- pług

- łuki płużne

- skręt dostokowy ślizgowy

 - skręt z pługu

- skręt dostokowy ślizgowy ( kompletnie idiotyczna ewolucja wg. mnie)

- skręt równoległy ślizgowy (kompletnie idiotyczna ewolucja wg. mnie)

- skręt dostokowy przestępowaniem

- łyżwowanie i krok łyżwowy

- skręt dostokowy cięty (za wcześnie)

- skręt równoległy NW

O i teraz możemy karwingować.....  

  • Like 4
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minutes ago, Adam ..DUCH said:

- Upadanie

Nie prowokuj 🙂. Czytałeś już pewnie na SF, że nie dość że nie da się nauczyć kogoś upadać, to nie wolno tego robić, bo daje to przyzwolenie do szaleńczej jazdy (a może nawet do zniżek w Decu). A najgorsze, że piszą o tym w programie, bo to ostatecznie przekreśla szanse na zostanie dobrym narciarzem... 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Adam ..DUCH napisał:

Marek łapka- poważnie łapka - 😎 - cuś mi się wydaje że ty kursantem zostać chcesz, czerwoną kurtkę ubrać chcesz...szkolić chcesz....???....przerobimy Panie kolego przerobimy, film zrobimy i zobaczymy jak sztywne kolanka są???🤣

A to do mnie takie tematy? Szkolić? Kogo? Przestań proszę, może wnuki, ale jeszcze mam sporo czasu. Na szczęście nie tylko kolanka sztywne są 😉, ale wiesz jak jest, kiedyś to byś cielę wykarmił, a teraz to nie wiem czy na znaczek pocztowy wystarczy aby na pocztówkę przykleić 🙂. Ale w temacie. Nad rączką pracuję. Pilnowałem ostatnio aby jej nie podnosić. Nie wiem czy się udaje. Ostatnie 3 wyjazdy w PL super. 3 x beton z lodem. Górki w sam raz, aby coś poprawić i zobaczyć co nie gra, bo na śniegu wszystko idzie jak trzeba, a przynajmniej tak się wydaje. Na takim podłożu to i trzeba dobrze stać , dobrze się włożyć i fajnie czuć kiedy coś nie gra, bo narty odjeżdżają/uślizgują. Teraz jak byłem z Marasem, to blisko była gleba, ale jakoś się wyratowałem - z klasą oczywiście 😉. Głupi nie zauważył, a mądry pomyślał, że tak ma być. Co prawda to narty już tępawe były (bo rano to dobrze trzymały), ale niemniej jednak sporo było mojej winy, na takim podłożu to trzeba się jednak pilnować. Nie ma bylejactwa, a na SL to jest nagminne. Wystawa stoku na Rusinie jest idealna, stok od 9.00-15.00 beton. Pojawiały się wylodzenia i trzeba było jechać dobrze, aby nie czuć zmiany rodzaju śniegu beton/lód. Były miejsca, że dalej był sztruks mimo iż ludzie po nim jeździli, a 95% to raczej kolokwialnie pisząc szuracze i nie byli w stanie tego zniszczyć ześlizgiem. Trudno było z krzesła dojrzeć jakiekolwiek ślady jazdy. Polecam jazdę w takich warunkach, szczególnie że stok był perfekcyjnie przygotowany. Nawet jak na ten ośrodek sporo nieźle jeżdżących osób, ale też się znalazł oldboy w gumie co walczył o życie. Wdzianko nie pomogło. Ale co kto lubi.

pozdrawiam

  • Like 2
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Adam ..DUCH napisał:

Karewingowanie - oj magiczny i niemalże demoniczny skrót myślowy. Ile to już się nasłuchałem - "moja córka/syn już umie jeździć a teraz bym chciał aby karwingowała"????....No więc tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości to aby "karwingować" należy posiąść nw umiejętności

...

O i teraz możemy karwingować.....  

Adaś, toż do tego czasu się narty rozpadną ze starości. Kto to ogarnie?

35 minut temu, Marcos73 napisał:

Na szczęście nie tylko kolanka sztywne są 😉, ale wiesz jak jest, kiedyś to byś cielę wykarmił, a teraz to nie wiem czy na znaczek pocztowy wystarczy aby na pocztówkę przykleić 🙂. Ale w temacie. Nad rączką pracuję. 

Ty to męski jesteś 🤭😱. Ale nic dziwnego skoro nad rączką pracujesz. Może za dużo, wyeksploatowało się?

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Chertan napisał:

Ty to męski jesteś 🤭😱. Ale nic dziwnego skoro nad rączką pracujesz. Może za dużo, wyeksploatowało się?

A ja głupi staram się prawą opuścić. Popracuję solidnie całe lato i lewa będzie równie wysoko jak prawa😉.

pozdro

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki uprzejmości @star wklejam link do teorii http://wfs.awf.krakow.pl/attachments/article/451/NARCIARSTWO ZJAZDOWE_ materiały dla studentów AWF KRAKÓW.pdf 

Ja osobiście jeszcze nie czytałem, wydrukowałem sobie i poczytam.

Krótki skręt??

Jeszcze całkiem niedawno temat był bardzo prosty, R nart był bliski nieskończoności więc pomijając śmig pojęcie krótkiego skrętu było banalne i generalnie był to skręt jaki wykonywało się SL a dalej idąc skręt średni i długi miał miejsce na GS-ach a długi na DH. Oczywiście były także i niestety są skręty "wężowe" które czasami aspirują do śmigu przyśpieszającego a le kompletnie nie mieszczą się w kryteriach skrętów krótkich, średnich czy też długich albowiem są jedynie wycinkiem ww i zazwyczaj wynikają z braków technicznych narciarza - ot kolanka w lewo i w prawo. 

W tym miejscu pojawia się "karwing" z deklarowanym promieniem skrętu narty i tym samym pojawia się pytanie jak wykonać krótki skręt mając pod nogami narty o przyjemnym R18 z zachowaniem zasad techniki ciętej w odniesieniu do amatorów??? A może zupełnie zrezygnować z pojęcia długości skrętu i róbta co chceta. Czy da się generalnie połączyć w kontekście długości skrętu/definicji technikę ciętą i klasyczną???

Odpowiedź na powyższe pytania dla mnie jest prosta - da się ale wymaga to zmiany sposobu myślenia i tak sobie roboczo myślę że te trzy nw elementy są kluczowe"

1. Długość/rodzaj skrętu określony jest przez rodzaj slalomu - SL skręt krótki, GS - skręt średni i długi, SG/DH skręt długi

2. Zastąpienie pojęcia "karwing" na "wykorzystanie parametrów skrętnych narty"

3. Jazda w zegarze co najmniej 14-22

 

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Moim zdaniem te rozważania dotyczące długości skrętu to teoretyczne pieprzenie. Tam gdzie jest faza sterowania tam jest skręt pełny a jego promień regulujesz takim czy innym sterowaniem uzależnionym od zamiaru, założeń, chęci czy widzimisię.

Takie sztuczne podziały oparte na cyferkach nie są naturalne dla narciarstwa.

Gdzie znajdziesz granicę Adaś? Dla mnie 15 metrów to raczej SL a obok gość powie, że to już jest GS - czyli długi skręt, a dla mnie to co najmniej 20 metrów...

Pozdro

Edytowane przez Mitek
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Moim zdaniem te rozważania dotyczące długości skrętu to teoretyczne pieprzenie. Tam gdzie jest faza sterowania tam jest skręt pełny a jego promień regulujesz takim czy innym sterowaniem uzależnionym od zamiaru, założeń, chęci czy widzimisię.

Takie sztuczne podziały oparte na cyferkach nie są naturalne dla narciarstwa.

Gdzie znajdziesz granicę Adaś? Dla mnie 15 metrów to raczej SL a obok gość powie, że to już jest GS - czyli długi skręt, a dla mnie to co najmniej 20 metrów...

Pozdro

Dlatego napisałem "trudny temat". Zwłaszcza że dochodzi jeszcze rytmika skrętów w "czasie". Czyli jazda świadoma - jazda świadoma to skręt wymuszony - skręt wymuszony to tyczki - tyczki to slalom (SL, GS). Patrz, obserwuj, czytaj, czuj, skręcaj a promień/rodzaj skrętu straci kompletnie znaczenie bo świadomie będziesz jechał. Zakleszczanie się w ramach to zamknięcie się w schemacie a celem nadrzędnym jest czerpanie przyjemności z przestrzeni. Strasznie teoria się wstawiła....jazda, jazda - woda na przód jak mówią strażacy

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.12.2023 o 14:45, Marcos73 napisał:

Cze

Chwilka czasu, więc odnośnie rozkminek teoretycznych. Zacząłem skręcać ze stóp, troszkę musiałem  tym myśleć na początku, ale nie długo. Owa rotacja stopy. Dodatkowo trochę więcej kompensacji niż NW. To odciążenie jest odczuwalnie szybsze jeśli chodzi o zmianę krawędzi. Wszystko się zaczyna pomału układać. Na Litwince przy zlodzonym stoku zauważyłem niesymetryczność skrętów, albo czegoś tam w moich skrętach, bo w prawo na lewej zewnętrznej całość idzie dobrze, narty jadą jak chcę, w drugą stronę już muszę się skupić, coś z ułożeniem ciała jest nie tak, na śniegu tego nie zauważam, tylko na bardzo twardym podłożu. PX-y to super narty - takie długie slalomki, nie boją się prędkości a i są bardzo skrętne. Mankament to zbyt duża czasami elastyczność i trzymanie na betonie czy lodzie jest duuużo słabsze niż na SL (z blachami etc.). Przekonałem się o tym na Litwince, gdzie z Piotrkiem wystartowaliśmy ja na PX-ach on na Brahmach. Po jednym zjeździe i zmiana na nowy, twardszy i ostry zestaw. Dla mnie jazda po tym zlodzonym stoku była łatwa, ale też obnażała wszelkie mankamenty jak choćby nieco słabszy skręt w lewo (musiałem przy nim myśleć 🙂). W Madonnie odważyłem się czarne jeździć na krawędziach, oczywiście po szerokości, z rana jak były w świetnym stanie, a jedna z nich praktycznie cały dzień była w idealnym stanie bo graniczyła z poletkami do nauki jazdy i mało kto tam jeździł. Równo nachylona, stroma ale dość krótka i z wypłaszczeniem na końcu. Pierwszy zjazd był straszny, ale potem to nawet zdecydowanie skróciłem skręt, bo narty trzymały dobrze i w sumie to nie było aż tak stromo. Fota poniżej, ta trasa na wprost po prawej stronie krzesła.

1058300501_scianka.thumb.jpg.1a420c8abe31d062e3cdcd2dd33197e7.jpg

Nawet film mam krótki (sory za jakość, ale YT tak sam od siebie obniża) - przypadkowo kolega kręcił widoczki i gdzieś tam się załapałem. Czerwona treningowa, często była zamknięta, no bo treningi się tam SL/GS odbywały - młodzieży. Fajne jednostajne nachylenie, zawsze perfect przygotowana, bo był orczyk i nikt nią nie jeździł.

pozdro

 

Bardzo Fajnie! Brawo!

Super Dynamika, szybkie przejście z krawędzi na krawędź. Nawet ruch ręką delikatnie dociągąjący skręt! 😄 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...