Skocz do zawartości

Pozycja wiązań narciarskich


nikon255

Rekomendowane odpowiedzi

Paweł spokojnie się da. Pomijasz wskazania producenta. W twoim przypadku dwa skoki do tyłu i być może z pięć do przodu. Pytanie czy tył dogoni przód. To musisz sprawdzić sam - najpierw ustawiasz przód, potem blacha do góry i tył do przodu jak dogonił to ok jak nie to przód o jeden w tył i powtórka z tyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cze

Generalnie z tyłu też powinny być jakieś oznaczenia skorupy buta. Niestety sprzęt jest leciwy i wiązania są montowane bezpośrednio do narty, co ogranicza możliwość regulacji. Obecnie prawie wszystkie są montowane na płytach gdzie łatwo się wszystko ustawia (rentalowe albo demo). Co do siły - jak wspominali przedmówcy w sklepie na maszynie albo na oko. Ale tu jest dużo składowych - długość nart, wielkość buta oraz możliwości tzw. stopień zaawansowania technicznego wiązania. Generalnie ja preferuję mocniejsze dociągnięcie wiązań (siły wypięcia). Wiązanie generalnie poprawnie działa nie w całym zakresie skali (+ 20% oraz - 20% początek i koniec skali) - w twoim wypadku - jakieś 6-9 din. Z autopsji, swego czasu miałem Rossigniol-a SL komórkę ale wiązanie dostałem do pary 200 mfx (chyba 14-20 din) - ustawione na ok 17 - dużo jak na długość narty - na szczęście stopę mam małą. Miałem upadek i to coś groźny - ale wiązania zadziałały bez żadnej szkody dla zdrowia - perfekcyjnie - nawet nie poczułem że się narta wypięła. 2-gi przykład na Mosornym żona narzekała na narty i nie myśląc długo (a że mamy takie same skorupy) założyłem i pocisnąłem z góry. W 5-tym skręcie odpięły się obie - bark mnie ze 2 lata bolał. Moim zdaniem bardzie niebezpieczne jest przypadkowe wypięcie się narty.

Są wiązania które w całości można przesuwać przód tył przesuwając całość wiązania - chyba nowy Atomic to ma - mam S9 z zeszłego roku ale teraz nie mam jak sprawdzić. Jest to taka nowość, ale tylko raczej z z ciekawości (jeśli mam taką możliwość) spróbuję. Dam zadać jaki jest tego efekt.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montaż wiązań to dziwnie pomijany temat. Kiedyś, tutaj na SF, zamieściłem takie zestawienie moich ówczesnych nart. 

"Poniżej są cztery narty różnego typu: lewa ta sportowa slalomka, później AM, freeride i TT. Narty zostały ustawione według środków geometrycznych. Białą linią zaznaczyłem te same punkty na wiązaniach"

nartySWJA04816.thumb.jpg.1ca5517c8cf80d4591efc14e044524cc.jpg

Jak widać wytwórcy przyjmują "po cichu" zupełnie inne założenia przy różnych nartach. slalomka to montaż pod jazdę w znacznym wychyleniu do przodu. W AM mamy już adaptację pod bardziej wyprostowaną pozycję i ześlizg. W FR jest silniej zaakcentowana pozycja zrównoważona (czyli pod tradycyjne NNW. Najciekawiej jest na TT (pod rotację). W każdym razie nie ma problemów aby dopasować się do każdej z tych nart ale różnice w jeździe są duże.

Edytowane przez Wujot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Marcos73 napisał:

cze

Generalnie z tyłu też powinny być jakieś oznaczenia skorupy buta. Niestety sprzęt jest leciwy i wiązania są montowane bezpośrednio do narty, co ogranicza możliwość regulacji. Obecnie prawie wszystkie są montowane na płytach gdzie łatwo się wszystko ustawia (rentalowe albo demo). Co do siły - jak wspominali przedmówcy w sklepie na maszynie albo na oko. Ale tu jest dużo składowych - długość nart, wielkość buta oraz możliwości tzw. stopień zaawansowania technicznego wiązania. Generalnie ja preferuję mocniejsze dociągnięcie wiązań (siły wypięcia). Wiązanie generalnie poprawnie działa nie w całym zakresie skali (+ 20% oraz - 20% początek i koniec skali) - w twoim wypadku - jakieś 6-9 din. Z autopsji, swego czasu miałem Rossigniol-a SL komórkę ale wiązanie dostałem do pary 200 mfx (chyba 14-20 din) - ustawione na ok 17 - dużo jak na długość narty - na szczęście stopę mam małą. Miałem upadek i to coś groźny - ale wiązania zadziałały bez żadnej szkody dla zdrowia - perfekcyjnie - nawet nie poczułem że się narta wypięła. 2-gi przykład na Mosornym żona narzekała na narty i nie myśląc długo (a że mamy takie same skorupy) założyłem i pocisnąłem z góry. W 5-tym skręcie odpięły się obie - bark mnie ze 2 lata bolał. Moim zdaniem bardzie niebezpieczne jest przypadkowe wypięcie się narty.

Są wiązania które w całości można przesuwać przód tył przesuwając całość wiązania - chyba nowy Atomic to ma - mam S9 z zeszłego roku ale teraz nie mam jak sprawdzić. Jest to taka nowość, ale tylko raczej z z ciekawości (jeśli mam taką możliwość) spróbuję. Dam zadać jaki jest tego efekt.

pozdrawiam

Cześć

Uściślając. Na płytach montowane są wiązania w nartach sportowych i tam regulacja jest zazwyczaj równie trudna co w wiązaniach mocowanych do nart - konieczność odkręcania itd.

Reszta to po prostu plastikowe lub plastikowo-metalowe elementy montażowe do wiązań, które umożliwiają jedynie szybki montaż oraz spory i łatwy zakres regulacji. Z płytami te elementy wiele wspólnego nie mają - raczej działają wprost przeciwnie.

I jeszcze chciałbym podkreślić to co kolega napisał: przypadkowe nieoczekiwane wypięcie narty jest dużo bardziej niebezpieczne niż jej niewypięcie.

Pozdrowienia serdeczne

Edytowane przez Mitek
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Mitek napisał:

Cześć

Uściślając. Na płytach montowane są wiązania w nartach sportowych i tam regulacja jest zazwyczaj równie trudna co w wiązaniach mocowanych do nart - konieczność odkręcania itd.

Reszta to po prostu plastikowe lub plastikowo-metalowe elementy montażowe do wiązań, które umożliwiają jedynie szybki montaż oraz spory i łatwy zakres regulacji. Z płytami te elementy wiele wspólnego nie mają - raczej działają wprost przeciwnie.

Pozdrowienia serdeczne

cos kiedys wspomniales ze te regulowane wiazania w volkl sl z wypozyczalni byly nawet porzadne 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Gabrik napisał:

Adam już zatrybiłem, przód ustawiłem na odpowiedni rozmiar skorupy, tą blaszkę co MiG zaznaczył strzałką podniosłem i tylne przesunąłem w przód i "dogoniło". Nie widzę tylko żadnego wskaźnika przy tej blaszce. Na boku wiązania jest jakaś strzałka....16374931120001443375677773731735.thumb.jpg.031447ac3fa8520cba5d06ffa52324d3.jpg

Paweł potraktuj to jak "podziałka serwisowa". Wstawiasz jedno wiązanie prawidłowo liczysz kreski i drugie ustawiasz bez buta. Jeżeli monter nie spieprzył czegoś to oba buty powinny być dopasowane. Druga sprawa jeżeli strzałka pokrywa się z kreską tzn że ząbki na blaszce pokrywają się z otworami na szynie. W terenie różnie bywa, rdza, brud, zamarznięty śnieg. A tak masz pewność "klik" strazłka na kresce i jest ok. Uwaga może zdarzyć sytuacja że będzie róznica w jednej kresce - nadmierne zużycie buta. I ostatnia sprawa - jak blaszkę podważysz płaskim i energicznie szarpniesz wiązanie to wyjedzie w całości z szyny. Możesz sprawdzić w jakim stanie jest szyna i ewentualnie wyczyścić i zakonserwować. W nowszych modelach z boku jest kolorowa podziałka (kolory odpowiadają tym z podziałki przedniego wiązania) z precyzyjną rozmiarówką skorupy. Sprawa bardzo przydatna w wypożyczalni i dla osób które zamieniają się nartami. Ja wierzę i.......sprawdzam zawsze.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Adam ..DUCH napisał:

Paweł potraktuj to jak "podziałka serwisowa". Wstawiasz jedno wiązanie prawidłowo liczysz kreski i drugie ustawiasz bez buta. Jeżeli monter nie spieprzył czegoś to oba buty powinny być dopasowane. Druga sprawa jeżeli strzałka pokrywa się z kreską tzn że ząbki na blaszce pokrywają się z otworami na szynie. W terenie różnie bywa, rdza, brud, zamarznięty śnieg. A tak masz pewność "klik" strazłka na kresce i jest ok. Uwaga może zdarzyć sytuacja że będzie róznica w jednej kresce - nadmierne zużycie buta. I ostatnia sprawa - jak blaszkę podważysz płaskim i energicznie szarpniesz wiązanie to wyjedzie w całości z szyny. Możesz sprawdzić w jakim stanie jest szyna i ewentualnie wyczyścić i zakonserwować. W nowszych modelach z boku jest kolorowa podziałka (kolory odpowiadają tym z podziałki przedniego wiązania) z precyzyjną rozmiarówką skorupy. Sprawa bardzo przydatna w wypożyczalni i dla osób które zamieniają się nartami. Ja wierzę i.......sprawdzam zawsze.

tylko on pyta o ustawienie przedniego docisku czy jak to sie zwie za pomoca tylnego wiazania. Zeby but odpowiedni siedzial we wiazaniach. Zazwyczaj z tylu jest jakis wskaznik. A tam nie widac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, nikon255 napisał:

tylko on pyta o ustawienie przedniego docisku czy jak to sie zwie za pomoca tylnego wiazania. Zeby but odpowiedni siedzial we wiazaniach. Zazwyczaj z tylu jest jakis wskaznik. A tam nie widac.

Nikon w moich xt 12 mam taki wskaźnik, ten bolczyk w zakresie ok.

W tych dla córki, jest ta strzałeczka na boku i but siedzi idealnie.

16375122969015988314266304176030.thumb.jpg.822aff0dbb02ecd14a40d339f3a70cb8.jpg

16375126906907038455017665015433.thumb.jpg.17f7252c11217103c0060663e2e7fd21.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, nikon255 napisał:

cos kiedys wspomniales ze te regulowane wiazania w volkl sl z wypozyczalni byly nawet porzadne 🙂

Cześć

Nie bardzo kojarzę w których Volkl mówimy ale wszystkie sportowe muszą być kręcone, chyba, że montują na płycie wiązanie typu rental. Chyba są takie sportowe, czyli nie z plastiku. 🙂

Szczerze mówiąc nie za bardzo zwracam na to uwagę. jak but wchodzi to jedziemy. 😉

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, nikon255 napisał:

No ale co ta strzaleczka oznacza? Ona tylko pokazuje ktora dziurke masz ustawiona, a nie docisk buta.

Cześć

Nie wskaźnik pokazuje czy but jest ustawiony dobrze po wpięciu. Jak jest w zakresie OK ( coś jak pisał Garbik) to jest OK.

Wpinając buta możesz zobaczyć jak znacznik się pojawia lub jak zmienia pozycję w ramach tego "OK". To nie jest tylko info o dobrym dostosowaniu rozmiaru.

Środek narty - ten z kreski - to był zazwyczaj  środek ciężkości, punkt równowagi, czyli jak znacznik buta trafią w kreskę to miałeś montaż neutralny - naturalny. Dalej już wiadomo bo to prosta mechanika i koledzy pisali. Różnice w mm nie maj,a najmniejszego znaczenia chyba, że jesteś zawodowcem z idealnie przygotowanym sprzętem.

Nie przeceniajcie aż tak własnych odczuć kochani. 😉

Pozdrowienia

Edytowane przez Mitek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Mitek napisał:

Cześć

Nie wskaźnik pokazuje czy but jest ustawiony dobrze po wpięciu. Jak jest w zakresie OK ( coś jak pisał Garbik) to jest OK.

Wpinając buta możesz zobaczyć jak znacznik się pojawia lub jak zmienia pozycję w ramach tego "OK". To nie jest tylko info o dobrym dostosowaniu rozmiaru.

Środek narty - ten z kreski - to był zazwyczaj  środek ciężkości, punkt równowagi, czyli jak znacznik buta trafią w kreskę to miałeś montaż neutralny - naturalny. Dalej już wiadomo bo to prosta mechanika i koledzy pisali. Różnice w mm nie maj,a najmniejszego znaczenia chyba, że jesteś zawodowcem z idealnie przygotowanym sprzętem.

Nie przeceniajcie aż tak własnych odczuć kochani. 😉

Pozdrowienia

Gabrik tego wskaznika chyba jeszcze nie znalazl, stąd moj post.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Mitek napisał:

Środek narty - ten z kreski - to był zazwyczaj  środek ciężkości, punkt równowagi, czyli jak znacznik buta trafią w kreskę to miałeś montaż neutralny - naturalny. Dalej już wiadomo bo to prosta mechanika i koledzy pisali. Różnice w mm nie maj,a najmniejszego znaczenia chyba, że jesteś zawodowcem z idealnie przygotowanym sprzętem.

Nie przeceniajcie aż tak własnych odczuć kochani. 😉

Ale 1cm się już czuje.

Zmieniałem wiązania (skiturowe) i w narcie z powodu otworów trzeba było zrobić przesunięcie. Zdecydowałem się na +1 (w tył) bo wcześniej miałem odczucie, że narta jest bardzo skrętna. Po zamontowaniu narta przestała być tak bardzo skrętna, ale nie zauważyłem by była bardziej stabilna 😄 

Musiałbym sprawdzić jak to wpłynęło na znacznik buta bo wpinam dwa rodzaje butów, których skorupa różni się chyba o 30mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, nikon255 napisał:

Gabrik tego wskaznika chyba jeszcze nie znalazl, stąd moj post.

Cześć

Wiesz ja też jestem pogubiony trochę oglądając zdjęcia Garbika, choć stara się wszystko pokazać idealnie. Swego czasu były to bardzo proste i oczywiste konstrukcje do wyregulowania przez przeciętnej inteligencji szopa. Teraz nadchodzi/ nadszedł czas serwisów, że z każdą pierdołą będziesz musiał lecieć do autoryzowanego serwisu - wiesz Nikon tak jak z samochodami niestety. Swego czasu nawet taki mechaniczny abnegat jak ja potrafił w samochodzie coś zrobić i jeszcze Cię mechanika chwalił. Teraz nawet jak wymienisz żarówkę w drodze to okaże się , że złamałeś gwarancję. Po prostu trzeba kupować stary złom i masz spokój. 🙂

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, AndRand_v2 napisał:

Ale 1cm się już czuje.

Zmieniałem wiązania (skiturowe) i w narcie z powodu otworów trzeba było zrobić przesunięcie. Zdecydowałem się na +1 (w tył) bo wcześniej miałem odczucie, że narta jest bardzo skrętna. Po zamontowaniu narta przestała być tak bardzo skrętna, ale nie zauważyłem by była bardziej stabilna 😄 

Musiałbym sprawdzić jak to wpłynęło na znacznik buta bo wpinam dwa rodzaje butów, których skorupa różni się chyba o 30mm

Cześć

Czyli skorupa różni się o 3 cm i nie czujesz a wiązanie przesunąłeś o 1 cm i czujesz. Zawsze maiłeś tendencje do pisanie głupot ale widzę, że dłuższa przerwa pozwoliła Ci zbliżyć się do perfekcji.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem instrukcję na rosyjskiej stronie.

https://www.rasc.ru/gear/pdf/SPM_07_ENvCD.pdf strona 16

"Adjustment Tab Models. (All current retail models) Check that the tip of the boot sole is flush against the butt plate of the toe piece (or central roller of applicable models).

The forward pressure is correct when the arrow on the adjustment tab lines up within the scribed area at the end of the heel housing Fig. 1 or when the arrow of the rear of the heel housing lines up within the scribed area on the adjustment tab. Fig. 2 If this adjustment is incorrect, remove the boot from the binding, lift the adjustment tab using a Salomon Adjustment Tool and slide the heel to the desired position"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, nikon255 napisał:

Moze widac, ale ja nie wiem co to za wskaznik 😛o Gabrik znalazl instrukcje. Czyli cos z ta strzalka.

Wszystko jest trudne zanim stanie się łatwe. Ale trzeba nieco wysiłku i zobaczyć lub poczytać -  link Gabrika str 16 

 

Lub tu 

 

Inked20211120_140526.thumb.jpg.e7987aa873cc6fcb04353667b2617bc7_LI.jpg.c90c3b55be2c87672552a563b5510b06.jpg

Edytowane przez mig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...