Skocz do zawartości

Antycypacja i kontrrotacja,


a_senior

Rekomendowane odpowiedzi

 Zawodnik z odciążenia górnego wyraźnie w momencie dociążenia wykonuje rotację, w okolicach tyczki przechodzi do układu kontrotacyjnego, tuż za tyczką "gasi skręt" przechodząc w odciążenie dolne wykorzystując układ kontrrotacyjny wykonuje antycypację - i to wszystko w czasie ?!?!?!...  

i wszystko jasne ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 56
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Będzie ciężko bo......wytycznych ni ma.......nie ma też czegoś takiego jak KONTRA. Kontra to często skrót myślowy przeciwskrętu. PN SITN wprowadza pojęcie antycypacji i kontrrotacji jednakże bezpośrednio nie wprowadza tych pojęć do żadnych zdefiniowanych do nauki ewolucji, ale wbrew pozorom zwłaszcza w kontekście kontrrotacji tak nie jest albowiem istnieje takie pojecie jak układ dośrodkowy - w tym miejsu wklejam link do słownika narciarskiego Staniswawskiego i proszę cię o uważne zapoznanie się z nim:http://elearning.sta...earch=0&page=-1

...

Adamie, ale właśnie w słowniku Stanisławskiego, który mi podałeś jest i definicja kontrrotacji i antycypacji. Zgodna z moim rozumieniem.

 

Myślę, że naprawdę nie ma co roztrząsać. Wszyscy w miarę jeżdżący są zgodni co do mechaniki. A jak co nazwiemy to inna sprawa. Ja staram się unikać słowa kontrrotacją bo kojarzy mi się ze starą techniką skrętu z lat 60.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jaki był moment pędu przed skręceniem tułowia ?

Nieważne jaki był przed. Był zerowy. Ważne, że w momencie skrętu góry pojawia się moment pędu (moment pędu to wektor pędu razy długość ramienia). I musi być zgodnie z prawem fizyki skompensowany momentem pędu dołu, czyli nóg i nart, gdzie wektor pędu skierowany jest w druga stronę. Zobacz ilustrację, którą dołączyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę jest takie prawo fizyki ? Które ?

Nogi by się dziewczynie urwały

https://www.youtube....h?v=w6d7aKyQm80

Zasada zachowania momentu pędu bryły sztywnej jest odpowiednikiem zasady zachowania pędu dla ruchu postępowego punktu materialnego.
Zasada ta głosi, że w przypadku gdy wypadkowy moment sił działających z zewnątrz na układ jest równy zero , to moment pędu tego układu nie może ulec zmianie  – moment pędu jest zachowany.

moment pędu = prędkość kątowa * moment bezwładności

 

Dziewczyna zaczyna obroty układając ciało tak że moment bezwładności jej ciała względem pionowej osi obrotu był duży ( rozpostarte ręce, odwiedzona noga) potem zmniejsza moment bezwładności przyciągając wszelkie części ciała jak najbliżej pionowej osi obrotu. Zmniejsza się moment bezwładności a więc prędkość obrotowa musi się zwiększyć. Bo moment pędu pozostaje taki sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zwróć uwagę na 

Kontrrotacja

Obrotowy ruch tułowia przeciwny do kierunku obrotu nart.

Kontrotacja jest impulsem skrętnym, we współczesnej technice narciarskiej wykorzystywanym sytuacyjnie.

a więc tylko sytuacyjnie w sposób, który opisałem wcześniej.

 

Informator który cytujesz jest dość stary ale już wtedy Stanisławski w informatorze powołuje się na Ulitimate Skiing Rona LeMastera.

Wydanie polskie 2012,Narciarstwo Na Poziomie. Pozycja  pobłogosławione przez wiceprezesa SITN PZP i przewodniczącego Komisji Narciarstwa Zjazdowego SITN. 

A wiec spokojnie możemy posługiwać się słownictwem i defincjami pojęć tam zawartymi, nie obrażając Informatora.  Serdecznie polecam. 

Znajdziemy tam definicje kontrtotacji kontry itd.

Ta pozycja bardzo porządkuje słownictwo i definicje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze najpierw uscislimy, co to jest antycypacja (nie w sensie "oczekiwanie")  w narciarstwie….

 

1/ definicja bardzo prosta:

" Method of twisting or turning the upper body with the help of a ski pole planted in the anticipated direction of turn before starting the turn"

czyli 

 

 

 

czyli:

 Metoda zapoczatkowania (skretu) poprzez  zepchniecie narty (zwykle dolnej)  lub/ i   poprzez pivoting (pochylenie goleni  w kierunku srodka skretu) 

W fazie przejsciowej ,  tulow stale "patrzy w dol", podczas gdy narty stale sa w skrecie przechodzac linie spadku.

To stwarza moment skretny miedzy  konczynami dolnymi i tulowiem, ktory moze byc  uzyty do skierowania nart w kierunku liniii spadku stoku w momencie, gdy narty zostana odciazone  lub/oraz  zostana oderwane od podloza  

 

Voila

 zacytuje sam siebie (a fe) w porownaniu  ze slownikiem  podanym przez Adama:

 

Antycypacja

Jest to wyprzedzenie……rozumiana jest jako wyprzedzajacy ruch skretny tulowia w przod i w strone majacej nastapic zmiany kierunku jazdy. W wyniku powstaje napiecie miesni pasa biodrowego, ktore w momencie  umozliwiajacym obrot nart  (wjazd na mulde lub wsparcie na kijku) czyli w wyniku odciazenia, wywola impuls skretny

 

Nie wiem, ale ja nie dostrzegam wiekszych roznic miedzy tymi dwoma definicjami

 

Pare uwag: co to jest : "miesnie pasa biodrowego"???

Mulde specjalnie uzylem zamiast "garb" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasada zachowania momentu pędu bryły sztywnej jest odpowiednikiem zasady zachowania pędu dla ruchu postępowego punktu materialnego.
Zasada ta głosi, że w przypadku gdy wypadkowy moment sił działających z zewnątrz na układ jest równy zero , to moment pędu tego układu nie może ulec zmianie  – moment pędu jest zachowany.

moment pędu = prędkość kątowa * moment bezwładności

 

Dziewczyna zaczyna obroty układając ciało tak że moment bezwładności jej ciała względem pionowej osi obrotu był duży ( rozpostarte ręce, odwiedzona noga) potem zmniejsza moment bezwładności przyciągając wszelkie części ciała jak najbliżej pionowej osi obrotu. Zmniejsza się moment bezwładności a więc prędkość obrotowa musi się zwiększyć. Bo moment pędu pozostaje taki sam.

Bo ta dziewczyna trochę jednak sztywna jest;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieważne jaki był przed. Był zerowy. Ważne, że w momencie skrętu góry pojawia się moment pędu (moment pędu to wektor pędu razy długość ramienia). I musi być zgodnie z prawem fizyki skompensowany momentem pędu dołu, czyli nóg i nart, gdzie wektor pędu skierowany jest w druga stronę. Zobacz ilustrację, którą dołączyłem.

Naciągane to jest... Skoro był zerowy, a potem się zmienił to znaczy, że pojawił się moment siły który go zmienił. To się nie zgadza z zasadą zachowania momentu pędu. 

Pod ilustracją jest napisane, najpierw skręca tułów w kierunku w którym chce obrócić narty... Na zdjęciu w momencie gdy podskoczył narty wróciły do centralnej pozycji, a nie są w kontrze do tułowia bo między nogami, a tułowiem nie ma łożyska.

Zgodnie z tym co piszecie to co poniżej jest wbrew fizyce, a nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie lec w kuta, Ginekolog, animator, filmowieci nic o nartach. Robilem(szkoleniowo) Stanislawskiego na Zadnim Koscielcu, dawno to juz nie zyje.To

To był Wiesław. 

https://kw.warszawa....aw-stanislawski

https://pl.wikipedia...aw_Stanisławski

 

...ja już tak dawno chodzę po Tatrach...
i robiłem już rzeczy we wszelkich skalach trudności...
ale nie przestanie być dla mnie ciekawa jakaś najprostsza nawet ścieżka tatrzańska...

 

Poniósł śmierć na ścianie, która w porównaniu z tymi, jakie przeszedł, była banalną, łatwą ścianką. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naciągane to jest... Skoro był zerowy, a potem się zmienił to znaczy, że pojawił się moment siły który go zmienił. To się nie zgadza z zasadą zachowania momentu pędu. 

Pod ilustracją jest napisane, najpierw skręca tułów w kierunku w którym chce obrócić narty... Na zdjęciu w momencie gdy podskoczył narty wróciły do centralnej pozycji, a nie są w kontrze do tułowia bo między nogami, a tułowiem nie ma łożyska.

Jądro, jako łożysko, jest osią obrotu dla ruchów kręgosłupa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 zacytuje sam siebie (a fe) w porownaniu  ze slownikiem  podanym przez Adama:

 

Antycypacja

Jest to wyprzedzenie……rozumiana jest jako wyprzedzajacy ruch skretny tulowia w przod i w strone majacej nastapic zmiany kierunku jazdy. W wyniku powstaje napiecie miesni pasa biodrowego, ktore w momencie  umozliwiajacym obrot nart  (wjazd na mulde lub wsparcie na kijku) czyli w wyniku odciazenia, wywola impuls skretny

 

Nie wiem, ale ja nie dostrzegam wiekszych roznic miedzy tymi dwoma definicjami

 

Pare uwag: co to jest : "miesnie pasa biodrowego"???

Mulde specjalnie uzylem zamiast "garb" :)

Metoda zapoczatkowania (skretu) poprzez  zepchniecie narty (zwykle dolnej)  lub/ i   poprzez pivoting (pochylenie goleni  w kierunku srodka skretu) 

W fazie przejsciowej ,  tulow stale "patrzy w dol", podczas gdy narty stale sa w skrecie przechodzac linie spadku.

To stwarza moment skretny miedzy  konczynami dolnymi i tulowiem, ktory moze byc  uzyty do skierowania nart w kierunku liniii spadku stoku w momencie, gdy narty zostana odciazone  lub/oraz  zostana oderwane od podloza  

Postaram się to posklejać :P  :D . Wyobraźmy sobie że znajdujemy się na trasie stosunkowo wąskiej o dużym lub b. dużym nachyleniu, podłoże stosunkowo twarde, być może nieprzewidywalne. W takiej sytuacji potrzebujemy ewolucji dającej nam możliwość wysokiej kontroli prędkości zwłaszcza przed rozpoczęciem skrętu, jednocześnie być może będziemy zmuszeni do wykonywania skrętów sytuacyjnych na niewielkiej szerokości w zegarze 9-3. Taką ewolucją jest skręt oporowy - skręt z przeciwskretu. W takiej sytuacji zapoczątkujemy skręt poprzez  zepchniecie narty (zwykle dolnej)  lub/ i   poprzez pivoting (pochylenie goleni  w kierunku srodka skretu) Jednoczesnie wykorzystując możliwości wynikające z kontrrotacji obracamy tułów w kierunku linii spadku stoku w ten sposób iż tulow stale "patrzy w dol",  gdy narty zostana odciazone  lub/oraz  zostana oderwane od podloza wytworzy się  moment skretny miedzy  konczynami dolnymi i tulowiem, ktory moze byc  uzyty do skierowania nart w kierunku liniii spadku stoku, gdy to nastąpi narty stale sa w skrecie przechodzac linie spadku w tym czasie tulow stale "patrzy w dol"  utrzymując układ kontrrotacyjny którego w tej sytuacji integralną częścią jest antycypacja czyli wyprzedzający w trakcie odciążenia obrót tułowia w kierunku przyszłego skrętu. Ewolucje powtarzamy sekwencyjnie do czasu osiągnięcia celu  :P  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seniorze, ja znam eksperyment z fotelem obrotowym (stajemy, a nie siedzimy)  dużo lepiej obrazuje niż skarpetki na śliskim podłożu. Tylko oszacuj sobie jaki moment bezwładności mają narty trące o śnieg. Nawet odciążone będą trzeć o śnieg, to tak jakbyś miał dużą masę na końcach nart które są długie. Przeciwstaw temu moment Twojego tułowia, nawet z wyciągniętymi rękoma i kijkami. Musiałbyś podskoczyć i oderwać całkiem narty od śniegu, albo/i nadać dużą prędkość kątową tułowiowi. Nie cytujcie Le Mastera tylko oszacujecie jaki mocny efekt ZZMP osiągniecie na nartach.

https://books.google...omentum&f=false

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stań sobie na ziemi w skarpetkach na śliskiej podłodze i skręć szybko górę ciała w prawo. Zobacz co się będzie działo ze stopami w pierwszej fazie.

 

I jeszcze ilustracja

attachicon.gifped.jpg

A jednak nie.....tak na spanie.....Myślę że nie mogłeś dać lepszego przykładu na potwierdzenie mojego wywodu :D  :D . Dziewczyna robi najazd na rampę...znając życie wykonuje dość silną rotację bo musi ustawić narty prostopadle do do rampy. Wie że jest diabelnie ślisko więc momentalnie wykonuje kontr rotację, po 1 aby utrzymać układ prostopadły nart wobec rampy i po drugie aby wytworzyć impuls skrętny który który docelowo wspomoże jej obrót nart o niemalże 180 st. W takim kontr rotacyjnym układzie (narty w lewo - tułów w prawo w "linię spadku stoku" wyznaczoną przez długość rampy) "ślizga" się tak myślę ze 2 m gdzie nartą zewnętrzną wyraźnie szuka punktu zaczepienia - takiej "kontry" o której wspomniał Maciej S (to jest postać nr 1). Na końcu rampy gdy wytraca prędkość i z pewnością czuje wyraźny opór/kontrę wykonuje odciążenie poprzez widoczny podskok (postać nr 2) - Skręcone w kontr rotacji ciało zaczyna "odkręcać" i jako lżejsze uwolnione nogi/stopy idą w prawo i wspomagane rotacją stóp sumarycznie wykręcają się o prawie 180st. lądując na stromym i śliskim zjeździe z rampy, jednocześnie wolniejszy tułów pozostaje w układzie kontr rotacyjnym czyli narty w prawo a tułów w lewo. Demonstratorka (postać nr 3) z własnego doświadczenia wie że w takim układzie galanto wyglebi bo na tak śliskim i stromym zjeździe bez możliwości zakrawędziowania, piętki nart ją wyprzedzą, więc gwałtownym ruchem rąk (lewa do tyłu a prawa do przodu) który przekłada się w pierwszej kolejności na barki dalej na biodra i uda pogłębia układ kontr rotacyjny (tu przypomnę przeciwny do rotacji). Jestem niemalże pewien że skręt po "złapaniu" śniegu będzie w lewo.

To tak dla przemyśleń.

Zdupcony konstrukcyjnie Adam  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasada zachowania momentu pędu bryły sztywnej jest odpowiednikiem zasady zachowania pędu dla ruchu postępowego punktu materialnego.
Zasada ta głosi, że w przypadku gdy wypadkowy moment sił działających z zewnątrz na układ jest równy zero , to moment pędu tego układu nie może ulec zmianie  – moment pędu jest zachowany.

moment pędu = prędkość kątowa * moment bezwładności

 

Dziewczyna zaczyna obroty układając ciało tak że moment bezwładności jej ciała względem pionowej osi obrotu był duży ( rozpostarte ręce, odwiedzona noga) potem zmniejsza moment bezwładności przyciągając wszelkie części ciała jak najbliżej pionowej osi obrotu. Zmniejsza się moment bezwładności a więc prędkość obrotowa musi się zwiększyć. Bo moment pędu pozostaje taki sam.

I kreci się cała w jednym kierunku, a nie tułów w jednym, nogi w drugim. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kreci się cała w jednym kierunku, a nie tułów w jednym, nogi w drugim. 

Kręci się w jednym kierunku, bo od początku się kręciła. Czyli nadała swojemu ciału pewien moment pędu. Całemu, górze i dołowi. Zaczyna z rozpostartymi rękami. Moment pędu to długość ramienia x wektor pędu (czyli prędkość x masa). W trakcie piruetu przybliża ramiona i nogi bliżej środka obrotu. Moment pędu dla całego ciała musi byc zachowany. Ponieważ jej masa się nie zmienia (ani rąk ani nóg), a zmniejsza się odległość wiięc z rachunku wynika, że musi się zwiększyć prędkość obrotowa.

 

W kontrrotacji mamy co innego. Początkowy moment obrotowy całego układu (ciało + buty i narty) jest równy 0. Teraz szybko rotuję górę ciała, a więc nadaję jej moment pędu. Tylko górze, tułowiu z rekami. Moment pędu dla całego układu musi być zachowany, a więc równy zeru, więc jedyna możliwość to jednoczesna rotacja nóg z butami i nartami w drugą stronę. Tu nie ma co dyskutować, bo prawa fizyki są jednoznaczne (przynajmniej w takiej skali, bo nie dyskutujemy zagadnień mechaniki kwantowej :)). To jest model teoretyczny, w praktyce jest różnie. Ale tak właśnie w podręcznikach, z którymi mam do czynienia definiuje się kontrrotację. Dołączam jeszcze jedno wyjaśnienie. Tym razem z "Narciarza doskonałego" Rona LeMastera. BTW tłumacz przetłumaczył błędnie jako "przeciwrotacja"

kontrrotacja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Dołączam jeszcze jedno wyjaśnienie. Tym razem z "Narciarza doskonałego" Rona LeMastera. BTW tłumacz przetłumaczył błędnie jako "przeciwrotacja"

attachicon.gifkontrrotacja.jpg

Ale w kolejnej książce LeMastera czyli Narciarstwo Na poziomie jest to już uporządkowane.  Narciarsto na poziomie to lepsza i uzupełniona wersja Narciarza doskonałego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...