Skocz do zawartości

Muldy czy garby?


a_senior

Rekomendowane odpowiedzi

Wkg nie grzesz proszę. 

Wewnętrzna ma być lekka na ile to możliwe. Koniec tematu, fizyka za tym stoi.

 

http://www.effective..._the_Inside_Ski

http://www.effective..._the_Inside_Ski

 

Wort kiedy zmieniłeś zdanie co do wewnętrznej? Tak diametralnie? Bo swego czasu opisywałeś sytuacje, w których jazda na wewnętrznej jest dopuszczalna. Nie chcę manipulować więc dodam, że zawsze pisałeś w kontekście jazdy zawodniczej, nie swobodnej. 

 

luca.png

 

Nikt nie każe trzymać w powietrzu, ale zawodnicy nadal podnoszą wewnętrzną (np. Vlhova, Ligety). Bardzo dobrze to widać nawet w TV. 

 

Edit. Kuba tu masz z ładnym amerykańskim akcentem:

 

1:18 i 2:20 z innej perspektywy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 516
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

 

 

Wort kiedy zmieniłeś zdanie co do wewnętrznej? Tak diametralnie? Bo swego czasu opisywałeś sytuacje, w których jazda na wewnętrznej jest dopuszczalna. Nie chcę manipulować więc dodam, że zawsze pisałeś w kontekście jazdy zawodniczej, nie swobodnej. 

 

 

Od kiedy zrozumiałem, że na wewnętrznej jedzie się instynktownie a mało świadomie, bo mimo wszystko zawodnicy często/gęsto jej używają. Ponadto temat był o wewnętrznej to niby o czym miałem pisać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo traktujemy dyskusje merytorycznie ( iwtedy MUSIMY okreslic o czym dyskutujemy)  albo darujmy sobie czas I przeznaczmy go na inne aktywnosci..

Jakoś wszyscy dyskutanci wiedzą o czym mowa z wyjątkiem jednego......., wytłumaczyłem Ci dokładnie nawet z uwzględnieniem spadku, możesz chyba już się wypowiedzieć w temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wkg nie grzesz proszę. 

Wewnętrzna ma być lekka na ile to możliwe. Koniec tematu, fizyka za tym stoi.

 

: ))

 

Co do fizyki to może zostawmy ale opierając się na artykule z twojego linka: http://www.effective..._the_Inside_Ski

Może ja nie umiem patrzeć ale co powiesz o wewnętrznej na klatkach: 1-2 i potem 8-11 ? Dociska obie. Mylę się ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

: ))

 

Co do fizyki to może zostawmy ale opierając się na artykule z twojego linka: http://www.effective..._the_Inside_Ski

Może ja nie umiem patrzeć ale co powiesz o wewnętrznej na klatkach: 1-2 i potem 8-11 ? Dociska obie. Mylę się ?

1-2 to już początek przejścia do kolejnego skrętu. 

8-11 wewnętrzna krawędziuje więc jakiś ciężar na niej opiera, ale stoi na zewnętrznej. A 11 to już maksymalne obciążenie zewnętrznej. Zobacz jak jest wygięta, to narta GS o promieniu 35m...

Nie myśl o wewnętrznej jak o piątym kole u wozu, jakiś ciężar zawsze na niej będzie ale jeździ się z zewnętrznej na zewnętrzną. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, a wracając do tematu i kwestii nomenklatury. Cały czas obowiązuje "strażnik muld", czy mam zmieniać plakietkę na "strażnik garbów"?


Jest specjalizacja. Część strażników garbow, część strażników dziur. Trzeba się określić. Wszystkiego naraz nie upilnujesz;-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1-2 to już początek przejścia do kolejnego skrętu. 

8-11 wewnętrzna krawędziuje więc jakiś ciężar na niej opiera, ale stoi na zewnętrznej. A 11 to już maksymalne obciążenie zewnętrznej. Zobacz jak jest wygięta, to narta GS o promieniu 35m...

Nie myśl o wewnętrznej jak o piątym kole u wozu, jakiś ciężar zawsze na niej będzie ale jeździ się z zewnętrznej na zewnętrzną. 

 

Szczerze mówiąc to ja nie rozumiem do czego pijesz.

Właśnie (przeczytaj uważnie moje posty) pisałem, że pracuję nad dociążeniem wewnętrznej bo mam tendencję do nadmiernego odciążania w skręcie - tak jest przecież najwygodniej - trzymam ją prawie w powietrzu a to poważny błąd. Traktując ją jak piąte koło u wozu. Nie powinno się tak robić - jak słusznie zauważyłeś - z wielu względów.  Nobody's perfect.  Co w tym niezrozumiałego ?

 

To, że przy zmianie krawędzi jest odciążona to oczywiste (to jest właśnie fizyka :D ) - piszę cały czas o skręcie ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co myślisz o ustawieniu zewnętrznej względem biodra, wg. mnie pięta buta powinna być  bardziej z tyłu względnie równo z biodrem, proporcjonalne do nachylenia stoku, w wizerunku będzie widać tak nielubiany wykrok. Oczywiście w trakcie prowadzenia skrętu narta zewnętrzna wyrównuje się z wewnętrzną.
Tylko tak wg. mnie jest możliwe centralne względnie przednie dociśnięcie zewnętrznej.
 
Poniżej stromo więc ekstremalnie, mocno to widać.
 
attachicon.gifw1.PNG
 
Ps.
Jeszcze jedno zdjęcie bo zaraz będzie mowa o jakiejś paralaksie itp. bzdety. Jedyne co może być złudne, to tylko to, że patrząc z boku może się wydawać, że zawodnik w tym momencie jest na tyłach w szczególności gdy jeszcze obniży sylwetkę.
A tak nie jest, ustawiony jest centralnie/przednio na zewnętrznej narcie.


Wydaje mi się ze mówimy o dwóch różnych rzeczach albo temat się zmienił. Dla mnie V to jak już pisałem odwrotny pług.

To o co teraz pytasz to czy górna narta powinna być bardziej wysunięta od dolnej ? Bo to dla mnie ma całkowite inne znaczenie . To dla mnie nie jest V.
Pierwsze zdjęcie jest trochu zamazane ,ale widzę prawidłowość na drugim tez. Dolna narta na której się jedzie w większość ( w zaleznosci od zakrawedziowanie narty) powinna być cofnięta przed i po lini spadku stoku.

Nie wiem czy o to chodziło.

Pozdrowienia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Psmok - muszę zapytać bo mi już tu mieszają w głowie :D Rozumiem, że w samym skręcie, gdy promień skrętu jest najmniejszy, jedziemy ciasno (na przykład jak na fotce powyżej) jedziemy na obu nartach ? Wewnętrzna jest oczywiście mniej obciążona - wynika to raczej nie z fizyki a z fizjologii i geometrii (kat ugięcia w stawie kolanowym) - ale jest obciążona ? Dobrze rozumiem czy się mylę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Psmok - muszę zapytać bo mi już tu mieszają w głowie :D Rozumiem, że w samym skręcie, gdy promień skrętu jest najmniejszy, jedziemy ciasno (na przykład jak na fotce powyżej) jedziemy na obu nartach ? Wewnętrzna jest oczywiście mniej obciążona - wynika to raczej nie z fizyki a z fizjologii i geometrii (kat ugięcia w stawie kolanowym) - ale jest obciążona ? Dobrze rozumiem czy się mylę ?

Filinator linkowal Ligety'ego, tak jest obciążona... w 1%:-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Psmok - muszę zapytać bo mi już tu mieszają w głowie :D Rozumiem, że w samym skręcie, gdy promień skrętu jest najmniejszy, jedziemy ciasno (na przykład jak na fotce powyżej) jedziemy na obu nartach ? Wewnętrzna jest oczywiście mniej obciążona - wynika to raczej nie z fizyki a z fizjologii i geometrii (kat ugięcia w stawie kolanowym) - ale jest obciążona ? Dobrze rozumiem czy się mylę ?


Według mnie narta wewnętrzna jest obciążona. Ile ? Jest zbyt dużo czynników. Myśle ze pomiędzy ( realistycznie )25/30% a już wiemy ze 1%. :)
Pozdrowienia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie narta wewnętrzna jest obciążona. Ile ? Jest zbyt dużo czynników. Myśle ze pomiędzy ( realistycznie )25/30% a już wiemy ze 1%. :)
Pozdrowienia

 

Dzięki serdeczne za odpowiedź !

Tak mniej więcej myślę, choć już zaczynałem się obawiać, że jestem wielbłądem : )

 

Myślę tu o jeździe w różnych warunkach - także poza trasą, na muldach, odsypach - na tyczkach prawie nie jeżdżę. 

Muszę jeszcze rozkminić o co chodzi z ta V-ką ... pewnie będę musiał się sfilmować bo tak to sobie można gdybać. Wyobrażam sobie. że przy wyjściu z dynamicznego skrętu gdy zupełnie odciążam wewnętrzną może się coś takiego zdarzyć - trochę jak przy odepchnięciu z zewnętrznej do łyżwy - że wtedy wewnętrzna odejdzie ale czy to taki wielki błąd ?  Jeżeli pozwolisz to jeszcze wrócę do tego jak zobaczę u siebie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

, że jestem wielbłądem : )

 

 

Muszę jeszcze rozkminić o co chodzi z ta V-ką ... pewnie będę musiał się sfilmować bo tak to sobie można gdybać. Wyobrażam sobie. że przy wyjściu z dynamicznego skrętu gdy zupełnie odciążam wewnętrzną może się coś takiego zdarzyć - trochę jak przy odepchnięciu z zewnętrznej do łyżwy - że wtedy wewnętrzna odejdzie ale czy to taki wielki błąd ?  Jeżeli pozwolisz to jeszcze wrócę do tego jak zobaczę u siebie ...

 

.

 

 V-ka robi się gdy właśnie zbyt mocno dociążysz nartę wewnętrzną, kończę dyskusje z Tobą bo nie wiem ile razy trzeba powtórzyć.

 

Pisanie o średnim nacisku narty wewnętrznej jest wyłącznie poglądowo/teoretyczne bo zbyt dużo zmiennych wchodzi w grę zarówno względem czasu i wartości, w istocie może ono wynosić od zera do 100% w różnym czasie gdy zachodzi taka potrzeba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kończę dyskusje z Tobą bo nie wiem ile razy trzeba powtórzyć.

 

 

Przecież ja z Tobą nie dyskutowałem :D

 

"Powiedz mi skąd TY czerpiesz wiedzę na te wszystkie tematy, o których piszesz, masz jakiś almanach mądrości wszelakiej czy co?  :)   :D"

 

Wyraziłeś podziw (bo rozumiem, że to nie miała być uszczypliwość), to było miłe, dziękuję serdecznie a potem zapytałem kogoś, kto umie jeździć na nartach. Mam kompetentną odpowiedź i jest super !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.

V-ka robi się gdy właśnie zbyt mocno dociążysz nartę wewnętrzną, kończę dyskusje z Tobą bo nie wiem ile razy trzeba powtórzyć.

Pisanie o średnim nacisku narty wewnętrznej jest wyłącznie poglądowo/teoretyczne bo zbyt dużo zmiennych wchodzi w grę zarówno względem czasu i wartości, w istocie może ono wynosić od zera do 100% w różnym czasie gdy zachodzi taka potrzeba.

Nie to że bym się czepiał ale twoje wnioski wypływają że tak powiem z czapki czy z prowadzonych szkoleń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...