wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Powiedz to Sobiesławowi Zasadzie który między innymi o jeździe poślizgami dla amatorów napisał książkę o tytule nomen omen "Szybkość Bezpieczna". Czytałem i stosowałem z wypiekami na twarzy jeszcze w podstawówce ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Czyli należy się instruktor, chyba, że się mylę. Stop piratom drogowym ( trzeba tak jeździć aby w poślizgi nie wpadać = szybkość bezpieczna ). Kiedyś nie było wspomagaczy w autach i się jeździło. Żaden instruktor nie nauczy Cię nie wpadać w poślizgi, gdy na drodze jest lód, albo walczysz z głębokim śniegiem. Nie mniej jednak, chętnie bym się podszkolił. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
star Napisano 26 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Powiedz to Sobiesławowi Zasadzie który między innymi o jeździe poślizgami dla amatorów napisał książkę o tytule nomen omen "Szybkość Bezpieczna". Czytałem i stosowałem z wypiekami na twarzy jeszcze w podstawówce ... Ciężko powiedzieć i rozgraniczyć uślizgi od poślizgów, tak czy owak jeśli kontrolowane to ok. Jak się po górach jeździ to nieraz zarzuci bokiem. U Spiocha chyba jednak chwilowa utrata kontroli? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piskoor Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Żaden instruktor nie nauczy Cię nie wpadać w poślizgi, gdy na drodze jest lód, albo walczysz z głębokim śniegiem. Nie mniej jednak, chętnie bym się podszkolił.Polecam SJS. Żona właśnie skończyła pierwszy stopień ale już napalona na drugi i trzeci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Polecam SJS. Żona właśnie skończyła pierwszy stopień ale już napalona na drugi i trzeci. Byłem na pierwszym stopniu. Bardzo dobrze wspominam, choć trochę klocki przypaliłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Ciężko powiedzieć i rozgraniczyć uślizgi od poślizgów, tak czy owak jeśli kontrolowane to ok. Jak się po górach jeździ to nieraz zarzuci bokiem. U Spiocha chyba jednak chwilowa utrata kontroli? Bo nie wpadniesz w poślizg gdy w niego świadomie wejdziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Bo nie wpadniesz w poślizg gdy w niego świadomie wejdziesz. Na filmach z rajdów widać, że tylko część uślizgów jest planowanych. Przeciętny kierowca rajdowy zalicza więc setki nieplanowanych uślizgów, zanim się rozbije. W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Uślizg to uślizg, oni często cały czas jadą w miniuślizgach i kontrują - raz lewo raz prawo. Pisze o poślizgu gdy auto idzie cały czas długim slajdem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... se7 Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 \W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Ja w Mitkowe bajki nie wierzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 26 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Każdy kto jeździ po górach ciągle się ślizga, niekoniecznie jeżdżąc bokiem. Ja bokiem zimą po razie na każde auto, szczęśliwie wyszedłem z tego obronną ręką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Szczerze mówiąc to nie wiem w czym problem ... uślizg to jest słaby na rowerze przedniego koła jak się na zakręcie trafi piasek ale w aucie ? Chyba, że ktoś zaczynał się uczyć na przednim napędzie z ABS-em i w młodosci nie wariował - to już inna sprawa ... wtedy wszystko jest niebezpieczne ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... robertdr Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 1. Proces reformingu benzyny Reforming benzyny polega na zwiększeniu liczby oktanowej w procesie odwodornienia węglowodorów nasyconych i otrzymaniu aromatycznych. C6H12 → C6H6 + 3H2 C6H14 → C6H6 + 4H2 2. Reforming metanu parą wodą Konwersja metanu lub innego węglowodoru przeprowadza się w rurkach ceramicznych wzbogaconych niklem odgrywającym rolę katalizatora. Reforming metanu parą wodną jest obecnie najpowszechniejszą przemysłową metodą otrzymywania wodoru. CH4 + H2O → CO + 3H2 CO + H2O → CO2 + H2 Sprawność konwersji węglowodorów w wodór przy użyciu najnowocześniejszych reformerów osiąga nawet 90%. Jednak przy użyciu małych i mobilnych systemów, wartość ta jest znacznie niższa. 3. Elektroliza wody Elektroliza wody pozwala na otrzymanie wodoru najwyższej czystości, przekraczającej 99,9%. Krótki czas rozruchu aparatury i łatwość jej obsługi zadecydowały o preferowaniu tej metody produkcji wodoru przy zastosowaniach w ogniwach paliwowych. 2H2O → 2H2 + O2(ogólna reakcja) 4OH- → O2 + 2H2O + 4e-(anoda) 4H2O + 4e- → 2H2 + 4OH-(katoda) Pozostałe metody wytwarzania wodoru: 4. Metody biologiczne Wodór może być produkowany przez najróżniejsze mikroorganizmy jako produkt uboczny procesu fotosyntezy. Jednym z przykładów takiego mikroorganizmu może być glon Chlamydomonas reinhardtii, który w momencie usunięcia siarczanów z pożywki zaczyna wytwarzać wodór w efekcie działania enzymu hydrogenaza. Gazowy wodór generowany jest w ilości 4 ml/h z litra kultury tych alg. 5. Metoda Habera-Boscha Rozkład pary wodnej przy użyciu rozgrzanego do 1200oC koksu prowadzi do powstania wodoru mocno zanieczyszczonego tlenkiem węgla. W trakcie tego procesu, tlenek węgla może być usunięty poprzez przeprowadzenie reakcji katalitycznej w obecności związków Fe2O3 i Cr2O3. C + H2O → CO + H2 CO + H2 + H2O → CO2 + H2 Teraz mi zaimponowałeś. Naprawdę Żeby na SF rozkminiać reforming metanu - szacun. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) W każdym innym aucie to pikuś, ale nie w tym przypadku więc warto o tym wspomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Ciężko powiedzieć i rozgraniczyć uślizgi od poślizgów, tak czy owak jeśli kontrolowane to ok. Jak się po górach jeździ to nieraz zarzuci bokiem. U Spiocha chyba jednak chwilowa utrata kontroli? Bo nie wpadniesz w poślizg gdy w niego świadomie wejdziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Bo nie wpadniesz w poślizg gdy w niego świadomie wejdziesz. Na filmach z rajdów widać, że tylko część uślizgów jest planowanych. Przeciętny kierowca rajdowy zalicza więc setki nieplanowanych uślizgów, zanim się rozbije. W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Uślizg to uślizg, oni często cały czas jadą w miniuślizgach i kontrują - raz lewo raz prawo. Pisze o poślizgu gdy auto idzie cały czas długim slajdem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... se7 Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 \W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Ja w Mitkowe bajki nie wierzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 26 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Każdy kto jeździ po górach ciągle się ślizga, niekoniecznie jeżdżąc bokiem. Ja bokiem zimą po razie na każde auto, szczęśliwie wyszedłem z tego obronną ręką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Szczerze mówiąc to nie wiem w czym problem ... uślizg to jest słaby na rowerze przedniego koła jak się na zakręcie trafi piasek ale w aucie ? Chyba, że ktoś zaczynał się uczyć na przednim napędzie z ABS-em i w młodosci nie wariował - to już inna sprawa ... wtedy wszystko jest niebezpieczne ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... robertdr Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 1. Proces reformingu benzyny Reforming benzyny polega na zwiększeniu liczby oktanowej w procesie odwodornienia węglowodorów nasyconych i otrzymaniu aromatycznych. C6H12 → C6H6 + 3H2 C6H14 → C6H6 + 4H2 2. Reforming metanu parą wodą Konwersja metanu lub innego węglowodoru przeprowadza się w rurkach ceramicznych wzbogaconych niklem odgrywającym rolę katalizatora. Reforming metanu parą wodną jest obecnie najpowszechniejszą przemysłową metodą otrzymywania wodoru. CH4 + H2O → CO + 3H2 CO + H2O → CO2 + H2 Sprawność konwersji węglowodorów w wodór przy użyciu najnowocześniejszych reformerów osiąga nawet 90%. Jednak przy użyciu małych i mobilnych systemów, wartość ta jest znacznie niższa. 3. Elektroliza wody Elektroliza wody pozwala na otrzymanie wodoru najwyższej czystości, przekraczającej 99,9%. Krótki czas rozruchu aparatury i łatwość jej obsługi zadecydowały o preferowaniu tej metody produkcji wodoru przy zastosowaniach w ogniwach paliwowych. 2H2O → 2H2 + O2(ogólna reakcja) 4OH- → O2 + 2H2O + 4e-(anoda) 4H2O + 4e- → 2H2 + 4OH-(katoda) Pozostałe metody wytwarzania wodoru: 4. Metody biologiczne Wodór może być produkowany przez najróżniejsze mikroorganizmy jako produkt uboczny procesu fotosyntezy. Jednym z przykładów takiego mikroorganizmu może być glon Chlamydomonas reinhardtii, który w momencie usunięcia siarczanów z pożywki zaczyna wytwarzać wodór w efekcie działania enzymu hydrogenaza. Gazowy wodór generowany jest w ilości 4 ml/h z litra kultury tych alg. 5. Metoda Habera-Boscha Rozkład pary wodnej przy użyciu rozgrzanego do 1200oC koksu prowadzi do powstania wodoru mocno zanieczyszczonego tlenkiem węgla. W trakcie tego procesu, tlenek węgla może być usunięty poprzez przeprowadzenie reakcji katalitycznej w obecności związków Fe2O3 i Cr2O3. C + H2O → CO + H2 CO + H2 + H2O → CO2 + H2 Teraz mi zaimponowałeś. Naprawdę Żeby na SF rozkminiać reforming metanu - szacun. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) W każdym innym aucie to pikuś, ale nie w tym przypadku więc warto o tym wspomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Bo nie wpadniesz w poślizg gdy w niego świadomie wejdziesz. Na filmach z rajdów widać, że tylko część uślizgów jest planowanych. Przeciętny kierowca rajdowy zalicza więc setki nieplanowanych uślizgów, zanim się rozbije. W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Uślizg to uślizg, oni często cały czas jadą w miniuślizgach i kontrują - raz lewo raz prawo. Pisze o poślizgu gdy auto idzie cały czas długim slajdem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... se7 Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 \W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Ja w Mitkowe bajki nie wierzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 26 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Każdy kto jeździ po górach ciągle się ślizga, niekoniecznie jeżdżąc bokiem. Ja bokiem zimą po razie na każde auto, szczęśliwie wyszedłem z tego obronną ręką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Szczerze mówiąc to nie wiem w czym problem ... uślizg to jest słaby na rowerze przedniego koła jak się na zakręcie trafi piasek ale w aucie ? Chyba, że ktoś zaczynał się uczyć na przednim napędzie z ABS-em i w młodosci nie wariował - to już inna sprawa ... wtedy wszystko jest niebezpieczne ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... robertdr Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 1. Proces reformingu benzyny Reforming benzyny polega na zwiększeniu liczby oktanowej w procesie odwodornienia węglowodorów nasyconych i otrzymaniu aromatycznych. C6H12 → C6H6 + 3H2 C6H14 → C6H6 + 4H2 2. Reforming metanu parą wodą Konwersja metanu lub innego węglowodoru przeprowadza się w rurkach ceramicznych wzbogaconych niklem odgrywającym rolę katalizatora. Reforming metanu parą wodną jest obecnie najpowszechniejszą przemysłową metodą otrzymywania wodoru. CH4 + H2O → CO + 3H2 CO + H2O → CO2 + H2 Sprawność konwersji węglowodorów w wodór przy użyciu najnowocześniejszych reformerów osiąga nawet 90%. Jednak przy użyciu małych i mobilnych systemów, wartość ta jest znacznie niższa. 3. Elektroliza wody Elektroliza wody pozwala na otrzymanie wodoru najwyższej czystości, przekraczającej 99,9%. Krótki czas rozruchu aparatury i łatwość jej obsługi zadecydowały o preferowaniu tej metody produkcji wodoru przy zastosowaniach w ogniwach paliwowych. 2H2O → 2H2 + O2(ogólna reakcja) 4OH- → O2 + 2H2O + 4e-(anoda) 4H2O + 4e- → 2H2 + 4OH-(katoda) Pozostałe metody wytwarzania wodoru: 4. Metody biologiczne Wodór może być produkowany przez najróżniejsze mikroorganizmy jako produkt uboczny procesu fotosyntezy. Jednym z przykładów takiego mikroorganizmu może być glon Chlamydomonas reinhardtii, który w momencie usunięcia siarczanów z pożywki zaczyna wytwarzać wodór w efekcie działania enzymu hydrogenaza. Gazowy wodór generowany jest w ilości 4 ml/h z litra kultury tych alg. 5. Metoda Habera-Boscha Rozkład pary wodnej przy użyciu rozgrzanego do 1200oC koksu prowadzi do powstania wodoru mocno zanieczyszczonego tlenkiem węgla. W trakcie tego procesu, tlenek węgla może być usunięty poprzez przeprowadzenie reakcji katalitycznej w obecności związków Fe2O3 i Cr2O3. C + H2O → CO + H2 CO + H2 + H2O → CO2 + H2 Teraz mi zaimponowałeś. Naprawdę Żeby na SF rozkminiać reforming metanu - szacun. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) W każdym innym aucie to pikuś, ale nie w tym przypadku więc warto o tym wspomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Uślizg to uślizg, oni często cały czas jadą w miniuślizgach i kontrują - raz lewo raz prawo. Pisze o poślizgu gdy auto idzie cały czas długim slajdem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
se7 Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 \W normalnym ruchu, strasz się by tych uślizgów było jak najmniej, ale wszystkich się nie uniknie. Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Ja w Mitkowe bajki nie wierzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 26 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Każdy kto jeździ po górach ciągle się ślizga, niekoniecznie jeżdżąc bokiem. Ja bokiem zimą po razie na każde auto, szczęśliwie wyszedłem z tego obronną ręką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Szczerze mówiąc to nie wiem w czym problem ... uślizg to jest słaby na rowerze przedniego koła jak się na zakręcie trafi piasek ale w aucie ? Chyba, że ktoś zaczynał się uczyć na przednim napędzie z ABS-em i w młodosci nie wariował - to już inna sprawa ... wtedy wszystko jest niebezpieczne ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... robertdr Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 1. Proces reformingu benzyny Reforming benzyny polega na zwiększeniu liczby oktanowej w procesie odwodornienia węglowodorów nasyconych i otrzymaniu aromatycznych. C6H12 → C6H6 + 3H2 C6H14 → C6H6 + 4H2 2. Reforming metanu parą wodą Konwersja metanu lub innego węglowodoru przeprowadza się w rurkach ceramicznych wzbogaconych niklem odgrywającym rolę katalizatora. Reforming metanu parą wodną jest obecnie najpowszechniejszą przemysłową metodą otrzymywania wodoru. CH4 + H2O → CO + 3H2 CO + H2O → CO2 + H2 Sprawność konwersji węglowodorów w wodór przy użyciu najnowocześniejszych reformerów osiąga nawet 90%. Jednak przy użyciu małych i mobilnych systemów, wartość ta jest znacznie niższa. 3. Elektroliza wody Elektroliza wody pozwala na otrzymanie wodoru najwyższej czystości, przekraczającej 99,9%. Krótki czas rozruchu aparatury i łatwość jej obsługi zadecydowały o preferowaniu tej metody produkcji wodoru przy zastosowaniach w ogniwach paliwowych. 2H2O → 2H2 + O2(ogólna reakcja) 4OH- → O2 + 2H2O + 4e-(anoda) 4H2O + 4e- → 2H2 + 4OH-(katoda) Pozostałe metody wytwarzania wodoru: 4. Metody biologiczne Wodór może być produkowany przez najróżniejsze mikroorganizmy jako produkt uboczny procesu fotosyntezy. Jednym z przykładów takiego mikroorganizmu może być glon Chlamydomonas reinhardtii, który w momencie usunięcia siarczanów z pożywki zaczyna wytwarzać wodór w efekcie działania enzymu hydrogenaza. Gazowy wodór generowany jest w ilości 4 ml/h z litra kultury tych alg. 5. Metoda Habera-Boscha Rozkład pary wodnej przy użyciu rozgrzanego do 1200oC koksu prowadzi do powstania wodoru mocno zanieczyszczonego tlenkiem węgla. W trakcie tego procesu, tlenek węgla może być usunięty poprzez przeprowadzenie reakcji katalitycznej w obecności związków Fe2O3 i Cr2O3. C + H2O → CO + H2 CO + H2 + H2O → CO2 + H2 Teraz mi zaimponowałeś. Naprawdę Żeby na SF rozkminiać reforming metanu - szacun. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) W każdym innym aucie to pikuś, ale nie w tym przypadku więc warto o tym wspomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Można wszystkiego uniknąć - umiejętności do warunków oraz stan techniczny auta. Jechać nie bać się to na torach, na drodze jak w kodeksie jest napisane. Ja w Mitkowe bajki nie wierzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
star Napisano 26 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Tyle, że w kodeksie nic nie ma o uślizgach. A gdy się tego regularnie nie używa nie wiadomo co zrobić w razie niespodziewanego uślizgu. Zresztą - kodeks jest tak durny, że należy go traktować jako ogólne wytyczne ... raczej iść z duchem niż literą Każdy kto jeździ po górach ciągle się ślizga, niekoniecznie jeżdżąc bokiem. Ja bokiem zimą po razie na każde auto, szczęśliwie wyszedłem z tego obronną ręką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 Szczerze mówiąc to nie wiem w czym problem ... uślizg to jest słaby na rowerze przedniego koła jak się na zakręcie trafi piasek ale w aucie ? Chyba, że ktoś zaczynał się uczyć na przednim napędzie z ABS-em i w młodosci nie wariował - to już inna sprawa ... wtedy wszystko jest niebezpieczne ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertdr Napisano 26 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 26 Listopada 2019 1. Proces reformingu benzyny Reforming benzyny polega na zwiększeniu liczby oktanowej w procesie odwodornienia węglowodorów nasyconych i otrzymaniu aromatycznych. C6H12 → C6H6 + 3H2 C6H14 → C6H6 + 4H2 2. Reforming metanu parą wodą Konwersja metanu lub innego węglowodoru przeprowadza się w rurkach ceramicznych wzbogaconych niklem odgrywającym rolę katalizatora. Reforming metanu parą wodną jest obecnie najpowszechniejszą przemysłową metodą otrzymywania wodoru. CH4 + H2O → CO + 3H2 CO + H2O → CO2 + H2 Sprawność konwersji węglowodorów w wodór przy użyciu najnowocześniejszych reformerów osiąga nawet 90%. Jednak przy użyciu małych i mobilnych systemów, wartość ta jest znacznie niższa. 3. Elektroliza wody Elektroliza wody pozwala na otrzymanie wodoru najwyższej czystości, przekraczającej 99,9%. Krótki czas rozruchu aparatury i łatwość jej obsługi zadecydowały o preferowaniu tej metody produkcji wodoru przy zastosowaniach w ogniwach paliwowych. 2H2O → 2H2 + O2(ogólna reakcja) 4OH- → O2 + 2H2O + 4e-(anoda) 4H2O + 4e- → 2H2 + 4OH-(katoda) Pozostałe metody wytwarzania wodoru: 4. Metody biologiczne Wodór może być produkowany przez najróżniejsze mikroorganizmy jako produkt uboczny procesu fotosyntezy. Jednym z przykładów takiego mikroorganizmu może być glon Chlamydomonas reinhardtii, który w momencie usunięcia siarczanów z pożywki zaczyna wytwarzać wodór w efekcie działania enzymu hydrogenaza. Gazowy wodór generowany jest w ilości 4 ml/h z litra kultury tych alg. 5. Metoda Habera-Boscha Rozkład pary wodnej przy użyciu rozgrzanego do 1200oC koksu prowadzi do powstania wodoru mocno zanieczyszczonego tlenkiem węgla. W trakcie tego procesu, tlenek węgla może być usunięty poprzez przeprowadzenie reakcji katalitycznej w obecności związków Fe2O3 i Cr2O3. C + H2O → CO + H2 CO + H2 + H2O → CO2 + H2 Teraz mi zaimponowałeś. Naprawdę Żeby na SF rozkminiać reforming metanu - szacun. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) W każdym innym aucie to pikuś, ale nie w tym przypadku więc warto o tym wspomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
wort Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) W każdym innym aucie to pikuś, ale nie w tym przypadku więc warto o tym wspomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
wkg Napisano 28 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 A prawda. SLSy padły przy 170 tys. Wymiana już na zwykłe ale to traktuję jako eksploatację :-) Co to jest SLS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg × Posiadasz konto? Zaloguj się Zarejestruj się Przeglądaj Wróć Forum Galeria Administracja Użytkownicy online Ranking Cała aktywność Wróć Cała aktywność Szukaj × Dodaj nową pozycję...
star Napisano 28 Listopada 2019 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2019 Co to jest SLS ? Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Koszt wymiany 10 lat temu to było 3 tys za komplet. Teraz około 2 tys Konwersja na klasyki kosztuje chyba 400-600 pln ( mocniejsze sprężyny ). Aczkolwiek moje SLS`y okazały się raczej trwałe bo wymiana przy 170 tys. Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Ps 4tys złotych kilkanaście lat temu to było naprawdę dużo pieniędzy ale nikt specjalnie nie jękolił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg
Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 ja t Ja pamiętam cene 4tys za komplet plus robocizna, przy konwersji na klasyczny musisz dać nowe sprężyny i amortyzatory, ewent.podkładki czyli co najmniej ok. 1000zł plus robocizna. Robiłem z 7-8 lat temu, więc mogę nie pamiętać :-) Pewnie zależy też gdzie :-) Pamiętam tylko jak chciałem wymienić przepływomierz w ASO - cena 2200 pln. Kupiłem w USA za 35 USD + 15 USD przesyłka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów Cała aktywność Strona główna Off Topic Hyde Park Przebieg
mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Amorek (zawieszenie) samopoziomujący. Self levelling suspension.Jak to działa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Jak to działa? Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0 Przejdź do listy tematów
mig Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Niezależnie od obciążenia tylnej osi, amortyzatory są "dopompowane" do takiego stopnia by samochód trzymał poziom... Tak w uproszczeniu. Możesz nawalić bagażnik a auto i tak nie będzie wyglądało jak gotowe do startu na lotnisku.A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piskoor Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 A dlaczego to sie wymienia na standard? Miałem coś takiego w C5 i wytrzymalo 440tys km z wymianą uszczelek w jednym z 4 siłowników..... o ile wiem to w C5 jest zawieszenie hydropneumatyczne. cyt: Jego podstawę stanowią specjalne sfery (kule) znajdujące się przy każdym kole oraz kilka dodatkowych regulujących dodatkowo pracę podstawowej czwórki. Sfery wypełnione są w połowie gazem (dawniej azotem, dziś stosuje się jego zamienniki) oraz olejem. Obie substancje oddzielone są od siebie specjalną, elastyczną przeponą. Objętość gazu wypełniającego wszystkie sfery jest stała i stanowi on środek sprężysty (redukuje drgania). O jego prawidłowe ciśnienie dba kompresor napędzany silnikiem. Tak więc tam nie ma klasycznych amortyzatorów. W SLS`ach to amortyzator poziomuje samochód. I tak naprawdę tylko tyle potrafi. Nie możesz tym sterować jak w hydropneumatyce. A wymieniało się na zwykłe ... Bo wtedy była chora cena za wymianę. A po wymianie na dobre KYB + grubsze sprężyny Forester nadal fajnie się prowadził Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options... Poprzednia 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Dalej Strona 14 z 40 Dołącz do dyskusji Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą. Dodaj odpowiedź do tematu... × Wklejono zawartość z formatowaniem. Usuń formatowanie Dozwolonych jest tylko 75 emoji. × Odnośnik został automatycznie osadzony. Przywróć wyświetlanie jako odnośnik × Przywrócono poprzednią zawartość. Wyczyść edytor × Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL. Wstaw grafikę z URL × Komputer Tablet Smartfon Dodaj odpowiedź Udostępnij More sharing options... Obserwujący 0
wort Napisano 29 Listopada 2019 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2019 Z tego co wiem ludzie dalej robią konwersje więc obawiam się, że cena dalej jest wysoka i nie jest to 2tys., chyba że 2tys za jeden amortyzator bez robocizny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi