Skocz do zawartości

prśba o wskazówki co do techniki (filmik)


rung

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie :)

w tym roku 2 razy jeździłem z instruktorami, w Jańskich i na Hintertuxie, ale średnio jestem z tych lekcji zadowolony. W Czechach to była porażka (dzieciak  jeżdżący w tę i we w tę bez łądu i składu), a na Hintertuxie niejaki Rocco skupial się bardziej na ogólnych uwagach, niż na ćwiczeniach czy konkretach. Przez 2 godziny wołał zatem "push it! more! more commitment! no hesitation!" i choć wiem o co mu chodziło i była to fajna lekcja, to jednak nie jestem zadowolony ze swojej jazdy.

Więc pomyślałem, że może wrzucę swoje wygibasy na forum. Będę wdzięczny jeśli podzielicie się ze mną uwagami.

Na filmiku są trzy krótkie części z trzema różnymi stokami.

Część A to taki stok ze świeżym, kopnym śniegiem, bez lodu i muld. Takie lubię najbardziej, zjeżdżam sobie, staram się pracować kijkami i hopsa, jazda w dół :)

Część B to stok gładki i szeroki, gdzie jeżdżę sobie dłuższym skrętem i nie pracuję tak kijkami. Wydaje mi się, że mam za wąsko nogi (z perspektywy pierwszej osoby tego nie widziałem)  i że ręce, zwłaszcza prawa, nie jadą ze mną, ale gdzieś gdzieś obok mnie, tak jakby nie "dociągają" skrętu.

Część C to gdy stok robi się stromszy i twardszy (na filmie tego tak nie widać), wtedy jadę mniej skrętem ciętym a bardziej ślizgowym. Wydaje mi się że nogi robią mi się w "X", z angielska nazywają to "A-frame", co jest częstym problemem i zupełnie nie wiem jak to wyeliminować. Ponadto jest tu trochę " za sztywno". Takie mam wrażenia.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, linki do filmów, artykułów, sugestie ćwiczeń itd. :)

 

Pozdrawiam!

 

Poniżej filmik, wybaczcie że czasami słabo widać :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuciłem film ze swoją jazdą i serwery padły, myślałem że to nie przypadek ;) Jeszcze takie o znalazłem w kamerce.

Ogranicz do minimum jazde w skos stoku. Gdybys to zrobil na tym filmie to wyszedl by krotki skret taki sam we wszystkich 3 fazach jazdy. Jezdzimy po luku. Chcesz tak?

Dziękuję za uwagi. No właśnie o tym ostatnio czytałem i oglądałem na kanałach instruktorów na YT. Zwłaszcza w tej trzeciej fazie brakuje zdecydowania, to mniej więcej o to chyba chodziło instruktorowi na Hintertuxe, który wołał za mną "don't hesitate! commit to the next turn!". Czyli mnie asekuracyjnie na skos, a bardziej "na klatę" brać stok. Tak to rozumiem :)

Użytkownik jark edytował ten post 10 listopad 2017 - 13:27

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za uwagi.

No właśnie o tym ostatnio czytałem i oglądałem na kanałach instruktorów na YT.

Zwłaszcza w tej trzeciej fazie brakuje zdecydowania, to mniej więcej o to chyba chodziło instruktorowi na Hintertuxe, który wołał za mną "don't hesitate! commit to the next turn!".

Czyli mnie asekuracyjnie na skos, a bardziej "na klatę" brać stok.

Tak to rozumiem :)

Cześć

Brak fazy sterowania - czyli brak jazdy po łuku. Ktoś Cie kiedyś nauczył, albo sam się nauczyłeś (bo jeździsz długo) jazdy na nartach ale niestety ta nauka była zła.

Plusy:

- objeżdżenie

- dość rytmiczna jazda

- pełna kontrola prędkości i toru

- dobre czucie nart w ześlizgach i technikach ślizgowych

Minusy:

- brak fazy sterowania - tor Twojej jazdy przypomina łamaną a nie sinusoidę

- jazda w permanentnym odchyleniu - środek ciężkości masz zbytnio z tyłu

- przesadna rotacja

- brak symetrii - lewy skręt  zdecydowanie gorszy

- pedałowanie nartami - przesadne wysuwanie narty wewnętrznej

- brak kontroli nad krawędzią - zobacz jak często odjeżdża Ci piętka zewnętrznej narty zaraz po zapoczątkowaniu.

To tyle na razie, muszę przerwać sorry.

Pozdro

 

T

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tyle na razie, muszę przerwać sorry. Pozdro T

Dziękuję za obejrzenie filmu i wszystkie uwagi.

Minusy: - brak fazy sterowania - tor Twojej jazdy przypomina łamaną a nie sinusoidę - jazda w permanentnym odchyleniu - środek ciężkości masz zbytnio z tyłu - przesadna rotacja - brak symetrii - lewy skręt zdecydowanie gorszy - pedałowanie nartami - przesadne wysuwanie narty wewnętrznej - brak kontroli nad krawędzią - zobacz jak często odjeżdża Ci piętka zewnętrznej narty zaraz po zapoczątkowaniu. To tyle na razie, muszę przerwać sorry. Pozdro T

Mam jeszcze pytanie: Twoje uwagi dotyczą całokształtu czy tej części "C" na filmie?

Użytkownik jark edytował ten post 10 listopad 2017 - 13:27

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ja zawsze miałem wątpliwości, co można poprawić na gładkim i  z dobrym śniegiem stoku. Nawet, gdy doszło się na nim do "ideału" , ale nigdy nie jeździło w znacznie gorszych warunkach, to i tak wszystko się zawali, gdy trafi się na te warunki. Poprawiać technikę należy stawiając sobie zawsze nieco wyżej poprzeczkę(gorsze warunki śnieżne, większa szybkość, częstsze skręty itp.). Wtedy jest postęp. Należy w pewnym momencie machnąć ręką na swoje niedoskonałości i  zabrać się do roboty. 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poczatek wydluz skret. Na filmach skret trwa 2 sek a reszta to jest jazda w skos stuku.

Sama jazda po luku to jeszcze malo, dodaj do tego obnizanie pozycji w calym skrecie.

Co robisz? ano w sobie tylko znany sposob szybko zmieniasz krawedzie, robisz  szybkie zejscie w dol

przez co szybko sie "zaczepiasz" nartami i koniec skretu.

Zejscie nalezy robic wolno ale duza trudnoscia jest rozlozenie  docisku na calej dlugosci skretu, z mozliwoscia "zaczepienia"

w kazdej chwili. To jest wazne ale po opanowaniu bedziesz sobie sam regulowal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie :)

w tym roku 2 razy jeździłem z instruktorami, w Jańskich i na Hintertuxie, ale średnio jestem z tych lekcji zadowolony. W Czechach to była porażka (dzieciak  jeżdżący w tę i we w tę bez łądu i składu), a na Hintertuxie niejaki Rocco skupial się bardziej na ogólnych uwagach, niż na ćwiczeniach czy konkretach. Przez 2 godziny wołał zatem "push it! more! more commitment! no hesitation!" i choć wiem o co mu chodziło i była to fajna lekcja, to jednak nie jestem zadowolony ze swojej jazdy.

Więc pomyślałem, że może wrzucę swoje wygibasy na forum. Będę wdzięczny jeśli podzielicie się ze mną uwagami.

Na filmiku są trzy krótkie części z trzema różnymi stokami.

Część A to taki stok ze świeżym, kopnym śniegiem, bez lodu i muld. Takie lubię najbardziej, zjeżdżam sobie, staram się pracować kijkami i hopsa, jazda w dół :)

Część B to stok gładki i szeroki, gdzie jeżdżę sobie dłuższym skrętem i nie pracuję tak kijkami. Wydaje mi się, że mam za wąsko nogi (z perspektywy pierwszej osoby tego nie widziałem)  i że ręce, zwłaszcza prawa, nie jadą ze mną, ale gdzieś gdzieś obok mnie, tak jakby nie "dociągają" skrętu.

Część C to gdy stok robi się stromszy i twardszy (na filmie tego tak nie widać), wtedy jadę mniej skrętem ciętym a bardziej ślizgowym. Wydaje mi się że nogi robią mi się w "X", z angielska nazywają to "A-frame", co jest częstym problemem i zupełnie nie wiem jak to wyeliminować. Ponadto jest tu trochę " za sztywno". Takie mam wrażenia.

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, linki do filmów, artykułów, sugestie ćwiczeń itd. :)

 

 

Ja skupię się na części C bo wydaje mi się że ten fragment najlepiej oddaje specyfikę jazdy. Mietek jak zwykle bardzo trafnie ujawnił twoje błędy. Faktycznie jeździsz cały czas na X-ach do tego robisz zbyt dużą wykroczną i to wcale nie dlatego że jest konieczna tylko z "urzędu". Sam moment skrętu jest jak gdyby zlepkiem dwóch nieprawidłowo wykonywanych czynności. Najpierw rotujesz i pochylasz tułów w kierunku przyszłego skrętu a następnie (i tu mam problem jak to określić) - powiedzmy podskakujesz zarzucając tyły nart - w zależności od warunków i kąta nachylenia ewolucja jest mniej lub bardziej siłowa.

Ja bym zrobił tak - instruktor który posługuje się znanym tobie językiem, na tym etapie całkowite wykluczenie rotacji, prawidłowe odciążenie (nie skakanie - bo to żadne ściany nie były), niewielkie zwiększenie rozstawu stóp , poprawienie pracy wewnętrznej nogi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję wszystkim osobom które obejrzały moje wygibasy i podzieliły się uwagami na forum, w prywatnych wiadomościach a nawet smsach :)
Najlepiej byłoby pojeździć z dobrym instruktorem, ale w ostatnim sezonie nie miałem do nich szczęścia. Może w najbliższym uda mi się pojeździć z kimś rekomendowany przez forumowiczów, bo instruktorzy z którymi jeździłem w Czechach i na Hintertuxie to były takie trochę nygusy:)
Do zobaczenia na stoku!
PS jeździłem z instruktorami w Austrii, w czeskich Janskich i Pecu oraz na dolnośląskiej Czarnej Górze i najsensowniejsi instruktorzy, z naprawdę dobrym warsztatem, byli w Polsce. Jako jedyni mówili mi jakie błędy robię i proponowali ćwiczenia które miały eliminować te uchybienia. W Czechach i Austrii to było takie wożenie się bez ładu i składu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do samej jazdy nie pomogę ale następnym razem podnieście kamerkę trochę wyżej i nie stabilizujcie cyfrowo filmu. Stabilizacja strasznie udziwnia obraz. Już lepiej jak obraz się trzęsie niż wygina. 

 

Ps.

W Austrii pewnie trafiłeś na Anwarter-a, a nie na Landeslehrer-a. Dobre efekty dają szkolenia w grupie na wyjazdach które tutaj parę osób organizuje. Nie będę pisał kto ale jest tu na forum sporo ofert. Skorzystaj, szkolenie w grupie ma swoje małe  wady ale też i spore zalety w porównaniu ze szkoleniem 1 na 1.

 

Ps2, Jeździsz lepiej niż tu Ci koledzy sugerują. Częściowo obraz jazdy został zakłamany przez to, że te filmiki są stabilizowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja jazda to jest jeden taki sobie blad i nie ma sensu pisac co zle robisz.

Dla przykladu: wiekszosc daje "madre uwagi", ze jezdzisz odchylony.

Kazdy skret odchyla i to nie jest blad.

Bledem jest, ze podczas skretu nie "idziesz" cala gora (poczawszy od kolan)jednoczesnie do przodu,

akcentujac to pojscie w momencie zmiany krawedzi, to jest zamierzony balans w przod, balans w tyl odbywa sie naturalnie.

Te dwa balansy przod-tyl i gora-dol(poprzedni wpis) sa niezbedne, daje luz i trzeba nad tym pracowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ujmijmy to odwrotnie: bardzo pozytywnie oceniam polskich instruktorów, ich warsztat, zaangażowanie, podejście do kursanta, czy nawet punktualność :)

Cześć

Będzie OFF ale rozumiem Adama - jako instruktora, a jednocześnie wiem o czym piszesz. Średni poziom spadł skandalicznie niestety. Obecnie zaczyna wzrastać ale to długi proces a błąd w postaci wypuszczenia monopolu przez Sitn będzie się ciągnął jeszcze długo.

Jeżeli chcesz być pewnym poziomu instruktora to szukaj takich którzy są członkami ISIA - czyli Międzynarodowego Stowarzyszenia Instruktorów Zawodowych.

http://www.isiaski.org/en/index.html

Tam nie ma przypadków.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Będzie OFF ale rozumiem Adama - jako instruktora, a jednocześnie wiem o czym piszesz. Średni poziom spadł skandalicznie niestety. Obecnie zaczyna wzrastać ale to długi proces a błąd w postaci wypuszczenia monopolu przez Sitn będzie się ciągnął jeszcze długo.

Jeżeli chcesz być pewnym poziomu instruktora to szukaj takich którzy są członkami ISIA - czyli Międzynarodowego Stowarzyszenia Instruktorów Zawodowych.

http://www.isiaski.org/en/index.html

Tam nie ma przypadków.

Pozdro

Jeżeli szukasz instruktorów to szukaj z tych z uprawnieniami - nie ma znaczenia jakimi, zadawaj pytania mnóż problemy i oczekuj konstruktywnych odpowiedzi - pytaj pytaj i jeszcze raz pytaj, poprzeczkę stawiaj wysoko bo albo się umi albo nie, nie dawiaj wiary lanserom - płacisz więc wymagaj.......................

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...