Skocz do zawartości

PMTS - ktoś coś ?


FerraEnzo

Rekomendowane odpowiedzi

Znacie PMTS ? Może macie z tą "techniką" jakieś doświadczenia ?

Wśród narciarzy budzi skrajne emocje; niemniej wiemy, że nie ma jednej słusznej metody nauki / doskonalenia jazdy, stąd może warto się PMTS przyjrzeć ?

 

Na PMTS zwróciłem uwagę z kilku względów:

- mocne skupienie się na użyciu wewnętrznej nogi

- wyraźnie zaakcentowana separacja górnej i dolnej części ciała

- przejście z wykorzystaniem kompensacji i retrakcji

- bardzo szybka zmiany nogi obciążonej (stara górna, staje się nową dolną jeszcze przed zmianą krawędzi)

- wykorzystanie niektórych elementów PMTS w PŚ, głównie przez Amerykańskich narciarzy.

 

Zapraszam do dyskusji!

 

Na zachętę wrzucam screen shot z treningu Ted'a. Wiecie czemu padło na tę klatkę ?

Załączone miniatury

  • ted.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Herald Harb jest autorem, a przez jego "ręce "przeszło wielu uznanych demonstratorów ,sam system wdrożony został do naucznia w wielu szkołach w Stanach , nawet chyba korzystali z PMTS w szkoleniu USSteam.

Dzięki za info! Założyłem ten wątek właśnie po to aby poznać wasze zdanie na temat PMTS i HH.

Nie wiedziałem, że USSteam korzystali z PMTS ale jak widać w screenie wyżej niektóre elementy jazdy takich tuzów jak Ligetty, Shiffrin czy Vonn są żywcem zaczerpnięte z PMTS.

Ja w tym sezonie próbuję na pewno. Jakby ktoś chciał szerzej poczytać to mam fajne źródła, niestety po angielsku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znacie PMTS ? Może macie z tą "techniką" jakieś doświadczenia ?

Wśród narciarzy budzi skrajne emocje; niemniej wiemy, że nie ma jednej słusznej metody nauki / doskonalenia jazdy, stąd może warto się PMTS przyjrzeć ?

 

Na PMTS zwróciłem uwagę z kilku względów:

- mocne skupienie się na użyciu wewnętrznej nogi

- wyraźnie zaakcentowana separacja górnej i dolnej części ciała

- przejście z wykorzystaniem kompensacji i retrakcji

- bardzo szybka zmiany nogi obciążonej (stara górna, staje się nową dolną jeszcze przed zmianą krawędzi)

- wykorzystanie niektórych elementów PMTS w PŚ, głównie przez Amerykańskich narciarzy.

 

Zapraszam do dyskusji!

 

Na zachętę wrzucam screen shot z treningu Ted'a. Wiecie czemu padło na tę klatkę ?

Zapewniam Cię że wszyscy zawodnicy PŚ mają mniej więcej podobną technikę, amerykańscy również. Na zachęte pokaż lepiej filmik na podstawie którego doszedłeś do takich wniosków, a właściwie co to za czort PMTS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapewniam Cię że wszyscy zawodnicy PŚ mają mniej więcej podobną technikę, amerykańscy również. Na zachęte pokaż lepiej filmik na podstawie którego doszedłeś do takich wniosków, a właściwie co to za czort PMTS?

Mniej więcej, trzon na pewno jest taki sam ale panie...to są te detale. Widać to na interski. Chyba zgadzasz się, że nie ma jedynej słusznej drogi do nauki/doskonalenia ? Czyż nie ?

 

PMTS http://www.intuitive...m/what-is-pmts/

W skrócie nowatorskie podejście do techniki jazdy, zrodzone wraz z nadejściem ery nart taliowanych. Nowatorskie w stosunku do tego co było, bo sam program jest na rynku od lat '90.

Musiałbyś poczytać bo temat jest szeroki i ciekawy. Nie ma co od razu stawać okoniem.

00:08

00:17

1:55 Lindsey Vonn

 

http://www.effective..._the_Inside_Ski

http://www.effective...the_outside_ski

http://www.effective...to_stay_forward

http://www.effective..._the_Inside_Ski

 

Wiem, że na forum przebywa kilku/nastu instruktorów. Nie chcę nikogo nawracać, po prostu powyższy program adresuje znaczną część moich narciarskich problemów i chcę mu dać szansę. PMTS to nie jakaś rewolucja, wiele z opisywanych w programie ćwiczeń wykonuje się na normalnych zadaniówkach. PMTS po prostu wskazuje delikatnie inną drogę do skutecznej, czystej technicznie jazdy na krawędziach.

Co wyjdzie ? Nie wiem, ale sam fakt użycia niektórych elementów PMTS przez zawodowych narciarzy daje nadzieję na progres i lepszą jazdę na tykach.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Harald Harb to były zawodnik PŚ, który po prostu zaadoptował techniki jazdy sportowej dla zwykłych śmiertelników. Stworzył system nauki oparty na nowoczesnej narcie taliowanej i wykorzystaniu jej możliwości. Swego czasu na forum trochę o tym było, ale wierz mi, nie warto przekonywać do niego ludzi, którzy po prostu nie rozumieją o co chodzi w tym systemie i utożsamiają go jedynie z jazdą "na krawędziach". Dużo wiedzy w temacie posiada Lobo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze warto przekonywać :), na tym mniej więcej polega forum.

 

Na początku należało  wyjaśnić, że nie amerykański team zaczerpnął z amatorskiego programu nauczania, tylko program bazuje na  doświadczeniach

jazdy wyczynowej znanej od kilkudziesięciu lat, jak byłeś skłonny zauważyć.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Harald Harb to były zawodnik PŚ, który po prostu zaadoptował techniki jazdy sportowej dla zwykłych śmiertelników. Stworzył system nauki oparty na nowoczesnej narcie taliowanej i wykorzystaniu jej możliwości. Swego czasu na forum trochę o tym było, ale wierz mi, nie warto przekonywać do niego ludzi, którzy po prostu nie rozumieją o co chodzi w tym systemie i utożsamiają go jedynie z jazdą "na krawędziach". Dużo wiedzy w temacie posiada Lobo. 

Nieprawda, nie ma go tu

https://data.fis-ski...Search&limit=50

 

Na tej stronie są wszyscy posiadacze licencji FIS urodzeni w XX i XXI wieku np.

https://data.fis-ski...Search&limit=50

I tacy nawet bez punktów FIS np.:

https://data.fis-ski...etitorid=219788

 

HH trochę kręcił się koło reprezentacji Kanady ale nigdzie nie znalazłem co tam robił. Wymyślił swoją metodę szkolenia, napisał jakieś książki  i dobrze bo jest alternatywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze warto przekonywać :), na tym mniej więcej polega forum.

 

Na początku należało  wyjaśnić, że nie amerykański team zaczerpnął z amatorskiego programu nauczania, tylko program bazuje na  doświadczeniach

jazdy wyczynowej znanej od kilkudziesięciu lat, jak byłeś skłonny zauważyć.

 

Pozdr

To widzisz, tego nie wiedziałem. Byłem przekonany, że PMTS został zaadaptowany przez zawodników. Nawet z tego względu warto było założyć ten wątek.

Wiem, że technika na przestrzeni lat nie zmieniła się aż tak bardzo jak sądzimy. Na sąsiednim forum był już taki wątek.Osobiście chodzi mi bardziej o kwestię podejścia do nauczania. Nikt ze znanych mi narciarzy, ani instruktorów u których się szkoliłem nie przywiązywał uwagi do kwestii jakie podnosi PMTS. Nie jestem zawodowcem, nie mam dostępu do sztabu szkoleniowego, budżet prywatny mam ściśle określony, więc szukam tu i tam. A że znam swoje bolączki to chcę spróbować wszystkiego co mam w zasięgu.

Trafiłem na PMTS (chyba na YT), byłem dość sceptycznie nastawiony ale zacząłem szukać. Wielkie było moje zdziwienie kiedy zaobserwowałem pewne elementy tego programu wśród najlepszych. Pytałem już o PMTS na zagranicznych forach, tam również zdania są podzielone, ale jakoś ludzie bardziej otwarci i chętniej dzielą się swoją wiedzą, spostrzeżeniami itd.

Może Mitek, który tak namiętnie lajkuje Twoje posty włączy się w dyskusję i wyjaśni jak się ma jego odwieczne stanowisko "nie warto zawracać sobie głowy pierdołami" (podobne zdanie usłyszałem od trenera) do tego co oferuje PMTS:

 

- pull back

- flex

- tip

- phantom turn

itp.

Mam dysonans poznawczy, bo okazuje się że błędy które chcę wyeliminować nie są pierdołami, a ich eliminacja poprzez zastosowanie (jak sami piszecie) programu o korzeniach sportowych może uczynić jazdę, efektywniejszą.

Tak czy inaczej jestem w 100% przekonany, że moje obserwacje są poprawne.

 

Edit. Jaką fikcją Mitku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Np. "Harald Harb to były zawodnik PŚ, który po prostu zaadoptował techniki jazdy sportowej dla zwykłych śmiertelników"

Pozdro

Prędzej marketing. Nie przeszkadza mi to jeśli znajduje takie artykuły:

http://www.effective.../Topic/Hip_dump

http://www.effective...ay/Fix_hip_dump

kwestia olana przez dwóch trenerów i wiele osób na znanym Ci forum. A czytasz te publikacje i okazuje się, że jest to problem który ogranicza jazdę, sprawia że jesteś nieefektywny, poblokowany...a sam problem jest łatwy do wyeliminowania !

Spróbuje i dam znać w sezonie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prędzej marketing. Nie przeszkadza mi to jeśli znajduje takie artykuły:

http://www.effective.../Topic/Hip_dump

http://www.effective...ay/Fix_hip_dump

kwestia olana przez dwóch trenerów i wiele osób na znanym Ci forum. A czytasz te publikacje i okazuje się, że jest to problem który ogranicza jazdę, sprawia że jesteś nieefektywny, poblokowany...a sam problem jest łatwy do wyeliminowania !

Spróbuje i dam znać w sezonie!

Cześć

Mniej więcej znam Harba. Lobo przesłał mi płyty jeszcze przed 2010. Mnie niestety bardzo przeszkadza dorabiana ideologia (marketing czy nie marketing nieważne) o odkrywczości, jedyności i nowości. Wszystko już kiedyś było.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Mniej więcej znam Harba. Lobo przesłał mi płyty jeszcze przed 2010. Mnie niestety bardzo przeszkadza dorabiana ideologia (marketing czy nie marketing nieważne) o odkrywczości, jedyności i nowości. Wszystko już kiedyś było.

Pozdrowienia

Może i było, ale zebrać taką wiedzę w całość, zinterpretować i zastosować w celu eliminacji złych nawyków nie jest łatwo. Mowa o kimś kto wiele lat uczył się na własną rękę i teraz błędy musi eliminować "na około". Zgaduje, że osoby jeżdżące od dziecka pod okiem specjalistów nie potrzebują zawracać sobie głowy PMTS, bo kwestie tam prezentowane są dla nich oczywiste. Ja spróbuję podejść do PMTS jako programu korekcyjnego (nie wiem czy to dobre słowo) dzięki któremu wyeliminuje błędy które są mi znane i ograniczają mój rozwój. A jeśli zabieg taki przełoży się na szybszą jazdę na tykach to będę wniebowzięty. 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ferra,a kto Ci powiedział,że wszystko już było?

Technika zmieniała się i zmienia nieustannie.Najwięcej od czasu zmian w sprzęcie i wprowadzeniu nart taliowanych.Niektórzy tego nie dostrzegają i stoją w miejscu,inni poszli z duchem czasu i dostosowali program i metody do zmian sprzętowych.Harb poszedł w swoją stronę.Wiedzy i umiejętności nie można mu odmówić.

Sama tematyka kongresów Interski dużo mówi,a o zmianach programowych,doborze NOWYCH ćwiczeń,zmianie TECHNIKI było tam sporo.Ostatnio nawet o roli kijów w ZMIENIAJĄCYCH się technikach jazdy.

Warsztaty prowadzone dla instruktorów przez instruktorów są tam po to by nauczyć innych NOWYCH technik i NOWEJ metodyki i to nie po to ,że już wszystko było,tylko dla tego ,że wiele się zmieniło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieprawda, nie ma go tu

https://data.fis-ski...Search&limit=50

 

Na tej stronie są wszyscy posiadacze licencji FIS urodzeni w XX i XXI wieku np.

https://data.fis-ski...Search&limit=50

I tacy nawet bez punktów FIS np.:

https://data.fis-ski...etitorid=219788

 

HH trochę kręcił się koło reprezentacji Kanady ale nigdzie nie znalazłem co tam robił. Wymyślił swoją metodę szkolenia, napisał jakieś książki  i dobrze bo jest alternatywa.

Na jego stronie jest napisane : "Harald raced internationally and on the World Cup with the Canadian National Ski Team, and was the Overall Pro Champion on the Eastern Regional Circuit. He then coached racers and directed race programs, producing some of the USA's most successful National Team members and Olympic medalists. After coaching for 20 years, Harald then spent 4 years on the National Demonstration Team. Working with recreational skiers, he was convinced that current ski teaching systems needed improvement. Harald created the Primary Movements Teaching System™ (now known as Direct Parallel®) and the Harb Skier Alignment System™ so that skiers could learn to ski quickly and easily." źródło https://harbskisyste.../pages/about-us

Jak już wspominałem, wielokrotnie próbowałem rozmawiać na forum na tematy technik, które stosuje PMTS. Nie ma to sensu, "autorytety" wiedzą lepiej i koniec I dobrze - każdy ma prawo jeździć sobie jak chce. Ale zachęcam do stosowania tych technik w normalnej, rekreacyjnej jeździe. Cały system ma sens - jeśli chcemy go stosować w swojej nauce jazdy i później w samej jeździe - przynajmniej dla mnie :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam go tu krytykowałem bo z niego trochę szaman.

Nie tylko tutaj był krytykowany. 

https://www.ski.com....golf-did.52694/

Chyba mniej sam Harb był krytykowany, a bardziej jego "devotees". Trochę namolni byli w różnych miejscach w internecie.

Nie wiem jak z tym jego udziałem w PS było ale jeśli nie ma go na stronie Fis to nie miał licencji zawodnika i nie startował. 

Zresztą nieważne.

Uczy, ludzie są zadowoleni no i dobrze.

Mnie nie nauczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 "nie warto zawracać sobie głowy pierdołami" (podobne zdanie usłyszałem od trenera) do tego co oferuje PMTS:

 

- pull back

- flex

- tip

- phantom turn

 

 

Przypuszczam, że Twój trener nigdy o tym nie słyszał, ja również. Gdybyś mógł prosto i swoimi słowami napisać w czym jest problem, jeśli będzie to dotyczyło technik zawodniczych chętnie porozmawiam.

Chętnie  się czegoś dowiem, aby to nie był tylko dziennikarski przekaz, ten jest do dyspozycji w wielkiej ilości.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypuszczam, że Twój trener nigdy o tym nie słyszał, ja również. Gdybyś mógł prosto i swoimi słowami napisać w czym jest problem, jeśli będzie to dotyczyło technik zawodniczych chętnie porozmawiam.

Chętnie  się czegoś dowiem, aby to nie był tylko dziennikarski przekaz, ten jest do dyspozycji w wielkiej ilości.

 

Pozdr

 

PMTS mocno skupia się na użyciu nogi wewnętrznej. Podnosi też inne tematy, ale noga wewnętrzna to coś co bardzo mnie zaciekawiło ze względu na moje narciarskie problemy.

W skrócie, na krawędziach uczyłem się jeździć sam. Wydawało mi się że robię to dobrze do momentu przejechania pierwszego giganta. Tragedia na całej linii. Wtedy postanowiłem zainwestować w treningi. Pierwszy trener to wielki znak zapytania, nauczył mnie agresywności, pozwolił przełamać pewne bariery ale nic ponadto. Na nagraniach cały czas widoczne jest tasowanie (zdaniem niektórych normalne), Aframe (nogi w X), złamanie w miednicy (ang. hip dump) itp. Wtedy za namową kilku osób zainteresowałem się treningami sportowymi (namiar na trenera u którego się szkolę mogę Ci wysłać na PW, były zawodnik).

Otworzył mi oczy na oczywiste kwestie, zaczął ustawiać, niezliczone godziny jazdy na dolnej narcie, krakowiaki itp. Działa! Zacząłem jeździć pewniej, zeszły sezon to ani jednej sytuacji w której byłem blisko wywrotki...ALE niestety jako efekt uboczny (tak podejrzewam) skupienia się na narcie dolnej stare błędy stały się jeszcze wyraźniejsze.

Nogę wewnętrzną mam wysuniętą na długość buta, nie jest w ogóle za-krawędziowana, co więcej na nagranych filmikach widzę, że się na niej podpieram.

Wtedy moja sportowa złość osiągnęła maks...i zacząłem szukać. Wpisywałem w google takie frazy jak: inside leg, which ski to tip on edge itp. Trafiłem na zagraniczne fora i m.in. PMTS. Nagle okazało się, że zagranicą otwarcie mówi się o istocie narty wewnętrznej w nowoczesnej jeździe.

Musi ona zostać cofnięta (pull back), poprzez cofnięcie staje się krótka (short/flexed),następuje zrównanie kątów w kostkach (ankles angle matching), a następnie położona na krawędź (tip). Cofnięcie nogi i jej zgięcie (flexing) ułatwia położenie na krawędzi (możesz spróbować siadając na krześle).

Nie wiem na ile czy znasz angielski ale polecam poniższy film:

w trzy minuty dowiedziałem się więcej niż na wszystkich dotychczasowych treningach. Nie wiem czy tak było 60 lat temu, nie żyłem wtedy ani nie studiowałem historii narciarstwa. Wiem, że zagranicą coraz głośniej mówi się o rosnącej roli narty wewnętrznej/górnej a niektórzy m.in Harald Harb i PMTS wprost mówią o DOMINUJĄCEJ roli narty wewnętrznej.

UWAGA: Aby zacząć myśleć o "zabawie" z nartą wewnętrzną trzeba opanować nartę zewnętrzną. Nie może dojść do sytuacji, że zaczniemy krawędziować nartę górną jednocześnie ją dociążając...to jest gleba. Tak że PMTS nie forsuje jakiegoś novum, rdzeń efektywnej jazdy jest podobny, ale wprowadza dodatkowe elementy, które chcę wypróbować.

 

Ps. Wyżej pisałem o ankles angle matching (ankle flexion), tutaj jest to fajnie pokazane. Nazwa brzmi jak kolejna nieistotna pierdoła, ale zignorowanie tego elementu prowadzi do wysunięcia nogi.

A tu masz kilka ćwiczeń, które chyba każdy z nas powinien tłuc w nieskończoność:

 

Pozdr

 

Edit - Filinator i TomKur cieszę się, że nie jestem odosobniony w swoich przemyśleniach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że Ci się chce to wszystko tłumaczyć FerraEnzo. Sam złapałem bakcyla na Herba jakiś czas temu i nie żałuję.

Trzymam kciuki za Twój progres z PMTS.

P.S. Napisz, jak masz na imię, będzie łatwiej gadać  :)

Maciek miło mi :)

Motywację mam silną, błędem jednak jest to, że szukam poparcia swoich obserwacji. Może dlatego, że zadziwia mnie fakt braku pewnych, oczywistych uwag ze strony trenerów. Ten sezon będzie przełomowy, w co głęboko wierzę. Teoria jest, wystarczy wypróbować w praktyce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowa sprawa to prosty, jasny przekaz,  charakterystyczny dla praktyków. Stąd zapewne irytacja Mitka i innych praktyków gdy zarzuca się ich masą  bardzo teoretycznych informacji, często samych w sobie prawdziwych ale mających się nijak do rzeczywistości.

 

Piszesz o poziomie PŚ., slalom gigant na tym poziomie jest strasznie trudną konkurencją, samo atakowanie bramki z prędkością ok.100km/h to sprawa bardzo trudna, atakowana jest prawie każda bramka, technika na tym poziomie  musi to uwzględniać. Dzieci uczy się atakowania bramek już w wieku 8 lat, co ciekawe o ile na treningu robią to doskonale, jeszcze  parę ładnych lat musi minąć nim zrobią to na zawodach.

 

Następna sprawa to linia przejazdu, ta "właściwa" na poziomie PŚ jest nie do nauczenia, trzeba się z nią urodzić. Na poziomie amatorskim możemy się jej uczyć.

Teraz ważne, dla amatora odpowiednia technika to technika, która umożliwi  wybór optymalnej linii  przejazdu, będzie ona różna w zależności od bardzo wielu czynników, niekoniecznie  żywcem wzięta z PŚ będzie najlepsza, jednak zawsze możemy coś popróbować, czego serdecznie życzę.

 

Ps.

Tak wewnętrzne kolano ma być włożone, ja bym spróbował kolanówek.

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Mam propozycję w takim razie. Zorganizujmy spotkanie w czasie, którego będzie możliwość poznać się (ci którzy się nie znają) razem pojeździć, porozmawiać, wyjaśnić kontrowersje . Motywem przewodnim byłby system Harba, który opiszą nam i pokażą koledzy, którzy go zgłębili z naciskiem na nowości, które przekazuje.

Ja ze swojej strony zobowiązuję się wszystko dopiąć organizacyjnie oczywiście na Czarnym Groniu bo tam są takie możliwości. Będzie stok, będą tyczki, pomiar, postaram się zaprosić kogoś kto prezentuje w naszym kraju nowatorskie/nieortodoksyjne podejście do szkolenia, kogoś kto ogarnia jazdę sportową z praktyki.

Kto byłby chętny na takie spotkanie?
Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Mam propozycję w takim razie. Zorganizujmy spotkanie w czasie, którego będzie możliwość poznać się (ci którzy się nie znają) razem pojeździć, porozmawiać, wyjaśnić kontrowersje . Motywem przewodnim byłby system Harba, który opiszą nam i pokażą koledzy, którzy go zgłębili z naciskiem na nowości, które przekazuje.

Ja ze swojej strony zobowiązuję się wszystko dopiąć organizacyjnie oczywiście na Czarnym Groniu bo tam są takie możliwości. Będzie stok, będą tyczki, pomiar, postaram się zaprosić kogoś kto prezentuje w naszym kraju nowatorskie/nieortodoksyjne podejście do szkolenia, kogoś kto ogarnia jazdę sportową z praktyki.

Kto byłby chętny na takie spotkanie?
Pozdrowienia

Załatwiaj, chetni będą nieżaleznie od Harba..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...