Skocz do zawartości

Carving. Pytanie.


ReddyS

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Czytał ktoś i może powiedzieć coś na temat książki Waltera Kuchlera Carving . Kurs jazdy dla początkujących i zmieniających technikę jazdy.? Warto kupić aby czerpać z tego wiedzę, czy pozycja mocno nie aktualna, albo nie warta zainteresowania? Ja narciarz mocno początkujący. Wysłane z mojego SGP321
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 99
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Cześć

Poradnik Bez Kantów Konrada to bardzo dobra książka i można ją tylko polecić bo napisana przez dobrego fachowca.

Z kolei Joubert to absolutna klasyka, którą każdy szanujący się narciarz po prostu powinien znać. Pomimo, że książka bardzo wiekowa to jest to chyba najlepszy w historii podręcznik nauki jazdy na nartach omawiający technikę w sposób bardzo dogłębny.

Zacznij od Bez Kantów.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Znalazłem też coś takiego:
http://bezdroza.pl/k...y.htm#szczegoly
Kilka ocen jest pozytywnych, do tego jest wersja elektroniczna.
Ktoś coś?

"Never Say Never" - tapatalk

Nie znam całości ale pobrałem jeden rozdział, nie podoba mi się, autor nie zna fizycznych podstaw jazdy na nartach i popełnia błędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jouberta kiedyś zeskanowalem.
Nie wiem czy legalnie ale można poczytać tu:

https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing https://drive.google...iew?usp=sharing
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Przykłady proszę.

Pozdrowienia

Chętnie podyskutuje na ten temat ale z autorem. To on napisał to z czy nie zgadzam się. Miałem zresztą na to już dawno ochotę na innym forum.

http://www.kochamnar...stwa-przez-pzn/

Po tamtym doświadczeniu trochę ochota mi przeszła.

Mam nadzi9eje, że w kolejnym programie nauczania Stowarzyszenia nauka zwrotu przez przełożenie narty zostanie usunięta z zakresu pierwszych lekcji bo zdecydowanie nie powinno jej tam być.

Mitek od czego Twoim zdaniem zależy promień skrętu na krawędzi?

Od pochylenia narciarza, czy  wyłącznie od prędkości i taliowania narty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie podyskutuje na ten temat ale z autorem. To on napisał to z czy nie zgadzam się. Miałem zresztą na to już dawno ochotę na innym forum.

http://www.kochamnar...stwa-przez-pzn/

Po tamtym doświadczeniu trochę ochota mi przeszła.

Mam nadzi9eje, że w kolejnym programie nauczania Stowarzyszenia nauka zwrotu przez przełożenie narty zostanie usunięta z zakresu pierwszych lekcji bo zdecydowanie nie powinno jej tam być.

Mitek od czego Twoim zdaniem zależy promień skrętu na krawędzi?

Od pochylenia narciarza, czy  wyłącznie od prędkości i taliowania narty?

Cześć

Zwrot przez przełożenie dziobów nart??? Co w nim złego? Proszę podać jak odwrócić się na stromym stoku np przestępowaniem. Mylisz poziomy w których naucza się pewnych elementów.

W fizykę skrętu nie wchodzę bo uczącemu się w ogóle nie jest to potrzebne.

Dziwne podejście - dobrze że jednostkowe - eliminujemy przydatną ewolucję kosztem teorii. Zupełnie nie rozumiem skąd ten pomysł?

W zlinkowanej dyskusji nie podałeś  żadnych argumentów - może teraz?

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Zwrot przez przełożenie dziobów nart??? Co w nim złego? Proszę podać jak odwrócić się na stromym stoku np przestępowaniem. Mylisz poziomy w których naucza się pewnych elementów.

W fizykę skrętu nie wchodzę bo uczącemu się w ogóle nie jest to potrzebne.

Dziwne podejście - dobrze że jednostkowe - eliminujemy przydatną ewolucję kosztem teorii. Zupełnie nie rozumiem skąd ten pomysł?

W zlinkowanej dyskusji nie podałeś  żadnych argumentów - może teraz?

Pozdrowienia

Mitek, odpowiedz proszę na proste pytanie.

Od czego zależy promień skrętu carwingowego:

- od prędkości i pochylenia

Czy - od prędkości i taliowania narty.

 

Odpowiedz na pytanie gdzie umieszczono w programie szkolenia zwrot przez przełożenie i proszę nie sugeruj, że mimo, że jest tam gdzie jest to jest nauczany kiedy indziej.

Zacznijmy od faktów i potem dyskusja.

Jeżeli nie wchodzisz w fizykę skrętu to nie proś o przykłady tych zagadnień. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mitek, odpowiedz proszę na proste pytanie.

Od czego zależy promień skrętu carwingowego:

- od prędkości i pochylenia

Czy - od prędkości i taliowania narty.

 

Odpowiedz na pytanie gdzie umieszczono w programie szkolenia zwrot przez przełożenie i proszę nie sugeruj, że mimo, że jest tam gdzie jest to jest nauczany kiedy indziej.

Zacznijmy od faktów i potem dyskusja.

Jeżeli nie wchodzisz w fizykę skrętu to nie proś o przykłady tych zagadnień. 

Cześć

Zerknę w domu co Konrad napisał i wtedy pogadamy pozwolisz.

Co do zwrotu przez przełożenie to co mu masz do zarzucenia? Dlaczego nie. Czyżbyś miał jakiś uraz?

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedz na pytanie gdzie umieszczono w programie szkolenia zwrot przez przełożenie i proszę nie sugeruj, że mimo, że jest tam gdzie jest to jest nauczany kiedy indziej.

Zacznijmy od faktów i potem dyskusja.

Jeżeli nie wchodzisz w fizykę skrętu to nie proś o przykłady tych zagadnień. 

Zwroty na nartach naleza do poczatkujacej fazy nauczania a nawet  pierwszego kroku.

Co w tym dziwnego, adept musi sie tego na stojaco nauczyc.

1. Problemem moze byc, ze odlozona narta nie lezy poprzecznie(a ma tak lezec) ale cwiczymy to na plaskim(nie odjedzie).

2. Dla sprawnych stosuje sie inne przelozenie: Przekladasz narte gorna ponizej dolnej, dziobem do tylu, skladasz na nia ciezar i wyciagasz druga 

stawiajac  obok.

 

ad 1. Plusy ujemne, na nachleniu ciezar laduje na narcie gornej

ad 2. Plusy dodatnie na nachyleniu ciezar skladasz na narcié dolnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Zerknę w domu co Konrad napisał i wtedy pogadamy pozwolisz.

Co do zwrotu przez przełożenie to co mu masz do zarzucenia? Dlaczego nie. Czyżbyś miał jakiś uraz?

Pozdrowienia

Mitek, odpowiedz proszę na proste pytanie.

Od czego zależy promień skrętu carwingowego:

- od prędkości i pochylenia

Czy - od prędkości i taliowania narty.

 

Czy masz jakieś zdanie na ten temat, czy jest Ci to obojętne, czy zgadzasz się z Konradem nie pamiętając co napisał?

Co odpowiadasz kursantowi jak Cię zapyta co zrobić, żeby wyciąć carvingowo ciaśniejszy skręt?

- Mówisz mu, że ma jechać szybciej, wolniej czy że ma się bardziej pochylić? A może coś innego?

Uczysz jazdy na nartach więc pytanie jest proste dla Ciebie.

Co do zwrotu z przełożeniem to nie mam do niego uwag, uwagi mam do programu i miejsca w którym go umieszczono. Błąd dydaktyczny, niebezpieczny dl kursantów.

Istotna jest treść programu to jest wydrukowane i nie podlega dyskusji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwroty na nartach naleza do poczatkujacej fazy nauczania a nawet  pierwszego kroku.

Co w tym dziwnego, adept musi sie tego na stojaco nauczyc.

1. Problemem moze byc, ze odlozona narta nie lezy poprzecznie(a ma tak lezec) ale cwiczymy to na plaskim(nie odjedzie).

2. Dla sprawnych stosuje sie inne przelozenie: Przekladasz narte gorna ponizej dolnej, dziobem do tylu, skladasz na nia ciezar i wyciagasz druga 

stawiajac  obok.

 

ad 1. Plusy ujemne, na nachleniu ciezar laduje na narcie gornej

ad 2. Plusy dodatnie na nachyleniu ciezar skladasz na narcié dolnej

Tak,  tak to jest ujęte w programie.

Moim zdanie jest to ewolucja trudna i nie powinno się jej nauczać w początkowej fazie. Bo jak kursant, jak mu się odwaga skończy, zwłaszcza na stromym,  upadnie w pozycji jedna w prawo a druga w lewo to może mieć z głowy kolana. Do tego uczymy na płaski, zeby stosować na stromym.  Kiedyś były inne buty i wiązania i nie było takiego niebezpieczeństwa. Zmienił się sprzęt a kolejność pozostała.

I to jest wszystko o co mi chodzi w temacie zwrot przez przełożenie nart.

Sprawę te poruszyłem w temacie Programu w kontekście kolejności nauczania, a nie w temacie jak robimy zwrot.

Mitek nie zgadził się ze mną a Konrad nie podjął dyskusji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mitek, odpowiedz proszę na proste pytanie.

Od czego zależy promień skrętu carwingowego:

- od prędkości i pochylenia

Czy - od prędkości i taliowania narty.

 

Czy masz jakieś zdanie na ten temat, czy jest Ci to obojętne, czy zgadzasz się z Konradem nie pamiętając co napisał?

Co odpowiadasz kursantowi jak Cię zapyta co zrobić, żeby wyciąć carvingowo ciaśniejszy skręt?

- Mówisz mu, że ma jechać szybciej, wolniej czy że ma się bardziej pochylić? A może coś innego?

Uczysz jazdy na nartach więc pytanie jest proste dla Ciebie.

Co do zwrotu z przełożeniem to nie mam do niego uwag, uwagi mam do programu i miejsca w którym go umieszczono. Błąd dydaktyczny, niebezpieczny dl kursantów.

Istotna jest treść programu to jest wydrukowane i nie podlega dyskusji.

Cześć

Od czego zależy promień skrętu?

Od promienia narty, jej dociążenia i dołożonej lub nie rotacji. Określenie carvingowo jest mi obce.

Prędkość i pochylenie są po prostu elementami składowymi dociążenia.

Co do zwrotu przez przełożenie to jest to bardzo prosta ewolucja jeżeli przekaże się kursantowi, że jest to ewolucja dynamiczna!. Wszelkiego rodzaju ewolucje dynamiczne wykonywane na małej prędkości służą rozdzieleniu nóg u początkujących i pokazaniu im, że jazda na nartach polega w 95% na jeździe na jednej narcie a nie na dwóch. Co Konrad pisał nie wiem dokładnie - wiem natomiast - bo książkę czytałem w całości - że dobrze przekazuje wiele informacji dotyczących narciarstwa na poziomie podstawowym i średnim. Książka jest zbiorem aktualności i przybliża podstawy, być może czasem upraszczając - dlatego muszę sobie przypomnieć wspomniane przez Ciebie akapity żeby się szczegółowo odnieść. Błędem jest natomiast jakiekolwiek sugerowanie się jakąkolwiek książką przy uczeniu się jazdy bo z książki jazdy nikt jeszcze się nie nauczył. Podobnie krytykowany przez Ciebie program jest jedynie zbiorem wytycznych dla specjalistów a nie drogą do bycia narciarzem dla każdego.

Nie ukrywam również, ze znam Konrada od dawna i bardzo go cenię jako narciarza i dydaktyka.

Pozdrowienia serdeczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Od czego zależy promień skrętu?

Od promienia narty, jej dociążenia i dołożonej lub nie rotacji. Określenie carvingowo jest mi obce.

Prędkość i pochylenie są po prostu elementami składowymi dociążenia.

Co do zwrotu przez przełożenie to jest to bardzo prosta ewolucja jeżeli przekaże się kursantowi, że jest to ewolucja dynamiczna!. Wszelkiego rodzaju ewolucje dynamiczne wykonywane na małej prędkości służą rozdzieleniu nóg u początkujących i pokazaniu im, że jazda na nartach polega w 95% na jeździe na jednej narcie a nie na dwóch. Co Konrad pisał nie wiem dokładnie - wiem natomiast - bo książkę czytałem w całości - że dobrze przekazuje wiele informacji dotyczących narciarstwa na poziomie podstawowym i średnim. Książka jest zbiorem aktualności i przybliża podstawy, być może czasem upraszczając - dlatego muszę sobie przypomnieć wspomniane przez Ciebie akapity żeby się szczegółowo odnieść. Błędem jest natomiast jakiekolwiek sugerowanie się jakąkolwiek książką przy uczeniu się jazdy bo z książki jazdy nikt jeszcze się nie nauczył. Podobnie krytykowany przez Ciebie program jest jedynie zbiorem wytycznych dla specjalistów a nie drogą do bycia narciarzem dla każdego.

Nie ukrywam również, ze znam Konrada od dawna i bardzo go cenię jako narciarza i dydaktyka.

Pozdrowienia serdeczne

I tu się mylisz. Promień skrętu na krawędzi zależy od prędkości i talowania narty. Na danej parze nart, z określoną prędkością możesz jechać tylko określonym promieniem. Zakładam, że czysto na krawędzi bez jak to mówisz dołożonej rotacji cokolwiek to oznacza. Chcąc jechać ciaśniej musisz pojechać szybciej z większymi przeciążeniami. Nie wiem co nazywasz dociążeniem ale nacisk na nartę jest skutkiem a nie przyczyną jazdy po okręgu.

Ten fakt jest powszechnie nieznany a jest dość istotny w doborze takich a nie innych nart czy rozumieniu i opanowywaniu jazdy na krawędzi.

Warunkiem jazdy na krawędzi jest zachowanie odpowiedniego kąta platformy lub jego nie zachowanie i wtedy mamy uślizg.

Mitek o nartach i technice narciarskiej mówimy zupełnie innym językiem. Ja Twojego nie rozumiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak,  tak to jest ujęte w programie.

Moim zdanie jest to ewolucja trudna i nie powinno się jej nauczać w początkowej fazie. Bo jak kursant, jak mu się odwaga skończy, zwłaszcza na stromym,  upadnie w pozycji jedna w prawo a druga w lewo to może mieć z głowy kolana. Do tego uczymy na płaski, zeby stosować na stromym.  Kiedyś były inne buty i wiązania i nie było takiego niebezpieczeństwa. Zmienił się sprzęt a kolejność pozostała.

I to jest wszystko o co mi chodzi w temacie zwrot przez przełożenie nart.

Sprawę te poruszyłem w temacie Programu w kontekście kolejności nauczania, a nie w temacie jak robimy zwrot.

Mitek nie zgadził się ze mną a Konrad nie podjął dyskusji.

Zwrot przez przelozenie to ewolucja latwa bo mozliwa do wykonania na plaskim i bez jazdy.

W poprzednim wpisie zaliczylem ja do pierwszego kroku. Nie teoretyzuje i nie przewiduje takiej mozliwosci, 

ze kursant bedzie zmuszony wykonywac zwrot przez przelozenie na stromym zboczu.

Nie wiem co napisal Konrad ale wiem,ze nie mogl napisac inaczej.

Nie tworz sytuacji(nie strasz)malo prawdopodobnych w stylu reka-noga-mozg na scianie.

Dalej odnoszac sie do tego co napisales powiem, ze miedzy plaskim a stromym zboczem jest kilkadziesiat

przejechanych km i kilkanascie  godz. nauki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....Od czego zależy promień skrętu carwingowego:

- od prędkości i pochylenia

Czy - od prędkości i taliowania narty.

....

Jeżeli nie wchodzisz w fizykę skrętu to nie proś o przykłady tych zagadnień. 

pytanie dziwne bo zawiera warianty odpowiedzi

"fizyka skrętu" to fizyka a tam decydują wektory

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu się mylisz. Promień skrętu na krawędzi zależy od prędkości i talowania narty. Na danej parze nart, z określoną prędkością możesz jechać tylko określonym promieniem. 

 

Dobrze, że tego nie wiedziałem :)  i potrafię np. przy 50 km/h jechać z różnymi stopniami zacieśnienia skrętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...