Skocz do zawartości

freeridowo na skiturowo?


Wujot

Rekomendowane odpowiedzi

Od dłuższego czasu zastanawialiśmy się nad sensowną formułą zabawy w przywyciągowe freeride. Tutaj obowiązuje zasada "maksimum dobrej jazdy". Nie sposób jednak zauważyć, że rosnąca liczna sępów freeridowych :D  niezwykle szybko wyczerpuje łatwo dostępne zasoby. Gołym okiem widać dwa warianty - dojścia w bardziej odległe od górnej stacji rejony i zjazd do dolnych stacji lub zjazd w odleglejsze doliny z dojściem lub dojazdem skibusem do stacji startowych. A ponieważ wreszcie spadło sporo puchu to mogliśmy w praktyce sprawdzić te .możliwości.

Wydaje się, że szczególnie druga opcja - zjazd do dróg i w miarę możliwości powrót skibusami (wcześniej już rozpracowanymi) to świetna opcja. W miejscu gdzie jeździliśmy jest teoretycznie możliwe zrobienie około 6 blisko kilometrowych zjazdów (plus trochę bliższych wyciągów)  w dzień. Czyli biedy nie ma! Nie mniej jednak zawsze trzeba się liczyć z dłuższym spacerem.

 

Przechodząc do meritum. Jaki sprzęt na to???

 

Mam przekonanie, że zestaw: buty typu Factor, narty typu Gotama i wiązanie Diuk (a tak akurat ja mam) to już historia. Zestaw zbyt ciężki aby swobodnie przemieszczać się - szczególnie na zasadzie wyrypy.

Wyjść chyba trzeba od dobrych butów TLT - wysyp nowych propozycji z Backlandami (które już chyba wszyscy podziwiali) na szczęście wychodzi na przeciw potrzebom. W każdym razie przy założeniu, że może być z buta do przejścia np 3-5 km (po czarnej drodze) para o wadze do 2,5 kg to chyba po prostu konieczność.

Teraz wiązania. Ponieważ jest silne nastawienie na jazdę to jednak chyba więcej jak Vertical itp. Wychodzi, że albo Kingpiny  albo Vipec. Waga tych pierwszych troszkę duża ale do Diuków to i tak postęp.. A ponieważ miałem okazję na nich pojeździć to stałem się ich zwolennikiem.

Co do nart to na razie określiliśmy ich parametry brzegowe. Waga nie powinna przekraczać 3,5 kg. pod stopą powinno być nie mniej jak 95 mm i chyba nie więcej jak 105 mm (tak aby były uniwersalne i można było spokojnie pojeździć na trasach). Na razie wytypowaliśmy Cham 2 (wersja lekka <3500 g). Mnie osobiście zachwyciły wprost Volkie V-Werks BMT (mimo troszkę mniejszego taliowania - jak to u Volkie). Waga poniżej 3000 g jest niestety odwrotnie proporcjonalna do ceny. Więc na razie raczej nie kupię...

 

Proszę o głos w dyskusji - przy założonych warunkach brzegowych: pewna (i dużo) jazda w terenie z nastawieniem na jakiś puch plus dojścia z buta lub na fokach (może się zdarzyć, że trochę tego będzie).

 

Pozdro

Wiesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego bogatego ;) doswiadczenia z obecnego tygodnia moge polecic zestaw vipec + salomon q115 + dynafit vulcan(bez jezykow). Przetestowane w tym tygodniu po opadzie w kappl.

Skibus to chyba troche slabsza opcja bo strata jesy na dojscie i zjazd w okreslonym oknie czasowym. Lepiej chyba szukac miejsc do zjazdu tak zeby mozna bylo odejsc na fokach te 500m od wyciagu, zrobic zjazd i po plaskim te 1-2 km dojsc na fokach. Wg mnie bariera posiadania fok eliminuje 90-95% obecnych frirajdowcow i to wg mnie starczy w alpach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego bogatego ;) doswiadczenia z obecnego tygodnia moge polecic zestaw vipec + salomon q115 + dynafit vulcan(bez jezykow). Przetestowane w tym tygodniu po opadzie w kappl.

Skibus to chyba troche slabsza opcja bo strata jesy na dojscie i zjazd w okreslonym oknie czasowym. Lepiej chyba szukac miejsc do zjazdu tak zeby mozna bylo odejsc na fokach te 500m od wyciagu, zrobic zjazd i po plaskim te 1-2 km dojsc na fokach. Wg mnie bariera posiadania fok eliminuje 90-95% obecnych frirajdowcow i to wg mnie starczy w alpach.

 

Nie zawsze możesz zadecydować, że zjazd będzie te 500 m od wyciągu (tyle zresztą to z buta) . Czasem jest daleko ale mimo tego warto. Parę dni temu zjechaliśmy np z Hochkeil do Bischofschofen pięknym widokowo "turystycznym" szlakiem (8 km) i na pewno nie żałuję poświęconego czasu.

 

Pozdro

Wiesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda ze w tym sezonie nie wyberaliscie tyrolu bo bym z wami chetnie pojezdzil.

Oczywiscie ze warto czasem duzo zboczyc ale np w SFL zjazdow gdzie wystarczy przejsc te 500-1000m od wyciagu jest dosc duzo ;). No a 500m z buta po swiezym opadzie moze spowodowac ze sie jezdzic odechce jak kazdy krok bedzie powodowal zapadniecie sie powyzej kolan.

Ps. Byles juz w katkonoszach moze? Jutro sie e okolice karpacza wybieram i nie wiem czy jest tragicznie czy tylko slabo ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Z przeglądu sklepowego narty w sensownych cenach:

 

Atomic Backland 95 - 1550g - https://www.sport-bi...6057_1_123.html

Salomon MTN Explorer (95mm)- 1500g - https://www.sport-bi...6216_1_119.html

Majesty Werewolf (90mm) - 1200g - https://www.weld.pl/...ampaign=2016-02

 

trochę droższa, ale zdarzają się mega okazje  :)

Dynafit Denali (98mm) - 1300g - https://www.sport-bi...-16::67406.html

Werewolf dotykałem w Skalniku, pełen Carbon+Kevlar+Paulownia, technologicznie pierwsza liga

i Majesty podobno szykuje w tej technologii szerszą nartę na kolejny(e) sezon.

 

P.S. O Majesty na przyszly sezon już wszystko wiadomo

http://powder.pl/jak...na-targach-ispo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z przeglądu sklepowego narty w sensownych cenach:
 
Atomic Backland 95 - 1550g - https://www.sport-bi...6057_1_123.html
Salomon MTN Explorer (95mm)- 1500g - https://www.sport-bi...6216_1_119.html
Majesty Werewolf (90mm) - 1200g - https://www.weld.pl/...ampaign=2016-02
 
trochę droższa, ale zdarzają się mega okazje  :)
Dynafit Denali (98mm) - 1300g - https://www.sport-bi...-16::67406.html
 
Werewolf dotykałem w Skalniku, pełen Carbon+Kevlar+Paulownia, technologicznie pierwsza liga
i Majesty podobno szykuje w tej technologii szerszą nartę na kolejny(e) sezon.
 
P.S. O Majesty na przyszly sezon już wszystko wiadomo
http://powder.pl/jak...na-targach-ispo


Te wolfy Majesty wyglądają bardzo interesująco. Szkoda trochę, że w kolekcji brakuje narty szerokiej ale silniej taliowanej typu 95-105 pod stopą i promieniu ok 15 m (oczywiście z "krótszą" krawędzią). Wychodzi nam, że to jest to - narta, którą można uznać za jedyną. Nie mniej jednak warto by było aby producent podał wagę ;)

Pozdro
Wiesiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te wolfy Majesty wyglądają bardzo interesująco. Szkoda trochę, że w kolekcji brakuje narty szerokiej ale silniej taliowanej typu 95-105 pod stopą i promieniu ok 15 m (oczywiście z "krótszą" krawędzią). Wychodzi nam, że to jest to - narta, którą można uznać za jedyną. Nie mniej jednak warto by było aby producent podał wagę ;)

Pozdro
Wiesiek

 

w sklepie majesty podają wagę na ten sezon,

Wolf 177cm 100mm - 1720g

http://www.majestysk...m/wolf/?lang=pl

 

na skitury.fora polecają Armade TST, ma R15-16, ale waży 2065g

https://www.sport-bi...6372_1_124.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki jest sens narty freeridowej z krotkie promieniem? Przeciez jak jest przestrzen to wali sie dlugie skret a jak jest jej mniej to i tak konczy sie zeslizgiem.

 

Ma sens o tyle, że choćby nie wiem jakie było nastawienie na off to mniej więcej do 60% czasu "traci się" na "normalnym" stoku, Choćby poszukując opcji przytrasowych. Można wtedy pobawić się krótkim skrętem. Bywa też, że i pozatrasowo można jeździć na krawędzi.

 

Pozdro

Wiesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma sens o tyle, że choćby nie wiem jakie było nastawienie na off to mniej więcej do 60% czasu "traci się" na "normalnym" stoku, Choćby poszukując opcji przytrasowych. Można wtedy pobawić się krótkim skrętem. Bywa też, że i pozatrasowo można jeździć na krawędzi.

Pozdro
Wiesiek

Czyli kompromis jak zawsze choc zalezy jak kto jezdzi.Osobiscie uwazam promien 17-18m za ten najuniwersalniejszy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dynafit vulcan(bez jezykow)

 

A czemu bez języków? Mi lepiej robi z językiem ale za to bez tych ograniczników usztywniających wewnątrz. Komplet (język + ograniczniki)  dawał buta cholerycznie sztywnego przód-tył, bez ograniczników trzymanie nogi jest dalej Ok ale trochę lepszy ruch przód-tył. Z kolei bez języków uzywam na typowe tury z cienkimi nartami tyle, że wtedy nieco bardziej czuję klamrę środkową - z językiem ten ucisk się rozkłada szerzej.

 

Kuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Podrzucam przegląd aktualnych modeli butów do freetour/freeride

http://www.powder.com/gear-locker/best-hybrid-ski-boots/

 

Te modele można podzielić umownie na dwie kategorie:

 - Freetour - cięższy sprzęt turowy (około 1400-1700g na jeden but) - zgodny tylko z wiązaniami skiturowymi

 - Freeride 2-systemowy - ciężki sprzęt hybrydowy (zgodny z wiązaniami alpejskimi i skiturowymi) - około 1800-2000g

 

Dodam jeszcze fajny link z wagami butów

http://www.evo.com/guides/alpine-and-backcountry-ski-boot-weights

 

 

Buty Freetour

 

Dynafit Beast Carbon - 1460g

Dalbello Lupo Carbon TI - 1650g

 

Scott Cosmos II - 1.43kg

Scott Superguide Carbon - 1.42kg

 

Salomon MTN Explore - 1462g

Salomon MTN lab - 1550g

 

Scarpa Maestrale - 1.53kg - realnie 1.8kg

Scarpa Maestrale RS - 1.56kg - realnie 1.8kg

Fischer Transalp Vacuum - 1.55kg

Fischer Transalp Thermoshape - 1.74kg

 

Tecnica ZERO G GUIDE PRO

Freeride 2-systemowy Tecnica Cochise 130 Pro Ski Boot Black Diamond Factor 130

Lange XT130 FREETOUR / LOW Volume

Lange XT110 FREETOUR / LOW Volume

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...