Skocz do zawartości

nikon255 - doskonalenie umiejętności


nikon255

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, netmare napisał:

Cześć,

Szkoda, że się nie udało spotkać w grudniu w Zieleńcu. Po obejrzeniu mojej jazdy nie nadużywałbyś słowa lipa.
🙂🤣

Pozdro

mnie to nie uwiera ze ktos jest poczatkujacy. W sobote dojechal poczatkujacy kolega, wiec tylko tempo spadlo. Czekalismy na siebie we trzech. Choc z rana po uruchumieniu wyciagu mam misje, jak to kolega okreslil "pindol stoi, trzeba jezdzic". Dopiero jak sie zmacham, to wracam na ziemie 😂

9 minut temu, grimson napisał:

0:36: kartoflisko z 22.01.2022? Wtedy spadło w nocy ponad 20cm białego. Z rana ratraki tylko wyrównały pokrywę. A Fis w ogóle nie była ratrakowana.

Dobra jazda Nikon.

to bylo wtedy. Tego dnia odkrylem swoje narciarstwo na nowo 😄 Wyrownali tylko pole i B. Reszta byla puszysta, przez chwile. Na A w jednym miejscu nawiało z 40-50cm. Niestety zanurkowalem hehe.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Plus80 kurka czuje kiedy w lewo pojde do wewnatrz. Gdy jest twardo czasami zewnetrzna odjezdza. Co zreszta chyba widac na drugim ujeciu. Lipa jest jak wiadomo co robie zle i pomimo staran nie idzie sie tego wyzbyc. Niby ruchomosc mam w obie strony ok, ale w jezdzie jest jakis blad systemu 😛 daje narty weziej i wtedy latwiej upilnowac odciazenie wewnetrznej. Ostatnio cos drgnelo, moze to zdarze rozjezdzic nim sie sezon skonczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem takie doświadczenia z twardym stokiem. Ściśle rzecz biorąc, wyślizganym w drugiej połowie dnia, np przez deskarzy. I to stokiem, który był wąski(to wyślizganie) i dość stromy, by nie jechać długim skrętem, po tym wyślizganiu, ze wzgledu na zbyt dużą dla mnie szybkość.

Chcę skręcać na tym wyślizganiu. Narty ostre slalomki z topu, nawet komórki. 

1. Jadę ukośnie po tym jw. i inicjacja skrętu. Przy tej inicjacji z NW pojawia się na moment impuls zwiększonej siły na nartę zewnętrzną. Nie ma na niej wystarczającego oparcia(śliski teren pod nartą). W związku z tym "przejście" z obciążeniem na drugą nartę, która będzie zewnętrzną jest "ślamazarne". I efekt jest taki, że jest ona(ta zewnętrzna) za płasko, a ta była zewnętrzna jest jeszcze częściowo obciążona i ma minimalny kąt z zewnętrzną.  Gdy obie już jadą wzdłuż linii spadku stoku. Dopiero po minięciu tej linii układają się równolegle na krawędziach. I to jest skręt z obślizgiem, na śliskim i bardziej stromym.

2. Doszedłem do wniosku, że muszę skrócić czas, między odciążeniem zewnętrznej narty(dolnej) a obciążeniem narty wewnętrznej(górnej i za moment zewnętrznej). Nie dam rady tego skrócić przez NW, tylko przez odciążenie zewnętrznej(zwolnienie napięcia mięśni tej nogi). Wtedy obciążenie przenosi się na nartę wewnętrzną(górną). I jeśli w tym momencie będę w stanie pójść nieco z torsem do przodu(dogiąć przód narty), to ona zacznie zakręcać na krawędzi, wjeżdżając w linię spadku stoku. A więc nie będzie miała tendencji do poślizgu w bok jej tyłu.  Ale ! Nie należy z tym wychyleniem, torsu do przodu, przesadzać(to tylko impuls). Należy zachować równowagę  w obciążeniu  przodu i tyłu narty. Ćwiczę to, nie wbijając kijków. Skręt jest wykonany samymi nogami, unikając przy tym podnoszenia ciała w górę. 

A co z wewnętrzną ? W tym jw. Jeśli się miało odruch jej podnoszenia, to można o niej zapomnieć na chwilę. I  przypomnieć sobie, jak narta zewnętrzna nieco skręci, ustawiając łydki równolegle.  Jeśli się nie miało, to niestety trzeba to sobie wyrobić. Nie ma przeskakiwania etapów. 

Chciałem jeszcze zwrócić uwagę na mocne napięcie mieśni łydki i całej nogi narty zewnętrznej, gdy wjeżdża w linię spadku stoku. Mówi się o docisku narty. To niejasne pojęcie. Korpus i biodro ciśnie na nartę.  Mięśnie nogi muszą mieć napięcie, by ten nacisk był rzeczywiście przenoszony na nartę. Jeśli są słabe, poddają się, nie będzie wystarczającego nacisku na krawędź narty. Na śliskim ma to bardzo duże znaczenie. I stąd też się biorą poślizgi narty.

Twardy i stromy stok, gdy jesteśmy zmuszeni kontrolować  szybkość skrętami o małym promieniu, bez poślizgów tyłów nart jest świadectwem poważnego zaawansowania technicznego. Narty karwingowe bardzo to ułatwiły. Ale tylko ułatwiły. Same nie jeżdżą. 

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Gabrik napisał:

"Kopię" internet aby odwrócić uwagę zmysłów od złego samopoczucia. Ja nadal uważam, że kluczem do sukcesu jest niezbyt szerokie prowadzenie nart.

 

Niezbyt szerokie!  Szerokie prowadzi do karykatury jazdy("tramwaju"). Niektórzy zawodnicy w PŚ(slalom) mieli takie tendencje. Ale już nikt tak nie prowadzi nart. Generalnie węziej.  Mam swoich ulubieńców(Ryding), którzy pieknie jeżdżą i dość wąsko.

Ja zawsze jeździłem dawniej bardzo wąsko, ale nogi niezależne. Nogi niezależne to jest klucz do jazdy.  Jeśli się jedzie bardzo wąsko, jest trudniej uzyskać równowagę boczną, bez podpierania się na wewnętrznej narcie. Też stabilizacja boczna w łuku skrętu jest może łatwiejsza, gdy nieco szerszy jest rozstaw nart. Zalecenia - rozstaw na szerokość ramion, bioder to tylko zalecenia, na początku nauki. Potem sie ustala samorzutnie jakiś rozstaw. O którym można mówić tylko w jedzie na wprost(szus).  A w realnej jeździe(poprawnej) trudno mówić o rozstawie nart. Rozstaw śladów krawędzi nart na śniegu się ciagle zmienia. Zależy od promienia skrętu, nachylenia stoku, przy jeździe na krawędziach. 

Edytowane przez Plus80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, nikon255 napisał:

@Gabrik ja juz dosyc nakopalem hehe. Teraz chcialbym tylko wiecej jezdzic. Glashan to taka syntetyczna jazda. Wole bardziej przyziemny styl 😛

Nikoś, ja też już wiem, że jazdy największa ilość materiałów nie zastąpi. Jednak wizualizacja działa in plus, a Ty już się w carving bawisz.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Plus80 napisał:

Niezbyt szerokie!    A w realnej jeździe(poprawnej) trudno mówić o rozstawie nart. Rozstaw śladów krawędzi nart na śniegu się ciagle zmienia. Zależy od promienia skrętu, nachylenia stoku, przy jeździe na krawędziach. 

Plus jasne, że zależy od stromizny i fazy skrętu. Jednak ten rozstaw na stromiźnie jest też nie szeroki (już kiedyś były zdjęcia przedstawiające dlaczego wydaje się szeroki optycznie). Natomiast też zależy od budowy anatomicznej.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Gabrik napisał:

Plus jasne, że zależy od stromizny i fazy skrętu. Jednak ten rozstaw na stromiźnie jest też nie szeroki (już kiedyś były zdjęcia przedstawiające dlaczego wydaje się szeroki optycznie). Natomiast też zależy od budowy anatomicznej.  

Jedna noga zgięta mocno(wewnętrzna, górna), druga prawie wyprostwana(zewnętrzna, dolna). To warunek równowagi w skręcie na stromym stoku. To też warunek równowagi, w silnie zacieśnionym skręcie przy większej szybkości. 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikon masz jeszcze drugiego syntetycznego 😉

Lekko abstrachując i nie do Ciebie uwaga, ale ostatnio patrząc na stok białczański...pomyślałem, że ludzie zbyt wcześnie chcą carvingiem jeździć, nie dając sobie jeszcze rady z ogólnym ogarnianiem jazdy.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Gabrik napisał:

Nikon masz jeszcze drugiego syntetycznego 😉

Lekko abstrachując i nie do Ciebie uwaga, ale ostatnio patrząc na stok białczański...pomyślałem, że ludzie zbyt wcześnie chcą carvingiem jeździć, nie dając sobie jeszcze rady z ogólnym ogarnianiem jazdy.

Cześć

Ta słuszna uwaga ma niestety dość złożone przyczyny ale u podstaw leży generalne niezrozumienie na czym polega jazda na nartach.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Gabrik napisał:

Nikon masz jeszcze drugiego syntetycznego 😉

Lekko abstrachując i nie do Ciebie uwaga, ale ostatnio patrząc na stok białczański...pomyślałem, że ludzie zbyt wcześnie chcą carvingiem jeździć, nie dając sobie jeszcze rady z ogólnym ogarnianiem jazdy.

A ten filmik to nawet chciałem wrzucić, bo mowi rzeczy, o ktorych jeszcze nieslyszalem 😄

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

3 dni na SL. Troche mnie przerazala ta wizja, w marcu i przy pelnej lampie przez 3 dni. Jednak nie bylo wyboru (male auto). Nie sadzilem, ze SL pojedzie po wszystkim.  Spodobala mi sie formula "jedne narty do wszystkiego". Szkoda, tylko ze nie mialem kamerzysty do wieczornych nagran jazdy na muldach 😞 Pierwszy raz widzialem takie muldy na oczy hehe. Efekt nieratrakowania przed jazdami wieczornymi, a caly dzien slonko. Warunki okazały się lepsze niz w styczniu...

IMG_20220310_204713.thumb.jpg.510e63b04c0020911a155924e46318b5.jpgIMG_20220310_212518.thumb.jpg.edf4f9f5f49d28be60edb2c062f3752f.jpg

 

 

Edytowane przez nikon255
  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, nikon255 napisał:

3 dni na SL. Troche mnie przerazala ta wizja, w marcu i przy pelnej lampie przez 3 dni. Jednak nie bylo wyboru (male auto). Nie sadzilem, ze pojedzie to po wszystkim.  Spodobala mi sie formula "jedne narty do wszystkiego". Szkoda, tylko ze nie mialem kamerzysty do wieczornych nagran jazdy na muldach 😞 Pierwszy raz widzialem takie muldy na oczy hehe. Efekt nieratrakowania przed jazdami wieczornymi, a caly dzien slonko. Warunki okazały się lepsze niz w styczniu...

IMG_20220310_204713.thumb.jpg.510e63b04c0020911a155924e46318b5.jpgIMG_20220310_212518.thumb.jpg.edf4f9f5f49d28be60edb2c062f3752f.jpg

 

 

Widziałem już na CG muldy na pół chłopa wysokie, i jeździłem w takich warunkach. Na GS ani się rozpędzić, ani pojechać dłuższym skrętem w takim warunie [dotyczy trasy A w nocy].

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, grimson napisał:

Widziałem już na CG muldy na pół chłopa wysokie, i jeździłem w takich warunkach. Na GS ani się rozpędzić, ani pojechać dłuższym skrętem w takim warunie [dotyczy trasy A w nocy].

Jezdzilbym. Ostatnio dziele narciarsko dzien na 2 czesci. Rano ambitnie po rownym, a wieczorem przygoda!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, nikon255 napisał:

Jezdzilbym. Ostatnio dziele narciarsko dzien na 2 czesci. Rano ambitnie po rownym, a wieczorem przygoda!

Jak masz możliwość to uderz na off-piste na FIS w Szklarskiej Porębie. W ogóle nie ratrakowana od początku sezonu, śniegu więcej jak rok temu. Jest mocno zmuldzona. Coś jak Bieńkula/Golgota z 40-50 lat temu.

Do wątki o Szklarskiej wrzuciłem materiał z YT z FIS sprzed paru dni.

Edytowane przez grimson
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Plus80 napisał:

Ambicja to jazda po nierównym !  Po równym to każdy potrafi.  

Po nierównym nawet bezpieczniej 😉 

 

3 minuty temu, grimson napisał:

Jak masz możliwość to uderz na off-piste na FIS w Szklarskiej Porębie. W ogóle nie ratrakowana od początku sezonu, śniegu więcej jak rok temu. Jest mocno zmuldzona. Coś jak Bieńkula/Golgota z 40-50 lat temu.

Do wątki o Szklarskiej wrzuciłem materiał z YT z FIS sprzed paru dni.

MarioJ nie pozwala 😛 W tym roku tam nie dotre. Musze dojezdzic karnet w CzG.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, nikon255 napisał:

Po nierównym nawet bezpieczniej 😉 

 

MarioJ nie pozwala 😛 W tym roku tam nie dotre. Musze dojezdzic karnet w CzG.

W ten weekend nie mogłem uderzyć do Szklarskiej, mam plan zrealizować 1 dniowy wypad w ciągu najbliższych dwóch tygodni, o ile pogoda pozwoli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

w końcu udało się wyrwać na całe dwa dni 😄 pojeździlim w Karlov i Koprivnie. Pogoda i warun trafiony w dziesiątke. Kolega dobry kamerzysta, harpagan więc ponagrywałem materiału, aby móc sobie przypominać te wspaniałe chwile 😅 Chciałbym moc zejsc nizej i mocniej sie wylozyc, ale jakas starcza sztywnosc mnie chwycila. Na dodatek im szybciej i stromiej tym gorzej. Moze joga ze strechingiem by tu cos pomogla... Tak czy inaczej było dobrze dawane i banan z mordy nie zejdzie przez dlugi czas 😁

 

 

 

  • Like 10
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...