Skocz do zawartości

Stabilizacja obrazu z kamer


BraCuru

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 50
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Pytanie do BraCru, używałeś na śniegu w słońcu ND ? Nie widzę przepału.

Z chęcią bym odpowiedział ale nie wiem co to jest ND. 

 

Przeczytałem resztę topików. Nie do końca zostałem zrozumiany. 
Kupiłem tego gimbala w celu uzyskania maksymalnej stabilizacji obrazu ("jazda po szynach"). 

Mam to o czym marzyłem od paru lat. Z urlopów przywoziłem tonę GB materiału nie nadającego się do oglądania właśnie ze względu na wstrząsy lub mikro wstrząsy. Edycja video była trudniejsza i bardziej czasochłonna.
W tej chwili niemal każde ujęcie to gotowy klip. 

 

Widzę kolejną zaletę takich gimbali.

Daje się patyk babci, wnukowi, totalnemu amatorowi co nigdy nie miał gopro w rękach. Wciska się REC i szanse, że  

zamiast Matternhornu w tle będzie się oglądało cirrusy są żadne! 

 

PS.

Ten nowy rodzaj stabilizacji nie jest obowiązkowy aczkolwiek jestem przekonany, że będzie zdobywał coraz więcej zwolenników.

Nie wiem jednak czy pokonana wszechobecny trend bycia "cool & pro" kręcenia z kasku i...
 

 

Zawsze dla dodania dynamiki możesz "trzepać dynią" podczas oglądania  :D

 

:lol:  :lol:  :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To filtr szary, neutralny, czyli nie zmieniający kolorystyki, tylko natężenie światła docierającego do obiektywu/matrycy.
Pozdr
Marcin

Nie używam żadnych filtrów. GoPro 3 Black. Bez protune. Surowe ustawienia. 

Przy okazji polecam spróbować użyć opcji filmowania z jednoczesnym robieniem zdjęć (opcja chyba tylko dla gopro3 black i gopro 4 wyższe modele) 

Zdjęcia robione są co ustawialny okres czasu (1-60s).

Na koniec dnia mieliśmy niezłą polewkę oglądając te przypadkowe chwile.

95% to śmieci ale co jakiś czas można trafić na foto-perełkę i dodatkowo zostaje ciekawy materiał dokumentalny. Nie ma potrzeby wyciągać dedykowanego aparatu jeśli nie mamy potrzeby robienia dzieł sztuki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie używam żadnych filtrów. GoPro 3 Black. Bez protune. Surowe ustawienia. 

Przy okazji polecam spróbować użyć opcji filmowania z jednoczesnym robieniem zdjęć (opcja chyba tylko dla gopro3 black i gopro 4 wyższe modele) 

Zdjęcia robione są co ustawialny okres czasu (1-60s).

Na koniec dnia mieliśmy niezłą polewkę oglądając te przypadkowe chwile.

95% to śmieci ale co jakiś czas można trafić na foto-perełkę i dodatkowo zostaje ciekawy materiał dokumentalny. Nie ma potrzeby wyciągać dedykowanego aparatu jeśli nie mamy potrzeby robienia dzieł sztuki. 

Pytałem o ND, bo tego rodzaju kamerki mają minimalną przesłonę 1/6. Przy mniejszej przesłonie obraz będzie nieostry ze względu na dyfrakcję na malutkim otworze.

Standardowo podczas filmowania ustawiany jest czas 1/2fps, czyli dla 60 fps czas naświetlana jednej klatki jest 1/120s i minimalna przesłona 1/6. Mniej światła już się na da wpuścić.

Ja mam starą Go-pro HD (bez cyferki). W ostrym słońcu mam spalony śnieg. U Ciebie widzę, że nie ma tego problemu i dlatego spytałem czy to kwestia filtra ND, czy też Go-pro 3 czy go pro 4 lepiej ratuje światła czy też kręciłeś na 120 fps (wtedy czas jest 1/240 i o połowę mniej światła). Wiem, że są filtry ND dedykowane do Go-pro bo był/jest z tym problem.

 

Dla mnie stabilizacja żyroskopowa to rewelacja. Świetnie się to ogląda, a jak komuś się nie podoba to niech sobie ogląda filmy von Triera i innych dogmistów kręcone z ręki.

Dla tych co nie bardzo kumają o co w stabilizacji żyro chodzi proponuję te materiały do obejrzenia

 

i porównają obraz pokazany przez BraCru z gimbala

z filmem np tomala 

https://www.youtube....qeTxjLwUI&t=108

gdy operator musi jechać całą ściankę pługiem, żeby było coś widać i wg mnie użył czegoś na kształt stedicam glide 2000. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie sceptycy.
Nie żartujcie sobie.
Jak można z zalety robić wadę?


Jak już pisałem- wielu uważa że winyle są lepsze od CD.
Oczywiście, drgania obrazu od pewnego poziomu przeszkadzają w odbiorze, jednak niektórzy mogą oceniać film ze stabilizatora jako nienaturalny bądź nawet odczuwać dyskomfort podczas oglądania.
Osobiście uważam że najlepiej by było, gdyby ta stabilizacja była mniej doskonała- być może można to skonfigurować.
Stabilizator działa, nie ma wątpliwości. Ma swoje zady i walety, jak wszystko.
Pozdr
Marcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin.

 

Sam pisałeś, że drgania można wprowadzić programowo.

Wydaje mi się to mniej inwazyjne, łatwiejsze i naturalniejsze niż programowe usuwanie drgań z trzepiącego się oryginału.

 

My z Krisem kupiliśmy kamerkę w celu poprawy naszej techniki jazdy. Drgający materiał jest delikatnie mówiąc rozczarowujący.

Nie mam żadnych artystycznych aspiracji związanych z kręceniem filmików.

 

 

Odnośnie winyli.

Ponieważ koncerny płytowe nie uporały się z kradzieżą cyfrowej muzyki i nie znalazły lepszego sposobu na rozwiązanie problemu, propagują winyle jako źródło audiofilskiego dźwięku.

Winyli  nie da się kopiować :)

 

Wraz z upowszechnianiem się serwisów "streamingowych" opłacanych niewielkim abonamentem problem piractwa spadnie i wtedy okaże się. że winyl jest BE.

To trzeba tłoczyć, pakować, wysyłać płacić marże handlowe. Tymczasem za słuchany plik online da się zarobić podobnie.

Ja właściwie korzystam już tylko z WIMP który posyła pliki w bezstratnym formacie FLAC.

Jadę samochodem do domu i słyszę w radio, że lubiany przeze mnie artysta wydał płytę.

Wchodzę do domu włączam WIMP i legalnie słucham. Wszystko za 39,90 miesięcznie.

Po co mam kupować płyty?

Tym bardziej trzeszczące :)

 

Zawsze mnie fascynowało dlaczego tak techniczną branżę jaką jest sprzęt audio rzekomo nie dotknął od ponad 30 lat postęp.

 

Ciekawe, że nikt nie chce po ulicach jeździć karetą?

"Dziwni" ludzie wolą używać współczesnych samochodów.

 

Tymczasem sekty gramofonu i Harley'a Davidson mają się dobrze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcin.
 
Sam pisałeś, że drgania można wprowadzić programowo.
Wydaje mi się to mniej inwazyjne, łatwiejsze i naturalniejsze niż programowe usuwanie drgań z trzepiącego się oryginału.


Owszem, ale załóżmy że ja bym chciał żeby np. lądowania były widoczne na materiale. Tego programowo nie dodam.

Zresztą- ja tak ogólnie to uważam że kamery sportowe to nadmuchana marketingowa bańka a dodatkowe gadżety do tych kamer to tej bańki jeszcze rozdmuchiwanie.

Pozdr
Marcin

PS: Winyle kopiowałem wieki temu- na kasety ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem o ND, bo tego rodzaju kamerki mają minimalną przesłonę 1/6.

 

Gorzej - GoPro ma staly otwor f/2.8

Czas otwarcia migawki - Max:1/fps Min:1/8192

Wiec przy minimalnym ISO rownym 100 (?) rzeczywiscie moze okazac sie potrzebne uzycie szarego filtra w bardzo jasno oswietlonych scenach (na sniegu, z ostrym sloncem) - aczkolwiek trzeba pamietac, ze sceny z duza iloscia sniegu nalezy naswietlac +2 stopnie w stosunku do pomiaru, wiec ten filtr bedzie przydatny chyba tylko w jakichs ekstremalnych przypadkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem o ND, bo tego rodzaju kamerki mają minimalną przesłonę 1/6. Przy mniejszej przesłonie obraz będzie nieostry ze względu na dyfrakcję na malutkim otworze.
Standardowo podczas filmowania ustawiany jest czas 1/2fps, czyli dla 60 fps czas naświetlana jednej klatki jest 1/120s i minimalna przesłona 1/6. Mniej światła już się na da wpuścić.
Ja mam starą Go-pro HD (bez cyferki). W ostrym słońcu mam spalony śnieg. U Ciebie widzę, że nie ma tego problemu i dlatego spytałem czy to kwestia filtra ND, czy też Go-pro 3 czy go pro 4 lepiej ratuje światła czy też kręciłeś na 120 fps (wtedy czas jest 1/240 i o połowę mniej światła). Wiem, że są filtry ND dedykowane do Go-pro bo był/jest z tym problem.

Jest dużą różnica w jakości obrazu pomiędzy aktualnymi gopro a tymi pierwszymi sprzed lat. 
Nie uwierzysz, że kręciłem na 25fps. 

Nie analizowałem jak gopro to robi. To nie moja działka. 
Jestem przeciętnym klientem co chce korzystać z urządzenia bez zrozumienia co w nim się dzieje i jak to robi. 
Cieszę się, że jest gopro, są gadżety do tego - potrafię z nich korzystać. 
Przede wszystkim doceniam, że każdy może zostać "bohaterem" skoro stać go na narciarskie wyjazdy.
Jestem jednym z takich "bohaterów" i sprawia mi to wiele radości. 
Na emeryturze będę miał co wspominać. Jak popatrzę na swoje filmiki choćby sprzed 5 lat to już mam banana na gębie. 
Moje archiwum rozrasta się o widła z różnych zakątków kraju i świata: www.vimeo.com/user587874/videos
Już myślę o kolejnym wyjeździe z tym gadżetem.
 
Gimbal żyro to dla mnie skok w nową jakość. Nie oczekiwałem z tak małego urządzenia tyle dobrego - stąd mój entuzjazm.
Chyba moja wadą jest to, że potrafią cieszyć mnie drobiazgi, niezauważane zwykle przez innych. 
 
Dziękuję Ci za wyjaśniający post o stabilizacji żyro. Zaczynałem myśleć, że jestem wybrykiem natury.  
 
 

Na forum to już standard, że gorsze narty są lepsze, to jeszcze teraz okazuje się, że drgający obraz jest fajniejszy.

Jestem nowy na tym forum. Nie znam tutaj praktycznie nikogo. Dzięki za wyjaśnienie  ;)
 
PS.
Gimbal g4 ma 3 poziomy "reakcji" - jak ktoś potrzebuje dynamiczniejszych obrazów ustawia sobie "FAST" - nie zdążyłem przetestować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gorzej - GoPro ma staly otwor f/2.8

Czas otwarcia migawki - Max:1/fps Min:1/8192

Wiec przy minimalnym ISO rownym 100 (?) rzeczywiscie moze okazac sie potrzebne uzycie szarego filtra w bardzo jasno oswietlonych scenach (na sniegu, z ostrym sloncem) - aczkolwiek trzeba pamietac, ze sceny z duza iloscia sniegu nalezy naswietlac +2 stopnie w stosunku do pomiaru, wiec ten filtr bedzie przydatny chyba tylko w jakichs ekstremalnych przypadkach.

Ten min czas dotyczy foto nie video.W video standardowo używa się 1/2fps to jest kąt migawki 180 stopni - określenie z czasów migawki kołowej. Daje to płynny obraz. Użycie krótszego czasu naświetlania klatki np. dla 60 fps użycie czasu 1/480s powoduję rejestrację obrazu przez 1/480 s, następnie przez 7/480s klatka nie jest naświetlana aż do następnej klatki. Powoduje to tzw. efekt Szeregowca Ryana, zamrożone ujęcia z brakiem płynności między klatkami. Podobny efekt trochę w mniejszym stopniu jest przy nagrywaniu 120fps, a następnie konwersji tego do 30 fps. 

W zimę na śniegu w górach około południa dla f/2.8 potrzeba czasu poniżej 1/4000s. W przypadku domowych kamer i kamer sportowych nie ma możliwości ustawienie czasu naświetlania i jest on ustawiany na 1/2fps.  Gdzieś czytałem, że go-pro ma min f/6.0 ale nie pamiętam gdzie. W spec. w ogóle o tym nie piszą. 

W grudniu, styczniu z go-pro na słońcu nie mam problemu z przepałem. Potem przepał jest straszny, filmować można gdzieś do 10 rano. Być może w nowszych go-pro jest lepiej ale ja nie mam zamiaru kupować bo idę w innym kierunku, a tej starej używam jako rejestrator na wszelki wypadek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest dużą różnica w jakości obrazu pomiędzy aktualnymi gopro a tymi pierwszymi sprzed lat. 
Nie uwierzysz, że kręciłem na 25fps. 
 

Czyli nie zdarzył Ci się nigdy przepał ? Śnieg na którym nic kompletnie nie widać ?

Ja wiem, że ten mój go-pro to dziadek ale nie spodziewałem się aż tak dziadkowski jest na słońcu w porównaniu do tych nowszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wszystkich moich filmikach z go pro2  problemem byłą zawsze stabilizacja obrazu.Sama Go pro  miała już przewagę nad innymi ze ta stabilizacja była w miarę ok (zapewne cyfrowa),ale zawsze coś było nie tak i jedno ujęcie czasami trzeba było dzielić na kilka mniejszych właśnie przez skakanie,drganie obrazu.W końcu (w tym sezonie ;)  )  zacząłem brać na stok  kamerę ręczną Panasonic ze wspaniałą optyczną stabilizacją obrazu i jakość ujęć nie biorąc pod uwagę dużo lepszej jakośći obrazu jest nieporównywalnie lepsza.

Gdyby do tego wszystkiego dodać jakiś stojak ze stabilizacją olejową ,lub takie cudo jak tu zareklamowane to byłoby idealnie.

Reasumując - jednemu wystarczy  nagranie z telefonu,żeby pokazać znajomym i będzie zadowolony - a ktoś inny ma większe ambicje filmowe :) i dopiero przy sklejaniu filmu w całość docenia jak ważna jest jakość materiału z którego cały film ma być stworzony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten min czas dotyczy foto nie video.(...)

Gdzieś czytałem, że go-pro ma min f/6.0 ale nie pamiętam gdzie. W spec. w ogóle o tym nie piszą. 

 

 

Hmmm...

 

Question

What are the Minimum and Maximum Shutter Speeds in HERO4 cameras?

Where does it apply?

  • HERO4 Black
  • HERO4 Silver 

Answer

  • Normal Photo: Shutter Speed - Max:0.5sec Min:1/8192
  • Night Photo: Shutter Speed - Max:2sec Min:1/8192
  • Video: Shutter Speed - Max:1/fps Min:1/8192

http://gopro.com/sup...peeds-for-hero4

 

What is the F-stop in the HERO3+ Camera?

The f-stop size for HERO3+ cameras (Both Black and Silver Edition) is f/2.8.

 

http://gopro.com/sup...ero3plus-camera

 

 

"The HERO4 Black Edition still has a 12mp CMOS and a f/2.8 fixed maximum aperture." - http://en.wikipedia.org/wiki/GoPro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wszystkich moich filmikach z go pro2  problemem byłą zawsze stabilizacja obrazu.Sama Go pro  miała już przewagę nad innymi ze ta stabilizacja była w miarę ok (zapewne cyfrowa),ale zawsze coś było nie tak i jedno ujęcie czasami trzeba było dzielić na kilka mniejszych właśnie przez skakanie,drganie obrazu.W końcu (w tym sezonie ;)  )  zacząłem brać na stok  kamerę ręczną Panasonic ze wspaniałą optyczną stabilizacją obrazu i jakość ujęć nie biorąc pod uwagę dużo lepszej jakośći obrazu jest nieporównywalnie lepsza.

Gdyby do tego wszystkiego dodać jakiś stojak ze stabilizacją olejową ,lub takie cudo jak tu zareklamowane to byłoby idealnie.

Reasumując - jednemu wystarczy  nagranie z telefonu,żeby pokazać znajomym i będzie zadowolony - a ktoś inny ma większe ambicje filmowe :) i dopiero przy sklejaniu filmu w całość docenia jak ważna jest jakość materiału z którego cały film ma być stworzony.

Tutaj jest przykład użycia steadicama tradycyjnego (czyli łożyska i przeguby + przeciwagi) na nartach

Dla mnie to wygląda pięknie, ale to jest duże, niewygodne itd. Trzeba już się zdecydować, że nie jeździmy tylko filmujemy.

Głowica olejowa to też jest wielki kloc. Sam statyw to jeszcze nie tragedia, można go stojaku pod barem zostawić, ale głowica trochę kosztuje i żal jeśli ktoś ją nam capcarap. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm...

 

Question

What are the Minimum and Maximum Shutter Speeds in HERO4 cameras?

Where does it apply?

  • HERO4 Black
  • HERO4 Silver 

Answer

  • Normal Photo: Shutter Speed - Max:0.5sec Min:1/8192
  • Night Photo: Shutter Speed - Max:2sec Min:1/8192
  • Video: Shutter Speed - Max:1/fps Min:1/8192

http://gopro.com/sup...peeds-for-hero4

 

The f-stop size for HERO3+ cameras (Both Black and Silver Edition) is f/2.8.

 

http://gopro.com/sup...ero3plus-camera

 

 

"The HERO4 Black Edition still has a 12mp CMOS and a f/2.8 fixed maximum aperture." - http://en.wikipedia.org/wiki/GoPr

Ok, widocznie byłem w błędzie. Dlatego ja mam przepalone filmy, a z go pro 2 czy 3 czy 4 filmy nie są spalone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...