Skocz do zawartości

Zmiana krawedzi


fredowski

Rekomendowane odpowiedzi

W pisarskich wystapieniach dosc czesto pojawia sie pojecie "szybka zmiana krawedzi".
Tak sie czesto zastanawiam po co i komu jest ona potrzebna.
Pomijam jazde wyczynowa bo moje wystapienie dotyczy jazdy "forumowej"
W tematach o doborze nart czytamy: "dobrze, ze sa troche szersze ale za wolno zmieniaja krawedz".
Moze to brzmi bardziej fachowo, sugeruje ze szybka zmiana krawedzi to plus ale nie dodaje splendoru.
Jezdze na roznych nartach, waskich tez i szerokich rowniez. Szybkosc zmiany krawedzi uzalezniam od dlugosci skretu a nie szerokosci nart.
W sytuacjach skrajnych na tyczkach bywa, ze mozliwosc szybkiej zmiany krawedzi jest dla dobrego wyniku niezbedna.

W 90% jazdy na nartach szybkosc zmiany krawedzi nie jest dla mnie wazna. Z doswiadczenia wiem, ze narta szersza o 10mm zmienia krawedz praktycznie tak szybko jak ta o tyle samo wezsza.

Dlatego nie traktuje jej jako plus dodatni wartosci nart.
 


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pisarskich wystapieniach dosc czesto pojawia sie pojecie "szybka zmiana krawedzi".
Tak sie czesto zastanawiam po co i komu jest ona potrzebna.
Pomijam jazde wyczynowa bo moje wystapienie dotyczy jazdy "forumowej"
W tematach o doborze nart czytamy: "dobrze, ze sa troche szersze ale za wolno zmieniaja krawedz".
Moze to brzmi bardziej fachowo, sugeruje ze szybka zmiana krawedzi to plus ale nie dodaje splendoru.
Jezdze na roznych nartach, waskich tez i szerokich rowniez. Szybkosc zmiany krawedzi uzalezniam od dlugosci skretu a nie szerokosci nart.
W sytuacjach skrajnych na tyczkach bywa, ze mozliwosc szybkiej zmiany krawedzi jest dla dobrego wyniku niezbedna.

W 90% jazdy na nartach szybkosc zmiany krawedzi nie jest dla mnie wazna. Z doswiadczenia wiem, ze narta szersza o 10mm zmienia krawedz praktycznie tak szybko jak ta o tyle samo wezsza.

Dlatego nie traktuje jej jako plus dodatni wartosci nart.
 

 

A która z nowych kosmicznych technologi ma jakieś znaczenie dla jazdy "forumowej"?

Producenci muszą coś sprzedawać i mieć coś "nowego" co roku.

 

 

Ale ważna jest max szerokość narty , a nie pod butem.

 

Czyli wychodzi na to, że narty do skoków będą najszybciej zmieniały krawędź :D


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

umowcie sie najlepiej kiedys na stoku  ze znajomym co ma podobny rozstaw wiazania (lub rentalowe) i wezcie jedna slalomke i jedna narte 100mm lub wiecej.

przejedziecie pare zjazdow i sie zamiencie. Roznica bedzie odczuwalna na 100%

zamiast dywagowac na forum lepiej sprawdzic empirycznie ;) prognozy dobre, zima tuz tuz :)


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

umowcie sie najlepiej kiedys na stoku  ze znajomym co ma podobny rozstaw wiazania (lub rentalowe) i wezcie jedna slalomke i jedna narte 100mm lub wiecej.

przejedziecie pare zjazdow i sie zamiencie. Roznica bedzie odczuwalna na 100%

zamiast dywagowac na forum lepiej sprawdzic empirycznie ;) prognozy dobre, zima tuz tuz :)

 

To co odczujesz napewno,  to bedzie różnica nacisku bocznego  nogi w bucie, która w oczywisty sposób wynika ze zmiany szerokości nart i wiekszego mimosrodu obciążenia dla szerszej narty postawionej na krawedzi. Z 'szybkoscią zmiany krawedzi' nie ma to nic wspolnego...


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

"szybka zmiana krawędzi" Ja "nieuk" do tej pory myślałem ze chodzi zupełnie o co innego. A właściwie to w błąd wprowadził mnie taki jeden instruktor.

Szybka zmiana krawędzi następuje po wykonaniu skrętu.

Nie jedziesz na starej krawędzi, tylko zaraz po wykonaniu skrętu zmieniasz krawędź i do następnego zakrętu jedziesz już na nowej krawędzi.

Jak to instruktor potrafi namieszać człowiekowi w głowie.  :huh:  :huh:

Postrufka


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

"szybka zmiana krawędzi" Ja "nieuk" do tej pory myślałem ze chodzi zupełnie o co innego. A właściwie to w błąd wprowadził mnie taki jeden instruktor.

Szybka zmiana krawędzi następuje po wykonaniu skrętu.

Nie jedziesz na starej krawędzi, tylko zaraz po wykonaniu skrętu zmieniasz krawędź i do następnego zakrętu jedziesz już na nowej krawędzi.

Jak to instruktor potrafi namieszać człowiekowi w głowie.  :huh:  :huh:

Postrufka

 

 

Metaal a gdzie pomoce naukowe. zdjecia, szkice itd.

Berger jestes albo jakis inny koreanczyk?

w Europie zmieniamy przed skretem.

Watpliwosci sa po co sie spieszyc ze zmiana krawedzi.

no chyba ze nartostrad jest waska, ograniczona plotem czy przepsciaaaa.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Metaal a gdzie pomoce naukowe. zdjecia, szkice itd.

Berger jestes albo jakis inny koreanczyk?

w Europie zmieniamy przed skretem.

Watpliwosci sa po co sie spieszyc ze zmiana krawedzi.

no chyba ze nartostrad jest waska, ograniczona plotem czy przepsciaaaa.

Metaal jest z Lublina - tam zmieniają po. :) ;)

Pozdro


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Metaal a gdzie pomoce naukowe. zdjecia, szkice itd.
Berger jestes albo jakis inny koreanczyk?
w Europie zmieniamy przed skretem.
Watpliwosci sa po co sie spieszyc ze zmiana krawedzi.
no chyba ze nartostrad jest waska, ograniczona plotem czy przepsciaaaa.

Witaj
Tutaj masz pomoce naukowe       pomoce-dydaktyczne-zestaw-szkla-laborato  Zdjęć i szkiców nie wkleję, bo mnie wywalą z forum.

Jeżeli wolno zmieniasz krawędź, tak jak to opisujesz w pierwszym poście. To rozumiem, że długo jedziesz na płaskiej narcie.
 

W tematach o doborze nart czytamy: "dobrze, ze sa troche szersze ale za wolno zmieniaja krawedz".


To sam wymyśliłeś czy był gdzieś taki opis?

Gdy instruktor do mnie mówił "szybciej zmieniaj krawędź" chodziło mu że spóźniam się ze zmianą krawędzi po skręcie.

Postrufka


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powoli dochodzimy do wniosku, ze 'szybka zmiana krawedzi' to cecha osobnicza narciarza a nie narty....   ;)

 

A poważniej to do uzyskania tego samego kąta zakrawędziowania kolano (przy szerszej narcie) musi odchylić sie nieco bardziej... ile?  jak dostane się do kompa z cad-em to rozrysuje dokładniej. Nie chce mi sie liczyć na piechote.. ;) Ze szkicu wynika, ze mniej wiecej o połowe róznicy szekokosci nart * tan (kata zakrewędziowania). - Mniej wiecej - bo ruch jest po łuku a nie prostej... drobny wpływ bedzie tez miec wysokośc kolana nad sniegiem... ale niewielki.

 

Czyli na naszym - nawet 'prawie zawodniczym' dla niektórych- poziomie, możemy o tym parametrze z czystym sumieniem zapomnieć.... 

 

jakie czynniki 'pozageometryczne' mogą wchodzić w gre?

 

Dla jasności- nie piszę że to niezauważalne.... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to wynika tylko ze zmiany krawędzi ale róznica między 65 a 80mm jest dla mnie bardzo duża. Na twardym stoku, szersza narta jest wolniejsza, zapewnia gorsze oparcie a jazda na niej jest "toporna" i nie dostarcza tylu wrażeń co slalomka. Oczywiście wszyscy fani modnych szerokich desek się z tym nie zgodzą ale tak to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Dla mnie to niezauważalne. Baaa... W zeszłym roku jeżdżąc na zmianę na paru nartach gigantowych i Dynastarze Cham miałem wrażenie, że to właśnie na tej narcie jestem w stanie krawędź szybciej zmienić. Myślę, że to kwestia długości czynnej narty a nie szerokości raczej. Oczywiście nie neguje spraw oczywistych MIchale. Pisze o swoich odczuciach.

Pozdrowienia serdeczne

 

Cześć

Nie wiem czy to wynika tylko ze zmiany krawędzi ale róznica między 65 a 80mm jest dla mnie bardzo duża. Na twardym stoku, szersza narta jest wolniejsza, zapewnia gorsze oparcie a jazda na niej jest "toporna" i nie dostarcza tylu wrażeń co slalomka. Oczywiście wszyscy fani modnych szerokich desek się z tym nie zgodzą ale tak to wygląda.

A to już inna inszość. Teraz po prostu jak nie masz szerokiej deski w domu to nie jesteś wiele wart. ;)

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodzą sie, ale wynika to z zupełnie innego czynnika. Szersza narta ma większy mimośród obciążenia co przekłada sie (w uproszczeniu) na wiekszą siłę potrzebną na takiego samego nacisku na krawedz. 

 

ja tam wole na twardym, to  na wąskich... ;). Za stary juz  na zmiany ;)

 

Miłego

Mich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmian krawędzi wymaga przeniesienia środka ciężkości nad drugą krawędź (albo nart pod środkiem ciężkości), im większa odległość między krawędziami tym o większą odległość ten środek ciężkości trzeba przemieścić (albo narty).

Analogią jest próba przewrócenia na bok przedmiotu o wąskiej lub szerokiej podstawie, ten o szerszej podstawie bardziej trzeba wychylić żeby "na krawędzi stanął". (szkice raczej zbędne)

 

A szybkość zmiany to już indywidualna sprawa, ale ten sam mistrzu jak sie postara to szybciej zmieni krawędź na łyżwie niż na freeridówce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...