Skocz do zawartości

Czy waga narciarza ma wpływ na jego prędkość?


metaal

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Już na kilku wspólnych wyjazdach, dyskutowaliśmy jak w temacie.

Chciałbym w końcu zakończyć spór.

W tym celu postanowiliśmy wspólnie z BTN

Zorganizować wyjazd do Centrum Kopernika w Warszawie

Ciekawy jestem też poznać zdanie na ten temat innych forumowiczów, nawet tych których zdanie już znam.

 

Wyjazd byłby zorganizowany 10.11.2013

Termin dla jednych pewnie niefortunny, dla innych bardzo dobry. 11-go wolne.

 

Na PW więcej szczegółów.

Wyjazd byłby grupowy z Lublina, autokarem. Można by też do nas dołączyć już przed samym Centrum Kopernika

Kupimy bilety grupowo, nie trzeba będzie stać w klejce.

CZekamy na szybkie decyzje by już zarezerwować bilety.

 

Postrufka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 79
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

metaal a jak to jest z prawami fizyki? :-)

na prędkość narciarza mają wpływ takie czynniki jak: rodzaj śniegu, rodzaj smaru, rodzaj nart, nachylenie stoku i.... jego wzrost, środek ciężkości, waga. Mięśnie człowieka są cięższe niż tłuszczyk, więc jak 2 narciarzy (o tej samej wadze) się ściga to ten bardziej umięśniony będzie jechał szybciej, bo tłuścioszek ma większą powierzchnię i go opory powietrza będą hamowały :-D

 

Parę lat temu z kumplem pojechaliśmy na wyjazd. Mieliśmy obaj Fischer WC RC4 tej samej długości spod tego samego serwisu. Obaj mamy po 190 cm i wagę wtedy tą samą, ubrania takie same klubowe, więc charakterystyka prawie identyczna. Ścigaliśmy się na krechę i on minimalnie był szybszy. Jednak on miał więcej mięśnia a ja tłuszczyku wtedy (teraz jest na odwrót:-p )

 

Chyba nie da się jednoznacznie określić wpływów na predkość. Można obliczyć chyba tylko przybliżoną. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale na chłopski rozum tak bym to widział.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając że wszystkie parametry modelu są stałe, tylko masa obiektu jest zmienna to zwiększenie ciśnienia wywieranego na podłoże przyspieszy/zwiększy efekt zmiany stanu skupienia (stały/ciekły), wynikiem jest zmniejszenie tarcia i tym samym zwiększenie prędkości.

Jednak w naturze (na stoku) nie da się powtórzyć identycznych modelowych warunków.

Poza tym w ośrodku gazowym każde ciało/obiekt w zależności od kształtu osiąga tylko swoją prędkość graniczną. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając że wszystkie parametry modelu są stałe, tylko masa obiektu jest zmienna to zwiększenie ciśnienia wywieranego na podłoże przyspieszy/zwiększy efekt zmiany stanu skupienia (stały/ciekły), wynikiem jest zmniejszenie tarcia i tym samym zwiększenie prędkości.

Jednak w naturze (na stoku) nie da się powtórzyć identycznych modelowych warunków.

Poza tym w ośrodku gazowym każde ciało/obiekt w zależności od kształtu osiąga tylko swoją prędkość graniczną. 

 

czyli jak dobrze rozumiem co napisałeś, każde ciało ze względu na swoją różnorodność ma inną prędkość maksymalną? jeśli piszesz o ośrodku gazowym to wpływ ma jeszcze, rozumiem, gęstość powietrza, a im wyżej tym powietrze rzadsze, więc i prędkość max możliwie większa do osiągnięcia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

metaal a jak to jest z prawami fizyki? :-) na prędkość narciarza mają wpływ takie czynniki jak: rodzaj śniegu, rodzaj smaru, rodzaj nart, nachylenie stoku i.... jego wzrost, środek ciężkości, waga. Mięśnie człowieka są cięższe niż tłuszczyk, więc jak 2 narciarzy (o tej samej wadze) się ściga to ten bardziej umięśniony będzie jechał szybciej, bo tłuścioszek ma większą powierzchnię i go opory powietrza będą hamowały :-D Parę lat temu z kumplem pojechaliśmy na wyjazd. Mieliśmy obaj Fischer WC RC4 tej samej długości spod tego samego serwisu. Obaj mamy po 190 cm i wagę wtedy tą samą, ubrania takie same klubowe, więc charakterystyka prawie identyczna. Ścigaliśmy się na krechę i on minimalnie był szybszy. Jednak on miał więcej mięśnia a ja tłuszczyku wtedy (teraz jest na odwrót:-p ) Chyba nie da się jednoznacznie określić wpływów na predkość. Można obliczyć chyba tylko przybliżoną. Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale na chłopski rozum tak bym to widział.

Witam Prawa fizyki są niezmienne. Tu się chyba od mojej edukacji w szkole nic nie zmieniło. dla ruchu jednostajnego V=s/t i dla ruchu przyśpieszonego v = at s - droga v - predkosc t - czas a - przyspieszenie O masie ma mowy. Przykład który podałeś wcale nie jest modelowy. Może dowodzić że najważniejszy jest opór powietrza. Czyli mały lekki zawodnik, stworzymniejszy opór i pojedzie szybciej. Postrufka

Zakładając że wszystkie parametry modelu są stałe, tylko masa obiektu jest zmienna to zwiększenie ciśnienia wywieranego na podłoże przyspieszy/zwiększy efekt zmiany stanu skupienia (stały/ciekły), wynikiem jest zmniejszenie tarcia i tym samym zwiększenie prędkości. Jednak w naturze (na stoku) nie da się powtórzyć identycznych modelowych warunków. Poza tym w ośrodku gazowym każde ciało/obiekt w zależności od kształtu osiąga tylko swoją prędkość graniczną.

Witam A dlaczego rekordy prędkości bite są na długich nartach? Krótkie narty dadzą wiekszy nacisk na podłoże. Postrufka

Użytkownik qaz edytował ten post 21 październik 2013 - 09:50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

A dlaczego rekordy prędkości bite są na długich nartach? Krótkie narty dadzą wiekszy nacisk na podłoże.

Postrufka

 

Im mniejsze tarcie tym większa możliwa prędkość. Ale jeszcze dochodzi do tego wartość przyspieszenia. Wzory, które podałeś wcześniej są czysto teoretyczne i nic się nie zmieniło (chyba) z Twoich czasów :-p Ale dochodzi do tego jeszcze kilka wcześniej wymienionych uwarunkowań. A poza tym rozpatrujemy tu zachowanie danego obiektu w konkretnych warunkach. No nie powiesz mi, że rodzaj śniegu w tym przypadku nie ma wpływu na prędkość maksymalną??

 

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te same narty, snieg, piloci o identycznych gabarytach ale roznej masie. Opor powietrza identyczny.

 

ale różna masa to także różna siła przyciągania chyba. w sensie, że cięższe ciało A przy swobodnym spadku nabierze większej prędkości niż lżejsze ciało B. W przypadku zjazdu na nartach ważnym elementem jest też współczynnik tarcia. Ciało A będzie miało większy współczynnik tarcia o podłoże co je spowolni w stosunku do B.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga narciarza ma wpływ na prędkość ale im jest ona większa tym istotniejsza jest rola oporu powietrza, który wzrasta z prędkością nielinowo. Tym samym, teoretycznie możliwe jest, że na płaskim stoku wygra narciarz cięższy i grubszy a na stromym chudszy i lzejszy. A jak będzie dokładnie, niestety nie da rady policzyć w domowych warunkach, bo liczba zmiennych, jest zbyt duża.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli jak dobrze rozumiem co napisałeś, każde ciało ze względu na swoją różnorodność ma inną prędkość maksymalną? jeśli piszesz o ośrodku gazowym to wpływ ma jeszcze, rozumiem, gęstość powietrza, a im wyżej tym powietrze rzadsze, więc i prędkość max możliwie większa do osiągnięcia ?

W lekkim uproszczeniu:

w danym konkretnym jednorodnym ośrodku gazowym dane ciało zaczyna spadać i nabiera prędkości (przyspieszenie ziemskie) jednak dzieje się to do pewnego momentu, potem jego prędkość nie zwiększa się bo osiągnęło swoją "prędkość graniczną" zależną od jego masy, współczynnika oporu, gęstości ośrodka (np. gazu) i powierzchni poprzecznej obiektu. 

prowinter - tak, bardzo dobrze to zrozumiałeś.

Nawiązując, np do 2 narciarzy równocześnie spadających w przepaść ;), na maksymalnie możliwą prędkość spadania każdego z nich czyli "indywidualna prędkość graniczną" wpływ będzie miała nie tylko masa ale także wiele różnych indywidualnych czynników:

{ pole przekroju poprzecznego wynikłego z obrysu kształtu narciarza, rodzaj materiału i kształt: ubioru, kasku, butów, gogli, nart, wiązań, kijów, sposób ułożenia ciała, gładkości powierzchni nart, obecność i rodzaj struktury ślizgu, ostrość krawędzi, długość, szerokość, promień nart,  obecność (lub nie) rokera, czy uśmiecha się czy też nie, itp, itd ....  ....  - tu miejsce na dopisanie wybranych przez siebie elementów } 

W przypadku 2 narciarzy o tej samej masie jadących w dół po zboczu o uzyskanej prędkości decyduje znacznie więcej czynników i nie ma takiego modelu który by tę sytuację odwzorował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te same narty, snieg, piloci o identycznych gabarytach ale roznej masie. Opor powietrza identyczny.

I o to mi chodzi. 

Teraz możemy rozważać, jak ciężar narciarza będzie miał wpływ na tarcie i opory samej narty.Tak mi się wydaje.

Jeżeli pominiemy ten aspekt.

To obaj narciarze zjadą z taką samą prędkością.

Czyż nie tak.?

Postrufka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa ?

Masa to ma wpływ na energię kinetyczną. Im cięższy narciarz tym dalej pojedzie gdy się strome skończy bo ma większą Ek. Dlatego w DH jeżdżą "ciężcy" bo na płaskim mają większe prędkości.

Dla prędkości na stromym istotne są wszelkie opory (tarcie o śnieg, opór powietrza i turbulencje), a nie masa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie decydujące jest tarcie, które zapewne nie rośnie wprost proporcjonalnie do siły nacisku 

http://www.swixsport.../babc49f803.pdf

Pytanie postawione jest tak, że uwzględniałbym tylko siły tarcia i ciężkości, zakładając, że kształty ciał są takie same (siły oporu powietrza też).

Waga narciarza ma wpływ na prędkość ale im jest ona większa tym istotniejsza jest rola oporu powietrza, który wzrasta z prędkością nielinowo. Tym samym, teoretycznie możliwe jest, że na płaskim stoku wygra narciarz cięższy i grubszy a na stromym chudszy i lzejszy. A jak będzie dokładnie, niestety nie da rady policzyć w domowych warunkach, bo liczba zmiennych, jest zbyt duża.
 

Gdyby tarcie było wprost proporcjonalne do nacisku, to przyspieszenia byłyby jednakowe, więc chudy wygrałby i na płaskim, i na stromym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te same narty, snieg, piloci o identycznych gabarytach ale roznej masie. Opor powietrza identyczny.

nie zapominajmy że zwartość sylwetki ma bardzo duży wpływ na opór powietrza.

Witam Prawa fizyki są niezmienne. Tu się chyba od mojej edukacji w szkole nic nie zmieniło. dla ruchu jednostajnego V=s/t i dla ruchu przyśpieszonego v = at s - droga v - predkosc t - czas a - przyspieszenie O masie ma mowy. Przykład który podałeś wcale nie jest modelowy. Może dowodzić że najważniejszy jest opór powietrza. Czyli mały lekki zawodnik, stworzymniejszy opór i pojedzie szybciej. Postrufka

o masie nie ma mowy ? - "przyspieszenie ziemskie" tam jest mowa

Użytkownik qaz edytował ten post 21 październik 2013 - 09:51

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj nie ma. Prędkość to przyśpieszenie*czas - "różne opory". Przyśpieszenie mamy stałe, ziemskie * sinus pochylenia stoku. Mogą być tylko inne opory.

Przyznaje rację, w dużym uproszczeniu oczywiście nie !,

Jednak każda masa nawet ta niewielka oddziałuje na inną masę nawet nieziemsko ogromną swoim polem grawitacyjnym i dopiero po odjęciu oddziaływania tych pól jednostka masy się redukuje, stąd jej brak w przytoczonym wzorze.

Niejednokrotnie słyszymy określenie "te osoby się przyciągają", grawitacyjnie wszyscy wzajemnie się przyciągamy - my nawzajem także, zależnie od masy  :)

 aaaaallllee nam się temat rozwinoooł - traktuje go zabawowo

pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

spadek swobodny ciał o różnej masie:

 

http://pl.wikipedia.....C5.BCnej_masie

 

W skokach spadochronowych, pojedyńczy skoczek osiąga ok. 200km/h a tamdem bez dodatkowego hamulca  ok.300km/h więc ten "nieznaczny wpływ oporu powietrza" to są brednie.

 

 

 

Gdyby tarcie było wprost proporcjonalne do nacisku, to przyspieszenia byłyby jednakowe, więc chudy wygrałby i na płaskim, i na stromym.

 

Tarcie to dodatkowe zagadnienie, które również ma znaczenie ale nie o to mi chodziło.

 

Miałem na myśli stosunek wagi do całkowitego oporu powietrza dla danej prędkości. Czyli również stosunek siły przyciągania ziemskiego i oporu powietrza.

 

g = ok. 9,8 N/kg

 

Zatem na gościa spadającego swobodnie o wadze 50kg działa siła przyciągania ziemskiego równa 490N a na tego o wadze 100kg - 980N

 

Jeśli zrzucimy z wieży bardzo lekki okragły balon o średnicy 10cm i zywkłą (cięższą) piłkę o średnicy 40cm. Piłka spadnie szybciej mimo, że ma większy opór powietrza. (który jest proporcjonalny do powierzchni czołowej).

W przypadku narciarzy, różnice w wadze i oporze są relatywnie małe. Może się zatem zdarzyć, że rosnący z prędkością ruchu, opór powietrza zrównoważy korzysci wynikające z większej wagi (a zatem i siły przyciągania) i siła działająca na narciarza grubszego będzie mniejsza niż na chudszego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niejednokrotnie słyszymy określenie "te osoby się przyciągają", grawitacyjnie wszyscy wzajemnie się przyciągamy - my nawzajem także, zależnie od masy  :)

 

Zależnie od masy to ja nie doświadczyłem, podstawowym kryterium jest płeć, ale też nie jedynym, a masę dał bym do mianownika we wzorze na przyciąganie. :D

 

W Koperniku to spotkacie ciecia, bileterkę i przewodnika, w dodatku na służbie nie piją więc za język ich nie pociągniecie. :)

 

A na poważnie,

nie da się ukryć, że cieżcy narciarze szybciej nabierają prędkości i mogą osiągnąć większą prędkość.

Co na to fizyka?

Najistotniejsze są 3 siły, opór powietrza, składowa grawitacyjnej i tarcie.

Przyjrzyjmy sie po kolei wszystkim trzem.

 

Składowa grawitacyjna

Fg = mg * sin(a)

tu sprawa jest oczywista, cięższy ma większą składową grawitacyjną.

 

Tarcie

T = siła nacisku * wsp. tarcia = mg * cos(a) * k

czyli im cięższy tym większa siła tarcia (powierzchnia kontaktu nie ma tu nic do rzeczy, pod warunkiem, że jest ten sam współczynnik tarcia, co w przypadku ugniatanego śniegu nie musi byc prawdą).

 

Siła napędowa

Fn = Fg - T = mg * sin(a) - mg * cos(a) * k

 

Zakładamy ten sam współczynnik tarcia, a dla przykładu załóżmy również, że jeden narciarz jest 2 razy cięższy od drugiego. O ile większa jest siła napędowa tego cięższego od lżejszego?

Fn1 / Fn2 = 2mg(sin(a)-cos(a)k) / mg(sin(a)-cos(a)k) = 2

Wniosek - siła napędowa jest wprost proporcjonalna do masy (na tym samym stoku i przy tym samym współczynniku tarcia).

 

Zostają jeszcze opory powietrza, wynoszące

Fo = Cx * A * ro * v^2 / 2

Cx - wspólczynnik oporu - przyjmujemy taki sam, bo obaj potrafia zwinąć się np. w kulkę, choć temu otłuszczonemu będzie troche łatwiej. ;)

ro - gestość powietrza - taka sama,

v - prędkość jest zmienna do momentu osiągnięcia maksymalnej, ale rozpatrzmy moment, w którym mają tą sama prędkość.

A - to powierzchnia czołowa, czyli powierzchnia przekroju w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku ruchu. I tu trzeba trochę dokładniej wyjaśnić, bo w kontekście oporów powietrza to będzie kluczowy parametr. Możemy od razu pominąć róznicę w gęstości tłuściocha i mięśniaka, niewiele się one róznią, zresztą możemy rozpatrywać dwóch mięśniaków lub dwóch tłuściochów, tyle że jeden 2 razy cięższy od drugiego. Ten cięższy ma 2 razy większą objętość, ale obaj potrafią przyjąć kształt kuli. :)

Czyli stosunek objętość

V1 / V2 = 2 / 1 = (4/3 pi R^3) / (4/3 pi r^3)

a z tego wynika, że

R^3 = 2 r^3

czyli

R = pierwiastek 3 st.( 2 r^3 ) = 1,26 r

 

Tak więc stosunek powierzchni czołowych wyniesie

A1/A2 = (pi R^2) / (pi r^2) = (1,26 r)^2 / r^2 =  1,59

Czyli pomimo, że masa jest o 100% większa, powierzchnia czołowa jest o 59% większa. W przypadku kształtu narciarza złożonego na jajo, a nie w kulę wyjdzie jeszcze mniej.

 

Przy tej samej prędkości stosunek oporów powietrza wyniesie tyle samo co stosunek powierzchni czołowych, bo reszta sie skróci.

 

Tak więc 2 razy cięższy narciarz dysponuje 2 razy większą siłą napędową, a na starcie prędkość i opory powietrza wynoszą zero. Początkowo obaj mają jednakowe przyspieszenie, bo a=Fn/m.

W miarę nabierania prędkości rosną opory powietrza, u wiekszego narciarza szybciej, ale nie 2 razy szybciej. W konsekwencji już po chwili ma on większe przyspieszenie. Przyspieszenie cały czas się zmniejsza u obu, aż do momentu kiedy osiągną V max i przyspieszenie spadnie do zera, a inaczej mówiąc siła oporu powietrza zrównoważy siłę napędową. Tyle, że u lżejszego nastapi to przy mniejszej prędkości. Na szczęście siła oporu rosnie z kwadratem prędkości, więc tan cięższy tak dużo szybciej nie pojedzie. Można z tych wzorów wyprowadzić, że stosunek prędkości maksymalnych wyniesie

 

v1/v2 = pierwiastek kw.(2*A2/A1) = pierw. kw( 2 * 1/1,59) = 1,12

 

Czyli gdyby mieli kształt kuli, współczynniki tarcia i oporu powietrza były by takie same, to ten 2 razy cieższy pojedzie o 12% szybciej.

W rzeczywistości kulami nie są i powierzchnia czołowa, w miarę wzrostu masy, rośnie wolniej niz dla kuli. Nieco inne mogą być również współczynniki tarcia i oporu powietrza, ale trudno wyrokować na czyją korzyść. Jednak decydujące znaczenie ma wolniejszy wzrost powierzchni czołowej od masy, dlatego te róznice prędkości maksymalnych mogą być (a wręcz muszą być) większe niż policzyłem w przykładzie.

 

Jakby ktoś chciał flaszkę wysłać to proszę nie mailem ani smsem, żadna z nich pociecha. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe wyliczenia. Niestety z uwagi na zbyt duzo uproszczeń nie mają zastoswania praktycznego.

 

 

Czyli gdyby mieli kształt kuli, współczynniki tarcia i oporu powietrza były by takie same, to ten 2 razy cieższy pojedzie o 12% szybciej.

 

Praktyka pokazuje co innego, gdyz czołówka SPEED SKI to raczej osoby szczupłe. Przyczyn może być wiele. Choćby taka, że z brzuchem trudniej przyjąć aerodynamiczną sylwetkę. Być może istotna jest siła nacisku na narty których długość jest ograniczona przepisami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Ciekawe wyliczenia. Niestety z uwagi na zbyt duzo uproszczeń nie mają zastoswania praktycznego.

 

Śpiochu, tu nie ma zbyt dużo uproszczeń!

Wyliczenia dotyczyły narciarza 2 razy cięższego, a róznica prędkości wyniosła wtedy tylko 12%. Praktyka pokazuje, że jak puszczę sie na krechę ze swoim ponad 2 razy lżejszym synem, to jadę lekko licząc z 50% szybciej od niego i nawet nie chodzi tylko o maks (bo on może sie jeszczę troche bać prędkości), ale o samo nabieranie prędkości, które jest też na moją korzyść.

 

W przypadku dorosłych zawodników róznica masy nie przekracza pewnie okolicy 20% i jakbym to przeliczył to by może wyszło z 2-3% róznicy prędkości, wiec nieznaczna przewaga na korzyść cięższych (w przypadku kuli). Przy realnych kształtach troche większa, ale uwzględniając całą resztę parametrów (w tym głównie zależność współczynnika tarcia od cisnienia wywieranego przez narty na snieg) masa może nie być parametrem decydującym, ale bez wątpienia działa na korzyść, przynajmniej jesli nie byłoby ograniczeń w wymiarach nart.

 

Zresztą, rozważania dotyczyły wpływu samej masy w oderwaniu od pozostałych parametrów, takie też były wyliczenia. Nie ulega  wątpliwości, że ugniatanie śniegu pochłania trochę energii i zaowocuje zwiększeniem współczynnika tarcia dla cięższych na tej samej powierzchni nart. Ale jeśli śnieg jest bardzo ubity to już nie koniecznie, więc cieżsi maja lekka przewagę, a cieżsi na odpowiednio większych nartach mają ją na pewno, nawet w puchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wskażę Ci gdzie konkretnie są te uproszczenia bo w temat tarcia na śniegu, nawet nie będę próbował wchodzić.

W aerodynamice sam widzisz, gdzie zastosowałeś uproszczenia a na ile są one istotne ciężko oszczcować.

Przykłądowo gdybyś podstawił powierzchnie czołową narciarza prawie wyprostowanego. (czyli tak jak w jeździe rekreacyjnej) To powierzchnia czołowa zwiększałaby się prawie liniowo wraz z masą i wyniki byłyby zupełnie inne. Czy w pozycji na jajo możlwe jest uzyskanie oporów niższych niż dla kuli o naszej objętości też nie jestem pewien.

To, że masa działa na korzyść wskazywałem już wcześniej. Wydaje mi się jednak, że jej wpływ w realnych warunkach jest mniejszy a w przypadku bardzo dużych predkości (Speed ski), osiągi grubego narciarza mogą być nawet niższe.

Wskazujesz różnicę w porównaniu do syna rzędu 50% ale po pierwsze odnosi się to do małych prędkości, po drugie, może po prostu syn hamuje lekko pługiem, z czego nawet nie zdaje sobie sprawy. Tak się składa że jestem dość lekki a jakoś nie zauważyłem żeby koledzy ciężsi o 50% i więcej specjalnie odjeżdzali a jeśli już to minimalnie. Podobnie było na pomiarze prędkości na fotokomórce.

Na harendzie mogłem zobaczyć jak przyspiesza i jakie czasy w GS osiaga, ważąca 20-parę kilko 6-latka. Wiem że to nie jazda na krechę ale gdyby rzeczywiście czynnik wagi był tak istotny to również te czasy byłyby nierealne.

 

Podsumował bym zatem kwestię, że waga pomaga się rozpędzić a w szczególności przy małych prędkościach i w twardych warunkach. W jeździe rekreacyjnej jak i zawodniczej nie decyduje ona jednak, w zbyt duzym stopniu o wynikach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat dotyczy wpływu wagi na prędkość, jak sądzę bardziej ogólnie i nie koniecznie dotyczy zawodów. Na stoku wśród amatorów obserwujemy na codzień, ze waga jednak wpływ ma.

Dlaczego - to starałem sie wyjaśnić i nie sądzę, że minąłem się z prawdą.

 

Sam fakt, że ktoś startuje w zawodach świadczy poniekąd już o tym, że osiąga on wyniki nie za dużo odbiegające od podium. Czy dzięki technice jazdy, masie, smarowaniu, kondycji czy innym niuansom to już nie wiem. W każdym razie przy dosyć wyrównanych osiągach, spowodowanych zapewne wieloma różnymi czynnikami a raczej ich kombinacją, trudno jest wskazać jednoznacznie ten decydujący.

 

Ale wystarczy stanąć na moment na stoku i popatrzeć czy przy ruszeniu z miejsca szybciej prędkości nabierają dorosli czy dzieci, żeby dojść do wniosku, ze ciężsi osiągają większe prędkości na tym samym fragmencie stoku. Jedynym wytłumaczeniem fizycznym jakie dostrzegam jest fakt, że powierzchnia czołowa przyrasta wyrażnie wolniej niż masa (objetość), choćby tylko przez fakt, że jest w potędze 2 a nie 3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W skokach spadochronowych, pojedyńczy skoczek osiąga ok. 200km/h a tamdem bez dodatkowego hamulca  ok.300km/h więc ten "nieznaczny wpływ oporu powietrza" to są brednie.
 
 
 
Tarcie to dodatkowe zagadnienie, które również ma znaczenie ale nie o to mi chodziło.
 
Miałem na myśli stosunek wagi do całkowitego oporu powietrza dla danej prędkości. Czyli również stosunek siły przyciągania ziemskiego i oporu powietrza.
 
g = ok. 9,8 N/kg
 
Zatem na gościa spadającego swobodnie o wadze 50kg działa siła przyciągania ziemskiego równa 490N a na tego o wadze 100kg - 980N
 
Jeśli zrzucimy z wieży bardzo lekki okragły balon o średnicy 10cm i zywkłą (cięższą) piłkę o średnicy 40cm. Piłka spadnie szybciej mimo, że ma większy opór powietrza. (który jest proporcjonalny do powierzchni czołowej).
W przypadku narciarzy, różnice w wadze i oporze są relatywnie małe. Może się zatem zdarzyć, że rosnący z prędkością ruchu, opór powietrza zrównoważy korzysci wynikające z większej wagi (a zatem i siły przyciągania) i siła działająca na narciarza grubszego będzie mniejsza niż na chudszego.

 Witam

Źle rozumujesz, na każdego gościa bedzie działała taka sama siła przyciągania ziemskiego. Która zależy tylko i wyłącznie od R2 ziemi.

A że ziemia nie jest okrągła.

  • biegun – 9,83332
  • normalne – 9,80665
  • równik – 9,78030
  • Gdańsk – 9,8145
  • Warszawa – 9,8123
  • Kraków – 9,8105
  • Wrocław - 9,8115

Można to sprawdzić wypompowując powietrze ze szklanej rury i puszczając w dół np.metalowa kulka i pióro gęsie; czy twoje piłki.
Obydwa ciał spadną równocześnie.Można to też udowodnić w sposób obliczeniowy wyprowadzając wzór na wartość przyspieszenia g[m/s2]
g=Fg/m;
Fg=(G*M*m)/R2,po podstawieniu wartości m uproszcza się:
g=(G*M)/R2.

Ale zarówno Ty jak i Szymon zwróciliście moją uwagę na energię kinetyczną, gdzie już masa ma znaczenie.

Postrufka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...