Mitek Napisano 28 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2013 CześćHes, czy zjawiskiem ubocznym struktury może być problem z jazdą przy dużym mrozie zaraz po zejściu z wyciągu? (przyklejone pod nartą zamarznięte krople wody). Jest to piekielnie niesympatyczne uczucie. Schodzisz z wyciągu a tu narty nie jadą a kanapa z tyłu napiera.Nie to jest wynik złego dobrania smaru ewentualnie złej techniki smarowania. Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tadeusz T Napisano 28 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2013 Jerzy, ślizg w wyniku tarcia wytwarza warstewkę wody po której jedzie narta, w tym wypadku następuje zmiana stanu skupienia. Analogia do opływu skrzydła szybowca przez powietrze nie jest aż tak oczywista. MaciekChyba nie ma znaczenie skąd się bierze woda. Jeśli założymy, że warstwa wody dzieli się na nieruchomą (względem ślizgu) warstwę przyścienną i ruchomą bardziej odległą od ślizgu to likwidacja warstwy przyściennej przez strukturę zmniejsza opór. To także wyjaśnia różnice pomiędzy strukturami na różne temperatury (o czym pisała Hesia). Cieńsza warstwa wody wymaga innej struktury dla zerwania warstwy przyściennej. Tadek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sylvek Napisano 28 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 28 Lutego 2013 W takim razie z powyższego wynika, że struktura "musi być" tylko teraz kwestia jak wypośrodkować jej rodzaj żeby była jak najbardziej uniwersalna bo na codzienną zmianę struktury mogą a sobie pozwolić zawodnicy a "szaraczki" to jeżdżą na jednej dopóki się nie "wytrze" trzeba się chyba zdać na "fachowców" w serwisach choc nie uogólniam bo są pewnie serwisy, w których pracownicy naprawdę mają pojęcie o swojej pracy. pozdr Sylvek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Chyba nie ma znaczenie skąd się bierze woda. Jeśli założymy, że warstwa wody dzieli się na nieruchomą (względem ślizgu) warstwę przyścienną i ruchomą bardziej odległą od ślizgu to likwidacja warstwy przyściennej przez strukturę zmniejsza opór. To także wyjaśnia różnice pomiędzy strukturami na różne temperatury (o czym pisała Hesia). Cieńsza warstwa wody wymaga innej struktury dla zerwania warstwy przyściennej. Tadek I tak to dokładnie jest, w różnych dyscyplinach na założonym śladzie stoi woda i też trzeba pomykac. (skoki, biegówki) Biegówki są dobrym przykładem tam nic samo się nie robi trzeba napierać, stąd tam pielęgnacja ślizgu jest górną półka działań. Użytkownik kolo edytował ten post 01 marzec 2013 - 08:14 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Chyba nie ma znaczenie skąd się bierze woda. J a ciekawośc to pies? ;) W kazdym razie na pewno nie bierze sie ze zwiekszenia ciśnienia pod nartą (krawędzią) http://pl.wikipedia.org/wiki/Regelacja. W koncu nacisk narty (nawet krawedzi w skrecie) jest porównywalny z naciskiem stopy. Na skutek tarcia? Może ktoś sprobuje oszacować czy to mozliwe? Pytanie zasadnicze - czy ta woda ('woda?') naprawdę tam jest? Skoro woda miałaby powstawać na skutek tarcia to zawsze pojedziemy po 'czynniku' (chyab czyms w rodzaju emulsji wodno-lodowej) który ma temp w okolicy '0'st (skoro stopniał na skutek ciepła przy normalnym cisnieniu). Po co wiec taka gama smarów na rózne temperatury... ? Ja na twoich chargerach miałem w bukovelu to samo. (Nie wiem jakiego smaru użyłeś, zdarłem go cykliną i polerka szczotką.) przy zejściu z kanapy gleba, powodem były powstałe przy wjeździe na górę płaty lodu na ślizgach. pozdrawiam.to była parafina apteczna, dobra na mokry snieg. Na mrozie można na tym 'smarze' schodzic w doł stoku z dziobami nart w dół. Ale powód wymysliłeś....... snieg Ci przymarzł i tyle... Użytkownik mig12345 edytował ten post 01 marzec 2013 - 09:40 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Cześć W takim razie z powyższego wynika, że struktura "musi być" tylko teraz kwestia jak wypośrodkować jej rodzaj żeby była jak najbardziej uniwersalna bo na codzienną zmianę struktury mogą a sobie pozwolić zawodnicy a "szaraczki" to jeżdżą na jednej dopóki się nie "wytrze" trzeba się chyba zdać na "fachowców" w serwisach choc nie uogólniam bo są pewnie serwisy, w których pracownicy naprawdę mają pojęcie o swojej pracy. pozdr SylvekHehe Szaraczki tez powinny miec dobrze przygotowane narty bo i bezpieczniej i przyjemniej. Przecież nie jesteśmy gorsi. Jeżeli nie jesteśmy pewni profesjonalizmu serwisu to z niego NIE KORZYSTAMY. Nawet smarowanie jeżeli ma byc wykonane dobrze nie jest wcale takie proste i parę podstawowych rzeczy trzeba wiedzieć. Wszelkie roboty mechaniczne związane z nartami wymagają dobrych maszyn i profesjonalisty je obsługujacego. Zniszczyc nartę mozna w moment więc lepiej nie ryzykowac. Tylko dobrzy sprawdzenie fachowcy. Przygotowanie do sezonu pary nart to wydatek rzędu mniej więcej 100pln - zalezy od zakresu. Jak ktoś dobrze jeździ i dba o narty to zazwyczja mniej jak jest z tym gorzej to więcej. Jeżli mamy pare par (rodzina) to warto nawet sie przejechac żeby byc pewnym jakości usługi. Serdecznie pozdrawiam Użytkownik Mitek edytował ten post 01 marzec 2013 - 08:44 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HesSki Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 W takim razie z powyższego wynika, że struktura "musi być" tylko teraz kwestia jak wypośrodkować jej rodzaj żeby była jak najbardziej uniwersalna bo na codzienną zmianę struktury mogą a sobie pozwolić zawodnicy a "szaraczki" to jeżdżą na jednej dopóki się nie "wytrze" trzeba się chyba zdać na "fachowców" w serwisach choc nie uogólniam bo są pewnie serwisy, w których pracownicy naprawdę mają pojęcie o swojej pracy. pozdr Sylvek Jest struktura - już jest dobrze. Co do różnych warunków śniegowych - pomagasz sobie smarem. To on ma WSPOMAGAĆ odpowiednie wykorzystanie struktury, i umożliwić szaraczkom słuszny poślizg bez konieczności posiadania abonamentu na struktury w serwisie.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kuba99 Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Woda powstaje w wyniku tarcia nart (ślizgu, krawędzi) o śnieg Może przestaniecie wypisywać głupoty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Woda powstaje w wyniku tarcia nart (ślizgu, krawędzi) o śnieg Może przestaniecie wypisywać głupoty. Woda może powstać w ten sposób. Może też na kilkadziesiąt innych sposobów zaczynając od utleniania wodoru. Tylko czy czy powstaje? Ktoś to zbadał czy tylko powstały opowiadania jak to może się dziać? Przez wiele lat wszystkie publikacje podawały, że np. na łyżwach jeżdzi się dzieki topieniu lodu pod wpływem cisnienia - potem ktoś wykonał proste badania, policzył i stwierdził 'bzdura!', wiec przestały i zaczęły o tarciu, ciekawe co napiszą za kilka następnych? Sceptycyzm i wątpliwości są bardzo potrzebne..... w fizyce też. Pozdrawiam serdecznie Użytkownik mig12345 edytował ten post 01 marzec 2013 - 10:41 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wideo5 Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 snieg Ci przymarzł i tyle...płaty lodu pisałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 płaty lodu pisałem.na dole wyciagu były kałuze? Keikam miał krople Ty juz płaty, jakos nie wierze w takie ilości wody na slizgu.... .. Podejrzana może tez być gondolka z nartami wewnątrz. Znajomy tak sobie załatwił/urwał (tak przynajmniej twierdzi) pokretło PS w Tigersharkach. Ponoć stopiony snieg wlazł do wnetrza i tam zamarzł po wyjśćiu.... (czy to mozliwe?) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wideo5 Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Swiadkowie obecnosci lodu na slizgach sa teraz w bukovelu. Niewazne, platy a raczej placki lodu tworzyly sie na slizgu pod butem podczas wjazdu krżeslem o dosc duzym przewyzszeniu, po przesmarowaniu normalnym woskiem problem zniknal. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Cześć na dole wyciagu były kałuze? Keikam miał krople Ty juz płaty, jakos nie wierze w takie ilości wody na slizgu.... .. Podejrzana może tez być gondolka z nartami wewnątrz. Znajomy tak sobie załatwił/urwał (tak przynajmniej twierdzi) pokretło PS w Tigersharkach. Ponoć stopiony snieg wlazł do wnetrza i tam zamarzł po wyjśćiu.... (czy to mozliwe?)Kra. Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
keicam Napisano 1 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Woda moze powstać w ten sposób. Może też na kilkdziesiąt innych sposobów zaczynając od utleniania wodoru. Tylko czy czy powstaje? Ktoś to zbadał czy tylko powstały opowiadania jak to moze sie dziać? Przez wiele lat wszystkie publikacje podawały, że np. na łyzwach jeżdzi się dzieki topieniu lodu pod wpływem cisnienia - potem ktos wykonał proste badania, policzył i stwierdził 'bzdura!', wiec przestały i zaczęły o tarciu, ciekawe co napiszą za kilka następnych? Sceptycyzm i wątpliwości są bardzo potrzebne..... w fizyce też. Wystarczy pierwsza z brzegu książka o Syberii. Dostawy drogą lotniczą przez samoloty zaopatrzone w płozy były możliwe do minus trzydziestu kilku stopni, ponieważ śnieg poniżej tej temperatury tracił swoje właściwości poślizgowe. Udowadniano w ten sposób że woda pod płozami zamarzała zbyt szybko aby możliwy był poślizg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
keicam Napisano 1 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Cześć Kra. Pozdro Samemu się nie przeżyło, więc to nie prawda??? Jak w Konopielce: http://www.youtube.com/watch?v=5A4TSucbMpA Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Swiadkowie obecnosci lodu na slizgach sa teraz w bukovelu. Niewazne, platy a raczej placki lodu tworzyly sie na slizgu pod butem podczas wjazdu krżeslem o dosc duzym przewyzszeniu, Czyli nie w czasie jazdy a w czasie wyjazdu krzesłem? moze mgła była? i osadzała szadź... po przesmarowaniu normalnym woskiem problem zniknal.a było to juz koło południa? Sorki za taka dociekliwośc ale temat wody/lodu w dużych ilościach na slizgu naprawde mnie zainteresował... Użytkownik mig12345 edytował ten post 01 marzec 2013 - 11:10 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
keicam Napisano 1 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 A może ze strukturą jest podobnie jak z kątami krawędzi??? W pewnych sferach, bez kąta <=87, bez butów z flexem "pierdylion" i strukturą wyrzeźbioną ręcznie przez serwisanta-artystę nie wypada się pokazywać, jak wśród celebrytów nie wypada przyjść na imprę z żoną której różnica wieku w stosunku do męża jest mniejsza niż 20 lat??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szymon Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Czy śnieg ma szanse zmienić się w wodę pod wpływem tarcia slizgów? Nie wiem, ale można próbować oszcować. Jeżeli narciarz ma ciężar 100kg (1000N) a współczynnik tarcia jest w okolicach 0,1 (myślę, że chyba mniejszy) i jedzie z prędkościa 10m/s (36km/h) to w ciągu sekundy siła tarcia wykonuję pracę 1000N * 0,1 * 10m = 1000J tyle wydzieli sie ciepła na odcinku 10m (1000cm), czyli na 1 cm bieżący drogi przypada 1J ciepła. Jeżeli to była jazda na krawędzi i tylko 1 cm od brzegu ślizg miał kontakt ze śniegiem, ale w obu nartach to średnio wychodzi 0,5J energii na cm2 powierzchni śniegu. Dodatkowo możemy założyć, że proces zachodzi tak szybko, że to ciepło nie zostanie przetransportowane do głębszych warstw śniegu tylko w całości dokona przemiany fazowej śniegu w wodę w warstwie przyściennej, a temparatura początkowa śniegu wynosi 0 st. C. Ciepło topnienia wynosi 333kJ/kg czyli 1J dostarczonego ciepła może "wyprodukować" 0,003 grama wody. Czyli na 1cm2 będzie to 0,0015g wody. Odpowiada to warstwie wody o grubości 0,015mm. Ponieważ ciepło właściwe lodu wynosi około 2,1kJ/kgK (jest 150 razy mniejsze od ciepła topnienia) to obniżenie temperatury początkowej śniegu do np. -20 st C nie wpłynie w istotny sposób na te wyliczenia. Podobnie możemy pominąć ewentualny wzrost temperatury śniegu związany ze wzrostem cisnienia. Jasne jest jednak, że to ciepło nie pójdzie w całości na przemianę fazową a jego część po prostu przejdzie do głębszych warstw podnosząc temperaturę śniegu ale go nie topiąc. Policzenie tego dla innych prędkości da ten sam wynik bo odpowiednio zwiększy się droga. W każdym razie to wyliczenie nadal nie daje odpowiedzi czy powstaje woda i ile jej powstaje, ale mamy jakiś obraz sytuacji, że raczej nie powstanie jej więcej niż warstwa o grubosci 0,01 mm, ciężko więc tu mówić o potrzebie jej odprowadzania, już prędzej o równomiernym rozprowadzeniu po powierzchni slizgu. Warto jeszcze wspomnieć, że ten 0,01mm wody to może być gdzieś w okolicach piętek nart (po wykonaniu całej pracy na danym cm śniegu), im bliżej dziobów tym bardziej suchy slizg, a ciepło ucieka nie tylko w stronę głębszych warstw śniegu ale i nartę podgrzewa. No i kolejna uwaga, przeszacowałem chyba współczynnik tarcia, jeśli wynosił by 0,1 narty nie chciały by jechać przy nachyleniu stoku mniejszym niż 6 st., pewnie sensowniej by było przyjąć jakieś 0,05 co odpowiada 3 st. nachylenia, a otrzymany wcześniej wynik podzielić jeszcze przez 2. Mówimy więc co najwyżej o kilku tysięcznych milimetra wody pod ślizgiem. Użytkownik Szymon edytował ten post 01 marzec 2013 - 12:22 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sally67 Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 W pierwszej chwili pomyslałam po co ten temat ale zaciekawiło mnie to porównanie z bieznikiem opony i zerknełam do wujka G http://www.felgi-opo...e_,1,67,40.html Dośc ciekawe i mowa tam o zjawisku akwaplanacji http://pl.wikipedia....ki/Akwaplanacja To zjawisko zaciekawiło mnie .Moje narty to atomic clud 7 (niestety jeszcze) i maja juz dośc mocno wydaje misie wytarta strukturę . Posmarowane śliskie niesamowicie (na wyciagu pierwsze szarpniecie i wyprzedzam orczyk ) Podczas jazdy mam odczycie ,ze b.szybko nabieraja predkosćci -ciezko wolniej jechac).Ostatnio na nartach jechałam za znajomym jego sladem ,po kilkunastu skretach po jego śladzie byłam juz za jego plecami (nie zataczałam większych łuków) .Składałam to na karb swoich braków i pewnie tez a moze nawet wyłącznie jest przyczynę ..ale Zamienilismy sie nartami i nie mówiłam mu co mnie nurtuje .Narciarz z 25letnim doswiadczeniem ok 30 i wiecej dni w roku .Po zjeździe powiedział ,ze nabieraja b.szybko predkości ,szybko sie ropędzaja i troche jakby gorzej ich kontrolować (powiedział no takie dziwne uczucie ) I ja takie uczucie własnie też mam . Na nartach znajomego o wiele lepiej kontrolowałam prędkość . To było na V na Jaworzynie ,snieg juz rozjeżdzony dość. Nie wiem moze to inna przyczyna ale może te rowki ( zależy ile i jakie) choć decyduja o lepszych wlaściwościach jezdnych to jednak moze decyduja tez o lepszej kontroli . Lepiej znacie sie na technice to moze lepsze wnioski ktoś wysnuje . Nie jest to dla mnie jakis problem ,zebym w nocy spac nie mogła ale moja ciekawość. Sally Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tatmak Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Co do lodu na ślizgach. Ze 3 lata temu przy temp. w okolicach 0 znajomy instruktor zalecał mi na taśmie dojazdowej do krzesła stać na krawędziach a nie na płaskiej narcie. Wyglądało to pokracznie ale miało zapobiec zmoczeniu ślizgów od wilgotnej taśmy i oblodzeniu podczas jazdy wyciągiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Czy śnieg ma szanse zmienić się w wodę pod wpływem tarcia slizgów? Nie wiem, ale można próbować oszcować. [....] dzieki serdeczne - o takie oszacowanie mi chodziło.... czyli płaty lodu pod slizgiem możemy raczej skierować w niebyt.... Użytkownik mig12345 edytował ten post 01 marzec 2013 - 13:02 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szymon Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 dzieki serdeczne - o takie oszacowanie mi chodziło.... czyli płaty lodu pod slizgiem możemy raczej skierować w niebyt.... ale w warunkach odwilży tej wody w sniegu może byc całkiem sporo, chociaż chyba częściej do przymarzania dochodzi na wyciągu a nie w czasie jazdy. Myślę jednak, że struktura nie ma z tym nic wspólnego tylko brak smaru na slizgu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 tak na czuja by doszło do takiej sytuacji to chwilę przed usadzeniem sie na krzesełku narta powinna być mocno zmoczona, od kałuży, od mokrego sniegu, taśmy itp. Nie trudno sobie wyobrażić warunki gdy powietrze ma niższą temp niz snieg na dole wyciągu i woda na slizgu zamarznie.... no ale 'czuj' to kiepski przyrząd, wiec lepiej policzyć. Dreczy mnie jescze : Skoro woda miałaby powstawać na skutek tarcia to zawsze pojedziemy po 'czynniku' (chyba czyms w rodzaju emulsji wodno-śniegowej) który ma zawsze temp w okolicy '0'st (skoro stopniał na skutek ciepła przy normalnym cisnieniu). Po co wiec taka gama smarów na rózne temperatury... ?gdzie jest bład? pozdrawiam serdecznie M Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Szymon Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Po co wiec taka gama smarów na rózne temperatury... ? nie wiem, ja stosuję uniwersalny i nie wnikam w to głębiej. być może cały ten film wodny to jednak kulawa teoria bo w takich ilościach to on i tak wejdzie pomiędzy kryształki lodu i zasadnicza część tarcia wynika jednak z kontaktu sniegu ze ślizgiem bez pośrednictwa filmu wodnego. A że śniegi są różne to może w zalezności od smaru uzyskuje sie różne współczynniki tarcia. Ale nie wiem, tak tylko głośno myslę. Użytkownik Szymon edytował ten post 01 marzec 2013 - 14:17 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo Napisano 1 Marca 2013 Udostępnij Napisano 1 Marca 2013 Między innymi po to by ten film wodny wytworzyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.