Wujot Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 Temat ten "chodził" mi po głowie od dłuższego czasu a liczne posty wskazujące na poszukiwania św. Graala przez skiforumowiczów pokazały, że może warto z nim się zmierzyć. Jest to niejako uzupełnienie tekstu o doborze nart... Prezentuję opinię, że o właściwościach narty w głównej mierze decyduje jej geometria (i oczywiście podstawowe parametry wytrzymałościowe). Dlatego zacznę od geometrii i jej związku z techniką jazdy. Nartę można opisać poprzez podanie parametrów geometrycznych: długości, szerokości pod stopą, promienia skrętu, miejsca montażu wiązań, wygięcia (camber, rocker) a także wytrzymałościowych - sztywności poszczególnych fragmentów narty 1. Promień narty - magiczne R. Cudów tu nie ma - to po prostu promień łuku kołowego stycznego do krawędzi rzutu narty. W zasadzie ma to największe znaczenie dla jazdy ciętej (na krawędzi) i oznacza największy możliwy do wykonania czysty łuk. Ale powstaje znacznie ciekawsze pytanie - jaki będzie najmniejszy możliwy do wykonania czysty łuk??? Odpowiedź znalazłem w pracy magisterskiej zlinkowanej kiedyś (a już niedostępnej) przez Metaala. Otóż możemy założyć, że jesteśmy w stanie osiągnąć "czyste" 0.4 R. Przy czym o ile dla nart slalomowych jest to dość łatwe to gigantki wymagają już tutaj dużej prędkości (i siły). Czyli jeśli masz nartę o taliowaniu 12 m to możesz wykręcić na niej czyste łuki w zakresie 5-12 m a jeśli gigantową o taliowaniu 24 m to raczej 12-24 m. Na każdy czysty skręt na gigantce trzeba wykonać dwa na slalomce, droga będzie ta sama ale prędkość nie! Czyli jeśli lubisz "mieszać" to wskazane są te pierwsze a jeśli prędkość i odległość to zdecydowanie drugie. 2. Szerokość pod stopą. Współczesne narty zjazdowe mają od 65mm do powiedzmy 130 mm. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że im szersza narta tym gorsza możliwość jazdy ciętej. Najlepsza byłaby gdyby narta była łyżwą czyli przedłużenie pięty pokrywało się z krawędzią narty. Ale do szerokości 65 mm mimośród jest niewielki i narciarz może nacisnąć na krawędź z wielką siłą. Poszerzenie do 85 mm ma dość niewielkie konsekwencje - jazda na krawędzi jest nadal komfortowa. Przedział 85-105 mm nazwałbym obszarem przejściowym - jazda cięta jest coraz gorsza, a na końcu (130 mm) już chyba nie jest możliwa. Ale szerokość ma jeszcze drugi aspekt - decyduje o głębokości zapadania się narty w miękkim podłożu. Wydaje mi się, że ze względu na wypieranie podłoża przy krawędzi różnica jest większa niżby to wynikałoby z prostego porównania liczb. Czyli 65 mm da nośność (na danej głębokości) nie 2x mniejszą jak 130 mm ale być może 2.5x (odjąłbym po 1 cm z każdej strony narty i byłoby 45 mm do 110 mm). Wydaje mi się, że dokładnie o tę wartość będzie łatwiej obrócić nartę w puchu (pokonując opór boczny śniegu). Czyli w twardych warunkach nie ma wielkiego pożytku z szerszej narty ale w miękkich różnica szerokości zasadniczo wpływa na łatwiejsze prowadzenie narty. 3. Długość - należałoby przyjąć, że wyjściowa jest wartość naszego wzrostu. Wartość tę skracamy jeśli narta jest silnie taliowana (czyli ma małe R). Inaczej jej dzioby stałyby się masywne ale też przez większy mimośród pojawiłby się "efekt śmigła". Przy nartach mniej taliowanych możemy pozwolić sobie na dłuższą nartę co przysparza wiele korzyści - narta jest szybsza, ma dłuższą krawędź czyli jest pewniejsza. 4. Montaż wiązań. W nartach o charakterystyce sportowej wiązania są ustawione z tyłu narty - dzieje się tak bo przyjmuje się, że siła przekazywana przez narciarza na nartę przechodzi przez podeszwę stopy (wypukłośc przed palcami) i ten punkt pokrywa się z geometrycznym środkiem narty). Jak widać ma to bezpośredni związek z techniką jazdy ciętej. W nartach AM przeznaczonych do techniki równoległej (i oczywiście też krawędziowej) przyjmuje się, że narciarz może obrócić nartę względem zarówno pięt jak i podeszwy i dlatego punkt będący środkiem tak wyznaczonego odcinka pokrywa się z środkiem geometrycznym narty. Jeszcze ciekawiej jest w nartach TT przewidzianych do skoków i rotacji - wygląda, że tutaj przyjmuje się obracanie nart wokół pięty. warto wspomnieć, że korelują z tym buty o mniejszym nachyleniu cholewki. Widać, że jadąc równolegle na narcie sportowej będziemy mieli spory, niezrównoważony moment masy wynikający z długich i ciężkich dziobów podobnie będzie przy skokach tak więc narta taka zdecydowanie mniej nadaje się do jazdy równoległej. 5. Wygięcia narty - przeważnie narty mają pod stopą wstępne wygięcie (tzw camber) przeciwne do tego jakie powstaje pod wpływem cieżaru narciarza. Dzięki temu łatwiej przenosi się ciężar narciarza na przedni i tylni odcinek nart. Jaka jest to siła łatwo ocenić naciskając na płasko położoną nartę - to moment gdy prawie dotknie podłoża pod palcem. Nie jest to bardzo znacząca wartość - może 2 kg na nartę czyli jesteśmy jakby lżejsi dla nart o 4 kg. Od pewnego czasu narty mają dodatkowe podgięcie przodów i czasem tyłów (tzw rocker). Wynalazek ten znakomicie pomaga w jeździe w puchu. Co do zachowania na twardym w nartach o charakterystyce sportowej nie bedę się wypowiadał - jest to przedmiotem zaciekłych sporów. 6. Sztywność nart - współczesne narty należy uznać za "obiekty" elastyczne. Ma to bezpośredni związek z techniką jazdy ciętej - aby osiągnąć opisane w pkt1 promienie trzeba nartę wygiąć. Ale oprócz nart bardzo elastycznych są też zdecydowanie sztywniejsze. Zyskiem jest zdecydowanie mniejsza podatność na nierówności terenowe a stratą dostępność ekstremalnie małych ciętych łuków. warto jeszcze uzmysłowić sobie, że różna też bywa sztywność dziobów (i tyłów) - tak jest np w niektórych modelach Volkie (np Grizzly) gdzie są robione "pancerne" przody - taka narta jest niezwykle pewna ale nie oddaje energii w skręcie i jest leniwa. Oczywiście sztywność nart należałoby rozpatrywać w kontekście wagi być może wspomniane Volkie dla ciężkiego i dynamicznego narciarza byłyby akurat w sam raz. Zupełnie innym zagadnieniem jest sztywność nart w jeździe po miękkim - obowiązuje tu zasada twarde warunki - twarda narta, miękkie - miękka. oczywiście przy jakiejś ekstremalnej jeździe terenowe z wielką prędkością także trzeba mieć solidne deski. 7. Podsumowanie - jak widać opisane parametry mają zawsze opozycyjny charakter i zyskując w wybranych aspektach tracimy tyleż samo w innych. Zasadniczo linia podziału przebiega tak: - wąskie narty sportowe z wiązaniami z tyłu >> ... >> szerokie narty freeridowe z wiązaniami bardziej z przodu Dylemat jaki może mieć narciarz dobrze ilustruje następująca (miom zdaniem częsta) sytuacja. Zaczynamy rano po nocnym przymrozku, stok jest równiutki i twardy - najlepsza byłaby sportowa, twarda narta (gigantka lub slalomka w zależności od tego co lubimy), po dwóch godzinach stok bardzo mięknie, narciarze przekształcają go w pełen kopców teren - teraz sztywna narta z grupy AM, zdecydowanie szersza, byłaby idealna. Jednak słońce (i narciarze) ostro pracują - stok płynie, kopce zaczynają być wielkie, śnieg pod wpływem nawodnienia traci nośność, rozłażąc się pod naciskiem - teraz chciałbym mieć nartę idącą po powierzchni czyli naprawdę szeroką i dość miękką freeridówkę. Ranna decyzja "co zabieramy???" zadecyduje więc o tym kiedy będziemy mieli frajdę. Już chyba widać, że nie ma nart uniwersalnych (wbrew temu co piszą producenci czy nawet my tutaj na forum), można byłoby chyba powiedzieć o sprzęcie uniwersalniejszym. Za tę "uniwersalność" płacimy mniej lub bardziej wyraźną cenę. 8. "Dobry narciarz pojedzie na wszystkim" - to częste (także i moje) zdanie na forum. Jest to prawda ale taka sobie - pytanie w jakim stylu i jak skutecznie. Opinia typu "off piste" możesz zacząć i na slalomkach a późnej zobaczysz ma taki sam sens jak zaproponowanie treningu na tyczkach na freeridówce. Tu i tu jak się nauczysz to później sobie poradzisz ale chyba nie tędy droga. 9. Często widać dylematy sprzętowe jakie mają skiforumowicze, którzy chcieliby pod wpływem (wrażej) propagandy producentów mieć wszystko w jednej narcie. Tekstem tym chciałem uzmysłowić, że przeważnie coś zyskując - coś tracimy. Przykład z pkt 7. pokazuje, jednak, że niezależnie od wyboru zawsze możemy mieć frajdę maksymalną choć na różne sposoby. Pkt 8. będący trochę w opozycji do reszty tego tekstu pokazuje, że warto wiedzieć w którą stronę chcemy iść. Pozdro Wiesiek Użytkownik Wujot edytował ten post 26 grudzień 2012 - 21:40 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Harpia Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 Oczywiście zgadzam się z niemożliwością zrobienia narty uniwersalnej. Nie rozumiem jednak dwóch rzeczy. 1. Relacji pomiędzy szerokością narty a możliwością jazdy na krawędzi. To ma bardziej związek z geometrią zadaną przez producenta niż bezpośrednim wpływem szerokości. Prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem nadmiernego wydłużania go wraz ze wzrostem szerokości. Specjalnie szukałem narty 98mm pod butem z możliwie małym promieniem skrętu. Moje mają 19m i dają czadu prawie jak rasowe GS. To znaczy , na krawędzi tak samo a są jedynie bardziej ociężałe. ( jednak nie za bardzo) 2. Montaż wiązań w nartach sportowych. Tak jak piszesz to było na ołówkach. Współczesna SL ma przesunięte wiązania dość wyraźnie do przodu. Poniżej zdjęcie komórki Elan. Przesunięcie wynosi prawie 7cm do przodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sally67 Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 Podejrzewam ,ze troche natchnął Cie watek o rockerze?Tak sie złozyło ,ze praktycznie pisałes ten post chyba w tym samym czasie kiedy ja swój wstawiłam w temacie rockera .Oczywiscie nie mam takiego doswiadczenia i wiedzy napisałam tam tak http://www.skiforum....o-lepsze/page85 Patrząc na założenie producenta narta z rockerem ma być uniwersalna ..coś jak "dwa w jednym" a nawet trzy ................... Po prostu co uniwersalne nie będzie specjalistyczne .Nie wiem czy dobrze myślę? Absolutnie nie chce przenosic tematu ale ten temat jest dla mnie jakby potwierdzeniem ,ze "co uniwersalne nie będzie specjalistyczne" Albo to albo to. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan koval Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 Podejrzewam ,ze troche natchnął Cie watek o rockerze?Tak sie złozyło ,ze praktycznie pisałes ten post chyba w tym samym czasie kiedy ja swój wstawiłam w temacie rockera .Oczywiscie nie mam takiego doswiadczenia i wiedzy napisałam tam tak http://www.skiforum....o-lepsze/page85 Absolutnie nie chce przenosic tematu ale ten temat jest dla mnie jakby potwierdzeniem ,ze "co uniwersalne nie będzie specjalistyczne" Albo to albo to. nie ma narty universalnej Bywaja za to UNIVERSALNI NARCIARZE!!!!!! PS Wiesiek - skoro tak ladnie to wylozyles, to jeszcze wyjasnij sprawe, w ktorej np Harpia ma inne zdanie zakkladajac to samo taliowanie (przod,but,tyl) , te sama marke i porownujac narte z i bez rockera przedniego i tylnego DLACZEGO wytwornia podaje w zasadzie te same promienie ?? przeciez, wskutek dodania rocker'a, odleglosc punktow podparcia przod/tyl zmniejsza sie w narcie z rocker'em- ergo, R powinien byc mnijeszy??? Użytkownik jan koval edytował ten post 26 grudzień 2012 - 23:53 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sally67 Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 nie ma narty universalnej jest za to UNIVERSALNY NARCIARZ!!!!!! PS Wiesiek - skoro tak ladnie to wylozyles, to jeszcze wyjasnij sprawe, w ktorej np Harpia ma inne zdanie zakkladajac to samo taliowanie (przod,but,tyl) , te sama marke i porownujac narte z i bez rockera przedniego i tylnego DLACZEGO wytwornia podaje w zasadzie te same promienie ?? przeciez, wskutek dodania rocker'a, odleglosc punktow podparcia przod/tyl zmniejsza sie w narcie z rocker'em- ergo, R powinien byc mnijeszy??? Nie rozumiem dlaczego mi to powtarzasz skoro to napisałam i to nie tylko w tym wątku . Ad. P.S. Juz to wałkowałeś Janie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan koval Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 Nie rozumiem dlaczego mi to powtarzasz skoro to napisałam i to nie tylko w tym wątku . Ad. P.S. Juz to wałkowałeś Janie ale nikt nie wyjasnil, dlaczego tak jest PS nie wydaje mi sie, zebym powtarzal Twoje opinie…... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sally67 Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 ale nikt nie wyjasnil, dlaczego tak jest PS nie wydaje mi sie, zebym powtarzal Twoje opinie…...Wyjasnił Harpia i to chyba najlepiej ( w watku o rockerze) no ale przepraszam masz prawo jeszcze raz temat podnosić -a ja mam prawo napisac ,ze to juz było Ad.P.S. Nie napisałam ,ze powtarzasz moje opinie.W odpowiedzi na mój post piszesz mi praktycznie to samo co w tym poście zawarłam miałam wrazenie ,ze mnie nie zrozumiałeś -to róznica Użytkownik sally67 edytował ten post 27 grudzień 2012 - 00:06 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spiochu Napisano 26 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2012 Opinia typu "off piste" możesz zacząć i na slalomkach a późnej zobaczysz ma taki sam sens jak zaproponowanie treningu na tyczkach na freeridówce. Tu i tu jak się nauczysz to później sobie poradzisz ale chyba nie tędy droga. To nie tak. Off piste na SL to tak jak jazda po (bardzo) twardym na freeridówkach. Trening na tyczkach na nartach free można by porównać do zawodów freeridowych na SL (lub przygotowań do nich). A jeśli chodzi o sam początek to idea jest taka sama. Masz narty XYZ, chcesz spróbować jazdy na tykach to spróbuj, nie musisz mieć od razu komórek. Poszerzenie do 85 mm ma dość niewielkie konsekwencje - jazda na krawędzi jest nadal komfortowa. Mam odwrotne spostrzeżenia. Poszerzenie narty o 2cm powoduje że carvingowo jeździ się tragicznie. Natomiast poza trasą jest tylko troszkę łatwiej. I tu pojawia się problem szerokości nart. Wiadomo że szerokość daje wyporność ale kosztem jazdy na twardym, wagi czy oporów na podejściu (tour). Jeśli zapadamy się głęboko można też zastanowić się nad długością nart ale przede wszystkim nad wagą! Ile kg ważymy? Ile możemy schudnąć? Ile waży nasz plecak, kurtka, spodnie, kask czy nawet rękawiczki? Ważąc mniej nie tylko zyskamy wyporność w puchu ale też szybkość poruszania się i większe bezpieczeństwo. Tylko to już bardziej rozważania w kierunku narciarza uniwersalnego. Przykładowo jeśli ja ważę 65kg + mój sprzęt 10kg - razem 75kg a mój kolega 90kg + sprzęt 15kg + plecak 10kg - razem 115kg To mnie SL-ka da podobną wyporność co jemu całkiem szeroka freeridówka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fredowski Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Ale sie Wiechu napisales nie na temat. Narty uniwersalne to: Narty typu Race, dlugosc ca 175 cm, R ca 15m. okolo 75 mm pod butem. Jezdzona przez 5 sezonow w dobrych warunkach, wyostrzona na brzytwe. Takie narty sa dobre w kazdych warunkach z tyczkami wlacznie a niech sie ktory sprobuje sprzeciwic. (nie radze) Użytkownik fredowski edytował ten post 27 grudzień 2012 - 10:44 Zmienilem z allmountaine na race, bylo bez sensu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bocian74 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 przeciez, wskutek dodania rocker'a, odleglosc punktow podparcia przod/tyl zmniejsza sie w narcie z rocker'em- ergo, R powinien byc mnijeszy??? I odpowiem ci po raz kolejny- zmniejsza się odległość punktów styku, ale jednocześnie zmniejsza się szerokość narty w tych miejscach. Ergo- promień się nie zmienia. Pozdr Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sally67 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Ale sie Wiechu napisales nie na temat. Narty uniwersalne to: Narta allmountain, dlugosc ca 175 cm, R ca 15m. okolo 75 mm pod butem. Jezdzona przez 5 sezonow w dobrych warunkach, wyostrzona na brzytwe. Takie narty sa dobre w kazdych warunkach z tyczkami wlacznie a niech sie ktory sprobuje sprzeciwic. (nie radze) Sprzeciwić to nie choc bardzo bym chiała bo lubie na przekór jak ktos mówi ,ze nie wolno (choc w sumie to do panów było tylko) Ale zapytam grzecznie .Dlaczego akurat 5 sezonowów? nie mniej /ni więcej. I odpowiem ci po raz kolejny- zmniejsza się odległość punktów styku, ale jednocześnie zmniejsza się szerokość narty w tych miejscach. Ergo- promień się nie zmienia. Pozdr Marcin Marcin ! Jan pisze o nartach o takich samych parametrach a Mig i Harpia juz to kiedys najprosciej wyjasnili. Użytkownik sally67 edytował ten post 27 grudzień 2012 - 08:53 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Cześć Ale sie Wiechu napisales nie na temat. Narty uniwersalne to: Narta allmountain, dlugosc ca 175 cm, R ca 15m. okolo 75 mm pod butem. Jezdzona przez 5 sezonow w dobrych warunkach, wyostrzona na brzytwe. Takie narty sa dobre w kazdych warunkach z tyczkami wlacznie a niech sie ktory sprobuje sprzeciwic. (nie radze)Mam taka jedna nartę na której spędzam duzo czasu właśnie ze względu na jej uniwersalność. 177cm długość 17 m promień pod butem nie wiem ile ale pomiędzy 75 a 80 na 100% - pasuje jak ulała do Twojego schematu Fredi. Może jakby była dłuższa byłaby lepsza ale taka dostałem a wiadomo, że darowanemu.... Pozdrowienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bocian74 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Heh, również ujeżdżam od trzech sezonów 176cm, R=17m, 76mm pod butem. Czyli prawie się mieści w specyfikacji Jak na razie nie dawałem na nich rady tylko w świeżym śniegu po pas, ale to raczej wina jeźdźca (brak obycia w takich warunkach i brak jadącego przede mną "wzorca") a nie desek. Pozdr Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bocian74 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Marcin ! Jan pisze o nartach o takich samych parametrach a Mig i Harpia juz to kiedys najprosciej wyjasnili. Narty o takich samych parametrach będą wyglądały identycznie, jeśli spojrzysz na nie z góry. Wyjaśnień Miga i Harpii nie pamiętam, wątek o rockerze jest zbyt rozbudowany, żebym miał siłę go śledzić Pozdr Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sally67 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Narty o takich samych parametrach będą wyglądały identycznie, jeśli spojrzysz na nie z góry. ............. Właśnie o to chodzi .....Mig(# 677) i Harpia(#825 ) A ja pamietam bo troche z tym było dyskusji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bocian74 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Czyli wytłumaczenie jest identyczne, tylko w inne słowa ubrane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fredowski Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Sprzeciwić to nie choc bardzo bym chiała bo lubie na przekór jak ktos mówi ,ze nie wolno (choc w sumie to do panów było tylko) Ale zapytam grzecznie .Dlaczego akurat 5 sezonowów? nie mniej /ni więcej. Z kobietami staram sie o narciarstwie nie gadac bo zadaja klopotliwe pytania. Sa ciekawsze tematy. Po 5 latach narta staje sie odpowiednio miekka, a taka jest potrzebna by dobrze w glebokim sniegu "latala". Tz. slalomka nie nadaje sie do jazdy w glebokim sniegu nie dlatego, ze jest krotka czy waska a dlatego, ze jest twarda i zostaje czesto pod sniegiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr_67 Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Witam. Moim skromnym zdaniem faktycznie nie ma narty uniwersalnej. Mówię tu oczywiście o narcie do użytku na trasach i poza trasami. Da się pojechać na każdej w każdych warunkach, ale „jakość” tej jazdy będzie różna. Inaczej się jednak sprawa ma, gdy rozpatrujemy narty do różnych zastosowań. Zajmę się tu nartami do zastosowań „trasowych”, gdyż jazda poza nimi nie jest mi bliska. Do jazdy po tzw. „ubitych” trasach można znaleźć nartę naprawdę uniwersalną. Dodam, że sam takową właśnie posiadłem. Wspominałem o tym już w wątku o „wyższości cockera nad innymi”. Jest to narta firmy DUEL: http://www.skionline...ntain,4036.html Moje „parametry” to 172/80 poziom -6. Narta w długości 167cm, taliowanie 131/77/111 promień około 13m. Można powiedzieć, że z geometrii to taka slalomka, ale znacznie szersza pod butem (77) i chyba dla tego producent określił ją jako „all mountain” Właśnie wczoraj miałem okazję ją „rozdziewiczyć”. Wybrałem się z rodzinką do Jurgowa na świąteczne dopalanie kalorii. Warunki w ciągu dnia były bardzo różne. Rano od startu wyciągu (-2st C) było bardzo twardo, wręcz „lodowo”, zaś po godzinie jedenastej zrobiła się praktycznie marcowa breja (+4st C). Narta ta spisywała się doskonale i na betonie i w tejże breji. Na twardym śmigała jak rasowy crosscarver. Doznałem wrażenia „latania”. W takich warunkach nie odbiegała od posiadanych prze ze mnie Kneissl-i XC, które są stworzone do „betonowo-lodowych” warunków.. Dawała pięknego kopa i trzeba było uważać żeby nie uciekła spod tyłka. Mało tego, to ze względu na mniejszy promień (w porównaniu z Kneissl-em) pozwalała na jeszcze krótszy skręt. Zupełnie nie przeszkadzała w tym jej szerokość. Szczerze mówiąc zmiany warunków praktycznie nie odczułem. Narta nic nie straciła ze swych walorów. Nadal pięknie wycinała łuki, choć stok zaczął przypominać „piaskownicę”. Przez odsypy przechodziła jak przysłowiowy czołg. Szerokie dzioby nie miały z nimi żadnych problemów. W porównaniu ze wspomnianym Kneissl-em radziła sobie w tej breji znacznie lepiej. Reasumując, jest to właśnie decha bardzo uniwersalna do jazdy trasowej. Wiem, że cztery godziny to niewiele, ale moje doświadczenia z innymi nartami pozwalają mi przypuszczać, że w różnych warunkach śniegowych narta będzie się spisywać bardzo przewidywalnie. Tak, że narta jednak może być uniwersalna, choć tylko w zakresie swojego przeznaczenia (nie jest to narta poza trasowa). Pozdrawiam PS: mam nadzieję, że nie podpadłem fredowskiemu, gdyż narta nie ma pięciu sezonów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan koval Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Cześć Mam taka jedna nartę na której spędzam duzo czasu właśnie ze względu na jej uniwersalność. 177cm długość 17 m promień pod butem nie wiem ile ale pomiędzy 75 a 80 na 100% - pasuje jak ulała do Twojego schematu Fredi. Może jakby była dłuższa byłaby lepsza ale taka dostałem a wiadomo, że darowanemu.... Pozdrowienia Mitek - jezeli taka narta jest dla Ciebie wzorem (przy Twej wadze ok 100 kg o ile pamietam) to ...............mimo, ze Majowie sie mylili, Swiat sie oficjalnie skonczyl!!!! PS Marcin i Sally ; jezeli tak jest jak piszecie, to dlaczego RTM84 sa wyraznie "skretniejsze" niz AC40 o tym samym taliowaniu??? (slowem wytlumaczenie o szerokosci w miejscu styku nie tlumaczy tego) Użytkownik jan koval edytował ten post 27 grudzień 2012 - 14:04 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Cześć Mitek - jezeli taka narta jest dla Ciebie wzorem (przy Twej wadze ok 100 kg o ile pamietam) to ...............mimo, ze Majowie sie mylili, Swiat sie oficjalnie skonczyl!!!! PS Marcin i Sally ; jezeli tak jest jak piszecie, to dlaczego RTM84 sa wyraznie "skretniejsze" niz AC40 o tym samym taliowaniu??? (slowem wytlumaczenie o szerokosci w miejscu styku nie tlumaczy tego)Kuba a gdzie ja pisałem, że jest dla mnie wzorem. To narta, którą często używam - gdy mam jakis dylemat to biore ta i koniec. Nie pisałem natomiast, że ta narta jest gdziekolwiek bardzo dobra. Przepraszam wiosenne roztopy gdzie częściowo jeździsz po trawie, częściowo po wodzie - wtedy jest super. Ale wtedy każda której nie żąl juest super. Pozdro serdeczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jan koval Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 dla mnie narta najlepsza jest ta, na ktorej spedzam wiekszosc czasu sam napisales, ze wlasnie na tej spedzasz duzo czasu (mam nadzieje, ze "duzo" czasu nie spedzasz na roztopach)..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitek Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Cześć dla mnie narta najlepsza jest ta, na ktorej spedzam wiekszosc czasu sam napisales, ze wlasnie na tej spedzasz duzo czasu (mam nadzieje, ze "duzo" czasu nie spedzasz na roztopach).....No więc właśnie ostatnio jakoś tak trafiam. Zresztą uwielbiam roztopy i skaknie z jednej łachy sniegu na drugą. Widziałeś filmy ze Szczyrku z zeszłego roku? Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wujot Napisano 27 Grudnia 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 @Harpia 1. Zacznę od montażu wiązań. Poniżej są cztery narty różnego typu: lewa ta sportowa slalomka, później AM, freeride i TT. Narty zostały ustawione według środków geometrycznych. Białą linią zaznaczyłem te same punkty na wiązaniach. Piotr_67 Witam. Moim skromnym zdaniem faktycznie nie ma narty uniwersalnej. Mówię tu oczywiście o narcie do użytku na trasach i poza trasami. Do jazdy po tzw. „ubitych” trasach można znaleźć nartę naprawdę uniwersalną. Dodam, że sam takową właśnie posiadłem. To Ci zazdroszczę - ja nie mogę się zdecydować czy wolę krótką i mocno taliowaną slalomkę czy "umiarkowaną" gigantkę +10 cm, r=25 m. I jedna i druga bardzo kusi - czyli dla mnie nawet na ubitych trasach trudno znaleźć kompromis. Narta, którą masz to po prostu szersza slalomka - Spiochu sądząc po jego wypowiedzi, Spiochu Mam odwrotne spostrzeżenia. Poszerzenie narty o 2cm powoduje że carvingowo jeździ się tragicznie. Natomiast poza trasą jest tylko troszkę łatwiej.mógłby ją uznać za zbyt szeroką do ostrej jazdy. Czyli nawet na twardym trudno jest znaleźć zadawalający kompromis... Pozdro Wiesiek Załączone miniatury Załączone pliki odpo.txt 2,02 KB 115 Ilość pobrań Użytkownik Wujot edytował ten post 27 grudzień 2012 - 15:35 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Harpia Napisano 27 Grudnia 2012 Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 @Harpia 1. Zacznę od montażu wiązań. Poniżej są cztery narty różnego typu: lewa ta sportowa slalomka, później AM, freeride i TT. Narty zostały ustawione według środków geometrycznych. Białą linią zaznaczyłem te same punkty na wiązaniach. [ATTACH=CONFIG]35402[/ATTACH] Wiesiek. Sugerujesz, że to dla jednego rozmiaru butów? Jeśli tak to bardzo dziwne. Zaraz jadę do Myślenic na narty ale wieczorem wrzucę foto jak to wygląda u mnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wujot Napisano 27 Grudnia 2012 Autor Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Wiesiek. Sugerujesz, że to dla jednego rozmiaru butów? Jeśli tak to bardzo dziwne. Zaraz jadę do Myślenic na narty ale wieczorem wrzucę foto jak to wygląda u mnie. to moje narty! pozdro Wiesiek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.