Wujot Napisano 16 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 Co kupić? Zadajesz to pytanie w nadziei, że Forumowi eksperci podejmą za Ciebie wysiłek wyboru i sklecą odpowiedź. Najlepiej konkretny typ narty z linkiem do jakiegoś sklepu albo aukcji. W końcu przecież się nie znasz a do tego nie masz czasu aby się nad tym zastanowić. Ale mam kiepską wiadomość - niekoniecznie jest to dobra taktyka. I dlatego proponuję weź sprawy w swoje ręce!1. Nie licz, że znajdziesz tu ekspertów (poza HesSki), którzy mają objeżdżone szersze spektrum nart. Aby uzmysłowić Ci jak wygląda obecny rynek podam, że w interesującej mnie kategorii szerszych (od 80mm pod butem) nart tylko firma Volki ma 10 "męskich" aktualnych modeli. Mimo szczerego wysiłku udało mi się pojeździć tylko na części z nich (i nawet Jan Koval pewnie połowy nie zna). A producentów jest jeszcze kilkunastu. Sadzę, że nie ma już od dawna nikogo na świecie kto by to ogarnął. A dowodem na to nich będzie procedura testów nart - statystyczna z udziałem dużych grup testerów ale... jednorazowa w warunkach jakie się akurat trafiły i tak naprawdę obejmuje może 5-10% oferty. 2. Na szczęście narta jest znacznie mniej ważna niż Ci się wydaje. Już but jest zdecydowanie ważniejszy. Ale najważniejsze są umiejętności. Na ostatnim wyjeżdzie forumowym pożyczyłem Marioo i Ordakowi swoją freeridówkę - koledzy zamiast slalomek dostali (pierwszy raz w życiu) nartę o 20 cm dłuższą z taliowaniem 22m i szeroką pod stopą. I co? Ano nic - wsiedli i pojechali jak na swojej. Prawdę powiedziawszy byłem nawet tym faktem lekko rozczarowany.3. Producenci namnożyli wiele bytów niepotrzebnych. Kategorie, podkategorie, narty męskie i kobiece. Uprośćmy tę nadmiernie rozbudowaną taksonomię. Powołam się tutaj na Harpię, który twiedzi, że są w zasadzie trzy typy (gatunki) nart:- slalomowe (czyli krótkie i mocno taliowane)- gigantowe (dłuższe i mniej taliowane)- freeridowe (jeszcze dłuższe, zdecydowanie szersze i mniej taliowane, coraz częściej z rockerami)Do pierwszych zaliczylibyśmy więc narty SL z grupy race oraz całą grupę allround i pewnie cross, do drugiej GS z grupy race i całą grupę allmountain. Dla trzeciej jako wyznacznik proponowałbym przyjąć szerokość 90 mm pod butem. Są oczywiście jakieś mieszańce "międzygatunkowe" - raczej nie warte uwagi. No i jeszcze narty "specjalistyczne" ale je pominę. Narty w ramach gatunku różnią się więc nie tyle geometrią ale sztywnością.4. Geometria jest najważniejsza - z tych trzech gatunków musisz wybrać ten preferowany. Gdybym był złoślwy napisałbym wybierz slalomki i basta! Bo koniec końców wszyscy je kupują. Wskazania na poszczególne typy są następujące:- jeśli lubisz poranny sztruks a po pierwszych muldach stwierdzasz, że trzeba pójść do restauracji - wybierz slalomki. Dodatkowym wskazaniem może być jazda na wąskich stokach no i oczywiście chęć jazdy slalomu specjalnego. - jeśli jesteś demonem szybkości, lubisz ostrą i długą jazdę, realizujesz się za granicą - to gigantki. A jeśli tęsknym okiem patrzysz na "dziewicze" śniegi albo lubisz popołudniową ciapę to te o większej szerokości.- gdy na boisku jeździsz z konieczności bo obok nie ma śniegu to trzecia grupa będzie najodpowiedniejsza.5. Dobór długości nart. Zamiast zmuszać nas wszystkich do ciężkiego wysiłku intelektualnego proponuję skorzystać z kalkulatorów. Najlepiej z dwóch, trzech opartych na różnych parametrach (waga, wzrost). W systemie wagowym http://www.skiforum....?t=37619&page=1innyhttp://www.kaestle-s..../#/ski_lengths Unikniecie w ten sposób ewidentnych idiotyzmów typu - kup slalomki 160-165 cm (a chłop ma 195 cm wzrostu i waży 100 kg). Acha - część kalkulatorów podawanych przez producentów skierowuje nas czasem do zbyt krótkich modeli dla "dużych" narciarzy bo firma nie ma odpowiednich modeli (tak jest np w przypadku Kastle).6. Dobór sztywności nart. Tutaj występują dwie szkoły. Część forumowych kolegów i koleżanek wychodzi z założenia, że sztywna narta jest zawsze lepsza od bardziej podatnej i lepiej mieć tą lepszą. Ale inni uważają, że nie należy przesadzać i początkujący powinien wybrać modele umiarkowane. W sztywności nart łatwo się zorientować po cenie. Czym droższa tym sztywniejsza. A na poważnie to w slalomkach grupa race jest sztywniejsza od allround. W pierwszej idą po kolei komórka, pierwsza sklepówka, druga sklepówka. W nartach gigantowych jest podobnie ale w grupie szerszych allmountain można trafić też narty bardzo sztywne. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że twarde narty są odpowiednie na twarde warunki a miękkie na miękkie (pod warunkiem spokojnej jazdy). Jeśli jesteś wysportowany, ambitny i ciężki wybierz narty sztywniejsze. A jeśli nie lubisz się przemęczać a ewentualny lód przeczekasz w knajpie to miększe.7. Szerokość nart. W jeżdzie na krawędzi na twardym podłożu lepsza będzie narta wąska. za to w warunkach miękkich ta szersza. Ponieważ jednak na twardym i tak każda narta spokojnie da sobie radę to zysk z wyboru szerszej narty może być duży. Pod jednym wszak warunkiem, że masz zamiar śmigać po odsypach czy na topniejącym stoku. A jeśli tak jest to 80 mm jest dla Ciebie!8. Jak już dokonałeś wyboru gatunku nart, obliczyłeś długość, dobrałeś szerokość i pomyślałeś o jej twardości to najgorszą robotę masz za sobą. Z czystym sumieniem powiem, że niezależnie jakiego producenta wybierzesz to będziesz zadowolony. Przy wyborze konkretnej firmy możesz kierować się następującymi przesłankami:- wszyscy mają Progresory to ja też je kupię- wszyscy mają Progresory to ja ich nie kupię- kolor i rysunek danego typu będzie mi pasował do kurtki- na nartach tej firmy wygrywają w PŚ- ich narty są robione ręcznie (WOW - pewnie strugane siekierką)- nie mam zamiaru kierować się ww przesłankami i poszukam okazjiA ponieważ się nie znamy to naprawdę, choćbyśmy chcieli, to nie wybierzemy dobrze za Ciebie - chyba, że wypełnisz 100 stronnicową ankietę psychologiczną.PozdroWiesiek Użytkownik Wujot edytował ten post 17 listopad 2011 - 01:45 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.