Skocz do zawartości

Wczesna faza skrętu ciętego...


lobo

Rekomendowane odpowiedzi

Czy bez wahania wjedziesz na pełnej szybkości w trawers pochylając całe ciało od stoku, tnąc na krawędziach ustawionych pod kątem większym niż spadek ? Stań na pochyłej rampie w butach narciarskich i przechyl stopy na krawędzie dolne ( odstokowe ), mocno, jeszcze mocniej ! Utrzymaj równowagę. Łatwe ? To jest właśnie pozycja/balans " upside down ". Jeszcze raz: kończysz skręt w prawo, jesteś kilka m od lini spadku stoku na krawędziach PRAWYCH i w tym momencie błyskawicznie zmieniasz krawędzie ( oczywiście żadnych pionowych odciążeń ), w skręt lewy wchodzisz b.wcześnie, przed linią spadku, już tnąc na LEWYCH krawędziach. To jest właśnie High C part of turn, jeśli skręt ma kształt litery C to jest to faza początkowa, górne C, proste prawda:)

Może nie zrobię tego jak zawodowcy, ale na nie za ostrym stoku (czarne odpadają) jestem w stanie to wykonać i szczerze mówiąc nie jestem w stanie sobie wyobrazić jak inaczej spełnić postulat czystej jazdy na krawędziach nie wykonując tego co napisałeś. Jak przechodzisz ze skrętu w skręt to nie ma siły, musisz zmienić krawędzie oraz obciążaną nogę. Tego nie da się inaczej zrobić. Sprawa trawersu to już trochę bardziej dla mnie sprawa psychologiczna. Trzeba mieć zaufanie do swoich nóg i nart, resztę zrobi siła DOśrodkowa, wygenerowana przez narty. Specjalnie podkreślam siłę dośrodkową. Nie ma czegoś takiego jak siła odśrodkowa w układzie inercyjnym. Ruch obrotowy Ziemi i siłę Coriolisa pomijam :) Paradoksalnie, skręt ze zdjęcia łatwiej zrobić na narcie gigantowej, a przynajmniej mi było łatwiej. Tylko miejsca trzeba trochę więcej, ale ma się bonus dużego pędu, pomagającego zachować równowagę podczas takich ewolucji. Oczywiście, im lepszy narciarz w tym trudniejszych warunkach będzie potrafił to wykonać. Pozdr Marcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 95
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Zanim spadniesz - (sluszna decyzja) wycofaj blednie podane polskie tytuly filmow narciarskich. To nie sa zadne smigi. Zostaw orginalne tytuly, dzis kazdy moze sobie przetlumaczyc Oklamujasz setki a moze tysiace forumowiczow, wstydz sie!

Juz Ci to wielokrotnie tlumaczylem Fredo. Jestes cienias w teorii narciarskiej! Im wczesniej sobie to uswiadomisz, tym lepiej dla.. innych. Nie znasz sie na tym, mieszasz pojecia, do tego robisz to w kiepskim stylu. Radzilem Ci wielokrotnie, wiecej czytaj, moze troche poprawisz styl i logike Twoich wypowiedzi, o wiedzy nie wspominajac. Jak jest z praktyka u Ciebie nie wiem, bo Cie nie widzialem. Trudno oceniac kogos po kilku krotkich filmikach. Ale z tego co na nich widzialem, biorac pod uwage powyzsze zastrzezenia, sadze ze zadna z Ciebie narciarska rewelacja. Ot dobry, doswiadczony narciarz, ktory co prawda duzo i dobrze jezdzi (dobrze, nie bardzo dobrze!), ale wiekszego pojecia o podstawach teorii skretu nie ma. A do tego w kontaktach forumowych jestes chamski, agresywny, prymitywny. Fakt, ze byc moze wynika to z Twoich klopotow wewnetrznych niczego nie usprawiedliwa, tak jak nie usprawiedliwia zlodzieja trudne dziecinstwo. Mysle, ze jestes zakała tego i innych forow. Psujesz je. Im wczesniej z nich znikniesz, tym lepiej dla innych uczestnikow, bo niektorzy biora na serio to co piszesz i daja sie manipulowac. Mysle, ze dla Ciebie i Twojego zdrowia, w tym psychicznego, tez bedzie to lepsze. ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, nareszcie się rozumiemy;)Właśnie na tzw czarnych trasach czyli po prostu b.stromych taka zabawa daje adrenalinę ale można i na niebieskich, byle szybkość była odpowiednio duża i pilot miał pewien zasób techniki + dobry sprzęt. Niemniej 99% narciarzy zmienia krawędzie na linii lub za nią, tracąc w ten sposób szansę na kontrolę prędkości bo narty będą przyspieszać lub pilot wprowadzi je w ześlizg.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz Ci to wielokrotnie tlumaczylem Fredo. Jestes cienias w teorii narciarskiej! Im wczesniej sobie to uswiadomisz, tym lepiej dla.. innych. Nie znasz sie na tym, mieszasz pojecia, do tego robisz to w kiepskim stylu. Radzilem Ci wielokrotnie, wiecej czytaj, moze troche poprawisz styl i logike Twoich wypowiedzi, o wiedzy nie wspominajac. Jak jest z praktyka u Ciebie nie wiem, bo Cie nie widzialem. Trudno oceniac kogos po kilku krotkich filmikach. Ale z tego co na nich widzialem, biorac pod uwage powyzsze zastrzezenia, sadze ze zadna z Ciebie narciarska rewelacja. Ot dobry, doswiadczony narciarz, ktory co prawda duzo i dobrze jezdzi (dobrze, nie bardzo dobrze!), ale wiekszego pojecia o podstawach teorii skretu nie ma. A do tego w kontaktach forumowych jestes chamski, agresywny, prymitywny. Fakt, ze byc moze wynika to z Twoich klopotow wewnetrznych niczego nie usprawiedliwa, tak jak nie usprawiedliwia zlodzieja trudne dziecinstwo. Mysle, ze jestes zakała tego i innych forow. Psujesz je. Im wczesniej z nich znikniesz, tym lepiej dla innych uczestnikow, bo niektorzy biora na serio to co piszesz i daja sie manipulowac. Mysle, ze dla Ciebie i Twojego zdrowia, w tym psychicznego, tez bedzie to lepsze. ;)

Merytorycznie Andrzeju merytorycznie. Kochany Rowiesniku nerwy puszczaja co? Omijam Twoje piaskownice daleki lukiem, a do rzeczy to pytam? Likwidujesz swoje bledy czy dalej brniesz w zaparte, ze te filmy przedstawiaja smigi? .Gdybys nie chcial uznac mojej racji to napisz do PZN i popros o ekpertyze czy nazwales filmy prawidlowo. Zachowasz wtedy watpliwa twarz a co wazniejsze przestaniesz oklamywac forumowa spolecznosc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przejmuj sie bo takiego instruktora narciarstwa nie ma. Piszacy tez nie maja pewnosci, ze wiedza o czym pisza. Taki to urok forow narciarskich. Wazne, ze masz przyjemnosc z jazdy. Tak trzymaj!

Ello Fredo :) Wlaśnie o przyjemność chodzi :) Pozdr i welcome back :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale wracając do tematu zmiany krawędzi przed przekroczeniem lini spadku stoku. Poniżej jest sekwencja, czy to o to chodzi? Linia spadku stoku jest zgodna z kierunkiem sztruksu. Wydaje mi się że taka jazda daje możliwość dobrej kontroli prędkości i wcale nie jest do tego potrzebny wykrok, który uważam za błąd.

Załączone miniatury

  • Val di Fassa 2009 - sesja 026a.jpg
  • Val di Fassa 2009 - sesja 028a.jpg
  • Val di Fassa 2009 - sesja 029a.jpg
  • Val di Fassa 2009 - sesja 030a.jpg
  • Val di Fassa 2009 - sesja 031a.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko często szerokości brakuje ;) Pozdr Marcin

Bardziej przeszkadza tłok. Nie lubię tzw czerwonych tras, wolę stanowczo wozić tyłek na czarnych i niebieskich. Nie wiedzieć czemu na czerwonych jest zawsze tłumek. Polecam do ćwiczeń takie stoki jak np Paradiso w Gardenie, szeroki, z naturalnym śniegiem, świetnie nachylony tak że mozna się rozpędzić, nigdy nie ma tłoku bo obsługiwany jest przez jeden tylko długi wyciąg talerzykowy, całkiem szybki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale wracając do tematu zmiany krawędzi przed przekroczeniem lini spadku stoku. Poniżej jest sekwencja, czy to o to chodzi? Linia spadku stoku jest zgodna z kierunkiem sztruksu. Wydaje mi się że taka jazda daje możliwość dobrej kontroli prędkości i wcale nie jest do tego potrzebny wykrok, który uważam za błąd.

No właśnie, tak to powinno wyglądać mniej więcej ( powinieneś być na lini spadku juz na nowych krawędziach ), jakie tam jest nachylenie ? Co do wykroku i kontroli prędkości to pełna zgoda. PS Czy to przypadkiem Tobie sprzedałem swoje Lasery ?:)

Użytkownik Lobo edytował ten post 02 luty 2010 - 17:04

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, ale wracając do tematu zmiany krawędzi przed przekroczeniem lini spadku stoku. Poniżej jest sekwencja, czy to o to chodzi? Linia spadku stoku jest zgodna z kierunkiem sztruksu. Wydaje mi się że taka jazda daje możliwość dobrej kontroli prędkości i wcale nie jest do tego potrzebny wykrok, który uważam za błąd.

Jeśli dobrze kumam o co chodzi w tej zmianie krawedzi przed przekroczeniem lini spadku stoku to zdjęcia Rossa 29a i 30a chyba dobrze to oddają tak ? Nie bardzo rozumiem jaki to ma związek z konrola prędkości ? prosba o wyjasnienie. A co do samego wykroku jestem zdecydowanie zdania, że w zależnosci od ukształtowania trasy, sytuacji, warunków wykrok w którm palce nie przekraczają pięty lub na odwrót w przypadku skrętu w druga stronę jest jak najbardziej dozwolony.;) PS. Welcome back Fred Pozdr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, tak to powinno wyglądać mniej więcej ( powinieneś być na lini spadku juz na nowych krawędziach ), jakie tam jest nachylenie ? Co do wykroku i kontroli prędkości to pełna zgoda. PS Czy to przypadkiem Tobie sprzedałem swoje Lasery ?:)

Trasa czerwona, dość stroma, w tym miejscu minimalne wypłaszczenie ale dalej nazwałbym ta trasę prawdziwie czerwoną. Warunki były super i zdjęcia zrobione na dużej prędkości. Nartek nie mogłeś mi sprzedać bo nie kupuję nart.... wypożyczam;-) Nawiasem mówiąc narta super. Co do kontroli prędkości niestety aparat nie zdążył złapać ostrości by zrobić 3 klatki pomiędzy zdjęciem nr 1 i 2, skręt był dość mocno wysterowany, nawet pod górkę, a wcześniejsza zmiana krawędzi pozwala na wcześniejsze wejście w skręt następny a nie jechanie w linii spadku stoku kiedy nabiera się najwięcej prędkości (nie potrafię tego zobrazować na papierze, wole na żywo). P.S. Zdjęcia zrobione w Val di Fassa na górze Belvedere, trasa skrajnie po lewej (na zdjęciu)

Załączone miniatury

  • Val di Fassa 2009 123.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana z krawędzi wewnętrznych na zewnętrzne obrazuje rysunek w załączniku(pierwszy skręt długi, drugi skręt krótki), ale ważne jest, by nie przenosić całego ciężaru ciała na te krawędzie, ale wcinać do skrętu jedynie biodro, bądź w przypadku skrętu krótkiego w większości kolan, nieco mniej biodro. Jeżeli chodzi o wykrok, to jest on względny co znaczy, że nie jest ani błędem, ani nie jest konieczny. Jedyne ważne przy nim jest to, aby obie nogi na całej długości od kolana w dół były równoległe, czyli, aby np. kolana nie były szerzej niż stopy bądź odwrotnie. Oraz drugą ważną sprawą przy wykroku jest by żadna noga nie była wyprostowana. Często zdarza się, że osoby, które napatrzą się na taki styl przesadnie wysuwają nogę wewnętrzną, bądź zbytnio cofają zewnętrzną, przez co właśnie ta noga(zewnętrzna), która powinna kontrolować skręt nie posiada kontroli nad tą nartą.

Załączone miniatury

  • zmiana krawędzi.JPG
  • zmiana krawędzi krótki.JPG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby mnie jazda na nartach nie cieszyła to bym nie jeżdził i nie jest mi obojętne jak to robię, zawsze dążę do tego by robić to lepiej, to jest moja motywacja - chyba jesteśmy z dwóch różnych bajek:)

nie jesteśmy z innej bajki! doskonalenie się wcale nie wyklucza przyjemności... i dlatego poprosiłem o filmik z omówieniem. Po prostu nie znam wszystkich nowinek i choć z przyjemnością, to nie wiem czy jadę dobrze, czy też nie. no oczywiście, ze Serdecznie Witam wszystkich:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem jaki to ma związek z konrola prędkości ? prosba o wyjasnienie.

Jeśli prześledzisz teoretyczne nachylenie stoku na torze jazdy ( skrętu ) to im dłuższy ten tor i im krócej przebiega w okolicy linii spadku ( czyli im bardziej " okrągły " jest tor ) tym jest bardziej płaski czyli prędkość na nim będzie mniejsza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat: Napisał a_senior : Bocianie. Co to znaczy seria laczonych skretow cietych? To ideal, czyli byt nierealny. ... a bocian na to: Oj nie taki nierealny, tutaj się nie zgodzę. W sprzyjających warunkach do wykonania przez każdego, kto pojeździł dłużej niż kilka dni na nartach. ów, co za ulga;) Fajna dyskusja i pożyteczna. Dzięki za te filmiki - są dla mnie bardziej obrazowe... Napisał LOBO: Jeszcze raz: kończysz skręt w prawo, jesteś kilka m od lini spadku stoku na krawędziach PRAWYCH i w tym momencie błyskawicznie zmieniasz krawędzie ( oczywiście żadnych pionowych odciążeń ), w skręt lewy wchodzisz b.wcześnie, przed linią spadku, już tnąc na LEWYCH krawędziach. To jest właśnie High C part of turn, jeśli skręt ma kształt litery C to jest to faza początkowa, górne C, proste prawda co do powyższego, to wydaje mi się że rozumiem Bociana <że inaczej się nie da>. Tak na logikę, czy jeśli będąc już w linii stoku wciąż byłbym na PRAWYCH krawędziach to skręt w LEWO byłby w ogóle możliwy???? jakoś ciężko mi sobie wyobrazić inicjację skrętu bez wcześniejszej zmiany krawędzi. pozdr.bart
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mysle, ze jestes zakała tego i innych forow. Psujesz je. Im wczesniej z nich znikniesz, tym lepiej dla innych uczestnikow, bo niektorzy biora na serio to co piszesz i daja sie manipulowac. Mysle, ze dla Ciebie i Twojego zdrowia, w tym psychicznego, tez bedzie to lepsze. ;)

... czego nie powiedziałem o jego autorze. Jeszcze. Kompletnie bez jakiejkolwiek merytorycznej treści. Wydaje się być lustrem "jestestwa" autora. I nim pewnie jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS: Na prawdę mam wyobraźnię przestrzenną i staram się wyobrazić sobie rozpoczęcie kolejnego skrętu po przekroczeniu linii spadku stoku i już powoli mózg mi się gotuje a wyników nie ma.

Linia spadku to rzecz bardzo umowna. Przy skretach krótkich bez dyskusyjna, ale w jezdzie po trawersie lub w skretach zróznicowanych (krótki-krótki- długi - krótki) lub skręt trawers skret , linia spadku nie jest taka jednoznaczna. Jezeli traktujemy ją jako oś symetrii naszych skrętów to sprawa jest oczywista.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyskusja o rozpoczęciu skrętu na narcie zewnętrznej zmobilizowała mnie. Pobawiłem się i sfotografowałem z ekranu telewizora, nagrany na dysku odbiornika satelitarnego(innej możliwości nie mam) pewien zwolniony fragment skrętu Prangera w Kranskiej Gorze. Ten zwolniony w Eurosporcie fragment zatrzymywałem co chwilę, w kolejności w jakiej podano nr zdjęć. Przedstawia całą sekwencję skrętu. Można sobie przeanalizować, kiedy i jak narty są obciążane. Linia spadku stoku jest mniej więcej prostopadła do zdjęcia. Kamera patrzyła na stok. Powodzenia w analizie i wyciąganiu wniosków. Pozdrawiam

Załączone miniatury

  • 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg
  • 8.jpg
  • 9.jpg
  • 10.jpg
  • 11.jpg
  • 12.jpg
  • 13.jpg
  • 14.jpg
  • 15.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... czego nie powiedziałem o jego autorze. Jeszcze. Kompletnie bez jakiejkolwiek merytorycznej treści. Wydaje się być lustrem "jestestwa" autora. I nim pewnie jest.

Moj wpis nie byl grzeczny, przyznaje. Ale jak sie domyslasz, a jestes czlonkiem tego forum od dawna i niejedno widziales, to pewna zbiorcza refleksja, rodzaj podsumowania tego co o nim mysle, po wielu "wystapieniach" Fredo na tym i innych forach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokladnie, 'katujcie sie teorią' haha! forum najmądrzejszych narciarzy w teorii! pozdro Drogi przyjacielu! Ja Ci się nie podoba to nie czytaj. Takiego obowiązku nie ma. Nikt, jak sądzę się tu nie katuje. Po prostu wymiana doświadczeń. Od tego są fora. Jak jesteś taki zdolny i to wszystko Ci tak ładnie wychodzi praktycznie, to tylko pogratulować. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...