Skocz do zawartości

Kouty nad Desnou


Jarda

Rekomendowane odpowiedzi

Wychodzi na to, że Czesi - mocno wspomagani przez unijne fundusze - doprowadzą do powstania ośrodka, który swym rozmachem może przewyższyć wszystkie istniejące do tej pory czeskie skiareały. Pierwszym jego etapem ma być budowa pierwszej w Jesenikach 6-os kanapy o długości 1 956 m. od m. Kouty nad Desnou w kierunku południowo-zachodnich zboczy masywu Pradziada http://www.lanove-drahy.cz/?page=proj Jeśli trasa zjazdowa będzie zmyślnie poprowadzona to można oczekiwać 3-4 km trasy wytyczonej po południowych zboczach pasma Pradziada do Koutów albo i Loucnej. Minusem dla ludzi z PL będzie z pewnością konieczność przeprawy zimą przez Cervenohorske Sedlo, co - pomimo modernizacji tej drogi przez Przełęcz - może mimo wszystko nastręczać sporo zimowych problemów ... Zdravim :-) http://aktualne.cent...phtml?id=516264 (...) Czesi jakoś do tej pory nie mogą ruszyć z tą megainwestycją, jak na całe polsko-czeskie pogranicze sudeckie ( nie jedna, a 4 do sześciu kanap - na obszarze ponad 36 ha !), a obszar i przepustowość większa niż cały Spindlerovy Mlyn ! . Jest także pomysł budowy jednej stacji w m. Kouty n.Desnou na szczyt Mravenecnik 1342 m npm, zaś druga w m. Vidly pod Pradedem w pobliże Pradziada 1491 m npm (bez szczytu, bo to Rezerwat Przyrody), tak że jeździłoby się z jednego krańca pasma na drugą stronę grzbietu ...

Użytkownik o.tisk edytował ten post 01 listopad 2009 - 09:13

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • Odpowiedzi 387
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

http://www.lanove-dr.../koutyfotov.htm długość - 1 933 m przepustowość - 3 200 os/ godz. czas jazdy do góry - ca 7 min termin oddania inwestycji 31.10.2010 http://www.lanove-dr...=lan&lan=79&v=1 Jeśli się powiodą te plany Czechom, to może się zmienić i to diametralne kierunek krótkich np. weekendowych wyjazdów Polaków z płd-zach części kraju ... A według słów czeskich decydentów to dopiero początek tworzenia nowego i w pełni nowoczesnego skicentrum w tej części Sudetów. Warto więc trzymać kciuki za powodzenie tej inwestycji, bo sąsiedzi z południa - jak widać - dają sobie radę z przeróżnymi "zielonymi istotami " i ich pracowniami od siedmiu boleści, służącymi jedynie do zarabiania ciężkiej kasy ... Zdravim :-)

Użytkownik o.tisk edytował ten post 21 styczeń 2010 - 11:55 dopisek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dają sobie radę z "zielonymi istotami " i ich pracowniami od siedmiu boleści ...

No nie całkiem tak sobie radzą - ekolodzy zablokowali (tzn jest decyzja, że w ogóle już nie powstanie) powstanie ośrodka po stronie czeskiej, który miał się połączyć z gondola w Świeradowie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://olomoucky.den...tml?section=1,1 Gotowa jest już 1/5 wszystkich prac, udało się też już ukończyć oczyszczanie zadrzewionego terenu. Ukończona jest - równocześnie - praca przy pięciu słupach-podporach nowej kolejki. Te ostatnie prace prowadzone były za pomocą helikoptera. Ponadto budowa tego skiarealu wymagała konieczności wycięcia ponad 30 ha lasów. Nowe centrum narciarskie, które będzie czynne również latem - dzierżyć będzie tytuł naj w kilku kategoriach. Trzy z czterech tras zjazdowych będą koloru czerwonego i czarnego, a jedna z nich o długości 2 300 m będzie najdłuższą w całych Jesenikach. Różnica w poziomie - 550 m - będzie powodować, że będą spełnione wszelkie parametry, aby organizować tam różne rodzaje zawodów narciarskich, włącznie z zawodami Pucharu Świata ! Całkowita przepustowość ośrodka po jego ukończeniu będzie wynosiła ponad 13 tys narciarzy na godzinę. (...) Koszt inwestycji w dużej częsci finansowanej z funduszy europejskich przekroczy 500 mln kc http://olomoucky.den...t-20091210.html Zdravim :-) ps I trochę "egoistycznie" na koniec - z Opola na miejsce - 112 km ;-)

Użytkownik o.tisk edytował ten post 21 styczeń 2010 - 23:41 literaki ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I trochę "egoistycznie" na koniec - z Opola na miejsce - 112 km ;-)

:D No to trzymamy kciuki za szybkie dokończenie tej inwestycji! W Jesenikach naprawdę myślą o narciarzach i ostatnio sporo się dzieje. A nas cieszy, że powstaje kolejny ośrodek i coraz więcej opcji wyjazdu, a nie tylko Ramzowa czy CHS.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Autorski skrót mojego artykułu, który zamieściłem w lokalnych, opolskich mediach : Coniektórym wydawać by się mogło, że naturalnym i – generalnie - jedynym miejscem na dalszy rozwój narciarstwa kwalifikowanego w Jesenikach jest masyw Pradziada (1 491 m npm), czyli najwyższej góry Moraw, ale także – o czym mało kto wie – będący równocześnie najwyższym szczytem całego Górnego Śląska w jego historyczno-geograficznych granicach (Nawiasem mówiąc wprawni turyści znajdą jeszcze na szczycie - stojące gdzieniegdzie do tej pory - słupy graniczne historycznego, śląskiego Księstwa Biskupiego ze stolicą w Nysie) Niestety twarda postawa czeskiego Ministerstwa Ochrony Przyrody nie pozwala na jakąkolwiek próbę rozbudowy istniejącej infrastruktury narciarskiej na tym skiareale ( znajdującym się równocześnie na obszarze chronionej przyrody). Decyzja o otwarciu i zamknięciu ośrodka (niezależnie od ilości zalegającego tam śniegu) jest zawsze podejmowana arbitralnie przez „właściwego sprawie” urzędnika z Pragi. Były nawet już podejmowane prace studyjno-koncepcyjne nad projektem budowy gondolki z m. Vidly pod Pradedem na szczyt Maly Dìd - 1 354 m. npm. (oj “piękna” różnica przewyższeń ;-)), ale i te plany zostały zaniechane z powodu braku akceptacji czeskich decydentów. Jednakże to, czego nie udało się dokonać w masywie Pradziada – uda się – i to już nadchodzącej zimy na zboczach Medvedi Hory (Niedźwiedziej Góry) niedaleko Koutów nad Desnou. Jak podaje dziennik Mlada Fronta Dnes – nowotworzony skiareal miał mieć pierwotny termin otwarcia ustalony na Boże Narodzenie 2009, jednakże i w tym przypadku rzecz się opóźniła z powodu różnego rodzaju obiekcji dot. ochrony przyrody i konieczności ich spełnienia. Pięć lat w sumie trwały zmagania z ministerialnymi urzędnikami zakończone uzyskaniem przez firmę K3 z Ołomuńca zgody na rozpoczęcie inwestycji (musiano np. przenieść w inne miejsce - uznane za chronione – górskie rośliny, z rzeczek oraz jezior odłowić i przenieść rzadkie okazy ryb, a także zapewnić swobodną migrację przez ten teren jelenia europejskiego) Nowy, olbrzymi areal wyrośnie na obszarze ponad 36 ha powierzchni, które trzeba było wcześniej wykarczować i odleśnić. O ogromie przedsięwzięcia niech świadczy fakt, że mają tam się znajdować m.in. trzy 4-os kanapy, a także – co będzie niewątpliwym hitem – szybka, nowa 6-os kolejka krzesełkowa, której budowa jest już mocno posunięta (FOTA). - Miałby to być ośrodek na skalę międzynarodową - twierdzi szef jesenickiego towarzystwa turystycznego Zdenìk Zerzáò. Dzięki tym posunięciom będziemy mogli już tej zimy szusować po jednej z najdłuższych tras zjazdowych w całych Czechach (2.300 m), gdzie różnica poziomów w zjeździe będzie wynosiła ponad 520 m przewyższenia. Powoduje to (w pełni uzasadnione) dalekosiężne plany czeskich managerów dotyczące organizacji w tym nowym skicentrum różnego rodzaju imprez narciarskich, nie wyłączając zawodów (sic!) z cyklu Pucharu Świata. Pięć tras zjazdowych, na początek o długości 6,5 km (w przewadze czerwonych i czarnych), przepustowść ponad 13 tys. narciarzy na godzinę – będą powodowały, że nowy areal będzie jednym z większych w całych Czechach (większy, niż obecnie Spindlerovy Mlyn), a jednocześnie będzie łakomym “kąskiem” dla narciarzy z Polski, zwłaszcza, że np. z Opola na miejsce będzie tylko 115 km :-). Jako, że dla Czechów ukochanym (naturalnie – obok hokeja i narciarstwa zjazdowego) zimowym sportem są narty biegowe, więc i dla miłośników “bieżek” przygotowane tam będą trasy biegowe o łącznej długości ponad 500 km ! Przyjemną i wygodną “otoczkę” dla ducha i narciarskiego ciała będą dopełniały postawiony od podstaw nowy, czterogwiadkowy hotel, kryty basen, wiele punktów gastronomicznych na stoku i poza nim, a także parking obliczony na 600 aut oraz 24 autobusy. Całość ma kosztować 600 mln kc ( ok. 96 mln pln), z czego zdecydowaną więkoszość Czesi chcą pozyskać z funduszy europejskich. Jedyną, ale poważną przeszkodą w dotarciu z “naszej”, polskiej strony do tego ośrodka wydaje się być konieczność zimowej przeprawy przez Cervenohorske Sedlo, co pomimo poprawy - ostatnimi czasy - przejezdności samej Przełęczy przez czeskich drogowców może dalej nastręczać sporo “zimowych” problemów. I tylko taka smutna na koniec uwaga, że inni potrafią, a u nas – jak zwykle - się nie da. Wystarczy spojrzeć na pasmo – nomen omen – Śnieżnika, gdzie śnieg leży w zwartej masie od końca listopada aż do połowy maja. Zaraz się pewnie odezwą głosy, że narciarze chcą zszargać ostatki sudeckiej przyrody, ale mało kto wie, że podobną do Koutów, tyle, że na ciut mniejszą skalę stację narciarską stawiają Czesi na zboczach Śnieżnika … ale po swojej, południowej stronie. I też za unijne pieniądze, a nam przyjdzie jedynie jeszcze im te pieniądze dodatkowo dostarczać, a nie wspomagać naszych, własnych przedsiębiorców. Źródla Olomoucky Denik, 10.12.2009 Ihned, 07.02.2009 Sumperski Rej, 16.02.2008 Aktualne.cz, 12.12.2007 Mlada Fronta Dnes

Użytkownik o.tisk edytował ten post 03 marzec 2010 - 13:43

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za elegancki opis. O jedną rzecz chciałbym zapytać bo nie wynika to z tekstu - kompleks już działa czy wciąż trwają pracę?

Termin oddania pierwszej w Czechach 6-os kanapy przypada na 31.10.2010, więc jej inauguracja dopiero nastąpi. Miejmy nadzieję, że bez żadnej obsuwy ;-) -> http://www.doppelmay...tech-nad-desnou Zdravim :-)

Użytkownik o.tisk edytował ten post 01 maj 2010 - 09:25 dopisek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
No to pozostaje nam tylko czekać. Dla porównania z Wrocławia do Stroni Sląskich jest 120 km, Harrachova jakieś 140 , a do Jesenik tylko 18 km więcej. Koszt paliwa zwróci się, jak na CePeeNie tankując podniesiemy rurkę od dystrybutora do góry co da nam jakieś 2 l paliwa więcej ;] Ekstra xd. Szykuje się jedna z fajniejszych stacji " na jeden dzień"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Dzięki bratniemu, czeskiemu forum narciarskiemu dotarłem do świetnych materiałów dotyczących tego i in. ośrodków w całej Europie. Widok pokazuje koncepcję budowy pierwszego etapu skicentrum w Koutach. Trasa zjazdowa po lewej stronie 6-os kanapy ma mieć długość 2 150 m, a trasa po prawej 2 450 m. Obie po ponad 500 m przewyższeń. Więc będzie trochę śmigania ... A to dopiero przecież początek całego przedsięwzięcia :-)) Zdravim :-) ps Ciekawe, czy komuś jeszcze ten widoczek przypomina pewien kasztański skiareal, czy tylko mnie ?

Załączone miniatury

  • Kouty.jpg

Użytkownik o.tisk edytował ten post 06 maj 2010 - 12:00 literaki ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My narciarze z poludniowo-wschodniej oraz wschodniej Polski kibicujemy powstawaniu najwiekszego w "naszej czesci" Europy osrodka narciarskiego Bukovel w ukrainskich Karpatach odleglego od np. Lublina 450km to tyle co do Zakopca, a Warszawy ok. 600km. Aktualnie do dyspozycji mamy tam 16 kanap przewaznie 4-osobowych oraz 52km tras zjazdowych!! doskonale przygotowanych. Na przyszly sezon ma byc tych kanap 25 sztuk a tras zjazdowych okolo 127km!!!!! Docelowo osrodek ma zaplanowana budowe 237km tras zjazdowych w jednym osrodku co stawia go w czolowce najwiekszych osrodkow narciarskich na swiecie. Bylismy tam w lutym tego roku i sadze ze po usunieciu takich niedogodnosci jak pokonanie granicy oraz fatalny stan drog Bukovel stanie sie byc moze "polska stolica nart zjazdowych"!!!! ale napewno "lubelska".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sadze ze po usunieciu takich niedogodnosci jak pokonanie granicy oraz fatalny stan drog Bukovel stanie sie byc moze "polska stolica nart zjazdowych"!!!! ale napewno "lubelska".

Nie liczyłbym zbytnio na to, że Ukraina spełni niebawem normy Schengen, ergo ruch graniczny płynnie się usprawni, bo raczej Janukovyczowi - obecnie - bliżej jest do integracji z WNP, niźli z UE. A oddanie kontroli nad ukraińskimi ropociągami rosyjskim konsorcjom skupionym dookoła Gazpromu za ciut tańsze paliwa - spowoduje jedynie jeszcze większą wasalizację wschodniego sąsiada na rzecz kremlowskich kacyków i ... nie pozostawia chyba żadnych złudzeń co do przyszłej niezależności Ukrainy. I w ten oto sposób Piłsudczykowska koncepcja wspierania państw "buforowych" ... powoli idzie się paść. A przez drogi (a właściwie ich brak, nie mówiąc o pozostałej infrastrukturze) problematycznym staje się nawet jeden "honorowy" stadion dla Ukraińców, czyli Kijów ... -> http://sport.wp.pl/k...ml?ticaid=1a26c ps Ponadto nie sądzę, aby odległość jaką macie z Lublina (coś ok 470 km) skuteczenie mobilizowała narciarzy na krótki np. weekendowy wyjazd ... I to swoim samochodem ... np. ostatni raz ;-) Dlatego podtrzymuję swoją tezę, że w dalszym ciągu na krótkie wypady dla ludzi z południa PL jedyną alternatywą dla poważnych, alpejskich górek będą cywilizowane Czechy i Słowacja ... Zdravim :-)

Użytkownik o.tisk edytował ten post 16 maj 2010 - 10:55 dopisek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
W dniu 24. czerwca od wczesnych godzin porannych ( ponoć od 5-tej rano !) zaczął się montaż elementów przyszłej kolejki linowej w Koutach nad Desnou. Gross prac było prowadzone przy użyciu helikoptera, który transportował, a także osadzał na właściwych miejscach kolejne elementy kolejki, a ja chciałbym jedynie zwrócić uwagę na kunszt i niezwyklą odwagę tych kolesi, którzy wisząc (paręnaście metrów nad ziemią) na kolejnych słupach nośnych przyszłej kolejki osadzali prawie "ręcznie" kolejne elementy przyszłej infrastruktury ośrodka. !

Użytkownik o.tisk edytował ten post 27 czerwiec 2010 - 23:55

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

I gdzie maja być te trzy 4-osobowe krzesła, no i trasy z nimi związane????

Póki co oficjalna strona tego skiarealu jest bardzo uboga, jeśli chodzi o takie i inne informacje, ale gdzie indziej znalazłem coś co może być odpowiedzią na Twoje pytanie W ubiegłą niedzielę byłem tam na rowerze (kiepska pogoda i deszcze nie pozwoliły na jakiekolwiek sensowne zdjęcia) i - powiem szczerze - te areal już robi wrażenie, zwłaszcza, że równolegle Czesi zaraz obok budują tam duży hotel, a także stawiają mnóstwo pozostałej okołonarciarskiej "infrastruktury". Cały areal znajduje się bezposrednio obok głównej drogi, więc problemu z dojazdem w zimie być nie powinno większych W sieci znalazłem mapkę tego arealu w dziwnym dla mnie formacie ;-). Jak go przerobię na "ludzki" to ją tutaj wrzucę. Zdravim :-)

Załączone miniatury

  • skiareal.jpg

Użytkownik o.tisk edytował ten post 24 lipiec 2010 - 13:17 dopisek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

... W sieci znalazłem mapkę tego arealu w dziwnym dla mnie formacie ;-). Jak go przerobię na "ludzki" to ją tutaj wrzucę. Zdravim :-)

Tło mapy jest "do góry nogami". Czyli stok jest północny!!!! :D To samo wynika z map satelitarnych w Googlach. Krzesła krzesłami, a dla mnie i tak najważniejsze w ośrodku jest wydajne sztuczne śnieżenie i ciekawe trasy. Na stronie jakoś się tym (naśnieżaniem) nie chwalą...:mad: niestety. Pozdrawiam. Tadek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tło mapy jest "do góry nogami". Czyli stok jest północny!!!! :D To samo wynika z map satelitarnych w Googlach. Krzesła krzesłami, a dla mnie i tak najważniejsze w ośrodku jest wydajne sztuczne śnieżenie i ciekawe trasy. Na stronie jakoś się tym (naśnieżaniem) nie chwalą...:mad: niestety. Pozdrawiam. Tadek

Naśnieżanie to w tego typu inwestycjach oczywista oczywistość. Chyba nikt nie sądzi, że ktoś może inwestować miliony koron w nowoczesne krzesła i zapomnieć o naśnieżaniu. Ten nowy ośrodek to nie jest partyznatka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naśnieżanie to w tego typu inwestycjach oczywista oczywistość. Chyba nikt nie sądzi, że ktoś może inwestować miliony koron w nowoczesne krzesła i zapomnieć o naśnieżaniu. Ten nowy ośrodek to nie jest partyznatka.

Też tak myślę i mam pretensje, że się nie chwalą naśnieżaniem, a nie że jego nie będzie. Parę informacji na ten temat by się przydało. Tadek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Krzesła krzesłami, a dla mnie i tak najważniejsze w ośrodku jest wydajne sztuczne śnieżenie i ciekawe trasy. Na stronie jakoś się tym (naśnieżaniem) nie chwalą...:mad: niestety. Pozdrawiam. Tadek

Przepraszam, że cytuję samego siebie, ale muszę ten tekst odszczekać :D Na mapce ośrodka - tej malowanej - na wszystkich trasach są takie malutkie gwiazdki oznaczające sztuczne naśnieżanie. Ciężko to zobaczyć, więc i trudno nazwać to chwaleniem się :D, ale informacja jest! Pozdrawiam. Tadek PS. Przy dolnym wyciągu orczykowym jest też oświetlenie. Tylko 100 m różnicy wzniesień, ale jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na mapce widać, że narazie będzie tylko jedna kanapa. Ciekawe jak będzie wygladać początek trasy przy górnej stacji ... może być tam masa pamperków. Podobnie może być na dole. Widać jednak że wycieli już las po prawej stronie przy czerwonej 3 więc pewnie planują tam zrobić jakąś małą kanape. Dobrze że coś takiego powstaje blisko naszej granicy:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...