jan koval Napisano 6 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2008 Witam Analizowałem to co pisał Lobo o stopach i jest w tym i w tym co Ty piszesz powyżej bardzo duzo racji. Co do inicjacji skretu natomiast czy to w technikach rotacyjnych czt tez cietych musi w tym wziąść udział stawy kolanowy i biodrowy. Pytanie czy ruch kładący na krawędzie wychodzi od stóp i poprzez sztywne buty przenoszony jest na kolana i biodra z Mojego punktu widzenia jest nie tak ważne. Ważnym jest co zrobic by skrętem posterowac. Pamietajmy, że czy to w technice rotacyjnej czy cietej zawsze najtrudniejszym elementem będzie sterowanie skretem a nie jego inicjacja. To jest element, którego najtrudniej nauczyć. W sterowaniu wazny jest układ calego ciała ale podstawa są kolana i biodra i umiejetne, kontrolowane ich pochylanie. Staw skokowy musi brac w sterowaniu udział jako element ale z racji usztywnienia go prze but nie jest to element zasadniczy. Jak wyżej napisałem, że w incjowaniu stopy odgrywają ważną rolę, niezależnie od techniki a w sterowaniu juz nie tak ważną. Czytam, czytam pomijam tylko te fragmenty gdzie narciarze rozpisani sa na wektory poparte skomplikowanymi wzorami - nie pretenduje do miana teoretyka mechniki skretu:) Balans, wyważenie te terminy są stosowane. Funkcjonuje tez określeniu: pochylenie do środka skretu - bardziej opisowe ale nie ma jednego słowa lub układ dośrodkowy - układ przeciwdziałający sile odsrodkowej w momencie i zwiekszajćy zakrawędziowanie nart a od pochylenia rózni sie załamaniem w biodrach w płaszczyźnie czołowej. Pozdrowienia dyskutowac co bylopierwsze kura czy jajo to wlasnie to co robimy. sterowanie skretem wymaga niesamowitej analizy bodzcow proprioceptywnych i tu najwieksza antena je zbierajaca to stopy. to na pewno. natomiast po analizie "w glowie" musza byc wyslane polecenia do wszystkich grup miesni zarowno konczyn dolnych jak i gorrnych oraz tulawia, zeby wszystko gralo i bylo skoordynowane.......... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lobo Napisano 6 Listopada 2008 Udostępnij Napisano 6 Listopada 2008 Witam Analizowałem to co pisał Lobo o stopach i jest w tym i w tym co Ty piszesz powyżej bardzo duzo racji. Co do inicjacji skretu natomiast czy to w technikach rotacyjnych czt tez cietych musi w tym wziąść udział stawy kolanowy i biodrowy. Pytanie czy ruch kładący na krawędzie wychodzi od stóp i poprzez sztywne buty przenoszony jest na kolana i biodra z Mojego punktu widzenia jest nie tak ważne. Ważnym jest co zrobic by skrętem posterowac. Pamietajmy, że czy to w technice rotacyjnej czy cietej zawsze najtrudniejszym elementem będzie sterowanie skretem a nie jego inicjacja. To jest element, którego najtrudniej nauczyć. W sterowaniu wazny jest układ calego ciała ale podstawa są kolana i biodra i umiejetne, kontrolowane ich pochylanie. Staw skokowy musi brac w sterowaniu udział jako element ale z racji usztywnienia go prze but nie jest to element zasadniczy. Poszperałem trochę, popytałem i ...przesłano mi artykuł odnoszący się niemal wprost do tego co tu usiłujemy uzgodnić, w szczególności do wątpliwości Mitka dotyczacych unieruchomionego w bucie stawu skokowego, oto odnosny fragment: ...Over the years, had you been standing on the side of the slope while I was coaching, or training instructors, you would have heard me make statements to the effect that: The most important part of skiing happens inside the ski boot. The essence of skiing is hidden by the boot. The ankle is the most important joint in skiing. Therefore, use the foot and ankle to lay the ski on edge. You get the idea. The use, function and knowledge of the ankle and foot in skiing are important. So what about the ankle makes it so important? The Ankle The ankle, at the base of the kinetic chain, has more ability to control balance than any joint in the body. The ankle provides both fore/aft and lateral balancing movements. The foundation of skiing control is connected movements at the bottom of the kinetic chain. Can you ski without ankle balance or co-contraction? Yes, you can ski, but without complete ankle function you can never achieve the finesse, control and edging precision required to become a powerful, elegant, competent skier; an expert, in short. The rest of the story requires evaluating ankle function with the ski boot. Since not all ankles are made the same, and few skiers know what their ankles need, proper ankle capability and function must be analyzed and measured by a competent technician. The ankle actually has two joints. Ankle function in the lateral movement plane depends on the range of motion in the lower joint of the ankle, called the subtalar joint. The foot also contributes to eversion if the ankle is locked or has limited movement. Fore/aft movement happens at the upper joint in the ankle, the talocrural joint. I will bring up the importance of this joint later in the discussion. The ability to move the ankle inside the ski boot is necessary for proper tilting, edging and balancing. Although movement is limited in a ski boot, the slightest lateral movements apply a load to the ski boot wall and establish stability for the entire body. The boot is the only point where we can create leverage in skiing. Force is applied to the side of the boot with ankle and foot movements. This pressure against the boot side stabilizes the ski edge and body at the same time. It is the connection between upper and lower body. The mass of the upper body can be controlled by the small movements at the ankle. If the upper body initiates movement, the upper body mass is set into motion and is no longer controllable from the base. The body then moves without precision. The smaller muscles that control ankle function offer far superior precision for edging than do the gross motor muscles higher in the body such as the rotators of the femur and trunk. The other way to create angles or tilting is by pressing against or retracting from the snow surface, with leg extension or retraction. This is a much slower less accurate method, but can be very effective when used in conjunction with tipping the feet and ankles... Bardzo, bardzo przepraszam że nie przetłumaczony ale by zrobić to precyzyjnie należałoby poświęcić trochę więcej czasu niż go w tej chwili mam W zasadzie tezy zawarte powyżej przemawiają do mnie wprost, tak to odczuwam w czasie jazdy:) Użytkownik jark edytował ten post 06 listopad 2008 - 20:27 poprawione oznaczenie cytatu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.