Ranking
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 07.01.2023 uwzględniając wszystkie działy
-
Cześć Czyli jesteś na początku narciarskiej drogi i zaczynałaś w okresie gdy pewnych podstawowych dla poprawnej jazdy elementów się nie uczy - jak się nie ma farta do takiego Adama jako instruktora, na przykład. Nie jesteś również jedyną, która płaci za głupotę rodziców ale warto to przekuć na pozytywy. Dobrze by było spotkać się z kimś na stoku kto pokaże odciążenie dociążenie odpowiednią rotację, synchronizację i jak to wszystko zebrać w kontrolowany śmig. W Bałtowie bywam, podobnie jak i na innych świętokrzyskich górkach ale zawsze w dni powszednie na otwarcie - 2 max 3 h. - można się zgadać. Tu masz dwa poprawne śmigi. Sorry muszę iść...4 punkty
-
3 punkty
-
Jeszcze nie dotarłem na miejsce. Nastrój słaby, bo śniegu nie widać i aż strach co spotkamy na miejscu. Aby poprawić słaby nastrój, zwiedzaliśmy dziś Wenecję...jutro dotrzemy na miejsce i zobaczymy....2 punkty
-
Cześć Stary wybacz ale "pewnie i bezpiecznie" możesz się czuć jedynie wtedy gdy umiesz jeździć na nartach. Jakich - nie ma znaczenia. Czy jesteś zdania, że czuć się pewnie i bezpiecznie to znaczy kupić sobie dużego SUVa z mnóstwem poduszek czy być dobrym kierowcą? Bezpieczeństwo to umiejętności ale i cały zestaw zachowań na stoku, nie mający z technika narciarska wiele wspólnego a nazywany ogólnie taktyką jazdy na nartach. Taktyka jest niezależna od poziomu jazdy a już z pewnością nie zależy od nart. Swego czasu w ofercie każdej z firm było powiedzmy 6-7 modeli w 3-4 długościach i to pokrywało aż nadto zapotrzebowanie wszystkich narciarzy. Obecnie jedna firma ma w ofercie ponad 300 różnych nart bo wmówiono ludziom, że mogą świadomie wybierać a ludzie to lubią. Natomiast od sprzętu zależy niewiele - więcej od jego przygotowania. Każdy kto chce z tym dyskutować propaguje niewiedzę. Pozdro Pozdro2 punkty
-
Cześć Dobry narciarz bierze zawsze nartę dłuższą i tak też wygląda perspektywiczny dobór dla osoby chcącej robić postępy. Jeżeli ma być to ślizganie dowolne ślizgania a narta ma "wybaczać błędy" to lepiej nie zawracać sobie głowy dobieraniem. Co do sprzedawców i instruktorów to... ja wiem jak narty dobierać komukolwiek i chętnie nauczę podstaw a legendy o panach z wypożyczalni sprzedawcach i innych magikach zostawmy tym , którzy w nie wierzą. 😉 Raz w życiu spotkałem sprzedawcę, który naprawdę coś o narciarstwie wiedział poza naręczem półprawd, kupowałem od niego wkładki do butów, tylko, że to był Szafrański. Co do nart dla kobiet... w kolekcjach kobiecych nie ma nart sztywnych - dlatego też jeżdżące kobiety rzadko jeżdżą na damskich nartach - założenia o lekkości konstrukcji nie przeskoczymy przecież. Co do skrętu ciętego... to o niczym nie mówi. Osiągnięcie ślizgania się na promieniu przez inicjację wysunięciem wewnętrznej opanowało wielu ale czy można to nazwać poprawna jazdą? Raczej tradycyjnie śmig jest elementem testującym poziom narciarski i przy tym pozostańmy. Pozdrowienia2 punkty
-
Na taki przypadek jedyne skuteczne lekarstwo to odpowiednia technika a nie zmiana nart.2 punkty
-
Dekalog fis nie jest prawem stanowionym. Jest jedynie zbiorem wytycznych którymi narciarz powinien się kierować. W rozstrzygnięciach sądowych organy orzekające kierują się tymi wytycznymi na zasadzie prawa zwyczajowego.2 punkty
-
Skręt stop, pług, śmig i takie tam, a jak wąsko a krótko to na dzidę, wątkiem służę z kultowymi postaciami tego forum2 punkty
-
Cze Mitek, jestem ciekaw czy ten filmik jako anonymous zebrałby poklask czy też dezaprobatę? Ja uważam, a mieliśmy spory w tej kwestii, może raczej odmienne zdania, umiejętności tego instruktora są bardzo wysokie. To widać. To nie on jedzie szybko - bo ma SL i jedzie z prędkością z którą na tego typu nartach się jeździ, ale to „tło” jedzie wolno- bo niestety mocno odstają poziomem narciarskim od głównego bohatera epizodu. Stok jest dla wszystkich, pytanie kto do kogo ma się dostosować? Czy mierni mają ciągnąć do lepszych, czy też odwrotnie. pozdrawiam1 punkt
-
Były też fajne dyskusje o jezdzie z dzieckiem ( na ręku czy w chuscie) lub pań w stanie błogosławionym.... Tym niemniej warto sobie uświadomić, że takie filmiki to najczęściej dobrze wyreżyserowane ustawki z godzinami przygotowań sprzętu, linii i ekipą towarzyszącą, a i wycięciem co bardziej malowniczej kotlowaniny gdy coś pójdzie nie tak....1 punkt
-
Cześć Jasne Michał. Ciekawe czy Ligety'ego też by oceniano czy mu wolno czy nie wolno. Pamiętasz kiedyś historie z filmikiem z Tiną Maze? Ten chłopak to jest tzw inna liga. Pozdro1 punkt
-
Migu, zadziwia mnie Twoja trafność spostrzeżeń, chyba muszę się z Tobą poznać face to face. Tu masz 100% rację. Prewencyjnie nie puszczać. pozdrawiam1 punkt
-
1 punkt
-
?? Na bardzo stromym bywa męczący bo trzeba dołożyć impuls hamujący... Pozdro1 punkt
-
Cześć, bez obrazy, widzę, że takie trochę podejście, że "jestem bogiem i tylko ja posiadam jedynie słuszną wiedzę", nieważne nawet co sugeruje producent danej narty. Forum służy też do dyskusji, możemy mieć różne zdania. Tomasz Kurdziel w swoim materiale (od 5 minuty) mówi właśnie o takich nartach dla statystycznych osób i o ich długości dla przeciętnej osoby spędzającej na nartach tydzień-dwa w roku. Nie znam większego fachowca niż on, śledzę jego kanał od dawna. Nie wszyscy narciarze na stoku mają jakieś wielkie sportowe ambicje, a chcą po prostu przyjemnie spędzić czas, a nie uczyć się np. jazdy na tyczkach, przez 10 dni w roku jakie spędzają dla zabawy na nartach. Nie wiem też jak można ocenić kogoś poziom jazdy, nie widząc go nawet na oczy. Pierwsze też słyszę, że wyznacznikiem poziomu narciarskiego jest obecnie typowa jazda śmigiem (i to na nartach taliowanych) - no chyba że 30 lat temu 😉 PS.śmigiem też potrafię jeździć, ale nie jest to mój preferowany styl, dla nart taliowanych śmig nie jest przecież pierwszym wyborem.1 punkt
-
Cześć Kontynuując - jak widzisz - w miarę poprawny śmig umożliwia jazdę w pasie max2-3 metry z pełną kontrolą prędkości, szybką zmianą kierunku i toru oraz zatrzymaniem się na przestrzeni dwóch metrów włącznie. Aby nauczyć się jeździć śmigiem trzeba przede wszystkim opanować odciążenie i dociążenie nart i zsynchronizować je z rotacją stóp, które inicjują skręt. Narty w śmigu nie są obracane w miejscu ale idą po ciasnym łuku prowadzonym śladem ślizgowym z czuciem krawędzi. Nieodzownym elementem tej techniki jest rytm - w czasie nauki można ten rytm sobie nawet nadawać liczeniem. Zwróć uwagę na przedostatnią sekwencję powyższego filmiku gdzie jedziemy wśród większej ilości ludzi i po dość nierównym stoku ale rytm (pomimo, że do jego łamania jesteśmy w pewnych momentach zmuszani) jest zachowany. Rytm jest elementem podstawowym. Jak widać długość narty i jej profil nie mają tutaj najmniejszego znaczenia - w tym wypadku to SL 160cm i GS 188cm. Wiadomo więc od razu, że jeżeli ktoś pyta o długość narty w kwestii doboru to wiele mówi o stopniu zaawansowania. Pozdrowienia1 punkt
-
Cześć Idąc tym tropem piszesz zupełną nieprawdę ponieważ dobór nart w pierwszym rzędzie uzależniony jest od jej typu i tu różnice mogą dochodzić do 20-25 cm przy wzroście 165 cm. Z pewnością Tomek o tym mówi a jeżeli nie mówi to jest to po prostu dla niego oczywiste. To jest pierwsza informacja od której wychodzimy. Mówiąc o nartach popularnych dla osoby średnio jeżdżącej punktem wyjścia są umiejętności a następnie wzrost/waga czy osoba jest wysportowana czy nie, czy traktuje narciarstwo ambicjonalnie czy raczej chodzi o wakacyjną rozrywkę. Teraz możesz dobierać. Dla dziewczyny dobrze jeżdżącej sprawnej o parametrach 165cm 60kg dobrze dobrane będą narty na trasę to: - SL - 155cm z tolerancją, bo - jak słusznie zauważyłeś parę cm nie ma znaczenia. - GS - jeżeli sportowy to 170 a może nawet 175 cm. Master - 170cm To są narty sportowe nie zniszczone - czyli bez rockera. Narta z rockerem, jeżeli ma być uniwersalna i posłużyć musi być do wzrostu bo - jak słusznie zauważyłeś 15 cm odpada. 150cm to dobór nadzwyczaj oszczędny - dla osoby, która ledwo jeździ. Tutaj będzie mieć też znaczenie typ katalogowy narty - im sztywniejsza, bardziej taliowana, zbliżająca się do SL - krótsza. Im mniej taliowana, mniej sztywna - dłuższa. Pozdro PS W stopklatce z filmiku Tomek trzyma nartę o charakterze FR a taka to i 180cm mogłaby być za mała dla jeżdżącej osoby.1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
Wg norweskiej szklanej kuli zaczną się przymrozki w nocy, jest opcja na uruchomienie armat- zbiornik na wodę maja pełen.1 punkt
-
Próbuję, walczę dzielnie, na razie jakoś radzę sobie ale kaleczę rzemiosło 😉1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
Ja kupowałem on-line, płatność od razu przy zakupie, kupowałem na 6 dni Val di Fiemme (też w dolomitisuperski), była tam opcja dostawy do miejsca noclegowego bezpłatnie i z tego skorzystałem. Pułapek żadnych nie wykryłem.1 punkt
-
8:00-10:00 ( no chyba, że stacja od 7:00 dla grup sportowych) i 18:00-20:00).Z tolerancją dłużej- krócej. Jedna prośba - jak część stoku zamknięta to się nie wbijaj nawet jak nie ogarnięto trzech rzędów drutu kolczastego. Stoi slalom to stoi - jedziemy obok. Z góry dziękuję. Na Podhalu Kluszki, Jurgów, Suche, Litwinka, jakieś fragmenty Białki, dalej na wschód obie stacje Tylicz, Słotwiny i ew. Jaworzyna. Mogę dopisać Długą Polanę, czy Mosorny .. ale zasada ta sama : rano albo wieczorem o ile nie na wyłączony stok (np. zajęcia w Suchem czy Bukowina/Jędrol ale to typowo treningowe stoki). M.1 punkt
-
ale tylko początek marca,bo wraz z spadającą frekwencją wyłączą Juliany pod bzdurnym pretekstem,mimo że mają jeszcze śnieg, a jak wszystko nie chodi to ja już nie mam po co tam jechać, pewnie jest wielu takich i koło zamyka się, bo frekwencja jeszcze bardziej spada Tak wychodzi głupie cwaniactwo1 punkt
-
1 punkt
-
USTAWA z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich Art. 4. Osoby przebywające w górach obowiązane są do zachowania należytej staranności w celu ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych osób, a w szczególności: 1) zapoznania się z zasadami korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia i ich przestrzegania; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001425/U/D20221425Lj.pdf Przeczytałam opracowanie wklejone wyżej, wrzuciłam link do obowiązującej ustawy. Wg mnie są podstawy, by dekalog uznać za obowiązujące przepisy, o ile ośrodek wyraźnie zaznaczy że są to przepisy obowiązujące na danym terenie. Chociaż uważam, że dekalog jednak nie jest do końca precyzyjny (przekonałam się przy analizie pewnego zdarzenia w innym wątku😉), chociaż wersja rozszerzona o komentarz jest już lepsza: (z opracowania wrzuconego przez Kubis Do zasad tych należą: 1. Obowiązek zachowania się w sposób niezagrażający innym osobom. Obejmuje on zarówno ogólną dyrektywę niezagrażającego innym zachowania na stoku, a także odpowiedzialności za używany sprzęt. 2. Obowiązek panowania nad szybkością i sposobem jazdy. Zawiera on nakaz dostosowania szybkości i toru jazdy do takich okoliczności, jak np. warunki terenowe (nachylenie, szerokość stoku), pogodowe (widoczność, rodzaj śniegu) i natężenie ruchu na stoku. 3. Obowiązek wyboru bezpiecznego toru jazdy, który pozwoli na uniknięcie kolizji. Z reguły tej wywodzi się zasadę, że odpowiedzialny za kolizję jest narciarz znajdujący się wyżej na stoku lub z tyłu. To on bowiem widzi narciarzy poruszających się niżej i z przodu, zatem może wybrać tor jazdy, pozwalający na uniknięcie kolizji. 2 W sezonie narciarskim 2006/07 odnotowano na polskich stokach ok. 5000 wypadków narciarskich. Znaczna ich część to wypadki wywołane niestosowaniem się do zasad ruchu narciarskiego FIS. Wiele z nich stanowi zdarzenie wywołujące szkodę na osobie. DEKALOG FIS A ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ... 105 4. Obowiązek bezpiecznego wyprzedzania. Pozwala on wyprzedzać z każdej strony (inaczej niż w ruchu drogowym), jednak zawsze w sposób zapewniający odpowiedni dystans do osoby wyprzedzanej. 5. Obowiązek bezpiecznego wjazdu i włączania się do ruchu. Obejmuje on nakaz upewnienia się, czy aktualna sytuacja na stoku pozwala na bezkolizyjne włączenie się do ruchu, w szczególności, czy nie dojdzie do kolizji z narciarzem zjeżdżającym z góry. Z obowiązku tego wywodzony jest również obowiązek narciarzy jadących skrętem carvingowym (w poprzek stoku) i snowbordzistów, by nie stwarzali niebezpieczeństwa dla narciarzy jadących z góry [por. Dekalog Reguł Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS) 2002]. 6. Zakaz zatrzymywania się w miejscach zwężeń przy złej widoczności wraz z nakazem szybkiego opuszczenia miejsca upadku. 7. Zakaz podchodzenia i schodzenia po stoku. Dopuszczalne jest przemieszczanie się w taki sposób wyłącznie skrajem stoku lub poza stokiem. 8. Nakaz stosowania się do znaków i sygnalizacji na stoku. 9. Nakaz niesienia pomocy w razie wypadku. 10. Nakaz ujawnienia tożsamości przez świadków i uczestników kolizji. Wynika z niego zakaz ucieczki czy opuszczania miejsca kolizji. PS. Uważam, że dekalog powinien "BIĆ W OCZY" przy każdej kasie, na każdej knajpie na stoku, przy bramkach na wyciągi, w miejscach widocznych z kolejek przed wejściem. Gdyby tak było może z nudów by ludzie czytali... Nie mówię o narciarzach, dla których to jest podstawa 🙂 wiedzy.1 punkt
-
Dalej mam wątpliwości. Link dotyczy materiału z 2009 a ustawa jest z 2011 i radykalnie zmieniła stan prawny w tym zakresie (np. Wczesniej dekalog umocowany był w rozporządzeniu do poprzedniej ustawy, co zresztą jest podane w tekscie interpretacji, (str 106) a wg obecnej ustawy nie powinno). Nie mam kwalifikacji do prześledzenia całości ale nie opierałbym się na tym materiale. Jednak mimo tych zastrzeżeń umocowanie dekalogu wg obecnej ustawy wydaje się słabsze niż poprzednio....1 punkt
-
Co fo filmiku..... gościu jedzie pewnie i raczej obliczalnie. Groźne jest jednak to że pokazywanie takiego filmiku może skłonić do podobnej jazdy tych, którym się tylko wydaje, że potrafią tak jechać....1 punkt