Ranking
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 10.02.2022 w Odpowiedzi
-
5 punktów
-
To nie plan wyjazdu. To dzisiejsza realizacja. Wystąpiłem w nowej kutce. Co to za kurtka. Żaden "pająk". Żona do mnie -trzeba zrobić film. To poważne wydarzenie. Dobrze, postaram się dostosować do poziomu nowego nabytku. Oczywiście stok jest szeroko znany. Tu często oboje "trenujemy". Gb_Mosorny02_2022.mp44 punkty
-
Forum żyje i to fajnie, natomiast ginie w nim cała masa cennych materiałów. Co sądzicie o porządkowaniu niektórych rzeczy, nawet nie klasycznej moderacji, bo tej tu nie chcemy. Ale zaczynają się fajne tematy szkoleniowe i potem się robi wielka dyskusja o czymś zupełnie innym. Temat ginie. Pewnie ja czy jeszcze pojedyncze osoby mogłyby się zająć wyodrębnianiem pewnych tematów jako przyklejonych, czyli zbiór porad dla początkujących, info o doborze nart czy butów, byłoby to w jednym miejscu i do niego moglibyśmy odsyłać. Widziałbym to nawet jako nieedytowalne tematy, do których może wklejać fajne wypowiedzi ktoś w rodzaju admina (kilka osób). Dzięki temu nowy człowiek mógłby znaleźć informacje bez zniechęcania się wielkimi dyskusjami jak o nieszczęsnej linii spadku stoku.4 punkty
-
Cześć Ostatni mój wpis w tej sprawie: W jeździe na nartach chodzi o to aby zjeżdżać w dół w sposób bezpieczny i kontrolowany. Aby tą prostą rzecz zrealizować jeździmy skrętami, których zwrot jest zgodny z pochyleniem linii spadku stoku. Na stokach "współczesnych" - formowanych sztucznie pod ratrakowanie i śnieżenie - sprawa jest absolutnie podstawowa bo mamy do czynienia z równią pochyłą gdzie linia spadku stoku jest najkrótszym odcinkiem pokonującym dany stok z góry na dół. Gdyby narciarz poruszał się idealnie na wprost wtedy będzie jechał po linii spadku stoku. Wychodząc z niej - np, za Kubisem - chcąc zwolnić serią skrętów oczywiście zainicjuje pierwszy skręt w linii spadku stoku (choć realnie zawsze wykona najpierw delikatny przeciwskręt ułatwiający inicjację skrętu zasadniczego). Każdy następny skręt będzie już rozpoczynany przed linią spadku stoku. Wspomniane girlandy (takie czy inne) to raczej ćwiczenie czy też technika jazdy po trawersach, w definicji, której jest wyraźnie zaznaczone że: jest to seria skrętów wykonywanym bez przekroczenia linii spadku stoku ale to jest ewolucja sytuacyjna a nie normalna seria skrętów. Skręt dostokowy jest skrętem sytuacyjnym służącym do zatrzymania się lub do trawersowania stoku bez, czy z ograniczoną, stratą wysokości i jest z założenia skrętem pojedynczym bo pod górę nie da się zrobić serii skrętów. Oczywiście są przypadki szczególne gdzie wykonujemy serię skrętów pod górę - np. chcąc wytracić prędkość pod stok czy też skontrolować ją przed/na kompresji ale to są sytuacje rzadkie i ograniczające się do jednego, dwóch skrętów przygotowawczych wykonanych zresztą zgodnie z zasadą przecięcia linii spadku stoku i z inicjacją przed nią ale służących głównie jako skręty przygotowujące zatrzymanie lub skręt odstokowy. Na stokach naturalnych gdzie mamy do czynienia ze zmianą kierunku linii spadku stoku, która odzwierciedla teren, jej wyczucie jest trudniejsze ale zasada pozostaje ta sama. Mogą nad tym się zastanawiać narciarze początkujący ale to jest etap absolutnie początkowy gdy narciarz nie potrafi tej linii wyczuć i stanąć w pozycji stabilnej w poprzek stoku ale automatyzm w jej wyczuciu jest tak naturalny, że kłopoty zdarzają się naprawdę rzadko. Osobiście, w trakcie szkolenia, miałem jeden taki przypadek gdy dziewczyna nie potrafiła wyczuć linii spadku stoku - nie potrafiła podejść schodkowaniem na przykład. Pozdrowienia4 punkty
-
68 kg w całym opakowaniu narciarskim włącznie z butami 🙂 Oczywiście porównując ją do nart gigantowych to napewno jest mniej sztywna. Przesyłam filmik nagrany z dwóch perspektyw. Niestety operator jadący za mną w tym przypadku trochę nie podołał 😉 ale efekt jest ciekawy i tak jak mówiłem punkt widzenia zależy od punktu siedzenia 🙂4 punkty
-
3 punkty
-
Cześć Najprostszą rzecz czy przekaz można tak skomplikować aby był absolutnie niezrozumiały. starałem się to uświadomić koledze ale jakoś się nie udało. Co do zmiany krawędzi to ZAWSZE robimy to przed linią spadku stoku. ZAWSZE inicjacja jest przed linią spadku stoku a przekraczamy ją już sterując - czyli będąc w skręcie. Koledzy już tak się zapętlają w swoich teoryjkach, ze tracą grunt pod nogami. Młodzio w tym roku na wiosnę... Liwa. Byłeś? Pozdrowienia3 punkty
-
Nie uznałem... lubię Ciebie czytać. Ale irytuje mnie rozwalanie bardzo przydatnego wątku, który zapoczątkował Adam. Tutaj powinny być wskazówki, filmiki instruktażowe, ćwiczenia dla tych, którzy nie są jeszcze biegli w sztuce narciarskiej. Lub chcą coś poprawić.2 punkty
-
To jest przykre...staram się coś zrobić, jakoś pomóc a ty kolego robisz sobie jaja w czystej postaci....brawo....brak podstawowej wiedzy nie jest ujma, jest zwykła normalną rzeczą, gorzej kiedy zasłaniana jest maska...2 punkty
-
Kupiłem to @Mikoski polecił, teraz sprzętu @Mitek szukam, szczotkę i szmatkę mam (mam nadzieję że żona sie nie kapnie😁) , zobaczymy który zestaw lepszy, bo kto smaruje ten jedzie. pozdrawiam2 punkty
-
W książce, którą właśnie czytam ("Matka Wynalazku" Katrine Marcal - szwedzkiej dziennikarki, pisarki, feminiski, ale sympatycznie pisze :)) dowiedziałem się o istnieniu "paradoksu Polanyiego". W uproszczeniu: "możemy wiedzieć więcej, niż umiemy wypowiedzieć". I po krótkim przemyśleniu zdałem sobie sprawę, że świetnie pasuje on do jazdy na nartach. Ba, także do chodzenia. Wyobraźmy sobie w jaki sposób, i co umiemy o tym powiedzieć, chodzimy. Jak mamy opowiedzieć to hipotetycznej osobie, która nigdy nie chodziła? Że co, odciążamy nogę na której stoimy przenosząc ciężar na drugą nogę, którą wykonujemy antycypację, czyli wysuwamy ją do przodu i opuszczamy na ziemię... Przecież to się kupy nie trzyma. :) A z jazdą na nartach jest podobnie. :) Taki drobny wtręt niezbyt merytoryczny.2 punkty
-
2 punkty
-
2 punkty
-
Najczęściej zdarza mi się jechać w dół stoku to to dobrze czy źle ? Ale zawsze w ka ka ka kasku2 punkty
-
2 punkty
-
2 punkty
-
2 punkty
-
Rano beton, stok wyratrakowany wieczorem, wczoraj nasiąknięty wodą, zamarzł. Rano dość mocny i zimny wiatr, potęgował efekt. Trzymało do 9:30, później od 11:00 już cukier. Jazda w zmiennych, momentami trudnych warunkach, sporo osób sobie nie radziło. Jakby ktoś nie widział gdzie dziś byłem. Rano beton. Od przedwczoraj zeszło sporo śniegu, co widać po terenie dookoła. Obozy feryjne urządzały sobie zabawy na stoku. I tak. Było widokowo. Zlikwidowano taśmy prowadzące do poszczególnych bramek, nie ma wydzielonych korytarzy (od razu są przepychanki). Na Słotwince pusto. Jak schodziłem, o 11:30 już tak.2 punkty
-
A kiedy będzie można popróbować tych Head na Mosornym? Mam plana na niedzielę, pogoda sprzyja i mróz poranny utwardzi południowy stok. A z fajnych filmów, to rozwalił mnie 5-latek na FB https://fb.watch/b4AdD6wPd6/2 punkty
-
No tak, nawet jak zrobisz zbliżenie, to widać jak posuwasz na samych butach...2 punkty
-
2 punkty
-
Jesteśmy w wątku materiały szkoleniowe. Zatem dla prostego przekazu nie będziemy kminie, że spadek jest także w skos stoku, chodzi o przyjęcie linii spadku stoku i linię kilku połączonych skrętów, nazwijmy je umownie pełnymi (myślę, że jak będą 10-14 jest ok). Tak patrząc Mitek zamknął temat.2 punkty
-
- czy rozmawiacie o czymś co gdzieś nazwano "linią spadku stoku" ? - czy "linia spadku stoku" to linia wyznaczająca największe nachylenie ? - czy w takim razie istnieje stok idealny na którym "linia spadku stoku" jest prostą ? - jeżeli nie istnieje stok idealny czy w takim razie "linia spadku stoku" nie jest przypadkiem krzywą ? Pytam bo pogubiłem się o czym mowa w dziedzinie "linii spadku stoku" Ktoś podał przykład stożka (wulkanu) - jeżeli stożek idealny to na nim nieskończona ilość "linii spadku stoku" Czy możliwa jest zmiana krawędzi przed linią spadku stoku - jest możliwa, czasem nie wiemy że to robimy Jeżeli źle zrozumiałem wasze wywody to bardzo proszę o oświecenie mnie 🙃2 punkty
-
znam osoby ze Sf , które jeżdżą po 70-80 dni w Alpach w sezonie i przez kilka lat serwisem nart nie zaprzątają sobie głowy ...😉1 punkt
-
Cześć Podstawowy zestaw: parafina techniczna lub medyczna w kostce, szmatka bawełniana, szczotka o ostrym włosiu, może być sztuczna np. taka do paznokci byle spora. Jak chcesz rozwijać to małe żelazko np. takie turystyczne ze składaną rączką. Chyba, że chcesz smarować np. pod zawody... no to wtedy szykuj kasę. Pozdro1 punkt
-
Możesz mieć zawsze przy sobie w kieszeni po nasmarowaniu przepolerowac chusteczką higieniczną lub nie i tyle . https://www.weld.pl/swix-universal-f4-liquid/1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
Oczywiście masz rację. W tym niewiarygodnym pokazie możliwości jazdy techniką klasyczną z zakreślonym przedziale czasowym narciarz nie przekracza linii spadku stoku - ugruntowując tradycję 4h karnet ZW ski masz w gratisie. Fantastyczny pokaz girlandy w trawersie.1 punkt
-
Pyt. nr 2 - w pierwszej części filmu narciarz jechał trawersując stok, zatem nie wszedł w linię spadku (któa biegnie patrzą okiem kamery zapewne ku lewemu dolnemu rogowi ekranu). Zresztą, w znacznej części filmu trudno jest powiedzieć, czy nie było podobnie - ujęcia z bliska, nie bardzo widzę, gdzie jest linia spadku.1 punkt
-
Pozdrawiam z Austrii - królestwa parówek. Parówki gotowane, smażone, z serem, zawinięte w boczek, w zupie itd. Do tego słodkie - Kaiserschmarn (coś jak pocięty omlet/naleśnik z musem jabłkowym). I Schiwasser - kranówką z sokiem w cenie 2,50 to 4,80 euro (cenę poniżej 3,80 uznaję z cud). Królestwo za polską kiełbasę z rusztu! Są przyzwoite kotlety (wiener sznycel) i zwykle dobre frytki. Ale wolę zjeść w miasteczku a najlepiej na kwaterze. Na zdjęciu coś co miało być zupą gulaszową z kiełbasą a było ciepłym keczupem z frytkami.1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
Info z pierwszej ręki: jutro startuje Hala Szrenicka. Wyciąg Świąteczny Kamień startuje w niedzielę lub poniedziałek.1 punkt
-
Cześc Elan tym się chwali - i słusznie bo byli pierwszą firmą, która poważnie zajęła się nartą taliowaną. Był to wynik współpracy ze Stenmarkiem i jego sugestii co do możliwości rozwoju nart sportowych. Natomiast pierwszą nartą taliowaną w sprzedaży był Kneissl Ergo. Kneissl był zawsze firmą, która nie bała się nowości i śmiałych projektów np. wymyślili i zrobili nawet prototypy nart ze zintegrowanymi wiązaniami i butami. Był to projekt o tyle nowatorski co i szalony ale w swoim szaleństwie niesamowity. Buty pasowały tylko do tych nart a wiązania były zabudowane czymś w rodzaju "płetwy", która zaczynała się od dziobu i wznosiła w kierunku środka narty gdzie był otwór na buty a za nim opadała by przejść w piętkę. Oczywiście buty po wpięciu idealnie pasowały do tego rozwiązania tworząc taką monolityczna ale elegancką i opływową konstrukcję. Wiązanie było oczywiście bezpiecznikowe. Jakoś się nie przyjęło... 🙂 Pozdro1 punkt
-
Cześć Planowanie długiego sezonu w Polsce jest nieopłacalne. Około 20% Polaków deklaruje, ze umie jeździć na nartach lub desce czyli ponad 7 mln ludzi. Ta deklaracja nie ma oczywiście żadnego pokrycia w realnych umiejętnościach i - co za tym idzie - w zainteresowaniu tym sportem. To zainteresowanie jest powierzchowne i chwilowe. Po okresie feryjnym ilość wyjazdów spada bardzo znacznie a wraz z nadejściem wiosennej pogody poza terenami górskimi, zainteresowanie traci 95% z tych deklarowanych 20%. Nie ma więc sensu utrzymywanie stoków dla garstki pasjonatów, zwłaszcza w większych centrach, gdzie koszty są bardzo duże a klienta nie ma. Dlatego u schyłku sezonu - gdy tak naprawdę jazda jest najlepsza, dzień dłuższy, pogoda fajna a śnieg miodowy - pozostają tylko małe dobrze zarządzane górki, które brak klientów zainteresowanych jazdą jako taką, nadrabiają imprezami, zawodami i innymi atrakcjami. Taka smutna prawda. Pozdrowienia1 punkt
-
Panowie Dziękuję za wyjaśnienia, dochodzę do wniosku, że ta wiedza nie jest mi niezbędna do życia, wychodząc na stok wiem gdzie góra i dół jest 🙂, potrafię się w połowie zatrzymać, a czy jadąc w dół i przecinam linię czy też nie, skretem dostokowym czy odstokowym - to tak naprawdę mnie to nie interesuje, ważne że sprawia mi to radość i dojeżdżam w 1 kawałku. @Kubis świetne obrazki - jak Ty to tak malujesz to szacun (nawet w kompie), jak coś to podeślij mi na priv oryginał to sobie wydrukuję i oprawię w ramkę 😉 , najlepiej pdf-a, tiffa w dobrej rozdzielczości - ten gość na butach jest świetny. pozdrawiam1 punkt
-
Stali bywalcy robią sobie jaja, niestety ktoś nowy przeczyta i odpadnie. Jeżeli będziemy mieszać z nieskończonymi liczbami, to nie dojdziemy do niczego. Ja sobie to wyobrażam na 2 sposoby, oczywiście linii jest nieskończenie długo, jednak powiedzmy że jadąc w dół w miarę rytmicznym skrętem mamy pewną linię pośrodku naszej trasy, a trasę wyznaczają skrajne punkty skrętów. Więc dla mnie to jest ta hipotetyczna linia i ją po każdym skręcie ją przekraczam kierując się do przeciwnego ruchu już będąc mocno na krawędzi. A na drugą krawędź mam wejść względnie wcześnie po jej przekroczeniu i w ten sposób zaczynam nowy skręt. Dzięki temu jest on płynny, dla mnie to działa bo rzadziej dochodzi do ześlizgu. Druga rzecz, to w pewnej krótkiej chwili narty ustawiają się mniej więcej równolegle do linii spadku (i już nie prowadźmy dyskusji, że są wygięte). Gdy patrzymy na skręt cięty, to ten moment znajduje się na szczycie łuku i tu mamy już konkretnie jechać na krawędzi. Sprawa będzie odmienna przy skręcie mieszanym, chociaż i w tej sytuacji tę linię styczną do łuku, czyli jedną z linii spadku, tez pokonujemy już na "nowej" krawędzi względem poprzedniego skrętu.1 punkt
-
na pełnym ekranie obydwa się mieszczą 🙂 Zapraszam w okolice zawoi, bedziesz mogl wyprobowac wszystkie od E-SL po E-Speed Pro Przesyłam jeszcze pełen zjazd nagrany od dołu. ( filmiki są niepubliczne ) 30 sek 29 skrętów. Pozdrawiam, Bartek1 punkt
-
1. Przypadek najprostszy, o którym wspomina Mitek. Mamy równy prosty stok o jakimś rzekomym spadku w jednej linii (UPROSZCZENIE). Inicjacja skrętu "przed" linią "Mitka". Już tu widać, że trudno mówić o jakiejś jednej linii spadku. 2. Przypadek typu downhill. Narciarz jadąc na pałę w dół postanawia skręcić / odbić w bok. Inicjacja pojawia się na "linii Mitka", ale nie przed nią. 3. Przypadek jazdy w trawersie. Może się zdarzyć, że z uwagi na uwarunkowanie terenu i jazdę w trawersie zainicjujemy skręt "za linią spadku stoku" (zaznaczone zielonym kółkiem). Oczywiście można się teraz spierać co to jest linia spadku stoku, ale jak już wczoraj dowiedliśmy, nie da się tego zrobić 🙂1 punkt
-
Nie było długiego wypłaszczenia. Na szczęście gówniarzowi się udało. Tauś też gówniarz, który tolerował wyczyny swojej latorośli. Z czasów PRL, kolega mający Poloneza na szerokich gumach z dumą stwierdził ,że jego syn po kursie osiagnął na nim 140 km na ...Dzięki, że wprowadzono drakońskie kary. I w okolicy Koninek się uspokoiło. A tak dość często przybywało krzyży przy drodze.. Pędzę na stok pod Babią. Już w kamerze widziałem jednego jadącego szusem z góry. Ale ten to powinien tak jeździć. Marzy o 140 km. To musi. Zawsze to jakaś wprawa na tej górce. Jadę i bedę szpanował w nowym Dermteksie. Czytałem na forum o 4f. Prawdziwi twardziele od skiturów czegoś takiego nie noszą, Ja też nie nosiłem, gdy aspirowałem na twardziela. Teraz się trzymam ciepło. Pa drodzy przyjaciele w różnym wieku. Pozdrawia Was krzepki dziadek.1 punkt
-
1 punkt
-
Taki krępy, łysawy z wąsem - teraz to ma ok 60 lat. To z MPA w Zwardoniu, chyba 2019. Tu jest na zdjęciu w środku. Może teraz skojarzysz.1 punkt
-
Dziś Słowacja, cel termy Vrbov. Na miejscu, nikt nie pytał o żadne certyfikaty covidowe, zakup biletów dla naszej rodziny bezproblemowy, pani z obsługi bez maseczki (jak za czasów z przed pandemii). Na granicy kawałek od niej stała policja po stronie Słowackiej. Zatrzymywała Słowaków i sprawdzała bagażniki. Być może w poszukiwaniu naszego taniego paliwa ? Było widokowo. Same termy to trochę miejsca wewnątrz. Dużo miejsca w gorących basenach zewnętrznych. I kolejne baseny. Z nieco innego ujęcia.1 punkt
-
Hej, Podsyłam krótki filmik. Polecam miejsce. Trasa pucharu świata kobiet z zeszłego sezonu DH + SG . Jazda i narciarze na tym filmiku są drugorzędni, widoki robią robotę 🙂 Pozdrawiam, Bartek1 punkt
-
Cześć Myślę, że nie da się tego tak uprościć. Moim zdaniem stromizna stoku nie jest problemem ile jego stan, przygotowanie, rodzaj śniegu, temperatura śniegu, powietrza itd. Chcąc uprościć temat totalnie można tylko napisać - dobra jazda śmigami jest kluczem do pełnej kontroli prędkości w każdych warunkach ale, gdy masz gomuły albo śnieg trzymający wtedy możesz nart nie móc ze śniegu wyrwać i musisz stosować techniki oporowe czy nawet przestępowanie. Natomiast jeżeli przyjmujemy, że pytanie dotyczy stoków przygotowanych (tak czy inaczej co oczywiście nie eliminuje wcześniejszego zastrzeżenia o warunkach) to śmigi są kluczem do kontroli prędkości zawsze. Wczoraj miałem okazję, zaszczyt, przyjemność ( wspaniałe spotkanie Adam - dzięki wielkie, wielkie) spędzić parę godzin na stoku z Adasiem i dał mi się przejechać na TYCH Atomiacach. Pierwszy raz miałem pod butami narty na których w tych warunkach (zbity trzymający śnieg przy minimalnym plusie)nie dało się jeździć. Wprowadzenie narty w jakikolwiek rodzaj ślizgu było praktycznie niemożliwe). W tym wypadku tylko siła w nogach i rzeźba w gównie dawały radę. 🙂 Pozdrowienia Pozdrowienia1 punkt
-
Pierwsza Lądek od 14 - tej, zielono generalnie dookoła, warunki widać, z każdą godziną większe odsypy, ale spoko. Druga relacja w wątku CG Trzecia relacja gratis Wasze Zdrowie!1 punkt